Joulu

Milloin koristellaan koti lopullisesti joulukuntoon?

  • Heti kun illat pimenevät.

    Votes: 1 2,5%
  • Ensilumen tultua.

    Votes: 0 0,0%
  • Ensimmäisenä adventtina.

    Votes: 2 5,0%
  • Joulukuun alusta.

    Votes: 2 5,0%
  • Pari viikkoa ennen joulua.

    Votes: 2 5,0%
  • Viimeisellä viikolla.

    Votes: 11 27,5%
  • Aaton aattona.

    Votes: 9 22,5%
  • Aattoaamuna

    Votes: 12 30,0%
  • Aikaisemmin

    Votes: 0 0,0%
  • Myöhemmin

    Votes: 1 2,5%

  • Total voters
    40

Medeia

Kontulainen
Mitä se teille merkitsee?
Miten vietätte joulua?
Kummasta pidätte enemmän, lahjojen antamisesta vai saamisesta?
Ja voisitteko viettää joulua ulkomaillakin vai onko se ehdottomasti oltava täällä Suomessa?

Tyypilliseen epäloogiseen tapaani aloitan viimeisestä.
Olen yhden joulun ollut ulkomailla enkä pitänyt. Siellä oli joulun edellytyksistä mukana vain perhe. Lumi ja pakkanen, koti, pimeä, jouluvalot, -koristeet, -lahjat ja ruoat, joulukuusi, kaikki puuttuivat. Tärkeintä joulussa tietenkin on ajan viettäminen perheen parissa, mutta kun oli Kanariansaarilla, sellasta erityist tunnetta ei tullut. Ja olihan se vähän väljähtänyttäkin avata lahjat vasta kun tultiin takaisin.
Mieluiten vietän joulun ihan kotona, matkustaa voi muulloinkin.

Meillä joulunvietto on sellaista melko perinteistä, käydään hautausmaalla ja sitten saunassa. Illalla avataan lahjat jotka ollaan sinne jo aamulla viety. Ja jouluateriaan kuuluu tietenkin kinkku ja laatikot.

Musta lahjoja on ihana ostaa ja miettiä kullekin sopivin.. Ja on kiva aatella miten kaverit/sukulaiset ilahtuu kun on saanu mieleisensä lahjat. Yleensäkin mun joulunodotus ja suunnittelu alkaa jo syyskuussa ;)
Eli vois sanoa että pidän eniten lahjojen antamisesta. Saaminen.. Se kestää vain sen pienen hetken eikä se lahja välttämättä olekaan ihan niin ihana, vaikka ajatus oliskin tärkein.

Keskustelu on tavallaan vähän myöhässä, kun joulu on näin lähellä, mutta mitäpä tuo haittaa.

Hyvää joulua kaikille! *halaa*

(Ja sit oon kyllä vihanen jos tällanen keskustelu oli jo enkä sitä huomannu.)
 
joulu.. mukava aihe sinänsä.
minä en koskaan ole ollut hirveä joulu-intoilija, en tiedä miksi. tänä vuonna joulun vihani on kovempi kuin koskaan, vaikka ei joulussakaan mitään vikaa ole, hyvää ruokaa ja mahdollisuus saada lahjojakin - kunnon lahjoja.

meillä joulua vietetään perinteisesti perheen kesken, käydään hautausmaalla ja syödään sitä jokavuotista samaa jouluruokaa johon muka ei kyllästy ikinä.
kaikista parasta joulussa on kynttilät, minä kun ne yleensä saan sytyttää (pidän tulesta). lahjatkin menettivät merkityksensä, eihän viisitoista vuotiaalle riparin käyneelle ole pakko mitään enää ostaa. enkä pahemmin ostele muillekaan enää lahjoja, se tapa jäi jo vuosia sitten.
kaikista eniten vihaan joululauluja. en vaan voi sietää vanhoja pimputuksia kulkusten säestyksellä, jonka mukaan pikkupennut koittavat 'laulaa'.
joulu ulkomailla? ehei.. enpä usko. ulkomailla joulu on suurilta osin pelkkää kaupallista touhua, Suomessa on mukana myös perinnettä (en minä kyllä perinteiden perään ole mutta..).

kaikesta huolimatta olen suuri Joulupukki-friikki, turhia sitä tässä selittelemään, se on sellainen inside-juttu.

minunkin puolestani siis jouluisaa joulua, sekin on vain kerran viik.. vuodessa. (muistakaa että Joulupukki asuu Korvatunturilla eikä Pohjois-navalla!)
 
