Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Joulu

Keskustelu huoneessa 'Pöytä', aloittanut Jaamar, 23.12.2013.

?

Milloin koristellaan koti lopullisesti joulukuntoon?

1. Heti kun illat pimenevät.

1 ääntä
    2,8%
  2. Ensilumen tultua.

0 ääntä
    0,0%
  3. Ensimmäisenä adventtina.

2 ääntä
    5,6%
  4. Joulukuun alusta.

2 ääntä
    5,6%
  5. Pari viikkoa ennen joulua.

2 ääntä
    5,6%
  6. Viimeisellä viikolla.

10 ääntä
    27,8%
  7. Aaton aattona.

7 ääntä
    19,4%
  8. Aattoaamuna

11 ääntä
    30,6%
  9. Aikaisemmin

0 ääntä
    0,0%
  10. Myöhemmin

1 ääntä
    2,8%
  1. Elenie

Elenie Kontulainen

Odotan joulua innolla, sillä se on aina ollut miulle tärkeä juhla, eikä asia oo muuttunut kirkkokunnan vaihtumisen myötäkään. Vaikka meille ortodokseille pääsiäinen onkin se juhlien juhla. :) Tänä jouluna olis tarkoitus olla äidin luona, useampi joulu kun on mennyt muualla (viime joulu Portugalissa). Ja järjestää joulu vanhojen perinteiden mukaisesti. Lahjoja ei juurikaan osteta, mutta jouluruoat ja -leivonnaiset ovat oleellinen osa. Nyt kun sekä miun että äitini kasvissyönti on semi-vegetaarista, suunnitelmissa oli hankkia kalkkunaa joulupöytään. Kuusi (allergian vuoksi muovinen), joulumusiikki ja joulun jumalanpalvelukset kuuluvat tietysti meidän jouluumme. Ja isän, veljen ja isovanhempien haudoilla käynti (olemme siis kahdestaan, äiti ja mie). Joulu, tule jo! <3

2. Titiuu

Titiuu Kontulainen

Oi, kohta on joulu! Joulussa ihaninta on se, että on pimeä talvi ja sen keskellä jotain niin lämmintä ja valoa tuovaa kuin joulu.
    Just oli töissä joulun vuoroista puhe, listoja tekevä apulaisosastonhoitaja sanoi, että jos on ollut joulun viime vuonna töissä, on tänä vuonna vapaalla, pääosin näin. Eli mulla ois sit jouluaatto ja joulupäivä sen perusteella vapaat, ihanaa. :heart:

Muoks: Lapsuudenkodissa jouluna ajettiin sinne ja tänne sukulaisille kylään, äiti oli ihan hermoraunio kun kaiken piti olla just eikä meilkein jne. Ite päätin, että kun musta tulee aikuinen, joulu on mulla jotain ihan muuta. Ja niin se on, en ota stressiä eikä joulussa ole mitään "pakkoja", tehdään se, mistä tykätään ja mikä tuo iloa, ja jätetään väliin muut asiat. Viime vuosina ollaan oltu kotona, ja tapanina käyty koko suku tädilläni kahvilla. Meille voi kyllä aattona tulla, mutta jos kerrankin joulu vapaapäivä, emme halua käyttää sitä ajelemalla kolmen lapsen kanssa pitkin poikin. Jos aattona on työpäivä, sitä vähemmän lähdetään minnekään, nautitaan kotona yhteinen aika. Hassua miten huono omatunto tuosta päätöksestä tuli alkuun, mutta muistan millaista hulabaloota joulu lapsena oli - omilleni tahdon lämpimän, rauhallisen ja leppoisan joulun.

Last edited: 02.11.2016
    Elenie, douv, eowynofmay ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  3. douv

douv Kontulainen Vastuuhenkilö

Tänään on ensimmäinen adventti, mutta enemmän syynä joululaulujen kuuntelulle ja torttujen leivonnalle on ihan vaan se, että oli sopiva vapaa hetki. Iso osa tortuista meni pakkaseen odottamaan 23. tai 24. päivää. Kahdelle hengelle on aika helppoa tehdä rahkavoitaikinasta torttuja varastoonkin. Leipoessa ajattelin hellyydellä veljiäni, jotka molemmat tykkäävät joulutortuista ja usein ovat imaisseet 4-5 kappaletta sisäänsä heti leivontapäivänä. :D Heille leipoessa ehkä turvautuisin valmistaikinaan.

