Joulu

Milloin koristellaan koti lopullisesti joulukuntoon?

  • Heti kun illat pimenevät.

    Votes: 1 2,5%
  • Ensilumen tultua.

    Votes: 0 0,0%
  • Ensimmäisenä adventtina.

    Votes: 2 5,0%
  • Joulukuun alusta.

    Votes: 2 5,0%
  • Pari viikkoa ennen joulua.

    Votes: 2 5,0%
  • Viimeisellä viikolla.

    Votes: 11 27,5%
  • Aaton aattona.

    Votes: 9 22,5%
  • Aattoaamuna

    Votes: 12 30,0%
  • Aikaisemmin

    Votes: 0 0,0%
  • Myöhemmin

    Votes: 1 2,5%

  • Total voters
    40
Minä en oikestaan vietä tänä jouluna joulua ollenkaan, koska lähdemme perheen kanssa ulkomaille jouluksi. Me tosin pidimme itsenäisyyspäivänä melkein täysimittaisen joulun, lahjat ja kaikki.
Mieluisin asia joulussa on varmaan kuusi. Sen tuoksu on niin riemastuttava ja raikas. Ikävintä joulussa on ehdottomasti se, että sen pitää loppua.
Jouluni ovat olleet kaikki vähän erilaisia, joten on vähän vaikea päättää. Ehkä viime joulu pääsee sentin edelle, koska silloin äiti teki vakaan päätöksen ulkomaan matkasta. Se, että lähdemme jouluksi mietityttää kyllä vähän.

PS: HYVÄÄ JOULUA JA RATKIRIEMUKASTA UUTTA VUOTTA KAIKILLE!!!
 
Olen, kuten olen jo viime vuonna tähän topiikkiin kirjoittanut, aina ollut jouluihminen, mutta tänä vuonna joulun odotuksessa on ollut jotain erikoista. Menemme siipan kanssa jouluksi äitini luo ja pyörimme muutenkin tammikuuhun asti sukulaisten nurkissa. Tänä vuonna itse joulun odotukseen liittyy myös se, että näen pitkästä aikaa äitini! Täällä lakkoillaan lentokentällä ja pidämmekin sormia ristissä, että päästään ajoissa Suomeen. Äiti sanoi laittavansa jo maanantai-illaksi kuusen yms valmiiksi niin, että siellä on jo joulu odottamassa meitä. Ja aatonaatto on varattu pipareiden leipomiseen :) Jouluaattona sitten näen veljeni perheen ja isovanhempani! Lahjoja jaetaan tänä vuonna vähän vähemmän monestakin syystä, mutta minulle suurin lahja on olla joulu kotona Suomessa. Ja koska tulen vasta aivan joulun alla Suomeen, tässä on ollut aikaa tutustua unkarilaisiinkin jouluvalmisteluihin! Forralt boria on kulunut paljon ja ostinpa tänään joulu beiglinkin..
 
Tämän vuoden joulu menee hiukan hissutellen, kun kaksi kolmasosaa lapsista on reissussa, mutta eiköhän me saada kahdestaan kuopuksen (ja kissojen) kanssa jonkinlainen joulu aikaan, vaikka tylsäähän se on, että perhe on hajallaan.
Ensi vuonna joulu aiotaan, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, viettää Irlannissa! Asian onnistuminen tietenkin riippuu monesta tekijästä, mutta yritetään.
 
Liityn joulureissaajien joukkoon! Lähden viettämään joulua Chicagoon, ensimmäinen joulu ilman lapsuudenperhettä. Mitään haikeutta ei sentään ole ilmassa, elämä muuttuu ja perinteet sen mukaan. Positiivisella tavalla jännittää että millaista on viettää ihan erilainen joulu. Rosollia ilman en tosin ehkä pärjäisi, onneksi on punajuuria Ameriikassakin. Toivottakaa onnea myös ruisjauhojen maahanviemiselle, että eivät luule joksikin laittomuudeksi...
 