Henkilökohtaisesti minä en haluaisi viettää joulua. En ole mitenkään kovin harras krisyitty (kuten allekirjoituksesta varmaan huomaa), joten en usko Jeesuksen olleen niin ihmeellinen, että hänen syntymäänsä pitäisi juhlia vielä tuhansien vuosien kuluttua (ja vielä vääränä päivänä, ja etenkään kun en ole erityisemmin kiinnostunut edes omista syntymäpäivistäni). Mutta silti minut pakotetaan viettämään joulua, vaikka olen vakavissani sitä mieltä, että talvipäivänseisaus on paljon parempi vaihtoehto (btw. Hyvää talvipäivänseisausta!).
Aloitetaanpa jouluaatto aamusta: herätään silloin kun jaksetaan ja raahaudutaan tv:n eteen katsomaan kaikkea mahdollista jouluohjelmaa mitä sieltä tulee. Sitten joskus illalla (n. klo 18 ) syödään joulupäivällinen (kaikkea perinteistä), minkä jälkeen avataan lahjat ja siirrytään syömään suklaata ja vertailemaan, kuka on saanut huonoimmat lahjat. Loppuilta vietetään sitten siellä missä halutaan ja joulu loppuu siihen (joskus kauan kauan sitten tuossa illassa on pelattu lautapelejä, mutta kun porukka ei selviä yhdessä huoneessa keskenään noin kauaa, niin ei se ole kovin hyvä idea enää). Ja sitten aivan must nykyään on jossain vaiheessa päivää tappelu joulun tarkoituksesta. Joulupäivää kukaan meillä ei sitten vietäkään.
Noista lahjoista sitten: Minä en kannata tätä lahjaideaa nykyisessä muodossa ollenkaan. Se on vain paisunut niin älyttömäksi ajatuksilla mahdollisimman suuresta lahjapinosta joulun onnistuneisuuden vertailutaulukkona. Aivan paras olisi vain joku yksinkertainen käsityönä itse tehty työ tai ihan yksinkertaisesti vain kynttilä (kynttilä on myös aivan must, ei talvesta voi selvitä ilman. Tämä on muuten talvipäivänseisauksen juhlimisen ydin). Eli en pidä saamisesta enkä antamisesta, ellei se ole jotain edellämainittua.
Kuten varmaan arvata saattaa, minulle ei olisi mikään ongelma viettää joulua ulkomailla. Itseasiassa olen joskus viettänytkin Itävallassa yhden joulun (mikä neronleimaus äidiltä, kun isä joutui jäämään joulun yli töihin sinne). Ei siinä mitään kovin huonoa ollut: Oli meillä kuuset ja kaikki, mutta joulupäivällinen oli vähän niin ja näin. Päivällinen oli yksinkertaisesti seuraava: karppi. Minä ja minun sisko pidämme niin paljon kalasta, että tuona jouluna ei tullut syötyä yhtään.
Minun ihanne jouluuni kuuluisi elokuvien katselua (eikä oikeastaan muuta), mutta jos lasketaan talvipäivänseisaus, niin juhlaan kuuluisi se, että koko päivänä ei sytytettäisi sähkövaloja, vaan elettäisiin lähinnä kynttilän valossa (vanha ja perinteinen tapa, tosin silloin ei ollut edes keksitty sähkövaloja :roll: ) ja syötäisiin vähän jouluaterian tapainen ruoka ja avattaisiin ne muutaman pakettia, joiden eteen on nähty vähän vaivaakin eikä vain rahaa. Vielä jos saisi johonkin muuhunkin iskostettua tämän, niin olisi aivan loistava.
Pitääkin tästä lähteä joulujuhlaan pilaamaan talvipäivänseisaus.