Olin itse suunnitellut perunalaatikon ostamista melko lähellä meitä olevan Ahlmanin maatalousoppilaitoksen joulumyyjäisistä, mutta avomussu haluaakin kokeilla tehdä itse sekä imellettyä perunalooraa että maksalooraa.

Jouluaatto kaksin avomussun kanssa on varmistunut. Sitten 25.-26./27. päivä vanhempia ja sisaruksia katsomaan. Välipäivinä saattaa olla töitä, mutta se olisi ihan OK, koska toimistolla olisi luultavasti melko rauhallista ja voisin hörppiä teetä, lukea jotain ja toivoa, että yksikään asiakas ei lähetä sähköpostia tai soita :D .

Isilmírë, Mehtis ja Jaamar tykkäävät tästä.
  4. Elenie

Elenie Kontulainen

Sunnuntain ja eilisen aikana miun pieni opiskelijaboxini sai täysin uuden ilmeen. Nyt on siivottu, joulmatto lattialla, jouluverho ikkunassa, kyntteliköt esillä, koristeet paikallaan ja kuusi huoneen nurkassa. Eli ekana adventtina oman perinteeni mukaan alkoi miulla joulu. Leivonta jää sitten kyllä enimmäkseen jouluviikolle, koska me ortodoksit vietämme nyt paaston aikaa ja itse paastoan makean syönnistä (ja muutenkin tuoreet leivonnaiset ovat pakastettuja parempia). Lahjojen osto olis vuorossa sitten tänään. :grin:

Sidhiel, Isilmírë, douv ja joku muu tykkäävät tästä.
  5. Ankeuttaja

Ankeuttaja Vieras

Ja sitten vastarintaliikkeen puheenvuoro. Joulu on asia joka allekirjoittaneen olemassa (elämää ei ole) on menettänyt merkityksensä jotakuinkin täysin. Väsyin totaalisesti normijouluun: hiki hatussa jynssäämiseen, erilaisen roinan ripustamiseen ympäri kämppää, verhojen vaihtamiseen, tuntikausien kokkaamiseen, joulukorttien lähettämiseen ihmisille, joihin ei koko vuonna pidetä mitään yhteyttä, neulasten siivoamiseen, joululauluihin ja kauppapukkeihin marraskuussa...

Muutama vuosi takaperin päätin siis kokeilla prototyyppiä sovelluksesta Paineeton_Joulu(TM). Siivousta ei enempää kuin yleensä, ruokaa vain pari kivaa juttua, verhot ovat tasan ne, jotka ennenkin. Koristeita ei ole, eikä enää koskaan tule olemaan. Joulukuusi toki koristellaan, mutta sekin on keinoversio. Ei tuoksu kuuselta, mutta ei myöskään varista eikä sitä tarvitse joka vuosi ostaa uutta. Pipareita leivotaan jälkikasvun kanssa samoin kuin jolutorttuja, mutta niihin tporttuihin tulee mansikka- ja omenamarmeladia luumun sijaan. Lahjakasa ei muistuta Mount Everestiä eikä edes Haltia. Lapsiparat saattavat saada elinikäisiä traumoja tästä, mutta ei voi mitään. Ja jos muutama kaupallinen taho saa sydänkohtauksen moisesta kerettiläisyydestä, niin aina parempi. :)

Notta sitä lajia. tämä ei ole kannanotto niitä vastaan, jotka nauttivat ym. toiminnasta. Heille se suotakoon ja minulle suotakoon oma tyylini.

Anewielh, Elenie, Tik ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  6. Husky

Husky Ilmaanhaukkuja

Mitä ihmiset aikoo syödä jouluna? Itse vietän joulua issessee ja aion ottaa hyvin rennosti. Tämmöstä olen suunnitellut alustavasti:

Unohdetaan työ kolmeksi päiväksi.

Jouluaattona aamupäivällä kahvi, joulupuuro + glögi (mahdollisine terästeineen) piirrettyjen + joulurauhanjulistuksen aikana. Välipalaksi paistettua leipäjuustoa (ostin tarjouksesta pakkaseen) omatekemän karviaishillon kanssa. Karkkia jos mahtuu/maistuu. Poltetaan kynttilöitä. Luetaan. Katsotaan telkkaria. Käydään lähirannassa kävelyllä jollei ole ihan hirveä ilma.

