Joulu

Milloin koristellaan koti lopullisesti joulukuntoon?

  • Heti kun illat pimenevät.

    Votes: 1 2,5%
  • Ensilumen tultua.

    Votes: 0 0,0%
  • Ensimmäisenä adventtina.

    Votes: 2 5,0%
  • Joulukuun alusta.

    Votes: 2 5,0%
  • Pari viikkoa ennen joulua.

    Votes: 2 5,0%
  • Viimeisellä viikolla.

    Votes: 11 27,5%
  • Aaton aattona.

    Votes: 9 22,5%
  • Aattoaamuna

    Votes: 12 30,0%
  • Aikaisemmin

    Votes: 0 0,0%
  • Myöhemmin

    Votes: 1 2,5%

  • Total voters
    40
Mietiskelinpä tässä, mistä johtunee, että niin harvalla kärmesläisellä on tänä vuonna erityinen jouluava. Nyt on kuitenkin jo 11. päivä, mutta eipä ole avojen yleissävy punertunut kuten aiempina vuosina. Liikaa joulukiireitä ihmisillä kenties, eikä aika riitä avojen muunteluun?

Meillä jouluvalmistelut etenevät hyvin hitaasti kahden vuorotyöläisen uupuneeseen tahtiin. Eilen sain kuitenkin aikaiseksi hamstrata torttutarvikkeet valmiiksi, toissapäivänä hain kummitytön ja pikkusiskonsa joululahjat Stadista (nekin pitäisi muistaa postittaa) ja tänään ostin pikku-ukolle hänen toivomansa siniset led-valot, jotka toivottavasti ehditään huomenna viritellä hänen huonettaan koristamaan. Kyllä se tästä, vielä on melkein kaksi viikkoa aikaa...
 
Minulla taitaa olla jouluisen värinen ava ympäri vuoden :)

Sain viimein piparkakkutaloni valmiiksi. Vähän siinä oli stressiä ja unettomia öitä ja aikaa meni lopulta kuusi päivää mutta olen oikeastaan ihan tyytyväinen.

11.jpg


Lisää kuvia.
 
Minun jouluavani on tänä vuonna kaikkea muuta kuin punainen, sen vastakohta :)

Meillä joulua on karsinut tuo kissatrio. Ehdin yhden kerran koristella kodin oikein jouluiseksi, mutta nyt melkein kaikki koristeet on jo kerätty takaisin laatikoihin. Kyllästyin esimerkiksi siihen kun

a) minikuusi oli aina kaatunut lattialle tai oli jonkun suussa
b) sänkyverhot oli revitty kattokoukuista alas
c) valosilhuettiporo oli revitty lattialle ja teippiä maisteltu
d) valojohdoissa riiputtu ja ne revitty lattialle
e) loput koristeet kaadeltu
f) kaikki esille jätetty syötävä narkittu maistella (vertaa, Fabu antoi piparitalon ja joulun herkkupöydän olla rauhassa).

Jopa jouluiset jääkaappimagneetit oli revitty lattialle ja pari oli haljennutkin (itse tehtyjä enkelimagneetteja) :(

No, tämä joulu mennään noiden lapsukaisten ehdoilla... Tämän joulun jouluntuojia ovat:

- punaiset kodintekstiilit normaalin harmaan/valkean/tummanvihreän lisänä
- paristoilla toimivat led-valot (Tänä jouluna valosarjojen määrä tippui noin puolella verrattuna edellisiin, nyt meillä on vain 10 valosarjaa sisällä ja 7 valosarjaa ulkona - believe in me, meillä tämä on vähän ja tuvassa näyttääkin siltä. Parhain esimerkki taitaa tulla kummitädiltäni joka surkutteli sitä, ettei tänä vuonna koe tulleensa Korvatunturille kun tuli meille. Sääli.)
- joulumusiikki
- runsas leivonnaisten tuoksu
- muutama harva joulukoriste jonka olen jonnekin katonrajaan ulottumattomiin saanut ujutettua :p
- toivottavasti edes muutaman päivän kestävä muovikuuseni, joka tulee kiinni kattoon :grin:

Jotenkin tämä joulu tuntuu jo nyt sutkahtaneen ohi. Olen nimittäin jo suunnitellut ensi vuodenkin joulukortit ja kirjoittanut pitkälti lahjalistan valmiiksi. Alesta sitten hankin osan lahjoista ja etenkin korttitarpeet, kesälle on jo ohjelmalista tehtynä, mitä pitää tehdä milloinkin.

Tämän vuoden lahjat on 99 % hankittu, osa paketoitukin. Muutaman ihanan joululevyn olen hankkinut, esimerkiksi Enyan ja Tomi Metsäkedon levyt. Torstaina kävin katsomassa ihanaa Rajattomien kirkkokonserttia ja 5. päivä Arja Korisevaa. Onneksi edes välillä se täydellisen kunnollinen ja mielen täyttävä joulumieli nousee pintaan :)
 
Anewielh sanoi:
Muutaman ihanan joululevyn olen hankkinut, esimerkiksi Enyan

Onko kyseessä Sounds of the Season vai sen karsittu versio Christmas Secrets? Ja onko se hyvä? Olen miettinyt tuon ensinmainitun tilaamista, mutta kun sitä ei saa kirjastosta enkä tykkää kauheasti ostaa levyjä kuulematta ensin, mitä ne pitävät sisällään. "Vertaisarviointi" auttaisi ehkä tekemään päätöksen suuntaan tai toiseen.
 
Sain viimein piparkakkutaloni valmiiksi. Vähän siinä oli stressiä ja unettomia öitä ja aikaa meni lopulta kuusi päivää mutta olen oikeastaan ihan tyytyväinen.

Se on tosi magee.
 
Jouluvalmistelut etenevät kuin etana tervassa (vai oliko se sittenkin täi?). Olen nyt hankkinut kirjalahjoja kaikille muille, paitsi keskimmäiselle. En ole vielä osannut päättää, mikä kirja muutamasta vaihtoehdosta hänelle pitäisi hankkia. Osan kirjoista tilasin kirjakerhosta ja BookPlussasta (ehkä liian myöhään), joten joulun ajan jännitettäviin asioihin kuuluu nyt, että ehtivätkö ne ajoissa perille. Myös melkein kaikki musiikkilahjat tilasin toissapäivänä ja ne ehtivät kyllä ajoissa, koska Levykauppa Äx toimittaa tilaukset yleensä nopeasti. Esikoiselle pitäisi vielä osata valita aika monesta vaihtoehdosta sopiva musiikkilahja.

Joulukyntteliköt laitoin ikkunoille jo ensimmäisenä adventtina, mutta perinteinen joulutuija (peijakkaan korkea puu talon edessä) jäi tänä vuonna ilman ulkokuusenkynttilöitä, kun tuli lunta ja liian kylmää. Mies ilmoitti, että hän ei kiipeä a-tikkaille pakkasessa ja lumihangessa, mikä on ihan järkevä ja työturvallinen päätös.

Tuijaan on viimevuosina ripustettu 5 - 6 isoa ulkokuusen kynttiläsarjaa ja avuksi tarvitaan korkeat a-tikkaat, kahdeksan metrin säätövarsi, makkaranpaistohaarukka ja jeesusteippiä. Ripustusoperaatio etenee seuraavasti: makkaranpaistohaarukka kiinnitetään jeesuteipillä tiukasti säätövarteen ja kuusenkynttilälenkki haarukan piikkiin. Mies kapuaa tikkaiden yläpäähän ja avaa säätövarren pisimmilleen, jonka jälkeen hän koettaa saada kynttilälenkin osumaan ja pysymään tuijan ylimmillä oksilla. Sen jälkeen kiinnitetään kynttilöiden kiinnitysklipsut tuijan oksiin mahdollisimman korkealta ja hyvin ja toivotaan, että ne pitävät kynttilät paikoillaan. Minun tehtävänäni on pidellä kiinni tikkaista ja ottaa koppi (ja kiljua), jos tikkaat alkavat kaatua ja/tai mies putoaa. Em. toistetaan vielä 4 - 5 kertaa. Aikaa koko operaatioon kuluu runsaat kaksi tuntia.

