Joululaulut

Ereine

Kontulainen
Joulumusiikista ei löydy täältä keskustelua, täytyy korjata se puute.
Kuuluuko teidän jouluunne musiikkia, kuunteletteko joululauluja jo lokakuussa vai inhoatteko ajatustakin?

Minä olen aika vaatelias joulumusiikin suhteen. En pidä yleensä kuoroista tai oopperalaulajista tai iskelmäversioista, vähän jazzahtava joulumusiikki toimii kyllä. En pidä liian uskonnollisista sanoituksista enkä synkistä (Me käymme joulun viettohon on inhokkini), en myöskään tekopirteistä lauluista. Pidän eniten lauluista, joissa ei viitata joulupukkiin tai Jeesukseen lainkaan. Perinteisistä suosikkini on ehkä Rekipolska, pidän myös Tonttu-laulusta. Ostin äidilleni pari vuotta sitten Lauluyhtye Rajjattoman joululevyn, se on aika hyvä. Pidän erityisesti Leinon runosta sävelletystä Joulun neiet -laulusta, joka on aika hurja. Tällä hetkellä kuuntelen Sakari Kukon joulujazzia, levyn versio Rekipolskasta on hyvä.
 
Samat joululaulut tuntuvat pyörivän vuodesta toiseen, niistä ei oikeasti jaksa innostua enään, varsinki uskonnolliset laulut ovat kaikista pahimpia. Ainut laulu josta jaksaa innostua vuodesta toiseen on Juicen Sika. ^^
 
Hyvä idea topikille, Ereine. :)

Soittelin&lauleskelin ensimmäistä kertaa tänä vuonna joululauluja tänään. Sylvian joululaulu toimii synkkyydestään huolimatta, mutta se ehkä on "vanha" suosikki joka ei ole minulle niin tärkeä enää.

Niin kauan kuin muistan on joka joulu ainakin kerran pari kaikunut kotona Adamin Oi jouluyö, joka on mahtavan kuuloinen eli sopivan mahtipontinen. Levytyksistä Jussi Björlingin O Helga Natt on kaikkein legendaarisin. Myös Tonttu on saanut legendaarisen aseman perheessämme etenkin sen ansiosta että isällä on diasarja laulun sanoihin liittyen.

Tällä hetkellä pidän kovasti vanhoista englantilaisista joululauluista, ihan päättömistäkin kuten "Good king Wencelas". Yleensä ottaen pidän enemmän (hyvistä) uskonnollisista joululauluista, koska joulun kristillinen sisältö on minulle muutenkin merkittävä ja usein ns. hartaat joululaulut ovat myös kauniimpia kuin "tontturenkutukset". :wink: Vrt. esim. En etsi valtaa loistoa ja Joulupukki suukon sai.

Olen pari vuotta kuunnellut myös Rajattoman Joulua, mutta parissa vuodessa siihen melkein kyllästynyt. Tämän vuoden "hittijuttu" on ehdottomasti Trans-Siberian Orchestra, joulutarina, vanhoja joululauluja ja muuta musiikkia - pääasiassa rokkia.
 
Tein tänä vuonna oman ennätykseni: kuuntelin joululauluja ensimmäisen kerran jo elokuussa. Olen jouluihminen enkä ilmeisesti millään kyllästy kuuntelemaan samoja lauluja vuodesta toiseen, vaikka tosiaan aloitankin joulukauteni ajoissa, yleensä syyskuun lopulla. Olen joulun suhteen kaikin puolin todellinen traditionalisti. Eniten kuuntelussa taitavat olla ne samat vanhat, lapsena puhkikuunnellut joulukasetit, joiden laulujärjestyksen osaa ulkoa unissaankin. Niissä on sopivasti sekaisin tonttupolskaa ja hartaita lauluja. Viime vuosina olen myös kuunnellut puhki muutaman englanninkielisen joululaulukokoelman, joiden lauluista Bing Crosbyn tulkitsema White Christmas on noussut yhdeksi joululaulusuosikikseni. Kyseinen laulu toimii kyllä loistavasti suomeksikin, ja se on käynyt sitä tärkeämmäksi, mitä epävarmemmaksi valkoinen joulu on viime aikoina muuttunut. Toinen suosikkilauluni on En etsi valtaa, loistoa. Siinä on todella kauniit sanat ja tunnelmallinen sävel. Uudemmista lauluista rakkaaksi on muodostunut Pekka Simojoen Tulkoon joulu. Myös fanyen mainitsema Oi jouluyö on aivan upea.

