Joululaulut

Sillanrakentaja sanoi:
Tekopirteät rallatukset saavat yleensä vain aikaan päänsärkyä, ellei sitten vastaan tule jokin erityisen kiero tulkinta.

Joo, erityisen kierot tulkinnat ainakin naurattavat. :) Yllätyksekseni pidin tänään radiosta kuulemastani Jaakko&Pekka Kuusiston viuluilla soittamasta joululaulupotpurista, vaikka siinä sekoitettiin harrasta ja tekohilpeää armottomasti, ja soitettiin Joulupukki matkaan jo käytä, mutta silleen kivan kierosti.
 
Minä kuulin tuon saman potpurin, sen oli aika hauska, varsinkin Santa Lucian ja Rekiretken sekoitus.
 
Minullekin tuo Tonttu kolahtaa, se on niin filosofinen biisi. Suorastaan näen silmieni edessä, kun se tonttu tallustelee lumisella pihalla. Suomalaista kansanperinnettä parhaimmillaan. Lisäksi tykkään myös Sylvian joululaulusta kovasti ja sitten Oi jouluyö on sopivan mahtipontinen. Olen nyt kahtena talvena peräkkäin ollut Raskasta joulua -keikalla. Eli siis hevilaulajat vetävät joululauluja uudelleen sovitettuina. Kuulostaa varmaan kamalalta, mutta oikeasti tulos on tosi hyvä. Kun paikalla on loistavia laulajia ja sovitukset on tehty hyvin, niin keikassa on jopa tunnelmaa. Eikä biisejä ole "raiskattu" vaan tehty ihan hyvällä maulla, mikä hevicovereissa on muuten harvinaista. Minkäänlaista rienauksen meininkiäkään ei ollut ilmassa, vaan kansa veisasi täysin rinnoin. Jee.
 
Olin 2005 jouluna Tampereella katsastamassa Raskasta joulua -keikan, ja olin kyllä erinomaisen viihdyttynyt ja positiivisesti yllättynyt. Monissa jouluveisuissa kun tosiaan on melko synkkä poljento jo valmiiksi, niin oikeasti kunnollisten heviversioiden tekeminen ei liene ollut edes niin työlästä. Loistavat soittajat ja laulajat vetivät homman kunnialla (mitä nyt Ville Tuomi taisi seota aika tavalla tavallista vauhdikkaamman Nisse-polkan sanoissa). Kyse ei tosiaan ollut mistään rienauksesta, vaan ihan sydämellä tehdystä tempauksesta. Toivottavasti jatkavat "perinnettä" tulevinakin vuosina!
 
Joululaulut.

Minä itse (joka rakastan joulua) kuuntelen AINA jouluisin musiikkia ja varsinkin joululauluja. :D :grin:

Äiti ei välttämättä aina siitä ole pitänyt,että huudatan musiikkia tietokoneelta, mutta minulle joulu ilman joulumusiikkia on kuin kesä ilman aurinkoa. (Eli erittäin tarpeellinen osa)

Suosikki kappaleita ovat mm. Petteri punakuono, Joulupuu on rakennettu ja sika. :)

//Nerwen poisti viestistä värit -niitä voi toki käyttää yksittäisten sanojen korostamiseen tai esim. otsikointiin, mutta koko tekstin värjäämisessä ei ole oikein pointtia (muuten kohta kaikki värjäävät omat viestinsä ja Vihreästä Käärmeestä tulee Kirjava!) Lisäksi vaaleanpunaista on todella vaikea lukea vaalealta taustalta.
 
Hoo, tänään läheisen siunauskappelin aattohartaudessa (surkeasti laulava) kuoro sai minut hymyilemään. He nimittäin kajauttivat ilmoille joululaulun jonka olin jo unohtanut. Uinuu valkoinen maa, järvet jäävaipassaan, syttyy taas tähtien vyö... riemuitse! on jouluyö - tämä yksinkertainen biisi lienee minulle niin nostalginen siksi, että sitä laulettiin rakkaalla ala-asteellani myös saksaksi (joka oli alkuperäinen a-kieleni). Leise rieselt der Schnee, still und starr ruht der See, weihnachtlich glänzet der Wald: Freue dich, Christkind kommt bald!

Kaksi muutakin joululaulua lämmitti tänään: ensimmäinen on se perinteinen Maa on niin kaunis joka kyseisen kalmiston aattohartauksissa lauletaan aina tilaisuuden päätteeksi porukalla ulkona tähtien tuikkiessa ja tuhansien liekkien lepattaessa. Jopa ilman hankea tunnelma oli tänäkin vuonna yhtä upea.

Ja sitten se toinen, jota en olisi uskonut mainitsevani. Yksi kaikkein kamalimpia ja eniten coveroiduimpia (varsinkin niiltä tahoilta joiden pitäisi pysyä kaukana mistä tahansa lauluista, saatikka sitten joululauluista) eli Last Christmas I gave you my heart. Onko hirveämpää renkutusta olemassakaan? Kyseinen biisi pelasti silti iltani tänään, koska kuulin siitä ensimmäistä kertaa _Suomen radiossa_ Darren Hayesin parin vuoden takaisen version. Ja siis oikeasti, äijän biisit joihin se ei saa ängettyä mukaan falsetissa laulettua oh no no nota on laskettavissa ehkä yhden käden sormilla.
 