Meillä on ulkovaraston vieressä pieni tuija ja siihen laitamme ulkokuusenkynttilät. Se on periaatteessa helppo homma, kun ei tarvita apuna tikkaita. Harmi vaan, että pikkutuija ei näy kadulle päin, mutta on siitä sentään itselle iloa, koska se näkyy olohuoneeseen. Jos kaihdin on ylhäällä ja huone pimeänä.
 
Isilmírë sanoi:
Anewielh sanoi:
Muutaman ihanan joululevyn olen hankkinut, esimerkiksi Enyan

Onko kyseessä Sounds of the Season vai sen karsittu versio Christmas Secrets? Ja onko se hyvä? Olen miettinyt tuon ensinmainitun tilaamista, mutta kun sitä ei saa kirjastosta enkä tykkää kauheasti ostaa levyjä kuulematta ensin, mitä ne pitävät sisällään. "Vertaisarviointi" auttaisi ehkä tekemään päätöksen suuntaan tai toiseen.

Nyt kun sanoit, niin ei kumpikaan... Onkohan tuo sitten ollenkaan "virallinen" joululevy, ei taidakaan olla :lol: Kun hain levyä CDON.COMista, ei noita kahta mainitsemaasi ollut siellä ollenkaan myynnissä.

"Joulupiireissä" Enyan And Winter Came on ollut hyvin suosittu, ja itsekin pidän siitä valtavasti. Mitään perinteisiä joululauluja siinä ei ole (tai sitten minä en vain tunne niitä), mutta omaan makuuni se on siltä erittäin jouluinen ja talvinen.

Nyt se on myös alennuksessa, levyä voi kurkata tästä.
 
Joulumusiikista: Moya Brennan (Enyan sisar ja Clannad-yhtyeen laulaja) on julkaissut v. 2005 todella hienon joululevyn An Irish Christmas. CDON.com myy sitä hintaan 16.95.

Joulu- ja joulunalusmusiikiksi sopii myös Stingin viime vuonna julkaistu If On A Winter's Night.... Jos joulun aikoihin tulee telkkarista ko. konserttitaltiointi, se kannattaa katsoa. Näin sen alkuvuodesta ja se oli harras ja koskettava esitys televisiostakin nähtynä ja kuultuna. Tuollaiseen konserttiin olisi hieno päästä paikan päälle, mutta eihän se ole täällä Pohjan perukoilla mahdollista.
 
Itselläni on kerrankin jouluvalmistelut ajoissa. Kaikki lahjat on hankittu, vain pallot siskon kaksosille, niin hyvin menee. Ihmettelen suuresti, miten nyt näin on päässyt käymään :grin: Onneksi kekkasin marraskuussa Kirkon ulkomaanavun toisenlaiset lahjat ja sainkin hankittua helposti lahjat, joista on sitten ehkä jopa hyötyä.

Kotona en mitään koristeluja ole tehnyt, kun viikot olen koulussa ja viikonloput huitelen kylillä, mutta perhe on laitellut valoja ja koristeita pihalle että sisälle taloon. Jouluisaa siis on.

Vaikka en ole ehtinyt autella, niin lupasin tänä vuonna tehdä lanttu- ja porkkalaatikot äidin kanssa yhdessä. Ihan vain sen takia, koska haluan syödä omatehtyjä laatikoita, kun normaalisti ne ostetaan kaupasta :p

Ja pitkästä aikaa oikeasti odotan joulua. Viime vuonna joulu meni vain harmaana massana ohi, josta en nyt muista mitään erityistä.
 