Liian alakuloisista joululauluista en pidä, koska haluan joulun yhteydessä työntää ikävät asiat mielestäni. Varpunen jouluaamuna on inhokkini juuri siitä syystä. Sylvian joululaulusta en myöskään ole pitänyt, mutta sitä on oikeastaan mukava laulaa. Kauneimmat joululaulut on minulle jokavuotinen perinne. Perinteisiä joululauluja tulee muutenkin laulettua todella paljon niin kuorossa kuin spontaanisti kotioloissakin.

Reippaammista joululauluista suosikkejani ovat mm. vanha kunnon Nissepolkka, Rekiretki sekä laulu, jonka nimi taitaa olla Metsän joulu: Tupsulakki vällyn alta pilkistää, arki kauas jää, arki kauas jää. Metsähiiren lapsiparvi vallaton laulaa: "Joulu, joulu tullut on"
 
fanye sanoi:
Yleensä ottaen pidän enemmän (hyvistä) uskonnollisista joululauluista, koska joulun kristillinen sisältö on minulle muutenkin merkittävä ja usein ns. hartaat joululaulut ovat myös kauniimpia kuin "tontturenkutukset". :wink: Vrt. esim. En etsi valtaa loistoa ja Joulupukki suukon sai.

Minäkin pidän kyllä enemmän hartaista joululauluista, vaikken kristitty olekaan, kuin "tontturenkutuksista" (hyvä termi). Joulupukki suukon sai on minusta ollut aina kammottava, En etsi valtaa loistoa taas on kaunis laulu. Heinillä härkien kaukalon miellyttää myös minua.
 
Minäkin olen enempi hartaiden joululaulujen ystävä, vaikka en koe varsinaista kristillistä sisältöä joulussa tärkeimmäksi. Viime vuonna rakastuin totaalisesti Oi jouluyöhön, lauloin sen itse koulun joulukirkossa, ja sen harjoittelu on alkanut tänäkin vuonna jo aikaa sitten, vaikken sitä olekaan esittämässä missään. Soitin sen eilen tosin pianotunnilla.

Aiemmin suunnilleen inhosin näitä Sylvian joululaulun tyyppisiä kappaleita, mutta nyt olen alkanut pitää niistä enemmän ja enemmän. Tämän joulun alla olen laulanut myös Schubertin Ave Mariaa, joka on mielettömän kaunis kappale. Yleensäkin olen joululaulujen ystävä, vaikka "tontturenkutukset" eivät niin ihanaisia aina olekaan.
 
Itsekin taidan pitää hartaammista joululauluista enemmän. Oi jouluyö, En etsi valtaa loistoa ja ikiklassikko Silent Night ovat aina yhtä ihania. Toki Crosbyn White Christmas (koko levy, itse asiassa) uppoaa myös. Uudemmista Happy Xmas - War is over ja (säälittävää...) Wham:in Last Christmas ovat myös jotenkin vetoavia. Lapsuuteeni liittyvistä syistä pidän enemmän englanninkielisistä joululauluista ja melkein kaikki joululevytkin meillä ovat englanniksi. Pienempänä kuunneltiin aina Jackson 5'n joululevyä, jossa Michael Jackson laulaa noin 6-vuotiaana.

On muutamia joululauluja joita en voi sietää ja ne ovat juuri niitä "rakastaa tai vihaa" -lauluja, eli Sylvia ja Varpunen. :) (Tosin Varpuseen olen kuullut aivan ihastuttavat "Balrog Moriassa" -filksanat Naukuhuulten esittämänä. Sanojen kirjoittajaa en valitettavasti muista.) Tonttu on myös minulle aivan liian synkeä.
 
Tonttu. "Vaiti metsä on, alla jään / kaikki elämä makaa / koski kuohuvi yksinään / humuten metsän takaa. / Tonttu puoleksi unissaan / ajan virtaa on kuulevinaan / tuumii, minne se vienee / missä sen lähde lienee." Ja kaikki säkeistöt mukaan, kiitos. :)
Meillä on Tontusta sellainen wanha nuottivihko jossa on kuvitus, ja se on pikkumuksuna tarttunut selkärankaan niin elävästi, että näen sen vieläkin silmissäni heti kun biisin kuulen.

Lapsena ehdoton lempilauluni oli "Jouluaamuna". Se jonka kertsi menee "katso Jumalan maailmaa / katso kauneutta / täällä jaksat sä vaeltaa / täällä on rakkautta".
Viime vuosina olen kovasti tykästynyt siihen joka alkaa "Jo laulavat lumi ja tuuli / jo heläjää hohtavava maa / se ikuisen sävelen kuuli / se tervehtii Vapahtajaa / soi huurteessa helinä huilun /" jne
 
"Tonttu" on minusta todella mahtava kappale, sekä sävelmän että sanoituksen puolesta (yleensä joululauluissa tökkii aina jompikumpi, tai sitten vähintään esitystyyli).

