Joulu

Milloin koristellaan koti lopullisesti joulukuntoon?

  • Heti kun illat pimenevät.

    Votes: 1 2,5%
  • Ensilumen tultua.

    Votes: 0 0,0%
  • Ensimmäisenä adventtina.

    Votes: 2 5,0%
  • Joulukuun alusta.

    Votes: 2 5,0%
  • Pari viikkoa ennen joulua.

    Votes: 2 5,0%
  • Viimeisellä viikolla.

    Votes: 11 27,5%
  • Aaton aattona.

    Votes: 9 22,5%
  • Aattoaamuna

    Votes: 12 30,0%
  • Aikaisemmin

    Votes: 0 0,0%
  • Myöhemmin

    Votes: 1 2,5%

  • Total voters
    40
Jatketaanpa tämän ajankohtaisen keskustelun herättelyä.

Meinasin alkaa valittaa ylikaupallisesta joulusta ja hirveästä mainosmäärästä jo marraskuun alussa, mutta empä valitakaan.. Meillä ei ole telkkaria eikä tule Hesaria eli mitään näiden kahden median joulumainoksia tmv en ole nähnyt. Ai niin ja radiotakaan en kuuntele:D Olen päässyt todella hyvään joulutunnelmaan ihan itsekseni. Tein itse kaikki kortit ja osan lahjoista jo hyvissä ajoin ja muiden lahjat olin katsonut jo valmiiksi ja ostin joulukuun alussa kun runsaat veronpalautukset pelastivat rahapulasta:) Eipä joulun kaupallistuminen ole muutenkaan haitannut, kun en siitä hirveästi jaksa välittää. Omaa jouluani se ei muuta.
Minäkään en ole järin kristillinen ihminen, mutta joulu on silti minulle vuoden tärkein ja rakkain juhla. Se on sellainen valon hetki keskellä pimeintä talvea, jotain, mikä saa hyvälle mielelle rämpiessä polvia myöten loskassa. Joulu on minulle rauhan ja valon juhla. Jos minun jouluni haluaa pilata, riiteleminen on hyvin varma keino. Jouluna ollaan rauhassa perheen kanssa ja nautitaan siitä tunteesta, joka syntyy vain kerran vuodessa.
Ruuat ovat meillä ne hyvin perinteiset laatikot kalat yms.. Omia suosikkejani ovat olleet aivan pienestä pitäen lanttulaatikko ja graavilohi:p Jouluateriani koostuu edelleen paljolti niistä, vaikka syön tietty nykyään kaikkea muutakin(paitsi lihaa). Lumiukko-ohjelma kuuluu myös minun jouluuni(luulin pitkään, että kukaan muu ei katso sitä, mutta myöhemmin minulle selvisi sen olevan melko yleinen ilmiö).
Tietyt joululaulut kuuluvat myös minun jouluun, vaikka mikään laulaja en olekaan. Äitini tosin laulaa erittäin hyvin ja säestää usein pianolla, joten se ei ole sellaista vaivaantunutta hoilotusta meidän perheessä. Sellaiset hartaat ja surulliset laulut eivät oikein iske, mutta esim Nissenpolkka, Arvaas kuinka tonttu-ukko ja Reippahasti käypi askeleet ovat omia suosikkejani.

Folkloristi en ole, mutta jotain tiedän jouluperinteistä. Monet suomalaiset jouluperinteen tulevat itseasiassa kekristä(tai itäsuomalaisittain köyristä). Jo muinaissuomalaiseen kekriin kuului kekripukki/köyripukki eli pukki perinne ei ole täällä mikään uusi juttu. Köyripukki luonnolllisesti myös köyri. Paljon lapsia sai ilmeisesti alkunsa juuri kekrinä (tai vastaavasti juhannuksena). Ruokaa täytyi pöydässä olla paljon, koska kaikkien esi-isien uskottiin tulevan myös pöytään ja heillekin piti riittää. Nykyisistä ruuista suuri osaa taitaa tulla armailta länsinaapureiltamme ja olla jokseenkin uudempaa perinnettä.
Sen mitä muista eurooppalaisista jouluperinteistä tiedän, meillä on kyllä hyvin omanlaisemme. Tai sanotaan, että jouluperinteet tuntuvat olevan hyvin erilaisia eri maissa. Unkarissa esimerkiksi "joulupukki" (télapó=talven isä, sosialistista perua pakkasukosta) tuo pieniä lahjoja 6. joulukuuta ikkunalaudalle asetettuihin kiillotettuihin saappaisiin. Jouluaattona taas Kis Jészus (pikku-Jeesus=Jeesus vauva) tuo lahjat. Ja jouluruuat ovat jotain aivan muuta kuin meillä.
Ja en siis ole folkloristi! Korjatkoon tai tarkentakoon joku tietävämpi ihmeessä minua.

