Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Joulu

Keskustelu huoneessa 'Pöytä', aloittanut Jaamar, 23.12.2013.

?

Milloin koristellaan koti lopullisesti joulukuntoon?

1. Heti kun illat pimenevät.

1 ääntä
    2,8%
  2. Ensilumen tultua.

0 ääntä
    0,0%
  3. Ensimmäisenä adventtina.

2 ääntä
    5,6%
  4. Joulukuun alusta.

2 ääntä
    5,6%
  5. Pari viikkoa ennen joulua.

2 ääntä
    5,6%
  6. Viimeisellä viikolla.

10 ääntä
    27,8%
  7. Aaton aattona.

7 ääntä
    19,4%
  8. Aattoaamuna

11 ääntä
    30,6%
  9. Aikaisemmin

0 ääntä
    0,0%
  10. Myöhemmin

1 ääntä
    2,8%
  1. Husky

Husky Ilmaanhaukkuja

Mä lähden pariksi päiväksi joulupakolaiseksi tässä Uudellamaalla sijaitsevaan pieneen lomakylään, jossa ei ole sähköä tai juoksevaa vettä. On ulkohuussi ja puulämmitteinen sauna, ja hiljaisuutta ja metsäluontoa ympärillä. Merenrantaan on n. kilometri, en tosin tiedä tuleeko sinne välttämättä lähdettyä, kun valoisa aika on nyt niin lyhyt. Paikka on pieni ja aika syrjäinen, joten ei ole mitään hajua siitä, minkä verran muita ihmisiä sinne tulee. (Mitä vähemmän sen parempi!) Varattuna on pieni ikkunaton maja, joka lämmitetään puilla, ja ruoka tehdään ulkona nuotiolla tai keittokatoksessa. Taidan saada ainakin sen joulukahvini, jota joulupukkitopikissa haikailin. Majassa on lampaantaljat pehmustamassa ja lämmittämässä nukkujaa. Olen aivan täpinöissäni! Tää on niin siistiä! Enkä muista vuosiin toivoneeni näin paljon, että tulisi edes vähän lunta jouluksi. Kruunaisi koko homman.

Toki otan matkaan ruoan ja vaatteiden lisäksi mukavuuksiakin, kuten kirjoja, otsalampun, led-lyhdyn ja pattereilla toimivan pienen radion. Jouluun kuuluvat lukeminen ja joulurauhan julistus, ja huussiin on pimeällä (jota tähän aikaan vuodesta riittää) mukavampaa suunnistaa otsavalon kanssa.

Sidhiel, Isilmírë, Ereine ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  2. Jaamar

Jaamar Hyykäärme Vastuuhenkilö Kummi

Tätä ei kannata lukea jos rakastaa joulua yli kaiken ja on taipuvainen närkästymään jos joku moitii joulua.

Juuri tällä hetkellä minä inhoan tuota kyseistä juhlaa. Minulle iski niin hirveä joulustressi päälle että kun meinasin kompastua portaissa niin ensimmäinen mikä tuli mieleen oli että "hemmetin refleksit kun en mennyt pääedellä rappuja alas". Jouluun kasautuu hirveästi paineita kun sitä ei voi viettää vain oman perheen kanssa rauhassa ja valmisteluihin lisää painetta se että minä en saa tehtyä mitään päiväsaikaan kun joku joko torpedoi kaiken mitä yritän tai sitten huutaa pää punaisena kun kehtaan ottaa askeleita hänestä pois päin. Iltaisin en jaksa tehdä muuta kuin olla ja katsella mahdollisimman hölmöjä elokuvia joiden katselu ei vaadi juurikaan älyllistä toimintaa. Meillä on pyykit kolmatta päivää koneessa, koska niiden ripustaminen on mahdotonta niin miten siinä kuvittelet vielä jotain joulua järjestäväsi?

Äsken piti alkaa tehdä joulukortteja. Suunniteltiin Mushun kanssa että lähetetään tänä vuonna oikein iso kasa niitä kaikille ja askarreltiin niihin yhdet osat jo joku aika sitten, mutta kun yritin ruveta hommiin niin Spyro varasti teipin, liiman, sakset, rikkoi valmiit kortit ja rutisteli koristeet ryttyyn. Nostin kädet pystyyn ja totesin että meillä on vaihtokortit tehty ja se riittää.