Lisäsin tuohon sitten kysymyksen millainen olisi ihanne joulusi?
 
Niin, eihän joulua vietetä Jeesuksen synttärien takia. Se on keskitalven juhla. Kun Pohjois-Eurooppaa käännytettiin, munkit ja papit eivät tohtineet kieltää joulua vaan keksivät sille kristillisen sisällön. Etelän ihmisille ja kristityille pääsiäinen on tärkein juhla, mutta meille pimeän pohjoisen asukkaille, jotka odotamme taas aurinkoa ja kesää, joulun merkitys korostuu.

Ja sitä paitsi eihän kukaan tiedä missä ja milloin Jeesus oikeasti syntyi. Yksikään evankeliumin kirjoittajista ei ollut henkilökohtaisesti paikka kun hän tuli maailmaan. Jeesuksen neitseellinen syntymä, itämaan tietäjät, Betlehemin tähti jne. ovat hellenististä ”kuonaa”, antiikin yleismyyttejä joiden avulla kreikkalaisia yritettiin käännyttää kristityiksi.

Suurin osa joulun symboleista on pakanallisia. Esim. porsas on viikinkien uhrieläin. Jeesus ei varmana syönyt koskaan possua. Hän oli juutalainen (vaikka suhtautui vähättelevästi ruoka-aineisiin liittyviin lakeihin) ja juutalaiset eivät syö porsaanlihaa. Myös ”alkuperäinen” joulupukki oli oikea pukki, jota esitti jokin perheen miehistä turkki päällä ja iso halko jalkojen välissä.

(Joku folkloristi voi jatkaa tästä…)
 
Mutta siis kun se joulu täällä pohjolassa korvasi vanhan keskitalven juhlan, niin luultavasti ainoa isompi muutos oli se että käytiin ahmimisen ja juomisen välissä kirkossa? Ja se kinkku tietysti säilyi siitä huolimatta että sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun kertomusten kanssa.
Vanhalla pakanajuhlameiningillähän sitä tulee juhlittua. Paljon ruokaa ja vähän unta :) . En ole ollenkaan kristitty, joten ei sillä joululla minulle kovinkaan suurta merkitystä nykymuodossaan ole. Joululaulut on kyllä ihan kauniita.
Joulussa minua ärsyttää eniten lähinnä sen kaupallisuus. Tiedän, tästä valitetaan ihan liikaakin, mutta minua vain ärsyttää ne mainokset niin paljon. Samoin kun se, kuinka muut teinit kinuavat vanhemmiltaan mahdollisimman kalliita ja turhia lahjoja. Muutenkin minua hieman arveluttaa koko joulun vietto. Vaikea päästä oikeaan tunnelmaan, kun on koko ajan niin harmaata ja lunta vain sen verran, että maa näyttää hiukan tavallista vaaleammalta.
 
Pidän joulusta, se on hyvää aikaa. Juhannuksen ohella joulu on lempipyhäni. Eihän se nykyisin ole enää sama juttu kuin lapsena (jolloin kaikki oli uutta ja ihmeellistä), vaikka lahjoja saan edelleen paljon. Ei se lahjojen saaminen olekaan parasta, vaan niiden antaminen. Tykkään antaa lahjoja, ja joulu on oikein hyvä hetki ja tekosyy siihen.

Minusta joulun entisillä merkityksillä ei ole väliä. Aivan varmasti joku kansa on joskus surrut joulukuun kuudetta siksi, koska silloin kuoli hyvä kuningas tai koska heidän heimonsa tai valtionsa alistettiin. Me kuitenkin juhlimme sitä itsenäisyyspäivänämme. Se, mikä merkitys asialla on joskus ollut, on yhdentekevää. Se, millä on merkitystä, on se, mikä merkitys asialla nykyisin on. Risti oli alunperin teloituksen ja kärsimyksen symboli - nykyisin se on armon ja ylösnousemuksen symboli. Eikä tietenkään pidä unohtaa sitä, että asioiden merkitys on lopulta kiinni ihmisestä itsestään.
 
