Joulukalenteri 2021

Luukku 24
Tekijä: Johanna Vainikainen (päätoimittaja), Legolas #1, omakustanne, elokuu 1991

Tässä julkaistaan 9/24 sivua. Julkaisuluvan pyysi ja materiaalin digimuotoon saattoi Husky.

Johanna Vainikainen-Uusitalo kertoo lehden synnystä:

Tasan vuosi ennen Tolkien-seuran perustavaa kokousta eli 3.1.1991 oli Helsingissä mafia eli scifi-harrastajien pubitapaaminen. Asuin silloin Jyväskylässä mutta olin joululomalla töissä täällä ja menin tuttuja moikkaamaan.

Jukka Halme ja Marko Kivelä tulivat siellä nykimään muassa hihasta että hei, kesällä oli puhe että jotain Tolkien-toimintaa pitäisi saada Suomeenkin, vaikka pienlehti, miten ois? (Siihen aikaan pienlehtiä tehtiin tosi paljon.)

Sinä iltana me ideoitiin yhdessä ja laadittiin "Tolkien-painotteisen fantasialehden" peruskirja. Pojat sitten demokraattisesti äänestivät mut päätoimittajaksi, jonka piti myös keksiä lehdelle nimi. Sit palasin Jyväskylään pähkäilemään asiaa.

Halusin jotain ekologista, puihin ja metsiin yhdistyvää ja haaveilin että tuleva läystäke tehtäisiin uusiopaperista. Eka ehdotukseni lehden nimeksi oli Puupaimen, entti siis, ihan selvää fantasiaa! Mutta pojat nauroivat idean kumoon (ja vielä jakoivat jossain fandomin tilaisuudessa koomisen Puuppo-palkinnon! Olen ihan varma että nimi tuli tästä). Legolas oli seuraava ehdotukseni ja se meni läpi.

Eka numero saatiin juuri ja juuri valmiiksi elokuun 1991 Finnconiin. Mulla on vieläkin tallessa A4-kokoinen originaali, josta pienentäen valokopioimalla lehti tehtiin, koottiin ja nidottiin kasaan. Ekat tehtiin Tähtitorninmäellä Helsingin yliopiston tähtitieteen laitoksen kopiokoneella, jota pääsin käyttämään erään ystävän avustuksella ilman mitään lupia - rikos lienee jo vanhentunut. Originaali on leikattu ja liimattu kasaan. Tietokoneella taittaminen alkoi vasta myöhemmin.

Finnconissa esittelin esikoistani Tolkien-paneelissa, Mikael Ahlström oli kuuntelemassa ja tuli myöhemmin juttelemaan. Siitä sit ryhdyttiin puuhaamaan seuran perustamista.
 

Liitetiedostot

  • luukku-24.pdf
    13 MB · Katseluja: 31
Ylös