"Tontun" sanoituksessahan (Viktor Rydbergin runo) ei itseasiassa viitata mitenkään jouluun, kyseessä on muinaispohjoismainen kotitonttu eli tontin haltija. Tammelta on vuonna 2002 ilmestynyt kirja "Kotitonttu", jossa tekstinä olevan runon ympärillä on 14 kuvitettua aukeamaa, jolloin esimerkiksi säkeet "Kanatkin nukkuvat orsillaan, ylinnä ylpeä kukko" ovat saaneet oman aukeamansa. (Harald Wibergin hienonhämyinen kuvitus ruotsalaisesta alkuteoksesta vuodelta 1960.) Tässä kirjassa ei siis ole nuotteja. Kirjassa käytetty Yrjö Jylhän suomennos muuten eroaa jonkin verran lauletusta suomennoksesta. Nerwenin siteeraama, viimeistä edellinen säkeistö menee näin:

Vaiti metsä on lintuineen,
luonnon mahlat on jäässä,
koski vain ihan hiljalleen
pauhaa matkojen päässä.
Tonttu lumoissa kuutamon
kuulevinaan ajan virtaa on,
miettii, minne se vienee,
missä sen lähde lienee.


Minulla ei muuten ole mitään erityisen läheistä suhdetta joululauluihin. Lapsena minua viehättivät Nissepolkan lisäksi esimerkiksi Sinivuorten yö (kuulostaako jotenkin tolkienmaiselta?) ja Heinillä härkien kaukalon. Sylvian joululaulu taas herätti jonkinlaista kauhunsekaista fasinoitumista.

Nykyään minua hämärällä tavalla viehättävät eräät sanoitukseltaan opettavaisen synkät vanhat kappaleet, kuten "Tuikkikaa, oi joulun tähtöset"(?), jossa sanotaan esim. "..kerran lopun jouluriemut saa, suru säveliä samentaapi, kerran täyttää silmän kyyneleet, virtaa vuolahina tuskan veet, siksi tähtisilmät tuikkikaatte".

1500-1600-luvun jouluvirsisävelmät sopivassa kokoonpanossa esitettynä sen sijaan ovat kertakaikkiaan hienoa kuultavaa, esim. "Praetorius Christmas Music"-levyltä. (Ereinen mainitsema Sakari Kukon joululevy on kyllä myös viehko.)

Vilpittömimmin inhoamani joululaulu on "Petteri Punakuono", ja hyvänä kakkosena tulee "Joulumaa". :knockout:
 
Rajattoman musiikki on aina kolahtanut minulle, heidän esittäminään vanhat klassikotkin saavat syvyyttä ja tuoreutta. Tonttu varsinkin on aivan ihana aina kun sen onnistuu kuulemaan radiosta; olisi minulla levykin, mutta parempi, että sitä kuulee satunnaisesti niin ei turruta itseään.

Myös Sylvian joululaulu on aina ollut hyvin ihana, ja Varpunen jouluaamuna. Uudempia suosikeita on sitten Sydämeeni joulun teen. Ja tänä aamuna säväytti, kun koulussa soitettiin Walking in the air. Tapaan aina soitella sitä joulun alla, oikein muistorikas kappale.

Sinällään tosin minusta on yhä liian aikaista joululauluille... 21.12 on se päivämäärä, jolloin saa aloittaa. En muista mistä tuo lähti, mutta niin olen aina tehnyt ja teen vastakin.
 
Oijoi, ja siis täysin unohtui. Suosikkeihini kuuluu myös Have Yourself A Merry Little Christmas, jota on vasta viime vuosina alettu hyvin harvakseltaan soittamaan täällä radiossa - useimmiten tämän bongaa jenkkileffoista ja tv-sarjoista. Sanat vaihtelevat versioittain kuten moneen kertaan versioidun klassikon kuuluukin, mutta perusajatuksiin kuuluu "once again as in olden days / happy golden days of yore / faithful friends who are dear to us / will be near to us once more".
 
Hm... Joululaulut? No mä kuuntelen parhaillaan netistä jouluradiota, joten... :D

Mä pidän monenlaisista joululauluista. Hartaista, iloisemmista... Yksi suosikkeja on Maa on niin kaunis. Myös siksi, kun sillä on "tunnearvoa", sillä se on laulettu usein meidän suvun hautajaisissa, olivat ne kesällä tai talvella.