Nyt kun tulit, Nerwen, maininneeksi tuon legendaarisen George Michaelin säveltämän Last Christmas -kappaleen, haluan jakaa kanssanne hilpeyttä jonka uusi (perheen n. kahdeksas...) joululaulukirja aiheutti. Suomeksi tämä kappale on Joulusydän, Tarleena Sammalkorven teksti. Ensimmäinen säkeistö.

Niin sydän vain kaipaa. Sinä kun sait sen, et kuullut kaipaavaa.
Huikennellen heitikö sä pois sen joulukuusen sillä koristellen?
Joulusydän, se joulusydän loistaa.
Joulukuuseen sä ripustit mun lahjan.
Tahdon sen antaa uudelleen.
Se on mun ainoain ja sulla lainassa vain.


Huippua! :D ...joulukuusen sillä koristellen...

Siinä uudessa kirjassa on myös Christmas Song, on jo saanut eilen illalla ensiesityksen minun kurkustani. :p Lisää tulossa. Se on kaunis.
 
Ai se on Georgen alunperin? No se selittää niiiin paljon. :D

Aika käsittämätön minusta toi käännös kyllä. Joulusydän jo ylipäätään, mitä se muka tarkoittaa? Minulle siitä tulee mielikuva ihmisestä joka ns. elää joulua varten, tai ainakin nauttii joulusta täysillä, ei suinkaan mikään romanttinen joululahja.
 
Täältä löytyy yksi hartaiden joululaulujen ystävä lisää. Pari rakkainta ovat "Mä kanssa enkelten" (tiedättehän, se, missä on "Enkeli taivaan" säestyksenä) ja "Tyyni on ilta jääpuvussaan". Tänä vuonna ihastuin myös lauluun "Jul, jul, strålande jul", kun laulunopettajani sitä minulla laulatti. "Walking in the Air" on myös ihana, sekä kuunneltavaksi että laulettavaksi, samoin vanhat englantilaiset laulut kuten "God Rest Ye Merry Gentlemen" ja "Good King Wenceslas" tai vielä vanhemmat "Gabriel fram Heven-King", "There is no rose of swytch vertue" ja kumppanit. Toki myös jotkut reippaammat laulut ovat kerrassaan mainioita, esimerkiksi "The Little Drummer Boy" ja erinäiset perinteiset renkutukset kuten "Porsaita äidin oomme kaikki". Kaikki tekopirteät, tekosöpöt ja muuten vain ylimakeat renkutukset saisi sen sijaan imo pyyhkiä pois maan päältä, samoin kaiken jazz-, rock- etc. henkisen joulumusiikin. "Merry X-mas" tosin saisi jäädä olemaan...
 
Aika kaivaa tämän keskustelu esiin. Tämän vuoden hitti omissa kajareissani on ollut José Felicianon Feliz Navidad. Jos ei tästä letkeilystä tule hyvä mieli niin mistä sitten? :D
<i>Feliz Navidad, prospero año y felicidad, I wanna wish you a Merry Christmas from the bottom of my heaaaaart!</i>
 
Kuten jo mainittukkin niin vuodesta toiseen soivat joululaulut tosiaan alkaa vahitellen arsyttaa. Liian vahan tehdaan ns uusia joululauluja, joten sitten vain vanhat soivat vuodesta toiseen.

Todella hyvan kokoelman kaikista joululuista teki Wellu Suonpera & Band eraassa Helsingin Saalemin Fuel-illassa. Siella kun paatarkoituksena on soittaa hengellista musiikkia nuorisotyyliin niin kaverit paattivat hoitaa kaikki joululaulut 3-4 minuutissa (en muista tarkkaan). Patkia sielta, toisia taalta, nopea tempo ja hyvat soittajat. Taydellista! Nain saisivat kaikki radiossakin toimivat hoitaa nuo vanhat lirkutukset.
 
Tänä jouluna ovat ilahduttaneet erityisesti Raskasta Joulua ja Raskaampaa Joulua-levyt. Kuulin niitä ensi kertaa itseasiassa Vesilahden pikkujoulumiitissä ja tykästyin heti. Muutamat sovitukset niistä ovat oikein onnistuneita. Yleisesti pidän enemmän hartaista joululauluista vaikka en uskovainen olekaan. Joulupukki-renkutukset saavat aikaan lähinnä päänsäryn, hartaammat laulut ovat paljon mielyttävämpiä kuunnella.