Tässä hieman joulusta. Hyvää joulua kaikille kontulaisille!! :yay:
 
Rakastan joulua, silloin voi lukea Tolkienin teoksia rauhassa ja syödä suklaata ja harrastaa liikuntaa. HYVÄÄ JOULUA VAAN KAIKILLE!
 
Minä olen jouluihminen. Joulu on tullut minulle vuosi vuodelta vain tärkeämmäksi. En edes tiedä, miksi. Jokin joulun tunnelmassa vain vetoaa kaltaiseeni haaveilijaan.

Vietän joulunaikaa käytännössä koko syksyn. Tänä vuonna kuuntelin joululevyni ensimmäistä kertaa läpi elokuun lopulla. Joulukortteja aloin tehdä syyskuussa ja kynttelikön kaivoin esiin lokakuussa, jolloin leivoin myös ensimmäiset piparit. Siitä huolimatta tämä viimeinen joulunalusviikko on ollut perinteistä juoksemista ja sähellystä, kun kummallisen suuri osa jouluvalmisteluista on taas jäänyt viime tippaan. :)

En jaksa ärsyyntyä edes joulun kaupallisuudesta. Kaikkeen hössötykseen ei ole pakko mennä mukaan. Joulu on niin kaupallinen tai epäkaupallinen kuin mitä siitä itselleen ja läheisilleen tekee. Minusta joulumainoksia on kiva selata, vaikken mitään ostaisikaan. ^_^
 
Joulu on taas.. ;)

Joululle on syntynyt monia monia merkityksiä ainakin minun elämässäni, mutta suurimmaksi yleensä valitettavasti nousee tuo kulutusjuhla. Joulu on ostamisen, tuhlaamisen ja kaikenmoisen turhuuden aikaa nykyään vaikka sitä sen ei tosiaankaan pitäisi olla.

Henk.koht. en vietä kulutusjuhlaa vaan yleensä olen perheen tai tätini kanssa jossain. Tänä vuonna olen suunnitellut Operaatio Kotkan joulun varalle ja se starttaa kello 0100 Englannin aikaa. Tarkoituksena on lähteä täältä tuonne Suomeen käväisemään noin 8 päiväksi, ja sinä aikana pitäisi kiertää monia paikkoja. Joulun vietän kuitenkin Kuivalahdella (Eurajoen kunta) tätini kanssa, mutta käväsen myös vanhempieni sekä muutamien kamujeni luona. Operaation pitäisi loppua Englantiin kello 2345 paikallista aikaa 30.12.

Kaipaan oikeastaan sitä aikaa jolloin koko perheemme (vanhemmat, sisarukset ja täti) vietimme yhdessä joulua Kuivalahdella tädin omassa isossa omakotitalossa. Saunomista, syömistä, kirkkoa ja Samu-Sirkkaa, unohtamatta lahjoja ja leikkejä. Yhteinen aika perheen kanssa on aina arvokasta eikä sitä koskaan voi olla liikaa, mutta nykyään kaikki on niin paljon jo hajaantuneet, että kaikkien saaminen samaan paikkaan tuntuu olevan mahdotonta.

Joulun ei tarvitse ehdottomasti olla missään, mutta on muutamia henkilöitä, jotka haluaa minun aina olevan jossain joulun aikaan. Heh. Minusta joulua ei tee kuuset ja koristeet vaan se mieli. Onhan se tosin hienoa kun on lunta maassa, taivas tähtiä täynnä ja kävelee kadulla nähden kaikki hienot koristeet ja kuuset. :)

Minä en siis yleensä ostele lahjoja kenellekkään, mutta joitain poikkeuksia joskus on. Normaalisti juhlistan vain joulua perheenjäsenien kanssa ilman mitään suurempia juttuja. Tokihan lahjoja on aina mukava saada, mutta mielummin jotain tarpeellista kuin turhaa roinaa..