Jostain syystä mulla on nyt koko joulukuun pyörinyt päässä Leevi & The Leavingsin biisi Jossain on kai vielä joulu. Olen laulellut sitä autossa ääneen ja muutenkin, ja aina se pyörii päässä.
 
Itse innostuin kuuntelemaan joululauluja tuossa viikko sitten, ja täytyy kyllä myöntää, että suosikkejani ovat edelleen Varpunen jouluaamuna ja Sylvian joululaulu. En tiedä mikä niissä viehättää niin kovin, mutta jaksan kuunnella niitä vuosi vuoden jälkeen. Ja jostain omituisesta syystä olen päätynyt kuuntelemaan Antti Tuiskun joululevyä o.O, mutta herralla on hyvä ääni ja pidän osasta hänen laulamistaan joululauluista, joten mikä ettei.

Olin ääliö ja lupauduin tekemään äidilleni joululevyn ja tämä antoi ohjeeksi ainoastaan "jotain jazzahtavaa". Ja minä raukka parka en tiedä jazzista mitään, joten voisitteko auttaa minua ja kertoa jotain esittäjiä, joilla on "jazzahtavia" joululauluja. Tämä helpottaisi urakkaani huomattavasti. Enkä edes tiedä kovin paljon englannin kielisiä joululauluja, kun koulussa ja jokapaikassa lauletaan suomeksi, harmittaa oikein, koska tiedän että englanniksikin on paljon ihania joululauluja.
 
minä kuuntelen joululauluja aika paljonkin ja aina kun olen netissä on aivan pakko soida toivon tuottajien jouluradio :) .
minulle oikeastaan sopivat melkeimpä kaikki laulut mitä nyt muutamaa lukuun ottamatta joita on esimerkiksi sydänmeeni joulun teet jota jouduttiin ala-asteella laulamaan joka joulu kyllästymiseen asti. paras laulaja joka laulaa joululauluja on ehdottomasti Vesa-matti Loiri. erityisesti hänen esittämään tonttu on aivan mahtava. siihen ja muihinkin lauluihin loirin ääni sopii mahtavasti.
 
Johtuuko vähäisestä lumentulosta ja lämpimistä säistä, mutta minusta tuntuu ikään kuin jullelaulelot olisivat jotenkin vähän vähentyneet määrällisesti tänä vuonna miltei kaikissa pääasiallisissa elinympäristöissään, kuten tavarataloissa, erikoisliikkeissä ynnä muissa vastaavissa "joulutunnelman edistämispaikoissa". Edistystä on tosiaankin tapahtunut, jos näin on eikä huomiokykyni tähän maailmaan ole lineaariseen kehitysjatkumoon liittyvistä muista syistä mahdollisesti herpaantunut.

Vanhoja joululauluja voisikin sanoittaa ja (kuten onneksi joidenkin kohdalla on jo tehty) vähän sovittaakin uudelleen, esim. gothic-darkwavena pikkutonttujen "joulutunnelman" avitteeksi... tai mikseipä soittaa useammassa paikassa myös sitä Viikatteen ynnä muiden (mustaan) huumoriintajuunkin vetoavien kokoonpanojen hiukan postluterilaisempaa metrinhankitanssahtelua.
 
Ihan samaa tänään mietin kuin Elhathkin kun kaupungilla joululahjoja shoppailin. Ei juuri missään kuulunut joululauluja! Minä jäin vähän kaipaamaan: kotona ei ole yhtään joululevyä (kaikki ovat äidillä) ja ajattelin että kaupoissa joululauluja kuuluu enemmän kuin tarpeeksi. Mutta ei.

Unohdin muuten aikaisemmin mainita vielä yhden suosikkini, eli Christmas song (muistaakseni tämä on sen nimi, mutta siis se "Chestnuts roasting on an open fire" -biisi). Kaunis, ei uskonnollinen tosin. Walking in the Air on taas niitä biisejä, että kuulin sen ekaa kertaa ikinä vasta Nightwishin coveroimana (ei, meillä ei koskaan ole katsottu Lumiukko-animaatiota) ja olin ihan ihmeissäni kun kaikki saivat hirveät lapsuusnostalgiatripit. :grin:
 
Muutama on maininnut Jouluradion, täällä se kuuluu ihan FM-taajuuksillakin (106,1 muuten). Olen sitä silloin tällöin kuunnellut ja yllättynyt positiivisesti: hyvin laidasta laitaan kaikenlaisia joululauluja ja monina eri sovituksina. Ensimmäisenä päivänä kuunnellessani kanavanvaihto tuli kyllä aika tiuhaan, kun tunnissa tuli kolme kertaa Simojoen Tulkoon joulu. Kyllästyin siihen jo vuonna -97 ja nyt voin tuskin sietää sitä.