Varsinaisella ruokalistalla lienee jotain semmosta kuin possunkasslerista tehtyä nyhtöpossua (halpaa ja paljon kinkkua parempaa sapuskaa imho), viininlehtikääryleitä, rosollia (ilman silliä), tuuvinkia (ainoa laatikko mistä tykkään), suolasienisalaattia, fetaa, tsatsikia, mahdollisesti pieni siikacheviche (jos tuoretta siikaa löytyy sopivasti) tai vaihtoehtoisesti sitruunagraavattua lohta, ehkä ruusukaalia jos löytyy siistejä yksilöitä. Itsetehtyä hapankaalia. Palanpainikkeeksi olutta/viiniä ja kivennäisvettä. Ehkä myös pieni huikka omatekemää hiirenkorvaviinaa pakkasesta. Poltetaan lisää kynttilöitä. Luetaan. Katsotaan telkkaria. Karkkia jos mahtuu.

Jälkkäriksi kermakahvia ja jädeä + omatekemää rommiruukkua. Lisäksi siivu mutakakkua jos jaksan etukäteen tehdä. Avataan lahjat jos niitä on (ei välttämätön ohjelmanumero koska en oikeesti tartte mitään). Karkkia jos edelleen mahtuu. Mennään nukkumaan ja nukutaan niin kauan kuin nukuttaa.

Toistetaan seuraavien kahden päivän ajan soveltuvin osin.

Sidhiel, Elenie, Anewielh ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  7. Steelsheen

Steelsheen teräskiiltovotjake

Vampirelady tykkää tästä.
  8. Ares B

Ares B Antifilatelisti

Tätäkö tarkoitat:

SAVOLAENEN JOOLU-UATTO

Uattouamuna herätään ja sitten myö syyvvään, sitten juuvvaan kahvit ja sitten myö syyvvään ja männään torille ja sitten myö syyvvään lihapiirakat, sitten ostetaa joulukuus ja syyvvään munkkipossut, sitten myö tuuvvaan kuus sissään ja juuvvaaan päeväkahvit, koristellaan kuus ja sitten myö syyvvään, sitten Suomen Turku julistaa jooluraahan ja sitten myö syyvvään ja otetaan joululökit ja sen piälle vähä syyvvään, sitten naesväki lähtöö käämään haavoella ja myö isän kansa sillä aeekoo syyvvään ja kun naesväki tulloo takasi niin myö haakataan väljpalloo, sitte kylypee ropsaatettaan joolusaanassa ja syyvvään makkaroo, juuvvaan päeväkahvit ja syyvvään piparit, sitten myö ootellaan jooluaterijjoo ja syyvvään ootellessa parj kinkkuvoeleipee, sitten syyvvään jooluateria ja juuvvaan piälle torttukahvit ja sitten myö syyvvään, sitten myö leekitään joolukuusen ympärillä ja sitten myö syyvvään, sitten kyttäellään joolupukkia ja napostellaan pähkinöetä, sitten tulloo pukki ja myö vähä syyvvään pukin kansa, sitten avataan lahjat ja sitteen syyvvään, sitten isä kkaevaa evakkolekan puulaatikosta ja tarjoo pukille paakut ja sitten pukki talutettaan taksiin ja sitten myö syyvvään, sitten katellaan telekkaria ja syyvvään, sitten tirraatettaan iltakahvit ja syyvvään suklaata, sitten otetaan vähän suolasta kun hiukoo ja sitten myö männäännii jo muata.

Tuon kaavan mukaan se taitaa meilläkin mennä.

Anewielh, Pagba, Isilmírë ja joku muu tykkäävät tästä.
  9. Ankeuttaja

Ankeuttaja Vieras

Lapset äitinsä luona, joten olen ongelm... anteeksi MAHDOLLISUUDEN* edessä: teenkö itse itselleni jouluruokaa vai säästänkö sen tekemisen loppiaisviikolle, kun jälkikasvu taas mukana kuvioissa. Varsinkin, kun penskat ovat jouluviikon jo ko. ruokaa syöneet. Päätöksiä, päätöksiä...

No joo, jos jotain vaivaudun tekemään, niin kalkkunarullaa (en pidä kinkusta), peruna- ja porkkanalaatikkoa(jotka ostan jostain), sienisalaattia, ja sitten jotain pientä, mitä sattuu tekemään mieli. Konjakkisinappia pitää toki olla. Jos rahatilanne parempi kuin luulen, niin saatankin päättää painua jouluristeilylle syömään itseni kipeäksi buffetissa parhaaseen epäkultturelliin junttityylin. Eläköön keskikehonrakennus, vararengas on kasvanut jo aika hyvin.