Henk.koht. myös olen saanut tarpeekseni kaikista vanhoista joululurituksista..
 
Minulle joulu on vuoden tärkein juhla. Nautin suunnattomasti joulun järjestelyistä, vaikken kauheasti sitä järjestelekään.

Jouluna pitää olla omien läheisten kanssa ja onneksi se onnistuu tänäkin vuonna. Koristeita ja kuusi pitää olla: samat koristeet kuin viimeisenä X:n vuotena, paitsi taas yksi uusi taitaa kuuseen pujahtaa. Ja foliotähti! Meillä on useita isoäitini maalaamia joulukoristeita, eli niillä on ihan tunnearvoa.

Ruokaa pitää olla, ja lahjoja. Meidän perheessä lahjojen jakaminen on perinne, josta en haluasi luopua. Lahjojen antaminen on oikeasti kivaa ja on hauska miettiä mitä lahjan saaja tarvitsisi ja mistä hän pitäisi. Mitään turhaa ei tietenkään haluta antaa, mutta ehkä jotain sellaista, mitä lahjan saaja haluaisi muttei viitsisi ostaa itse.

Joulutunnelmaa varten kaipaan joululauluja, värejä ja tuoksuja. Piparit, glögi. Punaista ja hopeaa, vihreää ja kultaa. Tietysti oikean joulutunnelman luovat ihmiset, mutta "koristelut" auttavat tunnelmaan pääsemisessä, etenkin kun muuten tuo ennen joulua tapahtuva hiljentyminen on jäänyt hieman vähille.

Kyllä, joulu on ihanaa aikaa! Odotan sitä oikeasti innolla! Huomenna vielä viimeiset jouluostokset ja sitten illalla lahjojen pakkausta, glögiä ja Nightmare Before Christmas DVD:ltä! :)
 
Heh, NBC tulee huomenna telkkaristakin. Tarjosin DVD:tä työkaverille joululainaan. Ei kelvannut. Olisi pitänyt sittenkin napata hyllystä Star Trek IV. There be whales here, Admiral!

Joululahjapaniikki! Mitä sukulaisille keksisi? Tänäkin vuonna pitänee ostaa parillakympillä arpoja per nenä. Viime jouluna eivät voittaneet mitään yhdestäkään arvasta ja se oli jo melko epätodennäköistä. Mahtoikohan Kultasydän poiketa kylään?

Joulusauna voi jäädä väliin ja sääli olisi se. Kohokohta. Hauduumaalle sentään ehdin, joskin vain muistelualueelle. Tällä kertaa pitää muistaa ottaa lamppu rattaita varten mukaan. Tai olihan se viimeksikin mukana, en vain muistanut sitä.

Toivotan kaikille kontulaisille hilpeän pakanallista keskitalven juhlaa!
 
Äsh, eihän NBC ole joululeffa, se on halloweenileffa. ;) Lumiukko sen sijaan pitää katsoa joka joulu. On se moneen kertaan nauhoitettukin siltä varalta, että jotain kaameaa tapahtuisi, eikä sitä enää näytettäisikään aattona. :) En minä tiedä, onko Lumiukko loppujen lopuksi niin hyvä ja unohtumaton tarina, mutta se on ollut olennainen osa joulujani niin kauan kuin muistan, joten tässä vaiheessa se on jo kaiken arvostelun ulkopuolella. Siinä kiteytyy joulun satutunnelma kauniisti ilman hössäystä ja hehkutusta.

Aattoperinteisiini kuuluu myös mahdottoman aikaisin nouseminen, siinä kuuden seitsemän aikaan. Parasta on, jos onnistuu heräämään ennen muita (koko perhe tykkää nousta aattona aikaisin) ja saa yksin nauttia joulun hämystä ja hämärästä kuusenkynttilöiden valossa.
 