Henkilökohtaisesti minä en haluaisi viettää joulua. En ole mitenkään kovin harras krisyitty (kuten allekirjoituksesta varmaan huomaa), joten en usko Jeesuksen olleen niin ihmeellinen, että hänen syntymäänsä pitäisi juhlia vielä tuhansien vuosien kuluttua...

En mäkään joulua siksi vietä, että se merkitsis mulle jotain uskonnossa.. Tärkeintä on tunnelma ja..lahjat. Ainakaan mä en saa mitään kalliimpaa kuin kerran vuodessa, eli jouluna.

Lahjoista. Mä vihaan kynttilöitä. Niitä saa aina joka joulu. Kaikki pitää kynttilöistä eikä niitä siksi tarvitse paljon miettiä kun ostaa sellaisen lahjaksi, mukaan vaikka suklaata - ja siinä se. Mä mieluummin tyytysin vaikka johonkin korttiin. Ite yritän aina löytää (ainakin lähimmille kavereille ja perheelle) jotain persoonallisempaa. Tänä vuonna tein suurimman osan lahjoista itse.
Arvostan kyllä enemmän itsetehtyä lahjaa, oli se vaikka vain jouluaiheinen piirrustus, kuin jotain tyyliin Tiimarista ostettua...enpäs keksi mitä, mut idean tajusitte.

Muoks; Lisäsinpä lainauksen jonka unohdin..
 
Joulu on ihanaa aikaa. Tunnelma ja kaikki pienet mukavat perinteet tekevät joulusta joulun. Tosin ne "mukavat perinteet" ovat vuosien ja kasvamisen myötä muuttuneet.
Pienenä joulukuusen koristelu ja lahjojen avaaminen olivat tietysti pää roolissa, joulu ruuasta en niin välittänyt silloinkaan. Nykyisin enemmänkin se lahjojen ostaminen ja kun näkee ystävän ilmeen kun hän avaa antamani lahjan. Saunominen pelkkien kynttilöiden valossa on myös ihanaa.
Hilgaria taisikin jo sanoa että joulu on hyvä tekosyy antaa lahjoja ja muistaa ystävää, muulloin kun se tuntuisi jotenkin kummalliselta.
 
Minusta joulu on ihanaa aikaa, kaikkine ihanine salaisuuksineen ja kynttilöineen ja tunnelmineen... Vaikka myönnän, että kynttilöiden lahjaksi saaminen ei koskaan ole hirveän kivaa. Sitten pitää irve naamalla yrittää leikkiä olevansa kiitollinenkin vielä kaiken lisäksi... Voih. Mutta minusta lahjat ei ole niin hirveän tärkeitä, minusta mukavinta joulussa on se, että paikalle ilmestyy joulupäivänä aina kuin taikaiskusta hirveä määrä perhettä, siskon-ja veljenlapsia, isosiskoja, isoveljiä ja ties ketä. Se on hauskaa, vaikka tietysti se varjopuoli on, että jos, kuten usein tavallista, valvon kolmeen yöllä jouluaattona, kun pitää käydä haudalla ja pitää aukaista lahjat ja naapurit tulevat kylään, niin sitten viideltä sänkyyn ilmestyy hyppimään päälläni ainakin 4 kolmevuotiasta pikkulasta, jotka kirkuvat korvanjuuressa, että pitää mennä joulukirkkoon. Ja pakkohan sinne on lähteä, ei sitä viitsi perinteitä rikkoa... Mutta joulu on upeaa aikaa. Tykkään itse tehdä paljon kaikenlaista, tänävuonna tein kaverille lapaset ja sitä sun tätä ties kenelle, mutta se on sitten eri juttu, saanko valmiiksi ja muistinko kaikki, joille lahja piti antaa. Usein käy niin, että unohdan jonkun tärkeämmänkin tyypin, ja sitten siitä saa kuulla kaksi vuotta eteenpäin. Maksimi on, että minulta saa edes jotain muistamista jouluna, noin joka toinen vuosi suurinpiirtein. Jouluna saan aika paljon lahjoja, tavallisesti kaikilta sisaruksilta, äidiltä ja kummeilta ja mummulta. Joskin itse unohdin antaa varmaan kaikille niistä viimevuonna, se ei näytä niitä haittaavan. No, nyt eksyin jo vähän harhaan aiheesta, mutta eiköhän se asia tullut selväksi kaikille...
 