Minulla kiireinen joulunaika. Paljon tulevaisuuden suunnittelua ja järjestämistä. Mutta itse aattoilta on ihan perinteionen. Vanhempien luona aamulla kuusen koristelua ja illalla sauna, ruoka ja lahjoja. Ja jouluaamuna riisipuuroa. Pidän perinteistä, mutta oikeasti haluaisin joskus viettää vanhanajan joulun. Oljet lattialla, ruisleipää katossa, savusauna, iso kuusi, Paljon ruokaa, koko suku paikalla, lapset ja koirat pyörimässä jaloissa. En tiedä tykkäisinkö, mutta haluaisin kokeilla. Kuva on ruusuinen, mutta todellisuuskin olisi varmasti piristävä.
Jo lapsena yritin houkutella että jouluaattona sammutettaisiin kaikki sähkölaitteet ja oltaisiin kynttilänvalossa ilman telkkareita ja radioita. Ainoat jotka olisin hyväksynyt olivat uuni/hella ja sauna. Valitettavasti vaan muu perhe (etenkin perheen miehet) ei oikein lähtenyt tähän mukaan.
 
Ärrh. Miksi minä jätän aina kaikki lahjaostokset ihan viimeiseen viikkoon? Olisi ollut paljon helpompaa hoitaa tämä juttu sanotaanko muutama viikko sitten, ettei enää nyt tarvitsisi kysellä kohdehenkilöiltä heidän lahjatoiveitaan. Iskältäkin pitäisi saada rahhoo ruinattua, ja sitten kävellä kaupunkiin ja kiertää kaikkia kaupat ja niin edelleen. Tämä on aina tätä samaa.

Mutta sitten aattona on taas tositosimukavaa, kun siivoukset (yök.) ja sun muut ostokset on jo aikaa sitten tehty. Minä nimittäin tykkään siitä hössötyksestä kun pitää koristella kuusi, laittaa laatikot uuniin, viimeistellä italiansalaatti ja katsoa Snowman telkkarista. Se on jotenkin tosi kivaa. Tänä jouluna meitä on kolme: minä, sisko ja iskä + ehkä myös neljäs lenkki mummo, joten ruokaa saa olla ihan hirveästi. Jos siis otetaan huomioon, että minä tykkään syödä. ^__^

Veikkaisin, että ihan kiva joulu tulossa.
 
Varmaan eka kerta kun en mitenkään erityisesti oota joulua.
Sää ei tunnu kauheen jouluselta, kun on liian vähän lunta ja muutenkaan ei huvittais lähteä lomille kotiin nysväämään. :(
 
Minun jouluni alkoi pikkuhiljaa jo viime viikonloppuna, kun oli lippukunnan perinteinen jouluvaellus, johon oli tänä vuonna ympätty lupausjuhlakin mukaan. Pimeä metsä, ulkotulia, nuotioita ja jättiläis-lumilyhtyjä - oli hyvin kaunista ja ihanan hiljaista. Lisäksi sihteerikköä muistettiin joulukukalla, joka tuntui täysin ansaitsemattomalta, mutta sekin on silti kaunis. :)

Yliopiston lähes kuukauden joululoma on mahdollistanut rauhassa kotikotona puuhailun. Tämän viikon olen tehnyt jouluherkkuja; torttuja, pipareita, piparitalon (vielä vähän kesken). Suunnitelmissa oli myös jouluhalko-reseptin kokeilu, saa nähdä ehtiikö. Viikonloppuna näen vielä poikakaveria, sitten joulunpyhät perheen kanssa, mummokin tulee jossain vaiheessa meille. Heti välipäivinä tosin sitten lähden matkalle poikakaverin kanssa. Ihan joulunpyhinä en viitsisi, kun tiedän miten tärkeä perhejoulu on äidille ja ihqmussu ei ole kovin jouluihminen.

Varsinkin näin vuoden pimeimmän hetken lähestyessä tunnustaudun kynttiläfriikiksi; sähköisetkin kelpaavat. Aamuisinkaan ei tunnu niin ankealta nousta, kun ajastin-kynttelikkö pehmentää pimeyden lempeäksi hämäräksi.
 
fanye sanoi:
Liityn joulureissaajien joukkoon! Lähden viettämään joulua Chicagoon, ensimmäinen joulu ilman lapsuudenperhettä. Mitään haikeutta ei sentään ole ilmassa, elämä muuttuu ja perinteet sen mukaan. Positiivisella tavalla jännittää että millaista on viettää ihan erilainen joulu.