Lumiukko on taas asia, joka ei ole koskaan kuulunut minun jouluuni. En ole sitä koskaan katsonut: juuri siihen aikaan päivästä ei meillä koskaan katsottu telkkaria kun olin pieni (eikä vieläkään). Eli kun ekan kerran kuulin Walking in the Air'in NW:n versiona, en tajunnut sen edes olevan cover-biisi.... :roll: Nostalgiatrippi jäi myös siinä kokematta.

(Samu Sirkka.... se onkin ihan toinen juttu ja joulu ilman sitä... no, tuskin kokeillaan tänäkään vuonna. NBC viritteli eilen mukavasti tunnelmaan sekin: se pitää katsoa sekä Halloweenina että jouluna!)

Tänään illalla pakataan lahjoja! Eilen sain ostettua vielä viimeiset, ja nyt pakataan!
 
Ah, joulu! :)

Olen pesunkestävä jouluihminen. Tänä vuonna oli pienoisia ongelmia päästä joulutunnelmaan, kun olin viikon verran muilla mailla joulukuun alussa. Uusi aikataulutus sekoitti kokonaan minut. Kauneimmat joululaulut-tapahtuma kyllä pisti minut taas oikealle paikalleen.

Ja ah (toisen kerran) tänä aamuna oli koko maa ja puut, kaikki huurteessa. Paras vaihtoehto sitten ihan oikean lumen sijaan, joka näyttää nyt oikeasti jättävän tulematta.

Tänä vuonna on tuntunut siltä, etten jaksa hössötellä kaikkea niin paljon ja en ole sitten hössötellyt niin paljon. Aloitin tosin uuden tradition eli joulukirjeiden kirjoittamisen. Ensimmäistä kertaa elämässäni tein ihan ITSE karjalanpiirakoita ja niistä tuli, hmm, aika mielenkiintoisia. Onneksi sentään maistuvat hyvälle. :)

Joulu on minulle rauhan aikaa. Silloin ei saa olla kiire minnekään ja siitä olen halunnut pitää kiinni. Tänä vuonna meitä ei ole juhlimassa kuin minä ja veljeni (sekä osa suvusta tulee aattona syömään), mutta meillä on hyvin samanlainen ajatus joulusta. Eli syödään hyvin, nukutaan pitkään ja nautitaan toistemme seurasta, kun se on harvinaisempaaa herkkua nykyään kun asumme eri paikkakunnilla.

Oikein rauhallista joulua kaikille kontulaisille!
 
Ihanaa, että niin monet teistä ovat joulumielellä. Parhaimmillaan joulu on oikeasti ihanaa aikaa. Aikuisille se tarjoaa hetken, jolloin hengittää ja nauttia elämästä, lumesta, hyvästä ruuasta vailla kiloista stressamista sekä rakkaista ihmisistä. Lasten joulu on kuitenkin niin aitoa ja riemastuttavaa, ettei sen veroista olekaan. Olkoonkin, että nykyjoulut ovat lapsille kaupallisia ja jenkkimäisiä.

Minä oikeasti kaipaan lapsuuteni jouluja. Kaipaan koko kuun kestänyttä jännitystä ja kuplivaa tunnetta, joka patoutui purkautuakseen hysteerisenä riehumisena ja ylivilkkautena 23. ja 24. päivän aikana. Kaipaan lumikinoksia, pimeyttä, kynttilöitä ja pakkasta. Jostakin syystä lapsena oli aina pakkanen jouluna... Me leikimme ulkona naapurin lasten kanssa yhden aikuisen valvonnassa niin paksusti vaatetettuina, että kykenimme tuskin taivuttamaan niveliämme. Kaipaan sitä tunnetta, jonka pienenä sain pienen perusperheemme ollessa rauhassa yhdessä. Isä ja äiti eivät olleet töissä vaan kotona yhtä aikaa, me olimme veljeni kanssa kotona. Kaipaan kinkun tuoksua jouluyönä, vaikken itse kinkusta pitänytkään. Oikeastaan en pitänyt lapsena kovinkaan monista jouluruuista, ainoastaan pipareista ja tortuista, suklaasta ja rosollista. Vanhemmiten opin rakastamaan savulohta ja laatikoita. Kaipaan lahjonen etsintää saunan jälkeen. Kaipaan jokajouluista lahjapyjamaani, jota tuolloin inhosin. Se oli tylsä.

