Joulu

Milloin koristellaan koti lopullisesti joulukuntoon?

  • Heti kun illat pimenevät.

    Votes: 1 2,5%
  • Ensilumen tultua.

    Votes: 0 0,0%
  • Ensimmäisenä adventtina.

    Votes: 2 5,0%
  • Joulukuun alusta.

    Votes: 2 5,0%
  • Pari viikkoa ennen joulua.

    Votes: 2 5,0%
  • Viimeisellä viikolla.

    Votes: 11 27,5%
  • Aaton aattona.

    Votes: 9 22,5%
  • Aattoaamuna

    Votes: 12 30,0%
  • Aikaisemmin

    Votes: 0 0,0%
  • Myöhemmin

    Votes: 1 2,5%

  • Total voters
    40
^ Villisiankinkku kuulostaa mielenkiintoiselta. Varsinkin jos sitä joulupöytään aikoo. Onkohan siinä miten paljon ero maussa esim. tavalliseen kinkkuun verrattuna?

Tänään teimme ensimmäiset joulutortut, pipareiden ja torttujen isompaa satsia saakin sitten odotella vähän myöhemmäksi. Mutta eihköhän se perinteinen itsetehty piparitaikina jossain välissä valmistu.

Olen parantumattomasti jouluihminen ja varsinkin vähän perinteisemmän joulun puolesta. Pitää olla lunta ja pakkasta sekä joulusauna. Kuusen ja talon koristeet ovat pääosin itsetehtyjä, eikä oikein mitään nykyaikaista bling blingiä saa olla. Pitäisi varmaan muuten pelastaa mökin vintiltä vanha olkihimmeli, jonka tekemisessä koko perhe on ollut, ja tuoda se tänne.
Kun olime pieniä, niin meillä kävi joulupukki(jolla oli vanhoista valokuvista päätellen todella pelottava naamari, enä yhtään ihmettele jos meitä vähän hirvitti) ja aina on ulkona olleet kynttilät ja joulutulet. Niiden sytyttely näppien ollessa jäätymispisteessä kuuluu ehdottomasti jouluun.
Minkäänlaista juomiskulttuuria meillä ei jouluna(eikä kyllä muutenkaan) ole koskaan ollut ja toivon, ettei jatkossakaan olisi. Joulu menee paljon mukavammin ja rauhallisemmin, jos sitää humalapäissään kekkalointia ei ole. Pientä seurajuomista meillä ei kuitenkaan katsota pahalla.

Ruokakin pitää tosiaan olla miltei alusta asti tehty itse, sillä se maistuu oikeasti paremmalta ja on vähän edullisempaa, sekä samalla saa joulutunnelman kaupan päälle. Piparkakkutaloa meillä ei enää ole tehty moneen vuoteen sillä kaikki kävivät nyysimästä siitä vain ne karkit ja itse piparitalo jäi kuivumaaan niin pitkäksi aikaa ettei sitä oikein edes vasarallakaan tahtonut saada pienimmiksi palasiksi...

Mutta lahjat ovat myöskin jouluna todella tärkeitä. Ainakin niiden suunnittelu sekä antaminen, en kovin paljon perusta niiden saamisesta(mutta myönnän, että minäkin olen kovin innoissani pakettien aukaisusta, kunhan sen aika jouluaattona tulee..). Lahjoja alan suunnittelemaan jo aikaisin, ja jo nyt minulla on valmiit ideat mitä kenellekin annan. Pitäisi vain saada käytyä ostamassa ja toteuttamassa ne :)

Vaikka meillä kotona jouluna on se 2-3 päivää melkoista hulinaa, sillä jokainen perheenjäsen haluaa käydä omine perheineen syömässä jouluaterian ja muuten vain olemassa muiden kesken. Osa on yötä, jolloin lämmitetään yhdessä sauna sekä ollaan vain.

Viime joulu itselläni oli hieman poikkeus, sillä olin aatonpäivän töissä ja tänäkin vuonna olen koululla työvuorossa koko joulupyhä-viikonlopun. Asia ei harmita tänä vuonna ehkä ihan niin paljoa kuin viime vuonna, sillä työvuoron paikka on yksi mukavimmista, vaikka kovin paljoa siellä ei ehdi istuksimaan. Toivon kovasti vain, että saisin ottaa koirani mukaan jouluksi ettei tarvitsisi olla ihan yksin.
Mutta ehkä tosiaan tässä joku vuosi saisin minäkin viettää taas jouluni perheen kesken rauhassa :)
 
Ostin perjantaina ensimmäiset joululahjat: kaksi kirjaa nuorimmaiselle ja tilasin miehellekin kirjakerhosta kirjan, joten yksi jouluun olennaisesti liittyvä tehtävä - lahjojen hankkiminen - on aluillaan.