Monet ovat jo aikaisemmin tässä topikissa nimenneet joululaulusuosikeikseen Tonttu-laulun ja Sylvian Joululaulun. Minun täytynee jatkaa samalla linjalla, niissä vain on jotain mikä kolahtaa. :)
 
Minäkin olen soitattanut Raskasta ja Raskaampaa joulua nyt oikein innolla. Sellaiset loistavaääniset herrat kuin Hietala tai Ahola laulamassa aina yhtä ihania joululauluja, se on vain totisen toimiva yhdistelmä. ;) Uudet sovitukset tuovat uutta mielenkiintoa läpituttuihin lauluihin -vaikka en minä ole edelleenkään kyllästynyt vanhoihin joululaulukasetteihin, joita olen lapsesta asti kuunnellut joka joulu.

Kauneimpia joululauluja olen tälle joululle käynyt laulamassa kerran "rivijäsenenä" ja kuoron kanssa ties kuinka monessa tilaisuudessa. Ennen loppiaista on vielä monta joululaulukeikkaa. Aina tuttujen joululaulujen laulaminen silti tuntuu yhtä hyvältä, kivalta ja tunnelmalliselta. :)
 
Mikä onkaan kaunein / paras joululaulu mielestänne ja miksi?
Itse tykkään ehkä kaikkein eniten Bing Crosbyn esittämästä White Christmasista. Siinä on laulu, joka oikein esitettynä saa joulumielen aikaan vaikkei sitä muuten vielä olisikaan. Ja se tuo mieleen pappani ja lapsuuden joulut, jotka eivät ole vielä vertaistaan saaneet.
 
Ei ole olemassa yhtä ainoaa parasta joululaulua. Hyviä, kauniita ja minulle rakkaita ovat mm. "Mä kanssa enkelten nyt laulan kiitoksen", Hiljainen joululaulu, Maa on niin kaunis, Gabriel fram Heaven King, God Rest Ye Merry Gentlemen, "Tyyni on ilta jääpuvussaan", Maria Wiegenlied ja Walking in the Air.

Pidän siis rauhallisista, jopa hartaista lauluista, joissa on ajatusta, eräänlaista "magiaa" (en keksi parempaakaan sanaa tähän hätään) ja lämpöä - ja joista monet soivat mollissa. Myös vanhat laulut menevät minun korvissani usein uudempien edelle.
 
Miun lempparit on ehdottomasti Varpunen jouluaamuna ja Sylvian joululaulu. Näin perinteisesti. :grin:
En kauheesti tykkää sellasista lallatuksista.
 
Siirsin majatalosta uuden aloituksen tänne Musahuoneen vanhan ketjun jatkoksi.

Itselleni tämän vuoden suosikiksi on muodostunut näköjään jostain syystä vanha Happy XMas (War Is Over)-renkutus, erityisesti sen jälkeen kun löysin siitä the Corrsien livecoveroinnin. :)
 
Joululauluissa ärsyttää se, että en tunne puoliakaan niin hyvin kuin pitäisi, enkä lopuistakaan kenties pidä niin paljon kuin ne ansaitsivat. Ja sitten olen tilanteessa, että soi jokin joululaulu päässä, josta en edes tiedä minkä niminen se on. Useimmiten kaiken lisäksi tätä tapahtuu juhannuksena.

Aiemmin olin joululauluista ärtyneempi kyllä varmaan ihan siitä syystä, että ne ovat aina niin yksioikoisen iloisia. Tosin sitten joukossa on jokunen kunnon pelottelulaulu, joka on piilotettu iloisiin kääreisiin (kuten "ei itkeä saa, ei meluta saa...").

Ja kyllä, piti ihan vuodenajan kunniaksi nostattaa tämä esille.
 
Kuoronkin kanssa joululauluja joutuu kohtaamaan ihan epäinhimillisen aikaisin, haluaisin aloittaa joulujutut vasta reilusti joulukuun puolella, mutta siihen mennessä osa jouluohjelmistoa sisältävistä konserteista on jo laulettu. Tänä vuonna meillä on ohjelmistossa aika monta kappaletta jotka olivat mulle ihan uusia tuttavuuksia (ja silti jotain Madetojaa, eli ei ihan viime vuonna sävellettyä). Mähän olen luullut aina tuntevani tosi paljon joululauluja, joten näistä aina järkytyn :p

Kestosuosikkini joululauluista on ihana Oi jouluyö, ja ylipäänsä olen aika rauhaisten ja perinteisten ystävä, Sylvian ja Tontun noin esimerkiksi. Kuoroillessa on myös tullut tutuksi monta ihanaa teosta, esimerkkeinä mm. Rahmaninovin Bogoroditse Devo sekä Lauridsenin O Magnum Mysterium, rauhoittumista kaipaaville suosittelenkin kuorokonsertteja.
 
Huomaan, että mulla on aina vuoden-pari kerrallaan joku tietty lempijoululaulu, jota sitten luukutan lukuisina eri versioina (kiitos Spotify) eri versioina. Oi joulyö oli sellainen ehkä ensimmäinen aikuisiällä, sitten tuli Adeste fideles (O come all ye faithful jne), viime vuonna se oli God rest ye merry gentlemen ja nyt tänä vuonna näyttäisi ainakin näin adventtipuolella vuoden the biisi olevan Veni veni Emmanuel (O come, o come Emmanuel / Oi saavu jo Immanuel).
 
Ylös