*Lähde: Oikeaoppisen korporaatiopskanpuhumisen käsikirja osa 1.

10. Elenie

Elenie Kontulainen

Jokainen viettää joulua tyylillään, tai sitten ei vietä ollenkaan, ja sekin on hyväksyttävää. Ite en koskaan oo kenellekään mitään omia arvojani tai tapojani tyrkyttäny, en uskonnon, en joulun, en kasvissyönnin enkä minkään muunkaan suhteen, vaikka niistä mielelläni puhunkin. Niille siis, jotka haluavat kuulla.

Meillä mennään perinteiseen tyyliin myös ruokien suhteen, kuten kaikessa muussakin. Attona riisipuuroa ja karpalokiisseliä ainakin. Ja sit jotain muuta (tavallista) ruokaa iltaruoaksi.

Näin siksi, että jouluateria on vasta 25.päivä, kunhan joulupaasto virallisesti loppuu. Laatikot tehdään perinteisesti itse (porkkana, lanttu ja imelletty peruna), kylmäsavulohta ja silliä on ja ehkä kalkkunarulla (semi-vegetaristinen perhe kun ollaan). Rosollia, sienisalaattia, vihreää salaattia, saaristolaisleipää, piirakoita ja munavoita tietenkin. Juomana vettä/kivennäisvettä/mehua/maitoa. Äiti ei pidä alkoholista (edes muiden nauttimana), joten alkoholipitoiset juomat jäävät sitten uuteenvuoteen kaveriporukalla nautittavaksi. Jälkiruokana sitten joulutorttuja, pipareita, glögiä, teetä/kahvia, suklaata jne. Karpalo-suklaakakku on myöskin tarkoitus joulun kahvipöytään tehdä.

Nämä nyt ainakin.

Niin ja joulukortit ja yastävän lahjan sain maanantaina postiin. Kaikki lahjat on myöskin paketoitu ja käteen annettavat kortit tehty. Kortteja tuliki likemmäs 60 kpl (ostetut+tehdyt yhteensä), kun osallistuin Joensuun alueen yksinäisten vanhusten ilahduttamiseen. Eli kaikki on leivontaa vaille valmista. :grin:

Jaamar tykkää tästä.
  11. Jaamar

Jaamar Hyykäärme Vastuuhenkilö Kummi

Tuli mieleen Elenien viestistä että moni tuntuu syövän joulupuuron jo aattona, meillä se taas syötiin vasta joulupäivän aamuna. Onko kellään tietoa joulupuuron historiasta? Miksi se liitetään jouluun ja milloin se on Suomessa perinteisesti syöty? Ja ihan yleisesti, miksi pohjoismaissa on tapana juhlia melkein kaikki juhlat aattona?

12. Fairy tale

Fairy tale Lapinorava

Hätäistä väkeä?
    No oikeasti en tiedä, mutta en käsitä itse sitä, että suurelle osalle tuntemistani ihmisistä joulu kestää 3 päivää. Ei olla mitä ilmeisimmin sisäistetty että on kyseessä pitempi ajanjakso, joulunaika, joka alkaa 1. adventista ja päättyy loppiaiseen. Muistan monesti lapsena ihmetelleeni mitä tarkoittaa kalenterissamme 28.12. lukeva "viattomien lasten päivä". Se ei ole ainoa teemallinen päivä joulunpyhien ja uuden vuoden välillä vaan siellä on muitakin, jolloin on erityinen nimetty päivä ensimmäisen joulun tapahtumien muistamisille.

Minä tykkään koristella kotia vähitellen pitkin joulukuuta. Olohuoneen verhot vaihdoin heti kuun vaihteessa ja toisena adventtina kaivoin esiin lisää koristeita ja valoja ikkunoihin. Eilen sain jouluruokaa, josta en kovin välitä. Tuskin kotiin tulee hommattua savulohta kummempaa sapuskaa. Joulupäivänä pääsemme joulupöytään anopin luo, siellä ollaan 9 henkilön kokoonpanolla. Minä tykkään syödä riisipuuroa aattoaamuna ja joulupäivän aamuna tavallisen kaurapuuroannoksen sijaan. Kivempi se on syödä tyhjään vatsaan kuin jälkiruoaksi tuhdin ruoan päälle tai illalla, jolloin ei mikään enää oikeasti maistu.