Tekisi mieli perua koko kaamea juhla jota joudun valmistelemaan yksin näiden kahden kanssa. Ei se mitään jos sitä laittaisi vain itselleen ja tietäisi että saa rentoutua ja rauhoittua joulun tullen, mutta ei kun on pakko kutsua vieraita ja se tarkoittaa että on vaan pakko tehdä se joulu vaikka tekisi mieli mieluummin juosta karkuun. Voisin jättää kaiken tekemisen ja antaa mennä omalla painollaan, mutta sitten en kehtaisi olla täällä paikalla kun vieraat tulevat. Minä haluaisin vaan nauttia joulun tunnelmasta ja rauhasta ja katsella lasten iloa siihen liittyen. Mutta tällä hetkellä minulle kelpaisi sekin että koko joulu vaan peruttaisiin.

Isilmírë ja Husky tykkäävät tästä.
  3. Husky

Husky Ilmaanhaukkuja

I feel you. Nyt sinkkuna on ihan hirveän helppoa, kun voi ajatella vain itseään ja omia olemisiaan, ja vanhempanikin ymmärtävät tarpeeni olla rauhassa.

Exälläni oli aina kauhea joulustressi. Molemmat vanhemmat toivoivat häntä viettämään joulua kanssaan, ja toinen vähän oikein loukkaantui, jos ei mennyt. Mitä lähemmäs joulu tuli, sitä räjähdysherkempi oli tilanne myös meillä kotona. Vietin monta joulua hänen sukulaistensa kanssa, ja vaikka he ovat kaikki oikein kivoja ja ihania ihmisiä joista pidin ja pidän edelleen kovasti, niin olin aina ihan hirveän tyytyväinen kun pääsimme kotiin. Ja niin oli kyllä exäkin. Sanoin aina hänelle, että ei sun oo pakko olla sukulaistesi tai minun tai ylipäätään kenenkään muunkaan kanssa jouluna jollet halua tai jos se ahdistaa, ja hän totesi että menee kamalan vaikeaksi jos kieltäytyy. Eromme jälkeen hän on pari viime joulua viettänyt ulkomailla ja ilmeisesti joulustressitaso on ollut melko olematon aiempaan verrattuna.

Se mitä halusin tällä sanoa, on se, että jouluun kohdistuu aivan järkyttävän paljon erilaisia oletuksia ja odotuksia. Kaikkea pitää olla paljon ja vielä vähän lisää, kaikki ihmiset pitäisi ehtiä tavata, onkohan kaikille nyt varmasti lähetetty kortit, kämpän pitää olla putsiskliin ja koululaisen joulutodistuksenkin pitäisi olla hyvä. Sanalla sanoen: kaiken pitäisi olla jouluna ainakin likimain täydellistä, tai muuten on kaikki pilalla. Ei se ole ihme, että joulu on yksi vuoden stressaavimmista ajanjaksoista.

Isilmírë, Sidhiel, Lehtokuusama ja joku muu tykkäävät tästä.
  4. Shacklebolt

Shacklebolt Kontulainen

Mä oon alkanut tykätä enemmän joulusta nyt kun olen töissä. Varmaan se, että kun töiden puolesta on niin kiire, niin on se tietty hyvä tekosyy, jonka taakse piiloutua kotiin liittyvän hössötyksen suhteen. Pakollisten ja "pakollisten" joulusukulointien suhteen työt ovat vähän kaksiteräinen miekka, kun ihmiset toisaalta kyllä tietävät, että joulunpyhinä on töitä, mutta silti tuntuvat olettavan, että tehdään samat vierailut kuin ennenkin...

Töiden puitteissa on se kiva, että saa olla aika tiiviisti tekemisissä kristillisen sisällön kanssa, mikä itselle on joulussa merkityksellisintä. Toisaalta sitten taas samaan aikaan krääsä ja tavaroiden linkittyminen lasten kiltteyteen ahdistaa koko ajan enemmän

Isilmírë, Olórin ja Lindëalda tykkäävät tästä.
  5. Jaamar

Tuo lasten kiristäminen kiltiksi lahjojen toivossa on muuten asia josta en tykkää yhtään. Lapsille asetetaan hirveät paineet ja toisaalta korostuu kilpailuasema lahjojen määrän suhteen.
    Olen kyllä itsekin sortunut siihen että sanon lapselle että ei ole kiva ostaa lahjoja lapselle joka käyttäytyy noin. Mutta en silti tykkää tuosta. Se vaan lipsahti :p