Christmas Song on minunkin suosikkejani, kaivoin jostain sen nuotitkin joitain vuosia sitten. Sääli että ääni ei yllä kovin korkealle. Eilen kuulin siitä suomenkielisen version, ei ne yleensä pärjää englannille. Muoks: Ja nyt tajusin yhtäkkiä että Rajattoman Joulussa se levyn viimeisenä oleva Joululaulu (erotuksena levyn ensimmäisestä kappaleesta, jonka nimi on Joululaulu...) on suomenkielinen käännös tästä! Sepä on vallan oiva käännös ja sovitus! Ehkä toimivuus suomeksi on pitkälti kiinni myös sovituksesta, ei yritetä kuulostaa siltä että lauletaan Sitä Kappaletta mikä se alkuperäisesti on.

En juuri pidä Tarja Turusen äänestä, siksi olisin mielelläni pitänyt Walking in the Airin pelkästään Lumiukossa (jota meidän perheessä puolestaan hartaasti katsotaan :) ).
 
Hrodlind sanoi:
Minun on aina jostain syystä ihan pakko hehkuttaa, että inhoan sitä "laps hankeen hukkuu unhoittuu" -laulua, se on niin täynnä aivan käsittämättömän tekopyhää ja imelää hurskastelua... Me käymme joulun viettohon taitaa olla rallatuksen nimi.

Minusta se taas on aivan loistava sanoitukseltaan - tosin on ärsyttävää että sitä yleensä laulaa joku lapsikuoro. (Se on vähän kuin laittaisi sanoja eläinten suuhun, minua ainakin mietityttää ymmärtävätkö laulajat sanoja ihan oikeasti.) Turhuuden turhuus kaikki on, niin turhaa touhu tää.
 
Pikkuenkeli sanoi:
Olin ääliö ja lupauduin tekemään äidilleni joululevyn ja tämä antoi ohjeeksi ainoastaan "jotain jazzahtavaa". Ja minä raukka parka en tiedä jazzista mitään, joten voisitteko auttaa minua ja kertoa jotain esittäjiä, joilla on "jazzahtavia" joululauluja. Tämä helpottaisi urakkaani huomattavasti. Enkä edes tiedä kovin paljon englannin kielisiä joululauluja, kun koulussa ja jokapaikassa lauletaan suomeksi, harmittaa oikein, koska tiedän että englanniksikin on paljon ihania joululauluja.

Minun äidilleni päätyi levy, jolla on seuraavat jazzahtavat laulut:
Rudolph The Red-Nosed Reindeer Ella Fitzgerald (esittäjiä myös vaikka Bing Crosby ja Dean Martin)
Merry Christmas Baby Kenny Burrell
Christmas Eve Billy Eckstine
Here Comes Santa Claus Ramsey Lewis Trio
Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! Joe Williams
Greensleeves (Single Version) John Coltrane Quartet
The Christmas Song (Chestnuts Roasting on an Open Fire) Mel Tormé
'Zat You, Santa Claus? (Single Version) Louis Armstrong
Winter Wonderland Shirley Horn
Santa Claus Is Coming To Town Bill Evans
Good Morning Blues (Take A) Count Basie & His Orchestra
Jingle Bells Jimmy Smith
Silent Night (Single Version) Dinah Washington
A Child Is Born Oscar Peterson

Muitakin on, jazz-tyypit (tai sellaisiksi mieltämäni, minäkään en juuri tiedä jazzista) ovat harrastaneet joululauluja aika ahkerasti aikoinaan, esim. Nat King Cole,, Mahalia Jackson, Frank Sinatra, aiemmin mainituilla on muitakin joululauluja.
 
Joululauluja ei ole tosiaan kovinkaan paljoa kuullut missään. Tosin radion kuuntelu on minulla niin vähäistä, että joudun nojaamaan tässä nyt viimeaikaisiin markettikäynteihini. Perinteisistä joululauluista minuunkin vetoaa eniten ne hartaimmat ja - voisiko jopa sanoa - synkimmät. Tekopirteät rallatukset saavat yleensä vain aikaan päänsärkyä, ellei sitten vastaan tule jokin erityisen kiero tulkinta.

Yksi kovimmista rock-henkisistä suomenkielisistä joululevyistä (humoristista puolta unohtamatta) on Juice Leskinen Slamin Kuusessa ollaan vuodelta 1980. Ylivoimaisesti tunnetuin kappale levyltä on tietenkin Sika, mutta levyllä on myös muita todellisia helmiä (niiden kierojen tulkintojen seassa). :)
 
Ylös