Jaamar tykkää tästä.
  13. Shacklebolt

Shacklebolt Kontulainen

Hesarin Usko Siskoa -palstalla oli tätäkin tiedusteltu, mutta maksumuurin vuoksi en pääse katsomaan, mitä Sisko on aiheesta sanonut. Vakuuttavalta vaikuttaa kyllä myös tämä kansantieteen professorin antama selitys:
    – Suomalaiset juhlivat railakkaimmin aattona, vähän niin kuin salaa. Varsinaiseen juhlapäivään jää enemmän pönötystä, kuten arvokas jouluateria tai vappulounas. Myös vapun monet tilaisuudet poliittisine puheineen ovat arvokkaita, Snellman sanoo.

Totista tyyliä edustaa myös itsenäisyyspäivän vietto, joka keskittyy varsinaiseen juhlapäivään Presidentinlinnan vastaanottoineen. Arvokas, lähes harras tunnelma tarttuu maan merkkipäivään suureksi osaksi sodan muistosta.

Monet muut vuotuisjuhlat ovat taustaltaan uskonnollisia, mikä saattaa Snellmanin mukaan selittää, miksi aattona juhlinta käy paremmin laatuun: varsinaisena kristillisenä juhlapäivänä ei ole ollut sopivaa irrotella.

Joulun "pituus" taitaa olla vähän myös että keneltä kysytään?
    Jos oikein pilkkua viilataan kristillisin silmälasein, niin varsinainen jouluaikahan on joulupäivästä loppiaiseen, sitä ennen on adventtiaika, pieni paasto, ei joulu. Mutta jos laajemmin ajattelee, että juhlaan kuuluu valmistautuminen, itse juhla ja sitten vielä jälkivietto, niin jouluajan voi sanoa olevan ensimmäisestä adventista paastonaikaan, loppiaisaika kun kestää sitten sinne asti :) Sitten taas perinteinen suomalainen sanonta on tainnut olla se että "Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti pois sen viepi", viitaten ilmeisesti joulurauhan ajankohtaan? Opinpa tälle päivää senkin, että Nuutinpäivä on aiemmin ollut 7. tammikuuta, myöhemmin siirretty nykyiselle päivälleen 13. tammikuuta. Niin tai näin, ei ole yksi tai kaksi joulua, kun olen kiristellyt hampaitani aattoiltana äitini lausahdukselle, kun lahjat on avattu ja jouluruoka syöty, että "siinä se joulu nyt sitten oli tältä vuodelta".

Lehtokuusama, Isilmírë ja Jaamar tykkäävät tästä.
  14. Sidhiel

Sidhiel Rajatapaus

Ainakin ihan historian näkökulmasta ennen on laskettu uuden päivän alkaneen auringonlaskusta, jolloin aattoiltana juhliessa olisi tavallaan jo se 25. päivä. Tämä johtuen siitä että kelloja ei ollut ja tapa lienee jatkunut kellojen ja muiden yleistyessä. Muitakin teorioita tästä saattaa olla, en tiedä.

Jaamar tykkää tästä.
  15. Husky

Husky Ilmaanhaukkuja

Joulu tuntuu jotenkin vuosi vuodelta vähemmän tärkeältä. Se on enemmänkin kaiken toiminnan pysähtyminen, ja sellaisena ihan tervetullut. Olennaisimmilta asioilta ovat alkaneet tuntua lepo, laiskottelu, kiireettömyys ja hyvä ruoka. Vaikka lahjoja joka vuosi jostain putkahtaa, en niitä suuremmin kaipaa. Hassua, mutta Konnun joulukorttiperinne on noussut mulla viime vuosina hyvinkin tärkeään osaan joulunodotuksessa.

Mietin just että saisikohan sitä vahingossa hilattua ahterinsa joulukirkkoon tänä aattona. Meilahden kirkkoon kävelee meiltä muutamassa minuutissa. Innostuin viimeksi vastaavaan urotekoon 2007, ja vaikken kirkkoon kuulukaan, niin kyllä se aattoillan messu klo 23.00-00.30 toi paljon fiiliksiä lapsuuden jouluista. Se oli jotenkin kaunis tilaisuus; pappi puhui siellä pelosta ja sen voittamisesta. Messun jälkeen papit (joista just se pelosta puhunut näytti ihan semmoselta alttaritaulujen pitkätukka-Jeesukselta) olivat ulko-ovella kättelemässä kirkkokansan ja toivottamassa hyvää joulua. Se meinasi vähän liikuttaa. Semmonen ihmiseltä ihmiselle - tyyppinen juttu.