Ps. Olen päässyt jotenkuten joulukriisin yli. Nova ehdotti että rakennetaan kuusi jo 23. päivä valmiiksi ja voidaan vähän jotain lahjoja availla jo silloin (mutta minä ajattelin että aattoaamunakin voisi) ja otettaisiin jotain vähän jouluista iltapalaa. Maistiaisia jo valmiista jouluruuista tai rusinasoppaa tms. Joulusaunan voisi sitten saunoa jo aattoaamuna heti aamiaisen jälkeen ja näin saataisiin fiilistellä joulua rauhassa myös oman perheen kesken ja saadaan aattoon paremmin väljää. Ei asioita tarvitse tehdä tietyllä tavalla vain siksi että aina on tehty niin. Varsinkaan jos on perusteltua toimia toisin.

Isilmírë ja Gretchen tykkäävät tästä.
  6. Shacklebolt

Shacklebolt Kontulainen

Joo, just se kilpailu. Jos lahjojen määrä ja laatu on suoraan verrannollinen kiltteyteen, niin varakkaiden perheiden lapsethan erityisen kilttejä ovatkin... Esikoinen on aina pelännyt kaikenlaisia hahmopukuja (ikuinen järkytys kesälomahotellin Onni Oravasta :D), niin ollaan jo senkin takia koko ajan puhuttu joulupukista leikkinä, puhuttu että keneltä mikäkin lahja on tullut jne. Mutta kyllä silti kummasti ympäröivä maailma tekee sen, että ikkunoista kurkkivat ja kiltteyttä kyttäävät tontut ovat iskostuneet mieleen. Ja tenavien joulujännityksen kasvaessa kyllä itselläkin välillä tinttailua katsoessa nousee kiusaus aika tavalla...

Isilmírë ja Jaamar tykkäävät tästä.
  7. Isilmírë

Isilmírë Kontulainen Suomen Tolkien-seura

Meidän kuopuksemme uskoo sitkeästi joulupukkiin, enkä henno katkoa siipiä siltä uskolta. Monena vuonna on kuitenkin käyty jo keskustelu siitä, etteivät lahjat ole joulupukilta vaan sukulaisislta, joiden puolesta pukki ne jakaa. Lapsi on silti vakaasti sitä meiltä, että esimerkiksi hänen muutama vuosi sitten saamansa nimikoidun ja Eeveen kuvalla koristetun pussirepun on joulupukki ihan itse ommellut. Kun se usko kerran hänelle iloa tuo, niin en minä sitä halua riistää.

Last edited: 16.12.2018
    Hanna Kullanväärtti ja Jaamar tykkäävät tästä.
  8. Jaamar

Voi myös miettiä onko usko todellista uskoa vai hyvin päättäväistä halua uskoa. Niin taikka näin niin saahan sitä uskoa :) On sitä kurjempiakin asioita maan päällä joihin uskoa. Tosin joulupukkiin uskominen ja kiltteyteen kiristäminen eivät välttämättä kulje käsi kädessä ;)

Meillä ei muuten tänä vuonna ole joulukinkkua ollenkaan. Tehdään lanttu-bataattikukko jouluisilla mausteilla. Makeiden juuresten kaveriksi sopivat joulumausteet oikein hyvin. Lisäksi tarjotaan kylmäsavulohta, savustettua siikaa, peruna- ja porkkanalaatikot perinteisemmältä puolelta ja pähkinäinen persimonisalaatti. Lisäksi on joko keitettyä tai todella rapeaksi paahdettua perunaa ja kermaviilikastiketta.
    Minä olin todella pitkään sillä kannalla että joulu ilman joulukinkkua ei ole kunnon joulu, mutta jotenkiin ehkä nyt aika oli kypsä muutokselle. Jo vuosi sitten muistan ottaneeni esille mahdollisuuden jättää kinkku pois ja tänä vuonna se sitten toteutuu. Kai se on osa tätä prosessia jota olen käynyt mielessäni ja joka on päätynyt nyt siihen tilanteeseen että aina liharuuan valitessani mietin miksi valitsen liharuuan.