On aika kummallista, kun minäkin olen 15 vuotta ollut joulut kotona ja nyt lähdetään ulkomaille (perheen kanssa tosin). Perinteet tuntuvat jotenkin vaikealta rikkoa, mutta toisaalta, viime kerrasta ulkomailla onkin vierähtänyt kohta 2 vuotta. On kyllä jännittävää viettää täysin erilainen joulu. Onnea Chigagon reissua varten. Eräs koulukaverini lähti viime viikolla Floridaan. Minä lähden Kanarialle, hyvä niin.

PS:-->fanye - Kauankos te olette siellä Chigagossa, jos saan kysyä?
 
Joulu ei tänä vuonna tunnu oikein joululta koska sitä ei käytännössä ole. Aattona iltavuoro töissä, joulupäivänä ja tapanina aamuvuorot, myös uusi vuosi menee samaan tapaan. Toki käyn joulupäivänä vanhempien luona saunomassa ja maistelemassa kinkkua, mutta tavallaan vähän jälkikäteen siis. En ole kovinkaan usein ollut Jouluja töissä, mutta tänä vuonna ei oikein ollut ketään halukkaita töihin jääjiä joten mieluummin olen sitten itse töissä kuin pakotan ne pienten lasten äidit jäämään jouluksi sinne. Rahaahan siitä tulee ilman muuta kun aattokin on keskellä viikkoa. Joululahjat on jo ostettu, koristeita en sen suuremmin aio kotiin laittaakaan kun en täällä kuitenkaan jouluna aikaa pahemmin vietä.

Joulu sairaalassa on yleensä onneksi melko rauhallinen, monet potilaat ovat omaistensa luona ja päivystyksetkään eivät työnnä potilaita ennenkuin pyhät ovat ohi. Toivottavasti vatsatautiepidemia on hellittänyt siihen mennessä, norovirus ja Joulu eivät ole kovin kiva yhdistelmä. ;)
 
Fuinur sanoi:
PS:-->fanye ... Kauankos te olette siellä Chigagossa, jos saan kysyä?
Neljä viikkoa, tasan. :yay: Minulla on suhteita siihen suuntaan, tai paremminkin yksikössä eli suhde. ;) Niinpä matkaan ihan yksin mutta olen silti kuin perheen parissa.

Samoojalle hyvää työjoulua. Jonkunhan täytyy tosiaan sielläkin olla, toivottavasti pääset silti joulutunnelmiin.
 
Saksalainen puoliskoni tuli jouluksi :) Palan halusta näyttää kaikkia meidän jouluperinteitämme hänelle.. Meillä on aika vaatimaton joulu yleensä, lähinnä syömistä kotona, mutta omituisia tapoja kyllä sitten senkin edestä. Ja joulurauhanjulistushan on jo sinäällään erikoista - miksi sinne pusertautuu joka vuosi laulamaan maamme-laulua, vaikka ilma on yleensä vähän inha ja on antinationalistinen tyyppi:D?
 
Enää viisi päivää jouluun. :knockout: Meillä joulu on joka vuosi ollut kopio edellisestä, eikä minulla ole mitään sitä vastaan. Ennen mummo ja pappa tulivat illaksi luoksemme, mutta nykyään se ei enää onnistu. Asumme liian kaukana heistä. Koko päivän soivat joululaulut, aamulla katsotaan Joulupukin kuumaa linjaa ja kuten joka vuosi, Lumiukko, ja Joulupukki ja noitarumpu. Myöhemmin viedään hautausmaalle kynttilä, ollaan kotona ja käydään saunassa. Syödään kaikessa rauhassa ja sitten Joulupukki käy kääntymässä. Minulle joulu merkitsee lähinnä ihanaa, rauhallista päivää joka vietetään perheen kanssa. Noudatetaan perinteitä ja otetaan pieni irtiotto arjesta. ^_^
 
Kävin piirileikkimässä <3<3 Tuli jouluolo, ja saattaa olla ensimmäinen kerta kun en välttämättä vilustuttanut itseäni. Olen siis tätä ennen käynyt neljä kertaa. Olen vanha... Oli ihanaa nähdä ihmisiä
 
Niin teki, *Elanor* ;)

Tänä vuonna anoppi järjestää joulun kotonaan, vaikka meillä onkin isompi kämppä. Vähemmän hössötystä tässä päässä, siis. Saas nähdä, tuleeko kumpikaan lapsista mukaani sytyttämään kynttilää vanhempieni muistolle.
 