Soitin äsken isälleni seistessäni kaupan jonossa maitotölkin, leipäpaketin ja ohrasuurimoiden kanssa. Ympärilläni olevilla ihmisillä oli tavaraa enemmän kuin järjellä voi käsittää. "God jul" ja "Hyvää joulua" kajahtelivat kaikkialla. Itse puhuin puhelimessa isäni kanssa, joka on 400 km päässä. Olen ensimmäistä joulua poissa kotoa. Olen töissä huomenna ja joulupäivänä. Asun loppiaiseen saakka opiskelijasolussa, joka ei ole minun kotini vaikka ihana onkin. En ole jaksanut laittaa tänne joulua. En olisi kyllä edes oikein ehtinyt. Minulla ei ole jouluruokiakaan. Onkohan minulla jouluteetä? Maa on musta ja ulkona lämpöasteita.

Tunnen syyllisyyttä tästä valinnastani. Tiedän vanhempieni kaipaavan meitä. He eivät ole vielä tottuneet siihen, että olemme lentäneet maailmalle. Onneksi sentään veljeni menee käymään kotona. Muuten varmaan itkisin itseni illalla uneen syyllisyyden tunteessa kiemurrellen. Olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että minun tulee olla töissä. Se, että tulin töihin teki mahdolliseksi parille perheelliselle työkaverilleni, joilla on pieniä lapsia, olla kotona koko joulunajan. Itse asiassa eräät ovat olleet vapaalla jo viikon eli kotona on tuoksunut jo pitkään joululle, pipareita on paistettu ja nurkkia siivottu. Nuo lapset saavat nyt sellaisen joulun vanhempiensa kanssa, josta olen itse luopunut. He eivät sitä tietenkään tiedä, mutta saan siitä lohtua itselleni. Olkoon se minun joululahjani tuntemattomattomille tänä jouluna. Toivon, että heille jää jouluista yhtä kauniit muistot kuin minulle on jäänyt omasta lapsuudestani.

Entä minä sitten? Teen sen minkä voin. Menen kuuntelemaan Vaasan kauniiseen kirkkoon kauneimpia joululauluja. Juon glögiä ja syön suklaata. Minulla on pari uutta kirjaa työn alla. Olen töissä.

Hyvää joulua kaikille. Tehkää siitä muistelemisen arvoinen.
 
Saatiin tehtyä kaikki jutut viime tingassa, nyt vaan odotellaan että saapuu vieraaat. Hyvät joulut vaan kaikille
 
Joulua

Nyt sitten on aika alkaa tunnelmoimaan tästäkin joulusta. Kuusi sisällä ja koristeltuna, lämmin asunto ja ruokaa sekä saunomista odottaen. Vihdoinkin saa hetkosen levähtää kaiken kiireen keskellä. ;)

Hyvää joulua kaikille, ja tietty paljon suklaata ja lahjoja!
 
:)
Suklaata... :p
On kyllä erikoisen upea joulu ollut, kun sain vihdoin ne iiiiihanat koskettimet, joista Miccoh on ainakin jo "muutaman" kerran kuullut messengerin puolella^^
Ja huominen on iiihana päivä :)
Hyvää Joulua kaikille, nyt menen mussuttamaan lisää suklaaata..
Mmm....suklaata :p :p
xD
 
Vampirelady sanoi:
On kyllä erikoisen upea joulu ollut, kun sain vihdoin ne iiiiihanat koskettimet, joista Miccoh on ainakin jo "muutaman" kerran kuullut messengerin puolella^^
No jaa. En oikeastaan kuullut montaakaan kertaa. Huomasin vain että joku oli messengerissä riehunut kun palasin pelaamasta Carcassonnea isän kanssa. [22] (Vau. Seitsemäntoista pisteen tie vain yhdellä ukkelilla. Harmi kun minulla ei ole majatalolisäosaa, jolla ne pisteet olisi saanut ehkä tuplattua. Lopulta voitin vain noin viidelläkymmenellä pisteellä.)
 
Erittäin lämmintä joulua kaikille!