Elenie, Sidhiel, Kointähti ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  16. Olórin

Olórin Kontulainen Suomen Tolkien-seura

Kuulin eilen radiosta (Yle Puhe), että jonkun mielestä kirkon kannattaisi panostaa pääsiäiseen, koska joulu on jo menetetty. Toinen vieraista, ilmeisesti teologi, ei täysin allekirjoittanut toimittajan välittämää ajatusta. Aiemmin viikolla radiossa puhuttiin joulurauhasta ja mainittiin kuningatar Kristiinan halunneen korostaa julistuksessa joulun harrasta viettoa, koska varsinkin maalla vain ryypättiin.

Ehkä joulu on menetetty, mutta milloin muulloin on mahdollista soittaa kaikelle kansalle: "kansat kaikki te kiittäkäätte Herraa"? Yhtä kaikki Hyvää Joulua!
    Ps. Kiitos Dracaenalle, Isilmírëlle ja Sidhielille joulukorteista.

Lentävä lumi, Isilmírë ja Eruthol tykkäävät tästä.
  17. Constantine

Constantine ᛏýrist

Olen luottavainen, että mahdollisimman monen kontulaisen joulunpyhät tulevat olemaan samaa HQ-tasoista pyöriväisyyttä kuin viehättävällä Nomi Bagginsilla.

('Kakut' edustavat luonnollisestikin miellettä "mitä sitten vain huvittaakin tehdä oman kauneustajuisen ja näköalakykyisen persoonani ansaitseman mielen siivittämiseksi".)

Last edited: 27.12.2017
  18. Shacklebolt

Shacklebolt Kontulainen

Joo, en osta minäkään, kovasti oli tänäänkin väkeä joulukirkoissa. Se näkyy, että jouluaattoa juhlitaan, ja aaton hartaus (ja jouluyön messu toisena sitten) on monelle se the joulukirkko - varsinaisina joulupäivinä on sitten hiljaisempaa. Monella ei joulunvietossa kristillisellä sisällöllä ole merkitystä, mutta ei peli mitenkään menetetty ole, kyllä sen verran on tässä joulun alla kiirettä töissä pitänyt :D

19. Isilmírë

Isilmírë Kontulainen Suomen Tolkien-seura

Joulu menetetty kristilliseltä kannalta? Aika kumma väite minunkin mielestäni. Itse olen pikemminkin kuullut puhuttavan, miten Suomessa on vähän sellainen jako, että luterilaisille joulu on se iso juttu ja ortodokseille sitten puolestaan pääsiäinen. Ja kyllähän se vanhan talvisen pakanajuhlan kristillinen kuorrutus on hyvin pitänyt pintansa kautta vuosisatojen ;)

20. Hanna Kullanväärtti

Hanna Kullanväärtti Kontulainen

Olen aina rakastanut joulua. Ihanaa kun saa hyvällä omallatunnolla vain vetelehtiä kolme päivää! Joulussa ehdottomasti parasta onkin yhdessä rentoutuminen, lautapelien pelailu, yhteiset kävelylenkit, herkuttelu ja lahjakirjojen lukeminen ja elokuvien katsominen.

Olen erittäin laiska laittamaan joulua. Tähän mennessä olen saanut asetettua yhden sähkökynttelikön ikkunalaudalle. Tässä mielessä en ole ollenkaan "perinteinen" jouluihminen - niin suuresti kuin joulusta pidänkin! Korttien ja koristeiden värkkääminen ei ole yhtään minun juttuni ja kuusikin vaihtui muutama vuosi sitten muoviseen (häpeällistä :joy:). Lapsiparat olemme pienestä asti opettaneet vähille lahjoille, koska joululahjaostosten teko on niin rasittavaa.

Joitain perinteitä on, joita ilman joulu ei tunnu joululta. Aattona käyn aina kirkossa liikuttumassa jouluevankeliumista (se on niin juhlallinen!) ja "Maa on niin kaunis" -loppuvirrestä. Joulusauna kynttilävalaistuksineen on toinen ehdoton perinne. Jouluaatto on myös ainoa päivä vuodesta jolloin kaikki perheenjäsenemme syövät hartaasti hauduttamaani puuroa.

Tämä vuonna syksy on ollut tavattoman hektinen, joten odotan joulua hartaammin kuin vuosiin.

eowynofmay, Jaamar ja Isilmírë tykkäävät tästä.

Jaa somessa