Joulukalenterin 2020 aiheet ja aikataulut

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Kuten luvattua, niin tässä on nyt lista aiheita joiden pohjalta tehdä luukkuja joulukalenteria varten! Näin alkuun listaan 12 aihetta ja lisään myöhemmin loput 12.

Haluan välttää tilanteen, jossa joulukalenterin luukut valmistuvat vasta samana päivänä kun ne pitäisi olla jo esillä. Tämän vuoksi päivämääriä on kaksi. Todistepäiväksi odotan jotain todistetta siitä, että työ on aloitettu. Jos todistepäivään mennessä tekijällä ei ole näyttää mitään tai osoittaa vahvaa halua tehdä luukku, niin sitten työ siirtyy varasijan haltijalle. Jos myöskään varasijalla oleva ei pysty tekemään työtä, niin deadlinen jälkeen luukku on vapaata riistaa nopeiten ehtivälle. Jos minulla ei ole luukkua tiedossa paria päivää ennen luukun julkaisua, niin teen sen itse.

Ei ole häpeä myöntää jos ei pysty tai ehdikään tehdä! Toivon avointa viestintää töiden edistymisestä, jotta saamme ajoissa varmistettua luukut jokaiselle päivälle. :) Meillä on lopulta kaikilla muutakin elämää ja tämä on lähinnä yhteistä kivaa toisillemme, joten tästä ei tarvitse ottaa stressiä.

Olen jokaisen aiheen viereen luetellut vapaaehtoisen tekotavan. Se ei ole siis sanelu että tee tällä tai tämmöinen vaan on ainoastaan apuna luovuudelle. Sitä paitsi rehelliset örkit pöllivät kivat jutut itselleen!


AiheTodiste / deadlineTekotapa (ehdotus)TekijäTekijä (varalla)
1. Yksinäisen vuoren lelupaja10.11. / 24.11.TussiSatekai
2. Talvinen Argonath11.11. / 25.11.AskartelumassaJaamar
3. Kolmen neljännyksen kivi12.11. / 26.11.AkvarelliEreine
4. Neljä hobittia13.11. / 27.11.PuuväriIsilmírë
5. Velhot14.11. / 28.11.OrigamiIsilmírë
6. Linnanjuhlat Keski-Maassa15.11. / 29.11.LegoPippin TukHanna Kullanväärtti
7. Minas Tirith16.11. / 30.11.PahviHusky
8. Valar17.11. / 1.12.AkryyliSúlien
9. Sormusaave18.11. / 2.12.NeuleLindëalda
10. Repunpään huutokauppa19.11. / 3.12.NovelliTik
11. Sänkimiehen* voitto20.11. / 4.12.Runo / filkkiJaamar
12. Aurinko Puiden jälkeen21.11. / 5.12.Laichalaf
13. Valtasormus ja kolme sormusta22.11. / 6.12.LindëaldaJaamar
14. Voro ja kääpiöt23.11. / 7.12.Nalle
15. Kuningas Arvedui24.11. / 8.12.Olorin
16. Kettu, kun kolme hobittia unessa kuusen alla25.11. / 9.12.KuvaEreine
17. Kääpiösormuksen voima26.11. / 10.12.KuvaMerri
18. Kun elokuvia odotettiin27.11. / 11.12.RunoSatekai
19. Kontu28.11. / 12.12.Merri
20. Sentaalijuhlat
20. Tavanomainen talviaiheinen kuva jossa ei ole mitään yllättävää
29.11. / 13.12.KuvaMerri
21. Saruman, Gandalf ja Radagast aloittavat tehtävänsä30.11. / 14.12.AtheonTik
22. Lúthien1.12. / 15.12.KuvaIsilmírë
23. Leminkainen / nuori Tolkien2.12. / 16.12.Merri
24. Joulun rauha Keski-Maassa3.12. / 17.12.Lindëalda

Aiheet eivät ole absoluuttisen tiukkoja vaan niiden rooli on vain toimia rajauksena ja inspiraation lähteenä. Voit nimetä työsi kuten haluat (hyvän maun puitteissa, toki).

Aiheiden varaaminen

15.11. asti voit varata itsellesi yhden luukun tehtäväksi, sekä yhden varasijan.
16.11. alkaen ei ole enää rajoituksia varauksien suhteen.

Luukkujen varaamisesta saa ilmoittaa tähän ketjuun. Päivitän taulukkoa ehtiessäni. Jos sinulla on oikeudet muokata tätä viestiä, niin taulukkoa saa päivittää myös puolestani.