Jouluaattoon on nyt aikaa tasan kaksi kuukautta...
 
Eilen laitoin jouluruokaa tämän "välietapin" kunniaksi; lanttu- ja maksalaatikkoa, metsäsienisalaattia ja kylmäsavulohirullia, jälkiruoaksi luumurahkaa. Nyt jaksaa odottaa marraskuun loppuun, ensimmäisiin pikkujouluihin :p

Kortit olen tosiaan askarrellut jo aiemmin, lahjahankinnat on jotakuinkin tehty. Valoja olen ripustanut tähän mennessä viidet, seuraavat sitten marraskuun puolella.
 
(Joulu)valojen kanssa meillä ollaan oltu aika tarkkoja: sisätiloihin laitan ne yleensä vasta aaton aattona, eikä niitä sitten polteta ennenaikojaan, vaan aikaisintaan aattona. Ulkokuusen virkaa tekevään isoon tuijaan olemme kiinnittäneet valot mieluummin ns. hyvän sään aikana loka-marraskuun vaihteessa, koska niitä ei todellakaan riemumielin kiipeillä tikkaiden avulla kiinnittämässä tuiskussa ja tuulessa, eikä edes pikkupakkasella. On se niin viluista puuhaa. Tuijassakaan ei polteta valoja "turhaan" - paitsi ihan vähän kokeilumielessä... Kynttilöitä meillä kyllä poltetaan heti, kun illat syksyllä alkavat pimetä.

Ainoa poikkeus valojen suhteen on kuisti, jossa ei ihan jouluvaloilta näyttävät jouluvalot killuvat ikkunassa ympärivuotisesti ja niitä käytetään tarvittaessa yleisvalona, kun hämärtää.
 
Ah, nyt olen alkanut itsekin odottaa joulua ihan toden teolla. Ensimmäisten lumitöiden teko varmaan toi jotenkin talvisen olon ja sitä kauttaa jouluolon. Siskon kanssa ollaan käyty suurin piirtein Kajaanin jokaisessa kaupassa jouluosastot läpi pohtien, mitä varusteita tänä vuonna tarvitaan, tosin joulukuusenkoristeita me ei osteta uusia, vaan ne on aina samat perinteiset. Sama juttu tonttuarmeijan kanssa, sekin pysyy samana vuodesta toiseen (mitä nyt jotain pikku lisäyksiä silloin tällöin, mutta niitä ei lasketa). Muuten, lumityöt olivat oudosti tässä vaiheessa vielä jopa ihan miellyttäviä tehdä! Tästä pitää kyllä ottaa kaikki irti, tiedän miten paljon raivostuttaa sitten joskus tammi-helmikuussa kun lunta tulee k-o-k-o ajan.

Anewielh sanoi:
-- lahjahankinnat on jotakuinkin tehty.

Hui! Minä en ole edes miettinyt lahjoja vielä. Toisaalta olen hirveän huono ylipäätään keksimään lahjoja ihmisille ja luultavasti saan ideoita vasta joskus ihan aaton alla. Tänä vuonna ei ole ihan yhtä monia lahjoja ostettavana, lompakko saa vähän levätä.. :p Tokihan lahjoja voisi tehdä itse, mutta olen kyllä niin tylsä ja taitamaton, etten saa mitään ideoita keksittyä, saati sitten toteutettua.

Kävin muuten perjantaina ostamassa joulukalenterin! Fazerin suklaakalenteri lähti tällä kertaa mukaan, koska en luota mihin tahansa valmistajaan. Kalenterin suklaa pitää olla hyvää jos sellaisen ostaa. Kuvakalenteri tulee sitten Kainuun Sanomien mukana. Lailati laa, joulu on kyllä ihan parasta aikaa vuodesta. Se ruoka, ah, se ruoka! =)
 
Äitini viritteli todella kivat "jouluvalot" olohuoneeseen: hänellä on pitkä johdollinen pieniä led-lamppuja, joiden kuoriksi hän on ohuella rautalangalla kiinnittänyt kuivia lyhtykoison kukkia. Idea on kuulemma kotoisin jostain kirjasta tai lehdestä. Se on tosi kivan näköistä.
 