Joululahjat, auts. Lähetän Suomeen jälkilahjoja siskojeni mukana, jotka tulevat joulun jälkeen vierailulle. Mutta täällä meillä on miehen sukua lahjottavana, eikä aiempien vuosien taktiikkani "jotain söpöä ja suomalaista, joka mahtuu matkalaukkuun ja jonka voi sinne laittaa" enää toimi. Suomessa olen aina halunnut ja yleensä onnistunutkin ostamaan hyödyllisiä lahjoja, jotka ovat saajansa näköisiä. Ei toivoakaan täällä... Otan opikseni, ja ensi vuodeksi otan mallia Anewielhista, ja alan suunnitella joululahjoja siskojen lähdettyä, voisi alennusmyyntejä olla vielä menossa...

Kuun alussa kuusta laittaessa pääsin vielä joulutunnelmaan, mutta voi olla että se oli tältä vuodelta siinä. Äidin lähettämä partiolaisten adventtikalenteri ei tullut koskaan perille, en osaa päättää yritänkö tehdä suomalaisia jouluruokia ollenkaan, ja joulun lähetessä kasvaa Suomi-ikävä. Valitettavasti vaan on niin, että nauttisin joulusta vanhempieni kotona enemmän.

Onneksi mulla ei ole nuotteja Sylvian joululauluun, soittelisin sitä täällä päivät pitkät ja vaipuisin joulumelankoliaan.
 
JESSS! Meillä on sittenkin talon edustan isossa tuijassa jouluvalot :D. Eilen oli sen verran kelvollinen keli (pakkasta noin -10 astetta eikä tuullut), joten saimme ulkokuusenkynttiläripustusurakan tehtyä. Varpaita ja sormia kyllä paleli vietävästi, eikä isojen a-tikkaiden raahaaminen ja siirtely ollut helppoa lumihangessa, mutta kyllä kannatti kärsiä vilua ja nälkää.

Muutenkin jouluvalmistelut ovat edenneet aikataulussa: hain Prismasta silakoita (vaikka ne joulukaloiksi pieniä ovatkin) sinappisilakan tarveaineiksi ja nyt ne likoavat kellarissa etikkaliemiastiassa. Ostin samalla kauppareissulla muutakin tarpeellista särvintä. Tein myös kotikaljaa, mutta tällä kertaa kaljauutteesta.

Lahjatkin ovat jo hankittuna lukuunottamatta keskimmäisen lapsen kirjalahjaa.

Huomenna olisi edessä pipareiden paistaminen, johon taikina pitää tehdä viimeistään tänäiltana, ja taikina pitää piilottaa hyvin, koska muuten porukka käy syömässä siitä ison osan. Toissajouluna olin vähällä kimmastua piparkakkutaikinavarkaille ja mietiskelin, että en tee ja paista niistä ainuttakaan, vaan lyön taikinapytyn pöytään ja syökööt siitä.

Jonkinlainen joulusiivous pitäisi myös tehdä ja taidan delegoida sen homman kotiin joulun viettoon saapuneelle esikoiselle ja nuorimmaiselle...

Ja joulukuusikin on jo hankittu: mies ja esikoinen kävivät ostamassa sen eilen läheiseltä kuusikauppiaalta.
 
Centaurea sanoi:
Tein myös kotikaljaa, mutta tällä kertaa kaljauutteesta.
Itsekin pidin juuri perinteiset kotikaljan maistiaiset, pitihän sitä tarkastaa että tuli varmasti hyvää :p

Siinä samalla tulin ajatelleeksi sitä, että millaisia ruokapöytiä löytyy kontulaisten kodeista? Millaista jouluruokaa sinun joulupöydästäsi löytyy?