Vohobitti sanoi:
Niin, eihän joulua vietetä Jeesuksen synttärien takia. Se on keskitalven juhla. Kun Pohjois-Eurooppaa käännytettiin, munkit ja papit eivät tohtineet kieltää joulua vaan keksivät sille kristillisen sisällön. Etelän ihmisille ja kristityille pääsiäinen on tärkein juhla, mutta meille pimeän pohjoisen asukkaille, jotka odotamme taas aurinkoa ja kesää, joulun merkitys korostuu.

Minä olen kuullut tästä sellaisen selityksen, että joskus 300-luvulla keisari Konstantinus päätti, että joulupäivänä - eli Auringon tms. juhlapäivänä - juhlitaan Jeesuksen synttäreitä, kun oikeasta päivästä ei tosiaan ollut harmainta aavistustakaan.
 
Meillä joulun kaikki jutut ovat jo muodostuneet perinteiksi. Joskus aamupäivällä syödään joulupuuro ja katsotaan tv:stä joulurauhan julistus, jonka jälkeen on joulusauna. Loppupäivä meneekin epämääräisessä höösäämisessä ja jouluaterian valmistelussa. Illalla, pimeyden laskeuduttua onkin jouluaterian aika alkupaloineen ja kinkkuineen. Siinä sitä sitten syödään ja juodaan mahat täyteen jonka jälkeen voi rentoutua. Ohjelmassa saattaa olla myös pieni vartin mittainen kävely ulkona äidin patistamana. Sen jälkeen onkin sitten lahjojen vuoro ja yleinen oleskelu. Näin ovat joulut menneet jo monen vuoden ajan kotona. Kotonahan se on parasta viettää joulu. :wink:
 
Medeia sanoi:
Mitä se teille merkitsee?
Miten vietätte joulua?
Kummasta pidätte enemmän, lahjojen antamisesta vai saamisesta?
Ja voisitteko viettää joulua ulkomaillakin vai onko se ehdottomasti oltava täällä Suomessa?

Meillä joulua vietetään aika perinteisissä merkeissä. Käydään hautausmaalla, syödään, saunotaan, avataan joululahjoja. Joulukirkossa käy joskus osa perheestä, siis se osa joka nyt ylipäätään kuuluu kirkkoon.
Itselleni joululla ei sinänsä ole kristillistä merkitystä, koska en kuulu kirkkoon tai usko Jumalaan.

Parasta joulussa on tietenkin perheen kanssa olo, meille tulee yleensä vähintään isoäiti joulunajaksi käymään. Pidän myös niistä perinteisistä jouluvalmisteluista. Lahjojen ostosta, piparien paistamisesta, kuusen koristelusta jne.

Olen viettänyt joulua myös ulkomailla. Madeiralla muutama vuosi sitten. Ei sinänsä tuntunut joululta, kun loikoiltiin uima-altaalla jouluaattona. Mutta matka oli muuten kyllä erittäin onnistunut, Madeira on todella kaunis paikka. Joulu meni jotenkin vähän ohi. Jouluun kuitenkin kuuluvat ne perinteiset kuviot, ei se joulu muuten tule.
Rauhallista joulua kaikille kontulaisille. :heart:
 
Minä nautin joulusta. Lahjat ovat menettäneet merkitystään vuosien mittaan, nykyisin niiden antaminen on tärkeämpää kuin saaminen. Yritän keksiä aina jotain kivaa kaikille perheenjäsenille sekä muutamalle läheiselle ystävälle. Joskus väkerrän lahjoja itse, mutta useimmiten ostan ne valmiina (en ole kovin taitava käsistäni…).