Töiden lähettäminen

Työt voi lähettää sähköpostilla (gmailini on vesa.piittinen) tai Käärmeen yksityisviestillä. Haluttaessa voin ottaa myös postituksia vastaan.

Poislukien digitaalisessa muodossa olevat tekstit, niin on toivottavaa että työt ovat korkearesoluutioisia kuvia. Digitalisoinnin keinolla ei ole niin väliä, oli sitten kyse kamerakännykän otoksesta tahi skannauksesta. Valokuvatuille teoksille on toivottavaa pyrkiä hyvään valaistukseen, mikä toki voi olla haastavaa talvisissa kotioloissa. Jälkikäsittelen töitä tarpeen mukaan joulukalenterissa näyttämistä varten.

Jos havaitsee työssään puutteita ja parannettavaa, niin työstään saa lähettää päivitettyjä versioita vuoden loppuun asti.

Kysymyksiä saa ja kannattaa esittää, mikäli jokin tähän aiheeseen liittyvä askarruttaa mieltä!


Lisätietoa

Koska kaikki eivät välttämättä tiedä mitä sänkimies tarkoittaa, niin kyseessä on nimitys Viggo Mortensenista eli elokuvien Aragornista.
 
Last edited:
Minä nappaan talvisen argonthin (2). Voisin yrittää muovailuvahaa, mutta minulla on myös mahdollisuus toteuttaa tämä vain asetelmana jos en saa muovailua aikaiseksi, joten uskoisin saavani tämän oikeasti toteutettua.

Voisin ilmoittautua varasijalle Repunpään huutokauppaan.
 
Voisin tehdä luukun yksi, kun keksin siihen jo idean. En vielä tiedä minkä ottaisin varalle.
 
Minas Tirith (luukku 7) mulle! Varalle en nyt osaa valita tämänhetkisistä mitään.
 
Minua kiinnostaa luukku 3, Kolmen neljännyksen kivi. Luulen että tekisin sen enemmän sekatekniikalla, jos se ei haittaa.
 
Pitäisi keksiä hyvä kuvakulma tuohon 12. Päivän aurinkokuvaan, en ole varma saanko tehtyä. Puuväreillä varmaan kun muita taiteiluvälineitä ei oikein ole. Tai ehkä osittain digitaalisena jos löytää kuvan jota käyttää pohjana. Kuvaan saattaa osua myös Earendilin taivaslaiva. Ehkä se.
 
Last edited:
Saanko vaihtaa tuon novellin varasijan sormuksiin? Tuntuu että olen liiaksi kiinni muissa kirjoitusprojekteissa ja sormukset inspiroivat hurjasti.
 
Syökö joku otus minut, jos teen kaikki tekemäni luukut tylsästi akryyleillä? Olen viime aikoina löytänyt ihanasti läpikuultavuuden ja realismin illuusiota akryylejä käyttämällä, ja niillä olisi mukavaa leikkiä.
Jos kukaan ei syö, uskallan ehkä ottaa luukun tai pari vastuulleni.
 
@Lindëalda ei siua kukana syö, ekassa viestissäkin on että nuo ehdotukset ovat vapaaehtoisia tekotapoja eli saa olla muutakin.

Miulla tussaus on siinä vaiheessa, että ääriviivat on tussattu ja nyt mietin että pitäiskö se tussata mustavalkoiseksi, värittää puuväreillä vai jättää värityskuvaksi. Taidan joka tapauksessa skannata sen tässä tilassa jos/kun jokin menee vielä pieleen.
 
Minä ottaisin tuon luukun 8 (Valar), kun sitä on tullut tuijoteltua varmaan yli viikon. Akryylimaaleja ja maalauspohjia pitäisi jopa olla jossain, vaikka voi tosiaan olla, että minullakin vaihtuu tekotapa. Nythän tässä vasta oikeasti pääsee aloittamaan ideoinnin. ☺
 
Voi harmi, samaa Valaria pohdin. Mutta ota se kun nopeammin aikeesi julkistit! Oli minulla muitakin ideoita onneksi. Kontu, Sormusaave ja Valtasormus + kolme sormusta kiinnostavat ja alkavat valmistua nyt.
 
Elikkä siis Valar ja Sormusaave varattu. Useamman luukun varaaminen mahdollistuu 16. päivä :)
 
Ylös