Hanna Kullanväärtti tykkää tästä.
  9. Lindëalda

Lindëalda Hobiittinen

Minulla on myös pientä jouluahdistusta, ja tämä johtuu ihan vain siitä että perheen käsite on laajentunut. Omat vanhemmat toivovat yhtä ja mielitetty toista. Ja se on ihan ymmärrettävää. Oma elämä on ollut sen verran kaoottista, että olisi ihanaa saada rentoutua lapsuuden tutussa ja turvallisessa ympäristössä yltiöjouluisten traditioiden ja yhdessä tekemisen äärellä. Toisaalta olisi hienoa (vaikkakin hurjan pelottavaa ja ehkä yksinäistäkin aikaisempaan verrattuna) alkaa luoda omaa joulutraditiota. Mutta sitten iskee ahdistus: kun omat ja toisten traditiot ei ehkä välttämättä kohtaa, kun kaikessa ei ole sitä idyllistä maalaistekemistä mukana (kuusi omasta metsästä, kaikki joulusyömiset leivinuunissa valmiiksi, sauna vihtomisella ja hankikylpy) ja kun haluaisi kaiken olevan laitettua ja ihanaa ja turvallista edes kerran vuodessa. Eikä ole kärsivällisyyttä ja lempeää ymmärrystä, joiden avulla voisi opettaa asioita. Ehkä pitäisi kasvaa vain aikuiseksi ja ymmärtää että maalaisidylli on minulle vielä monta vuotta ihan utopiaa. Ei ole ammattia eikä työtä eikä rahaa muuttaa suloiseen maataloon lumipenkkojen keskelle asumaan.

10. Jaamar

Maalaisjoulu on ihana jos on kunnon hanget, tähtikirkas yö tai hattarainen lumisade, kynttilät pimeydessä, uunin tuoma lämpö ja tosiaan sen itse valittu vähän johokin suuntaan aina ränksättävä kuusi.

Joulussa on joku juttu että siihen latautuu hirmuisesti perinteitä ja ihan liikaa odotuksia. Ja kun kahdet erilaiset perinteet yritetään sovittaa toisiinsa niin tulee jostain syystä tosi helposti yhteentörmäyksiä ja kaikkien on hankala joustaa. Me ollaan menty naimisiin 2013 ja sitä ennen jo jokunen joulu yhdessä vietetty ja silti perinteet hakevat edelleen paikkaansa. Ja kuten aiemmista viesteistä voinee lukea ne myös muuttuvat ja elävät. Minusta ei ole mitenkään vahingollista ajatella että nyt joulut ovat tällaisia kuin ovat ja joku päivä ehkä sitten taas erilaisia. Jos nyt on kaupunkijoulujen aika niin sitten se on niin. Tai vaikka ajattelisi jouluja vain yksilöinä eikä jonona toistuvia asioita. mitä haluan juuri tänä jouluna tehdä tai syödä?
    Kukaan ulkopuolinen ei varmasti voi sanoa mikä on oikein tai väärin ja mikä olisi Lindelle oikea ratkaisu. Kuitenkin joulun tunnelmallisuutta voisi hakea vaikkapa käymällä kävelemässä kynttilöiden täyttämällä hautausmaalla tai vierailemalla jossain julkisessa saunassa ja lumikylvyn sijaan mennäkin mereen kastautumaan. Käsittääkseni Helsingissä on julkisia saunoja joissa tämä on mahdollista?
    Ihan hyvät laatikot ja muut tulevat myös sähköuunissa jos ei leivinuunia ole ja jos niissä on liikaa työtä niin minusta myös kaupan laatikot ovat ihan hyviä. Ja tarvittaessa niitä voi aina tuunata. Ei se ole sama eikä sen tarvitsekaan olla sama. Sitä pitäisi osata irrottautua siitä mihin on tottunut ja katsella koko juhlaa ulkopuolelta. Lähteä siitä mitä halutaan oikeasti tehdä eikä siitä mitä on totuttu tekemään.
    Yksi keino tuollaisessa tilanteessa olisi myös listata molemmilta muutama kaikista tärkein jouluperinne/tapa/asia joita ilman joulu ei tunnu oikein tulevan ja pyrkiä parhaimmalla mahdollisella tavalla sovittamaan nämä kummankin kaikista tärkimmät yhteen. Kaikki muu sitten rakentuu siihen ympärille sellaisessa muodossaan missä se on luontevaa.
    Minun joululistani olisi tällainen:
    1. Puhtaat matot lattioille
    2. Oikea kuusi
    3. Kodikas hämärä jota valaisevat vain kynttilät, jouluvalot ja muut tunnelmavalot.
    4. Torttujen paistaminen
    Tietty olisi vaikka miten paljon muutakin, kuten joulusauna ja se vihta että saa oikein kunnolla rentoutua, puhtaat lakanat, hyvä ruoka, Koristelut ja joulupukin kuumalinja ja sen katsominen yhdessä koko perheen voimin, mutta jos saisin valita vain neljä asiaa jotka saisin toteuttaa niin ne olisivat nuo tuossa yllä.