On ollut hieno nähdä ihmisten ilmeet, kun he ovat saaneet joululahjansa. Voisin sanoa että hoidin joululahja-ostokset kunnialla. Myöhään ja kiireellä, mutta kunnialla. Jouluruoka on ollut myös makoisaa ja nälkä ei ole tullut vielä kertaakaan. :)
 
Deepdelver sanoi:
On ollut hieno nähdä ihmisten ilmeet, kun he ovat saaneet joululahjansa.

Lahjansaajien ilmeet ovat ehkä parasta joulussa silloin kun lahjan valinta on onnistunut. :) Hieman kiusallinen piirre lahjojen antamisessa on se, että en saa kavereitani millään uskomaan ettei heidän tarvitse hankkia minulle lahjaa, vaikka minä antaisinkin lahjan heille. Minusta on vain niin hauskaa suunnitella ja tehdä lahjoja enkä välttämättä haluaisi vastineeksi sitä kiireellä ja väkinäisesti ostettua vastalahjaa. Mutta ymmärrettäväähän se on; itsekin kiusaannun, jos saan lahjan tai kortin joltakin, jolle itsellläni ei ole mitään.
 
Sûlwen Niniel sanoi:
...enkä välttämättä haluaisi vastineeksi sitä kiireellä ja väkinäisesti ostettua vastalahjaa.

Täytyy sanoa että itselläni meni tuo lahjojen räpistely aika kiireellä. :urg: Onneksi minulla oli tuuria matkassa, kun löysin juuri oikeat lahjat oikeille ihmisille. :)
 
Suhtautumiseni jouluun on jokseenkin muumimainen. Kesken mukavan olostelun minua tullaan häiritsemään ja yrittämään saada mukaan hullunkuriseen jouluhysteriaan. Ennen heittäydyin siihen jollain tapaa mukaan - ajattelematta, täysin pelkkänä zombina - mutta nykyään yritän parhaani mukaan pysytellä sivussa ja katsella stressaantuneita ihmisiä pakollisissa joulutouhuissaan (kampsut ja hemulit ovat kyllä käsittäneet aivan väärin!).

Jouluun liittyy myös paljon ahdistusta, joka johtuu liiallisesta rutiininomaisuudesta. En pidä ajatuksesta että tiedän täsmälleen, mitä teen 24. joulukuuta joka vuosi. Päivien kivuuteen liittyy aina semmoinen yllätysmomentti - milloin tahansa voi sattua jotain yllättävää. Jouluisin ei vain voi. Mitenkään ei.
Joulusta tulee kiva vasta sitten kun saan vapauden valita, mitä tapahtuu 24. joulukuuta.
 
Insa sanoi:
Joulusta tulee kiva vasta sitten kun saan vapauden valita, mitä tapahtuu 24. joulukuuta.

Minä olen alkanut pitää joulusta yhä enemmän sen myötä, kun olen saanut päättää itse, miten sen vietän. Lapsena oli vähän pakko olla ja mennä ja tehdä ja syödä sitä mitä käskettiin, mutta nykyään teen itse oman jouluni ja omat jouluperinteeni. Toki edelleen myös perheen rutiinit ja mieltymykset ohjailevat, mutta olen huomannut, että kaikkeen hössötykseen ei ole pakko mennä mukaan. Sellaisista rutiineista on voitava luopua, joista kukaan ei hirveästi pidä. Mitään ei tarvitse tehdä vain sen takia, että "niin kuuluu tehdä jouluna" tai "niin on aina tehty". Tuon oivalluksen jäljiltä meidän perheen joulut ovat nykyään paljon rennompia kuin ennen. Esim. mummolassa ei olekaan pakko käydä juuri jouluaattona, jos siitä menee vain kaikkien joulu pilalle. Porkkanalaatikkoa äiti tosin osti taas ihan väen väkisin, vaikka siitä ei kukaan pidä. ;)
 
Joulu lähestyy joten lienee aika kaivaa Majatalon kätköistä viime vuotiset joulutopikit.
Mitenkä kontulaiset viettävät Joulua tänä vuonna? Vai vietättekö laisinkaan? Mikä on mieluisin asia Joulussa? Entä ikävin? Kertokaapas vaikka mukavin joulumuisto. :)
Huomatkaa muuten että joululahjoille on oma topikkinsa.
 
Ylös