Me ollaan menossa Tampereen taakse hautakierrokselle ja koko sakki mukana. On vähän kuin perinne. Kuulemma setä ja täti olivat vetää aikoinaan puurot väärään kurkkuun kun äiti uhkaili mua ja siskoani että mikäli puuro ei tipu niin ei päästä hautuumaalle. :)

Teidän pitäisi mennä hihittelemään keväällä lukion Vanhoihin kun seitsentoistakesäiset on vanhoja :D
 
Meillä on ollut tapana käydä hautausmaalla viemässä kukkia ja kynttilät sukulaisten haudoille. Itse seuraan äitini jalanjälkiä ja pidän oikeinkin kovasti hautausmaista.
 
Minusta tuntuu nyt siltä, että otan raivaussahan ja lähden tekemään olohuoneeseen tilaa kuuselle. On sellainen inspiraation kutina päällä. Muuten en tunne pahasti stressiä joulusiivoilusta. Etenkään näin rokonarpisena ja edelleen kutisevana.

Lahjatkin ovat "pulkassa". Ja kohta ajattelin lähteä lasten kanssa kuuntelemaan metsän keskellä olevalle laavulle luonnon joulurauhan julistusta. Luntakin satelee hiljalleen, ulkona on uskomattoman kaunista!
 
*Elanor* sanoi:
Meillä on ollut tapana käydä hautausmaalla viemässä kukkia ja kynttilät sukulaisten haudoille. Itse seuraan äitini jalanjälkiä ja pidän oikeinkin kovasti hautausmaista.

Minäkin pidän hautausmaista. :) Niillä on kaunista ja rauhallista, ja jotenkin "seurallista". Tykkään kulkea katsomassa hautakiviä ja miettiä, kukahan siihenkin haudattu henkilö oli ja millainen elämä hänellä oli. Mitä vanhempi hautausmaa, sitä parempi.

Joulu on hyvä juhla. Suurin osa on vain kalenteriin merkittyjä päiviä, joilloin ihmiset yhteisestä sopimuksesta ottavat vapaata ja pitävät hauskaa ennalta tutuin tavoin. Joulussa on kuitenkin taikaa. Lapsuudestahan se tulee, ja näin "aikuistuttua" joulu on ainakin minulle hyvin nostalginen tapahtuma.

Jouluun kuuluu ennen kaikkea juhlamieli ja rauhoittuminen. Joulua pitää odottaa, ja siihen pitää valmistautua. Joulu ei voi kestää vain yhtä päivää, ei voi vain painaa tavallista putkea ja sitten yhdeksi päiväksi kääntää itsensä joulu-asetuksille. Tärkeää on lisäksi oikea miljöö - pitää olla siistiä, ja kuusi ja kuusen tuoksu, ja ennen kaikkea hämyisä valaistus ja paljon kynttilöitä. Joulumusiikkia minäkin kuuntelen, muttei mitään ällöttävän sokerisia, tekosöpöjä lapsosia tai popahtavaa nuorta naista, jonka äänestä kuulee kuinka pepsodent-hymy leviää korvasta korvaan laulaessa. Juuri nyt soi Schubertin Ave Maria Karita Mattilan tulkitsemana. Lisäksi jouluun kuuluu ruoka - aivan ehdottomasti! Ja perhettä ja kavereita on kiva nähdä, mutta ei saa olla sellaista väkisin pakotettua perhekokousta jossa leikitään olevamme taas 10 vuotta nuorempia kuin ollaankaan.

Yksi mistä en tykkää on lahjat. Koko homma on niin ahnasta ja tekopyhää. Olen kieltänyt, ettei minulle saa ostaa lahjoja. Muille ostan, kun ne haluaa, vaikka siinä ei mielestäni ole mitään iloa. Vuodesta toiseen lahjahärdelli aiheuttaa vain enemmän riitoja ja pahaamieltä kuin "saamisen iloa". Mutta tietysti muilla tämä voi olla toisin.
 
Ylös