Onhan myös ihmisiä jotka oikeasti inhoavat joulua jostain syystä eivätkä välitä siitä, mutta sitten taas jos toinen ei ole yhtään jouluihminen ja toinen on niin pitäisi kysellä mikä joulusta tekee niin vastenmielisen. Joulussa on tosi paljon elementtejä ja jos joku niistä jostain syystä on hankala kohdattava niin miettiä sopisiko sen tehdä jotenkin toisin. Erityisesti tällaisissa kohdissa voisi olla tosi hyvä rakentaa omat perinteet ihan alusta asti uusiksi ja ihan itsensä näköisiksi. Joulu on vain päivä muiden joukossa. Voi kuulostaa vähättelevältä, mutta kun tarpeeksi kaukaa katsoo niin niinhän se on. Jos miettii kristillistä perinnettä niin joulu ei edes ole oikealla paikallaan, joten senkin puolesta se on vain päivä. Päivä jolloin ihmisillä on tapana tehdä tietynlaisia asioita. Ja jokaisella perheellä on varmasti omanlaisensa tavat. Eikä joulujen tarvitse olla identtisiä kaksosia, ei edes kaksosia tai edes sisaruksia keskenään. Vaikka ne olisivat vain serkuksia niin ne voivat silti olla kukin tavallaan hyviä.
    Toisaalta jos se maalaisjoulu on oikeasti se tärkein ja luo turvallisuutta tähän hetkeen niin olisiko ehkä mahdollista sopia että tämä joulu näin ja seuraava joulu toisen tavalla ja sitten katsottaisiin jos ne ihan omat perinteet löytyisivät?

Hitsit, tämän viestin naputtelu ja näiden asioiden pohtiminen sai minut tajuamaan miten täynnä kahleita kyseinen juhla oikeasti on! Pehmeän pörröisiä ja kimaltavia, kulkusen äänellä heliseviä kahleita.

Last edited: 16.12.2018
    Hanna Kullanväärtti, Lindëalda ja Isilmírë tykkäävät tästä.
  11. Husky

Husky Ilmaanhaukkuja

Tää "pakollinen" joulukinkku on kyllä hyvin mielenkiintoinen piirre suomalaisessa joulussa. Ja nimenomaan se käsitys, että ilman kinkkua ei ole joulua.

Meillä kotona lopetettiin useimpien ns. perinteisten jouluruokien syöminen lähes kokonaan kun olin ehkä jotain 16-vuotias. Syy: kukaan meistä ei oikeasti hirveästi pitänyt kinkusta, porkkanalaatikosta, maksapateesta tai pipareista. Niitä syötiin pääasiassa siksi, että se kuului jouluna asiaan, ja kerran kun perheen kesken asia tuli jotain kautta puheeksi niin päätimme siltä istumalta, että jatkossa syömme jouluna vain semmoista mistä tykkäämme. Niinpä meille vakiintui tavaksi syödä jouluna lampaanpaistia, fetasalaattia ja tsatsikia. Perinteisistä ruoista ohjelmistossa säilyivät lähinnä tuuvinki ja sillitön rosolli, joka muuten toimii tsatsikin ja fetan kanssa erinomaisesti (punajuuri + feta = match made in heaven!). Luumutortutkin maistuivat kaikille.

Perinteet ovat tietyllä tavalla tärkeitä, mutta jos jouluna on tarkoitus myös nauttia, niin miksi ihmeessä silloin pitäisi syödä sellaista mistä ei oikeasti pidä ihan vaan sen takia että aina (?) on tehty niin? Jos kinkku maistuu niin hyvä juttu ja antaa palaa, jos ei niin vaihtoehtoja on pilvin pimein, kaupan täydeltä. Eihän ole mikään pakko jämähtää siihen että "mutku jouluna pitää syödä/tehdä sitä tai tätä".

Ärsyttävää tietysti jos joutuu olosuhteiden pakosta esim. viettämään joulunsa sellaisten ihmisten kanssa, joilla on hyvin piintyneet käsitykset siitä miten joulun kuuluu mennä, eikä ole sitten jotenkin sitä mahdollisuutta tehdä kuten haluaa.