Oma joulupöytäni on hyvin perinteinen, tosin joka vuosi lisään siihen aina jotain uuttakin.. Saa nähdä milloin tulee raja vastaan ja jostain on pakko alkaa karsia ruokalajeja pois! Kissojen joulupöydästä löytyy tällä kertaa naudan palapaistia. Saisi kelvata kun moisen ruoan hinta ylittää yli tuplasti päivän ruokarahamäärän, onneksi liha katoaakin ihan minuuteissa aina parempiin suihin ja mahoihin! Jälkkäriksi kissat saavat laktoositonta kermavaahtoa, sekin on herkkua :wink:

Omat jouluvalmisteluni alkavat olla melko loppusuoralla. Eilen pesin saunan ja tein extra-leivonnaisia, voitaikinasta kupposia joihin tuli täytteeksi syksyllä tekemääni omenakanelihilloa. Nam! Niihin sitten kuorrutteeksi haluamaansa yhdistelmää, omassani on maustamatonta tuorejuustoa ja kuohukermaa. Muukin joulusiivous on oikeastaan tehty ja kaikki etukäteen paistettavat ja tehtävät ruoat valmiina. Eilen innostuin vielä tekemään pasteijatäytettä, joten tälle illalle vielä moisia meinasin paistaa, ovat onneksi nopeita.

Kuustakin meillä koetettiin saada paikoilleen - allergiani takia muovikuusta. No, kuinkas sitten kävikään... Kuusi on jo ositettu ja pakattu varastoon uudestaan :lol: Kissoja en ole koskaan nähnyt niin villinä ja viidessätoista minuutissa kuusi kaatui kahdeksan kertaa. Ei siis kuusta meillä tänä vuonna...
 
Kuusi on kannettu jo pihalle asti, kinkku likoaa kolmatta päivää, piparitaikina on kylmässä jähmettymässä, pähkinät ja torttutarvikkeet on hankittu ja kaikki oman perheen ulkopuolelle menevät lahjat paketoitu. Aika hyvältä näyttää.

Meidän joulupöydästämme löytyy tänä vuonna villisian kinkku, aladoobia, villisikapateeta, kylmäsavustettua kirjolohta, perunoita, herneitä ja lanttulaatikkoa. Jälkiruuaksi on luumuhötäskän nimellä kulkevaa mössöä, pipareita ja joulutorttuja. Ja aamulla toki pistellään riisipuuro kera kanelin ja sokerin.
 
^ Anteeksi sivistymättömyyteni, mutta mitä ihmettä on aladoobi? :?

Meidän joulupöydästä löytyy kinkkua, itse tehtyjä laatikoita(porkkana ja pienempi satsi lanttulaatikkoa), karjalanpaistia ja pottuja, herneitä, kalaa (joko savustettua lämpimänä tai kylmäsavustettua lohta),rosollia ja leivän lisukkeena erilaisia levitteitä.
Jälkiruoka meillä aina vaihtelee, joskus se on ollut rusinasoppaa, jäädykettä, vanilijakastike-riisipuuro härpäkettä tai milloin nyt mitäkin.
Kahvituokioilla meillä on tarjolla torttuja, kuivakakkua, pipareita ja joulupullaa jne. Glögiä, teetä, kotimehua tai kaakaota meillä on ei-kahvinjuojille tarjottavana. Meidän jouluun ei alkoholikulttuuri ole koskaan tarttunut, kun meillä on lapsia aina jouluisin ollut paljon.
Aamulla syödään sitten sitä perinteistä joulupuuroa luumu- tai rusinasopan kanssa.

Koira saa makustella myöskin kinkkua ja syödä vähän omien raksujen seassa porkkana- sekä maksalaatikkoa. Pitähän sitä eläimilläkin olla vähän joulua.

Ruokamäärät saattaa meillä tuntua isoilta, mutta siinä vaiheessa kun 19 henkeä käy jouluna kylässä(plus me kolme kotona asuvat), niin sitä saa varautua. Aika paljon ruuan tekemisessä säästää, kun tekee itse ja suurin osa ruoka-aineksista on omasta pellosta ja itse kasvatettua.
 