Isilmire, kuulostaa hauskalta. Minä tein viime vuonna "origami-ilmapallovalot", tällä ohjeella, pitäisikin kaivaa ne pian esiin, samoin kuin muut koristeet, kunhan keksin minne olen ne laittanut. Haluaisin askarrella tänäkin vuonna jotain koristeita mutta luulen että olen sen verran kiireinen etten jaksa kun lahjojakin pitäisi tehdä ja käydä töissä ja nukkua. Tuosta syystä olen ostanut lahjoja poikkeuksellisen paljon, pari kirjaa ja kaukosäätimellä toimivan led-lampun (näyttää hehkulampulta ja sen väriä voi vaihtaa). Vähän outo lahja mutta pitäisi olla saajalleen sopiva.
Itsetehdyt lahjat ovat vähän liian keskeneräisiä vielä. Olen tehnyt pari taulua ja keittänyt hilloa, vielä pitäisi kirjoa ja ommella yksi tyyny, neuloa yksi pipo ja päällystää yksi muistikirja kankaalla. Ja tehdä muutama huoparintakoru pieniksi lahjoiksi jos tarvitsee. Joulukortit on sentään askarreltu, muuten aika menee ihan liian nopeasti.
 
Kiitos vinkistä Ereine, enpä ole itse tullut ajatelleeksikaan origamijouluvaloja. Tänä vuonna en ehkä enää ehdi sellaisia näperrellä, mutta ensi vuonna täytyy muistaa moinen idea. Ja tuohonhan voi soveltaa muitakin ilmatäytteisiä origamimalleja, vaikka kurkia, jos vain lamput ovat kyllin pieniä tai paperit kyllin isoja.
 
Tuo oli muistaakseni nopea juttu, pari tuntia ehkä (enkä edes osaa origamia), tosin valosarjani ei ollut kovin pitkä. Ilmapallojen puhaltaminen oli hauskaa :)
 
Tiesitkö muuten, että tuo origamimalli tunnetaan yleisemmin nimellä vesipommi? Joissain oppaissa jotkin projektit alkavat yksinkertaisesti toteamuksella "make a water bomb base". Kun sen tekee tarpeeksi tukevasta paperista, sen voi aukipuhaltamisen jälkeen täyttää vedellä ja viskata sitten jonkun pahaa-aavistamattoman lähimmäisen niskaan =)
 
Ihan pian on joulukuu, Suomessa jo onkin, ja melkein kaikkien mittapuiden mukaan on jo joulufiilistelyjen aika (jos ylipäänsä on sellaiseen taipuvainen). Täällä Chicagossa satoi tänään sopivasti ensimmäiset lumet, pikku tuiskutus vaan, joka ei kauaa maassa pysy, mutta tulipahan hyvänä päivänä: Meille kun tuli tänään kuusi sisään. :D

Ulkosuomalaisena monikulttuurisessa kodissa olen päättänyt röyhkeästi käyttää molempien kulttuurien hyvät puolet juuri niin kuin haluan. Kuusi on hyvä esimerkki. Täällä on ihan ok tuoda kuusi sisään milloin tahansa kiitospäivän jälkeen, ja maassa maan tavalla! Meidän kuusi on pienehkö, siro, alennusmuovikuusi, mutta kyllä siinä pääsi neulastunnelmaan kun väänsi rautalankaoksia tilansäästöpaketista enemmän kuusen näköiseen asetelmaan. Ja siitä tuli hieno! Uskokaa vaan, muovikuusi voi olla kiva, kun odotukset ei ole liian korkealla. Vaikka kuulemma täälläkin aito kuusi on suositumpi kuin luulinkaan. Käytiin vielä hakemassa kuusen tuoksua kynttilän muodossa Yankee Candlesta, kyllä nyt kelpaa fiilistellä.

Ja joulukuusiperinteen suomalainen osuus tulee sitten joulun jälkeen. Täällä joulukoristeet laitetaan pois yleensä heti uudenvuoden jälkeen, mutta vaalin suomalaisia perinteitäni ja meillä kuusi pysyy vähintään loppiaiseen, ellei nuutinpäivään.
 
Tänä vuonna on taas joulun skippaamisvuosi. Joulu siis kokonaisuudessaan töissä, aattoiltana käyn vanhempien luona pyörähtämässä, muuten käyn lähinnä nukkumassa kotona työvuorojen välissä. Mitään suunnitelmia minkäänlaisista jouluvalmisteluista ei ole ja tehokkaasti vältän myös kaikki pakolliset sukulaisvierailut. Lahjatkin ostin valtaosaltaan jo syyskuun Oxonmootin reissulta joten niistäkään ei tarvitse stressata. Joulusta tulevilla lisäkorvauksilla voikin sitten lähteä keväällä viikoksi Barcelonan lämpöön. :p
 
Mulla on sellainen tunne, että tästä joulusta tulee aika jees. Suunnitelmissa on viettää aaton tienoilla kolmisen päivää äidin luona tyttöystäväni kanssa. Tosin minä ja muru tulemme viettämään joulumme ilmeisesti aika lailla kahden, kun äippä luuhaa aattonakin töissä ja sisarukseni ovat isänsä luona.