Olen muuten tässä aikuisiällä saanut vuosittain ihan riittävän määrän perinteisiä jouluruokia työpaikkojen joululounailla. Eiväthän ne sinällään mitenkään pahoja ole ja kaikkea olen sieltä syönyt (paitsi maksalaatikkoa), mutta kyllä se lounasruokalan versio onkin sitten riittänyt taas vuodeksi eteenpäin :D

12. Jaamar

Ymmärrän tuon oikein hyvin. Toisaalta ihan samalla tavalla joku joka nauttii kaikista perinteistä ja haluaa ehdottomasti viettää joulunsa niiden mukaan saattaisi todeta miten ärsyttävää on viettää joulua sellaisen kanssa joka tahtoisi rikkoa kaikkia perinteitä ja tehdä kaiken uusiksi ;)

13. Isilmírë

Perheessämme on kaksi suurta kinkun ystävää ja yksi kalkkunaan ihastunut, joten niitä löytyy joulupöydästä. Itselleni lanttulaatikko on sellainen asia, joka kuuluu "ehdoton edellytys Oikealle Joululle" -listalleni (kaksi muuta ovat oikea kuusi ja hyvä joulumusiikki).

Suvussa on kokemuksia siitäkin, miten jouluaterialle kutsuttu kasvissyöjäsukulainen on alkanut pöydässä arvostella isäntäväkeä siitä, että tarjolla on myös liharuokia. Sellainen ei minun mielestäni kuulu asiaan lainkaan, vaikken itsekään eettisistä syistä lihaa syö.

Last edited: 18.12.2018
    Lindëalda ja Jaamar tykkäävät tästä.
  14. Jaamar

Minusta tämä JP Ahosen Villimpi pohjola -sarjakuvan repliikki sopii todella hyvin vähän kaikkeen tämän tyyliseen ihan uskonnoista erilaisiin aatteisiin yms. Alkuperäisessä kuitenkin kyse musiikkimausta.

Lindëalda, Lehtokuusama ja Isilmírë tykkäävät tästä.
  15. douv

douv Kontulainen Vastuuhenkilö

Oli hassua tänään töissä kahvipöydässä tajuta, että kuusenhakureissut metsästä ovat edelleen elävää jouluperinnettä monille. Itselle se kuulostaa Astrid Lindgrenin kirjojen satukylämeiningiltä. Meille joulukuuset haettiin torilta tai kaupan pihasta, usein kuusi tuli "kaupanpäällisenä" halkotilauksen kanssa. Ja kun mummolat ovat olleet Helsingin Munkkivuoressa ja Tampereella Hämeenpuiston laidassa, ei ajatus joulusta hirsituvassa hankien keskellä herätä omakohtaista nostalgiaa. Tunnistan kyllä, että kyseessä on idylli, mutta se ei ole minun omani.

Olen kovin iloinen, että mussullakin on joulun välipäivinä vapaata. Meillä on aikaa käydä tapaamassa minun vanhempia ja sisaruksia aaton yli ja silti nauttia rauhallisista hetkistä omassa kodissa. Vaikka kaikki sisaruksista alammekin olla monella tapaa stereotyyppisiä aikuisuuden merkkejä täyttäviä, joulu tuntuu sopivalta hetkeltä kokoontua yhteen herkuttelemaan ja viettämään aikaa mukavilla tavoilla, myös laulamaan joululauluja (kaikki paitsi äiti hyvin epävireisesti), koska se tekee äidille joulumielen.

Minun ja mussun omaan jouluun olen tilannut villisian kinkun. Hiukan mietityttää, oliko liioittelua tilata edes runsas kahden kilon kinkku meidän kahden hengen talouteen mutta olen niin monesti puhunut kuinka haluan säästää lihat juhlahetkiin, että kokeillaan nyt tuota (jämistä sitten luksushernekeittoa). Onhan se juhlavaa myös, että tänä vuonna minulla on varaa ostaa ei-tehotuotettua lihaa juhlaruuaksi.