Minulle tärkeintä joulussa on perhe. Kokoonnumme vanhempieni luokse viettämään aattoa, aivan joka joulu kaikki veljeni eivät kuitenkaan tule, vaan viettävät joulun kotonaan/puolisoidensa vanhempien luona. Eräs tätini on jo kahdeksana vuonna peräkkäin tullut jouluksi meille perheineen. Niin he tekevät tänäkin vuonna. Perheen lapset eivät muunlaista joulua muistakaan, ja kyllä minunkin jouluuni kuulu nuo pari serkkua. Ulkomailla en tahtoisi jouluna olla. Ei se tuntuisi oikealle joululle, en ainakaan usko niin.

Aattona syödään aamulla joulupuuro, minkä jälkeen puuhastellaan milloin mitäkin. Saunassa käydään hyvissä ajoin, ja sen jälkeen syödään äidin valmistama jouluateria kaikkine laatikoineen ja kinkkuineen. Rosolli on minun suosikkini. Illan hämärtyessä (yleensä saunan ja ruokailun välissä) käyn Janne-serkkuni kanssa sytyttämässä ulkotulet sekä kynttilät lumi- tai jäälyhtyihin – siis mikäli sää sallii. Ruokailun jälkeen on lahjojen vuoro. Loppuilta kuluu lauta- tai muiden pelien merkeissä. Ja suklaata tietenkin syödään. Ihanaa on myös mennä myöhään illalla istumaan nuotion ääreen lämmittämään glögiä ja paahtamaan vaahtokarkkeja. Sitä tosin on tehty vasta parina jouluna, mutta ehkäpä perinne jatkuu.

Joulupäivänä ei meillä ole mitään erityisiä perinteitä, isä ja äiti usein menevät aamulla kirkkoon (isä laulaa kirkkokuorossa), mutta muuten päivä sujuu milloin milläkin tavalla. Tapanina sen sijaan käydään jossain kyläilemässä, tai sitten meille tulee vieraita. Nykyisin kyläilemään saatetaan mennä tosin jo joulupäivänä, vielä muutama vuosi takaperin isä julisti kylillä kulkijat jouluporsaiksi! Olen aina haaveillut pääseväni tapanin-ajelulle reessä. Valitettavasti meillä ei ole ollut hevosta 25 vuoteen. Ehkäpä joskus…

Ihanaa joulua kaikille!
 
"What's this?"

Itselläni on ehkä jollain tapaa "erottuvin" tuo 23. päivä. Huomennakin tulen todennäköisesti vain rauhassa kiertelemään kaupungilla, katsellen josko samalla siellä olisi jotain pientä ostettavaksi niille, joille lahjoja on joskus mahdollista antaakin ja siinä on jotain järkeä -- eli vanhemmille. Siinä saa helposti päälle zenmäisen tunnelman, kun voi vaeltaessa viimehetken ihmishyörinän keskellä rauhassa ajatella omia jouluun liittymättömiä ajatuksiaan ja huomaa, että kohtahan se on tämäkin ohi. Sitten alkaa ehkä lumisade, ihmiset kenties vähentyneet ja on jotenkin rauhallista... ja siinä on sitten jonkinlainen seesteinen fiilis kävellä kohti bussia kun tietää että kaikki on niinkuin sen kuuluukin olla. Muuten joululla ei ole varsinaista tunnelmallista (omaa) tai muutakaan merkitystä minulle.

Eilen Conania katsellessani ajattelin kyllä nopeasti, että minkähänlaista se ho-ho-ho-marketilla päähän lyöminen mahtaakaan olla mittakaavaltaan sitten tuolla, missä kaikki on Isompaa ja Punaisempaa, tekopyhien pepsodenttien paasatessa... onneksi sitä ei tosiaan ole joutunut sinne. :twisted: :S

"Loma" kuluu varmaankin noiden muutamien käännösten yms. vähäisluomusten parissa kirjaston lainalevyjä (ja vähän muitakin) kuunnellen.

Ja uutisissa kerrottiin sitten juuri, että Suomessa on todennäköisesti kohta alkamassa kaikkien aikojen pahin myräkkä... Mhé. |o|
 
Phiuh! Lunta sataa! Joulu on pelastettu!