Yleisesti ottaen en oikein tiedä, pidänkö joulusta vai en. Joo eipä siinä mitään, glögi on hyvää ja lahjoja on kiva saada, mutta mua ärsyttää tämä jouluhössötys. Kun suurinpiirtein juhannuksena jo tungetaan joulukatalogia postiluukusta ja soitetaan kaupoissa joululauluja... -.-
 
Eihän se joulun syytä ole, että kaupalliset tahot käyttävät kalenterijuhlia - erityisesti tällaista, johon liittyy yleistä lahjojen jakelua - hyödykseen markkinoinnissaan. Ei siihen osta-osta-osta-hössötykseen ole pakko mennä mukaan voidakseen juhlia talvipäivänseisausta/Jeesuksen syntymää/Voittamatonta aurinkoa/Mithrasia tai mitä nyt ikinä haluaakaan talvisydännä juhlistaa.
 
Tietenkään ei ole joulun syytä, että markkinoinnissa otetaan kaikki ilo irti kyseisestä juhlasta. Mutta oli miten oli, jokatapauksessa tää kauhea tyrkytys sun muu tulee joka vuosi joulun kylkiäsinä.
Ja vaikken itse menisikään mukaan mainitsemaasi osta-osta-osta-hössötykseen, melko vaikeaa siltä kuitenkaan on välttyä. Joka tuutista tunkee joululaulua ja kehotusta ostaa tämä ja tämä ja tämä joululahjaksi ja ilman tätä ja tätä joulukrääsää koko joulutunnelmasi on pilalla jne. :D
 
Minua jouluostohysteria ei häiritse kauheasti, kun tiedän mitä itse joululta haluan ja mikä tekee minulle joulun niin ulkoisilla vaikutteilla ei ole niin väliä.

Tein eilen piparkakkutalon osia ja joudun tänään tekemään lisää. Tein nimittäin vahingossa yhden katonpuolikkaan sijaan seinäkappaleen mikä tekee siitä liian pienen katoksi. Nyt huomasin että toisen katon olen onnistunut koristelemaan väärinpäin. Muuten sillä ei olisi väliä mutta katon keskellä on sydämenmuotoinen karkki joka näyttää nyt takapuolelta... Nuo olisivat olleet aika hienot katot, niissä oli erilaisia karkkeja, joita jouduin ostamaan neljästä paikasta niin että oli ties miten paljon ylimääräisiä jotka minun oli ihan pakko syödä. Vyötäröni ja kukkaroni ei kestä moista joten uudesta katosta tulee paljon yksinkertaisempi. Se on vähän hankalaa kun sen pitäisi olla punainen, keksin aamulla että punainen lakunauha voisi toimia.
 
Täytyy varmaan laittaa, tosin se menee huomiseen hyvällä tuurilla. Sitä kyllä kysyttiin jo Risinginkin joulukalenteriin, aikamoinen linssilude :)
 
Huah, omat joululahjat muille on jo ostettu. Tuota kauppojen jouluhössötystä olen kovasti vältellyt ja ollut katselematta tv- ja lehtimainoksia ihan tahallani, koska niistä tulee niin ahdistava olo. Kun pitäisi olla sitä sun tätä. Minä päätän kyllä itse, mitä muille annan lahjaksi ja katson sellaiset lahjat, joita niiden saajat oikeasti tarvitsevat.

Eilen ripustelin ja laittelin joulukoristeita vähän lisää tänne sisälle, että ehtiivät olla vähän pidemmän aikaa esillä. Perinteiset puulinnut menivät oviaukon yläpuolelle riippumaan ja tontut kiipesivät olkkarin kirjahyllyyn ja keittiön avainkaapin päälle.
Teimme viikko-kaksi takaperin myös äitini kanssa havupalloja tuonne ulos(styrox-palloihin tungettiin kuusenoksia) ja omastani tuli vähän hm, taiteellisempi. Se ei ole ihan niin nätti ja pyöreä kuin äitini tekemä :D

Kävin kaverin luona paketoimassa hänenkin lahjansa(ei tykkää paketoinnista, jota ihmettelen suuresti) ja tonttuilempa kotonakin, kunhan äiti ostaa loput lahjat.
Eilen leivottiin myös ensimmäinen pullasatsi jouluksi, huomenna olisi pipareiden vuoro, niinkuin aina itsenäisyyspäivänä.
Äitiltä kysyin sellaista toivetta, että kuusi tuotaisiin sisälle ja koristeltaisiin jo 22 tai 23 päivä, että sen ehtisi tekemään rauhassa ja minäkin nauttia siitä, ennenkuin lähden viikonlopuksi töihin. Tänä vuonna jouluni onkin vähän erilainen, mutta asuntolanhoitaja lupasi, että saan ottaa koiran mukaan asuntolalle :)
 
Ylös