Hanna Kullanväärtti ja Isilmírë tykkäävät tästä.
  16. Súlien

Súlien Kontulainen

Muistan pikkulapsena ihmetelleeni, kun kuulin ensimmäisen kerran, että kaverini perheellä oli tapana ostaa kuusi kaupasta ja viettää joulua kotona kaupungissa. Pian sen jälkeen totuin kuitenkin ajatukseen, sillä äiti ei enää jaksanut päiväkaupalla isän sukulaisia, joten alettiin viettämään aattoa kotona ihan vain perheen kesken. Kun sohva vaihtui valkoiseen, äiti halusi suojella verhoilua ja osti muovikuusen. Aluksi vaalin "aitoa" joulua koristelemalla omaan huoneeseeni mökiltä haetun pikkukuusen. Nykyisin ainoaksi "perinteekseni" on muodostunut leipoa piparit mummun vuosikymmeniä käyttämällä reseptillä (kun huvittaa - jos ei niin hakeudun vain pakastealtaalle). Jossain elää kuitenkin yhä unelma siitä varhaislapsuuden maalaisidyllistä.

Tänä jouluna minuakin ahdistaa sukulointi, sillä pelkään sitä vaihetta, kun tädit ja sedät alkavat kyselemään, miten syksy ja yliopiston alku ovat menneet (lyhyesti: ei hyvin). Ajatus kaikkien tunteideni selittelystä heille ei oikein innosta, mutta ei myöskään totuuden kierteleminen, josta olen saanut aika lailla tarpeekseni.

17. Kointähti

Kointähti Parannuksen tehnyt trolli

Tarkistin ketjusta, mutta ilmeisesti en ole muistanut mainita perheemme traditiosta, jonka mukaan vanhempani varastavat kuusen metsästä? Olimme veljeni kanssa muutaman vuoden ikäisenä mukana eräässäkin kuusivarkaudessa auton takapenkkiläisinä, kun auto juuttui lumeen. Kysyessämme mikä oli ongelmana äiti tiuskaisi, että jos olisimme ihan hiljaa ja nukkuisimme, niin pääsisimme joskus poiskin. Ja katso! näin tapahtui. Neljä vuosikymmentä eikä olla kertaakaan jääty kiinni.

18. Isilmírë

Isälläni oli myös kuusenvarastustraditio, mutta hän hoiti asian ihan yksin. Aloitti jo kesällä tekemällä tiedusteluretkiä ja joulun alla sitten iski kuin sissi hiihtäen harhautuslatuja ja tuoden kuusen kiertoreittejä kotiin. Ei jäänyt kertaakaan kiinni, mutta kerran kyllä pelästyi metsänvartijaksi luulemaansa miestä, joka sittemmin osoittautuikin samoin kuusivarkaissa olleeksi naapuriksi - joka puolestaan pelästyi metsänvartijaksi luulemaansa isääni.

Last edited: 18.12.2018
    Súlien, Lindëalda, douv ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  19. Jaamar

Minun on jotenkin hankala suhtautua tällaisiin kuusivarkaus juttuihin. Toinen puoli minusta (se sääntöjen noudattaja ja metsäisellä tontilla asunut) paheksuu aika paljonkin tällaista toimintaa. Jos metsän omistaja onkin vaikka juuri sen kuusen valinnut itselleen niin kyllä keljuttaa löytää vain kanto. Mutta toisaalta jos on suuri ala missä paljon pieniä kuusia niin harvennus ei varmasti oikeasti haittaa ketään jos nyt koko kylä ei siihen osu. Tavallaan olen myös huvittunut miten vakavamielisesti aikuiset ihmiset lähtevät kuusivarkaisiin.
    Mehän saatiin lapsuudenkotiin kuusi aina omasta metsäsätä ilman varkauksia. Kuusi valittiin jo ennen lumien tuloa kun silloin näki millainen kuusi on muodoltaan. Joskus se merkattiin nauhalla ja joskus sen vaan muisti. Aina me lapset valittiin liian leveä kuusi kun yritettiin löytää se hienoin. Eihän ne mitään tuuheita kasvatuskuusia olleet vaan sinne ja tänne hanksottavia ja toiselta puolen kaljuja, mutta ehkä se olikin parasta kun kuusi oli ihan oman lainen :)

Súlien, Lehtokuusama, Lindëalda ja joku muu tykkäävät tästä.
  20. Isilmírë

Jos en ihan pieleen ole laskenut, tänään alkoi Konnun kalenterissa virallinen juleaika, joka kestää kuusi päivää. Siispä iloista julea kaikille!

Laichalaf, Hanna Kullanväärtti, Súlien ja 6 muuta tykkäävät tästä.

Jaa somessa