Aladoobi on lihahyytelöä. (Ei pahalla tarkoitettu tämä, oli vain niin hauska sivusto, että haluan mainostaa: http://lmgtfy.com/?q=aladoobi)

Leivoin juuri sisarusten kanssa joulutorttuja, sekä valmistaikinasta että itsetehdystä voitaikinasta. Melkoisen hidasta puuhaa yli 40 tortun vääntö omatekoisesta taikinasta on. Itse pidän valmisvoitaikinastakin, vaikka ovathan ne alusta asti itsetehdyt "aidomman" näköisiä - eli siis eivät kaikki niin samannäköisiä. :p

Meillä pöydästä löytyy kinkku ja pikkuveljen väsäämä "savutofukinkku". Joskus aikoinaan oli kalkkunaa, mutta kun ainut, joka ei kinkusta pitänyt siirtyi kasvissyöjäksi, luovuttiin kalkkunasta. On toki laatikoita, rosollia, herneitä (ei pakaste-, vaan säilykeherneitä, tämä on joku äidin puolen perinne), graavilohta, silliä, perunoita, joululimppua. Aika perinteistä.

Jälkiruuaksi äiti aikoi tänä vuonna hedelmäsalaattia ähkyilyn keventämiseksi mutta eiköhän torttuja, pipareita ja suklaatakin tule syötyä. Aamulla ohrapuuroa kanelisokerilla ja sekahedelmäsopalla.

Äiti on jo useana vuonna pyytänyt jokaista kertomaan yhden (maksimissaan kaksi) asiaa, jotka jokaiselle tekevät joulun ja jokainen sitten oman osaamisensa mukaan on päätoimisesti vastuussa tästä. Näin ei kukaan joudu yksin pääkokiksi. Isä paistaa kinkun, äiti tekee laatikot, minä pipareita ja torttuja, yms. Tähän mennessä ollut ihan toimiva käytäntö.

Tapaninpäivänä tulee äidin puolen sukua käymään, sitten on pöydässä 15 omalta lautaseltaan syövää + 1 vauva. Aatto ja joulupäivä ollaan ihan vaan kuusistaan perheen kesken kotona. Vähän erikoiselta tuntuu, että tämä voi olla viimeinen joulu tässä talossa, jos vanhemmat muuttavat pienempään asuntoon saatuaan viimeisenkin lapsen "lentämään pesästä".
 
Ihmettelen joulustressin totaalista puuttumista. Tänään on kevytsiivottu. Pienetkin sain hyvin mukaan, kun lupasin, että koristeet saa hakea sen jälkeen ja levitellä. Lapset saavat omat huoneensa siivota tai olla siivotamatta (3/4 on siivonnut ja sen yhdenkään huone ei ole kovin paha).

Saimme lahjaksi kinkun ja perheen ensimmäinen joulukinkku ever on uunissa. Pitää taas todeta, etten ole oikein lihansyöjä... uhh... kuuluuko sen haista alkuunsa noin tympeältä?

Lahjatkin ovat tulleet kuin itsestään. Mm. näin sattumalta Titiuun tankatessani autoa työmatkalla. Hän vinkkasi, että huoltsikan perällä on tarjouskirjakauppa. Ja kas, sieltähän löytyivät hyvät lahjat.
 
Kohta on joulu... Hieman vielä pitää hoidella hommia ennen sitä. Perinteisesti ennen joulua syödään hyvin ei-jouluisia ruokia, ja päivällisen jälkeen alkaa lahjojen pakkaus oikein urakalla. Samalla/sen jälkeen katsotaan se ainoa joululeffa joka on pakko katsoa joka joulu (eli Painajainen ennen joulua). Huomenna onkin lähtö äidin luo hieman klo 11 jälkeen ja siellä ollaankin sitten koko päivä (hautusmaalle varmaan mennään, eli pitääkin pukeutua lämpimästi).