Lumi, kynttilät ja joulukuusi ovat minulle tärkeimmät joulurekvisiitat. Ai niin ja ruoka tietysti. *Odottaa kädet syyhyten perunatuuvingin ja suklaakonvehtien kimppuun pääsemistä.* :p

Meidänkään Joulu ei paljoa perinteisestä kaavasta poikkea. Uskonnollinen puoli rajoittuu joululauluihin ja joulukirkkoon (jonne isä koittaa joka vuosi minua houkutella, turhaan), muutoin Joulu on meillä puhtaasti pakanallinen pehejuhla. Kuusi koristellaan yleensä aatonaattoiltana. Se kuuluu minun vastuualueeseeni (eikä sinne joulutorttujen lisäksi sitten paljon muuta kuulukkaan :roll: ).

Jouluaamuna vanhemmat lähtevät haudoilla käymään ja minä jään sillä välin katsomaan lastenohjelmia ja syömään riisipuuroa kanelin kanssa. Lumiukkoa en voi katsoa ikinä, sain siitä pienenä aivan liian pahat traumat. (Kaverin sulaminen käsiin oli aivan liian rankkaa nelivuotiaalle. Varsinkin kun jäi silloin se onnellisempi loppu näkemättä.) :( Samu-Sirkan joulutervehdys taas on aivan pakko nähdä. Jouluna saa olla lapsi.

Viideltä saunaan, sitten syömään ja alkuillasta jaetaan lahjat. Loppuilta menee lautapelien ja juustotarjottimen parissa, tietysti myös niitä lahjoja hipelöitäessä. Perinteistä.Joulupäivinä ei kovin kummoisia traditioita ole, kyläilyä mummolassa ja muuta vastaavaa.

Minulle Joulussa tärkeintä on varmaankin kaikki se häslinki ennen sitä. Pipareiden ja joulutorttujen leipominen, lahjojen hankkiminen ja paketoiminen ja muu vastaava. Kaikelle toiminnalle vastapainona on rauhallisuus, hiljaisuus ja kauneus. Joulun alla ulkosalla on iltaisin uskomattoman kaunista: puhdasta lunta( joka ei vielä ole pakkautunut), jouluvaloja (kohtuus kaikessa), pimeää ja hiljaista. Koko talvi saisi olla samanlaista.
 
Juu, kyllä se joulu taas tulee. Ihan kiva jos on vähän luntakin, mutta minulle se on aika sama, kun kuitenkin ne hanget korkeat nietokset jää taas saamatta.
Luonnollisesti joulu on menettänyt hohdokkuuttaan kun lapsuus jäi taakse, mutta nyt taas alan arvostaa joulua enemmän, kun en enää asu vakituisesti kotona. Koko perhe on koolla, huoneet on siivottu ja valaistu kynttilöin ja jouluvaloin, ruokaa ja herkkuja on rajattomasti. Voi olla rauhassa, ja kirjaa lukiessa löytää aina jostain suklaata kyytipojaksi.

Meidän joulussa on uskonnollisena sisältönä perinteiset jouluaattokirkko, joululaulut ja jouluevankeliumi, joka luetaan myös naapurin tädeillä, jonne mennään joka joulu tonttuilemaan. Aamulla pitää katsoa Lumiukko ja koristella kuusi, ja lounaaksi on joulupuuroa. Kirkon jälkeen aletaan pikkuhiljaa jouluaterialle, jonka jälkeen jonkinlaista jouluohjelmaa, jonka lopuksi tietenkin lahjojen jako. Varsinaista joulupukkia meille ei ole oikein koskaan tullut, kaikenlaista huumoriväännelmää joskus (kuten Kääpiömaan Joulupukki). Aika lailla ihan tavalliset jouluperinteet siis. Ne ovat kyllä tulleet aika tärkeiksi, kauhistuin pikkuveljen ajatuksesta, että kuusi koristeltaisiin jo nyt aatonaattoiltana. Kauhiata perinteiden rikkomista, hui.

Rauhallista ja rentouttavaa joulua kaikille! :)
 
Ruusa Gamgi sanoi:
kaikenlaista huumoriväännelmää joskus (kuten Kääpiömaan Joulupukki).