Illalla katsotaan perinteisiä Disney-sing-along-joululauluja, juodaan glögiä ja syödään. Joulupukkia ei tule, koska tonttuja on tupa muutenkin täynnä... :)
 
eowynofmay sanoi:
Tänään on kevytsiivottu.

Meillä ei edes sitä, ei ole aikaa riittänyt muuhun kuin perusimurointiin pahimmista paikoista. Mutta eiköhän se joulu tule siitä huolimatta.

kuuluuko sen haista alkuunsa noin tympeältä?

Olen tässä miettinyt ihan samaa. Pari kiloa villisiankankkua kypsyy hiljaksiin uunissamme (varusteinaan kaksi kappaletta paistomittareita, koska haluamme pelata varman päälle ensimmäistä kertaa kinkkua paistaessamme) ja haju on aika hirveä. Mutta kai sen sitten kuuluu lemuta. Enkä minä kai ole paras henkilö sanomaan mitään kinkun hajusta, kun en kyseistä lihatuotetta ole suuhuni laittanut 19 vuoteen.

Poistin viestin loppuun unohtuneen lainauspätkän, jota siinä ei mitä ilmeisemmin pitänyt olla. Terv. Lehtokuusama

Kiitos siitä, käyn selvästi aina vain hajamielisemmäksi. t. Isil
 
Isilmírë sanoi:
n samaa. Pari kiloa villisiankankkua kypsyy hiljaksiin uunissamme (varusteinaan kaksi kappaletta paistomittareita, koska haluamme pelata varman päälle ensimmäistä kertaa kinkkua paistaessamme) ja haju on aika hirveä.

Kinkku otettiin juuri uunista ja minä jäin pois sakista jo verkon irroituksessa (käskettiin hävitä pois paikalta ennenkun oksennan). Miten kukaan järjissään oleva olento voi syödä tuota? Se ei edelleenkään "tuoksahda" mitenkään ruokahalua herättävästi...

Ehkä se joulu vielä tästä...
 
May, en tiedä menikö teillä jokin valmistusvaiheessa pieleen tms., koska minä ainakin rakastan joulukinkun tuoksua ja makua yli kaiken. Jos pitäsi valita viimeinen ateria, niin se olisi kyllä varmasti jouluruokaa (kinkku + lanttulaatikko = taivas).. Mutta toki kinkku voi tuntua ällöttävältä jos sitä ei ole koskaan syönyt; ja eihän kaikki ruoka muutenkaan maistu kaikille. :p

Huomenna on jouluaatto! Alan vihdoin ja viimein päästä kunnon joulutunnelmaan näin joulusiivouksen myötä. On ollut kamalaa koulu- ja nyt joulustressiä koko joulukuun ajan enkä ole oikein päässyt nauttimaan odotuksesta. Lahjojen osto sujui yllättävän sutjakkaasti ja rahaakaan ei mennyt mitenkään erityisen paljon. Tänä vuonna ei itselleni ole tulossa kovinkaan montaa lahjaa, mutta onneksi olen jo "näinkin vanha" eikä tyhjä kuusenalus ärsytä kuten pienenä. =D Sitäpaitsi sain kaverilta Tolkienin The Legend of Sigurd and Gudrúnin (avataan lahjat kavereiden kesken jo jakotilaisuudessa) ja odotan aivan täpinöissäni lukunautintoa. Loma on muutenkin aika pop, koska koulu on viime aikoina hönkinyt niskaan ihan urakalla. Lauantaina käydään Suomussalmella sukuloimassa koko päivä ja sitten alkaa pitkä levon aika.. Ja ostin itselleni Lostin kuudennen kauden dvd:lle ja voin viimein pitää eeppisen maratonin.

Hyvää joulua koko Konnun väelle! :)
 
Ylös