Ja pikkusisko-Joulupukki pumpuliparrassa ja punaisessa aamutakissa tyynytäytteineen. Se oli ehkä paras.
 
Oikein mukavaa ja iloista joulua kaikille! :D

Kinkku tuoksuu todella herkulliselle ja käyn tuon tuosta sitä parvekkeella nuuhkimassa. "Kinkkua vahtaan himoiten" kuten Juice Leskisen joululaulussa sanotaan. :wink:

No, joka jouluaatto on minulla samanlainen. Katsotaan vähän TV:ä ja Lumiukko on sitten aina puolikahdeltatoista se number one. Sitten lueskellaan kirjoja (nyt on menossa Arthur Conan Doylen Haudan takaista elämää, Mysteerien maailma ja Pohjois-Amerikan historia) ja odotetaan mummoa (joka hankki keuhkokuumeen, eikä pääse paikalle) ja enoja joka vuotiselle vierailulle. Sitten syömme ja avaamme paketit. Mutta mukavaa on, enkä valita.
 
Kiitos hienosta ideasta tukkia privaboksini joulutoivotuksilla... :roll:

Enkä varmasti vastaa kenellekään!
 
Joulu ja muut juhlat ja pyhät

Ajattelin kokeilla tällaista.

Eli jos aloitetaan vaikka joulusta kun se nyt on ajankohtainen aihe.
Mitä joulu teille merkitsee?
Mikä tekee joulun?
Kuinka teillä vietetään joulua, vai vietetäänkö sitä? Onko jotain perinteitä joita ilman joulu ei tule?
Entä onko joulussa jotain mikä ärsyttää.

Itselle joulu on lähinnä mukava piristys keskellä vuoden pimeintä aikaa. Saa koristella kodin ja syödä vaikka koko yön (tärkeä yksityiskohta :D ). En juhlia joulua kristillisessä mielessä ja oikeastaan pitäisi selvittää jostain millainen oli joulu Suomessa ennen kristinuskon tuloa ja kokeilla joskus viettää sellainen joulu :wink:
Pienenä oli hauska saada lahjoja ja leikkiä niillä koko yön. Nyt vanhempana on hauska antaa lahjoja ja seurata miten toiset niihin reagoivat. Ja valvoa myöhään omia lahjojaan ihaillen.
Mutta on joulu toki muutakin kun lahjoja. On hauskaa hakea kuusi yhdessä (jospa tänä vuonna heräisin ajoissa...) ja Aattoaamuna koristella sitä. Myös Lumiukko (siis se ohjelma) kuuluu jouluun ja se pitää nähdä.
Kinkun tuoksu ja lanttulaatikko kuuluvat myös asiaan. Tykkään aattona käydä kävelemässä pihalla tai tehdä lumiukon yms. Tänä vuonna se tosin ei taida onnistua :ouch:

Mutta on joulussa ärsyttäväkin puolensa. Ensinnäkin se aloitetaan nykyään jo liian aikaisin. Siihen ehtii kyllästyä jo ennen aattoa (joka ei siis oikeasti ole vielä joulu). Jos minulta kysytään niin kaikki joulujutut pitäisi kieltää julkisilta paikoilta joulukuun alkuun asti (pikkujouluja lukuun ottamatta).
Ja ylenpalttinen (Amerikan tyylinen) koristelu on jotenkin todella häiritsevää. Itse tykkään nauttia olkikoristeista, havuista, puhtaista matoista ja kynttilöistä. Kaikki rokkaavat pukit ja vilkkuvat valot käyvät vaan hermoon.
Myös surulliset joululaulut, niin kauniita kun voivatkin olla, ovat mielestäni huono idea. Jouluna pitäisi olla iloinen ja turvallinen tunnelma. Ei sillon kuulu ajatella kuolemaa tai murhetta.'


(EDIT: Toivottavasti Jaamar ei pelästy, kun viesti on varastettu - mutta kun Majatalossa oli aivan samanlainen keskustelu, johon ei ollut pitkään aikaan kajottu, joten päätin sen herättää ja viestin siirtää

Tik)
 
Ylös