Juhlavuoden 2022 sävelteos

Lindëalda

Kontulainen
Hei Kontu!

Olen kaikessa hiljaisuudessa sävellellyt rakkaalle yhteisöllemme juhlavuoden kunniaksi Kontua henkivää sävelteosta. Teos on tällä hetkellä jonkinlainen Howard Shoren musiikin pastissin ja oman kekseliäisyyden välimuoto.
Tämän julkaiseminen tänne on jännittävää, koska en ole koskaan tehnyt mitään tällaista (aika harva meistä varmaan on). Ideana on, että sekä tähän topikkiin että osoitteeseen composer@huopahattu.fi saa laittaa sekä kuvia, tekstiä että ääntä sisältävää materiaalia. Kuvat varmaan mieluusti JPEG tai JPG-muodossa, tekstin muodosta ei tarvitse huolia, ja ääni tulee joko MIDI- tai WAV-muodossa.

Idean keksijänä otan vapauden ja vastuun sovitella ideoita yhteen ja koota niistä eheitä osioita teokseen. Jos idea ei millään mahdu (olisi aika epätodennäköistä) kysyn lupaasi muokata sitä, tai voimme yhdessä aivomyrskytä idean/aihion sopivammaksi.

Pari sanaa tekijänoikeuksista

Tekijänoikeus on asia, jota muusikkona ja taiteilijana kunnioitan syvästi. Idean vanhemmalla on oikeus luomukseensa, ja hänellä on oikeus saada tunnustusta luomastaan kauneudesta.
Oikeuksia suojelevana otuksena ja Teoston asiakkaana minulla on mahdollisuus kirjata nämä tekijänoikeustiedot ylös Teoston järjestelmiin.
Haluan aiheen tiimoilta avointa, hyvässä hengessä käytävää keskustelua siitä, miten määritellään tämän teoksen tekijänoikeudet, kun sen kollektiivisesti teemme. Ajattelin myös kysyä Teostosta ja ystäviltäni, jotka tällaisia projekteja ovat tehneet, miten tekijänoikeudet ovat jakautuneet. Uskon, että asia saadaan ratkeamaan hyvässä hengessä. Toivon myös, että tällainen jämäkkä aloitus ei nosta kynnystä tulla projektiin mukaan! Haluan informoida teitä osallistujia joka käänteessä. Saatesanoiksi vielä: olen saattanut aiemmin mainita, mutta oman kappaleeni taloudelliset oikeudet on minulta viety aikanaan epäreilusti, tietoa pimittäen. Voitte siksikin luottaa siihen, että vetovastuustani huolimatta ihan kaikki saavat nimensä kirjoihin ja kansiin.

Aikataulutuksesta ja soittimista

Kesäkuun loppuun mennessä tähän topikkiin ilmestyy oma osuuteni mp3-äänitiedostona. Sen saa ladata, ja sen päälle saa soittaa, laulaa, puhua ja ideoida vapaasti. Siitä eteenpäin odotan teiltä musiikkia tai sen osa-alueita eri muodoissa aiemmin mainituissa formaateissa. Tekstit saavat olla aiheeltaan Tolkienin maailmasta, tästä maailmasta, seuran syntyvaiheista, Vyk:istä, varhaisista miiteistä tai vaikka luonnosta. Tässä vaiheessa en halua antaa rajoituksia. Jos olet säveltävä otus, ja sinulla on melodia mielessä, laita siitä äänite. Voit soittaa sen missä tahansa sävellajissa, minä pidän huolen transponoinnista.
Instrumentaatiosta: lähtökohtaisesti yritän saada kaikki äänityksenne sovitettua sinfoniaorkesterille, sillä se antaa eniten liikkumavaraa ihan kaiken suhteen. Ole siis tietoinen siitä, että sähkökitarasoolosi saattaa muuttua vaikka puhallinsooloksi, tai sitä voi soittaa jopa useampi eri soitin (!) Mutta tämäkään ei ole ehdotonta, ainoastaan tavoite ja lähtökohta. Sinfoniaorkesteria ja perinteistä rock-bändiä on yhdistelty ennenkin onnistuneesti, ja teos alkaa varmasti myös säveltää itse itseään, joten instrumentaatio voi ihan hyvin laajentua.

Teoksen muodon tulisi olla valmis marraskuun loppuun mennessä, jotta se voidaan tuottaa rauhassa, ja toivon mukaan näyttää Vuosijuhlassa 2022 joltain projektorilta.

Lopuksi

Minusta tulee isona muusikon lisäksi myös musiikinopettaja. Minulle musiikissa ei ole sellaista asiaa kuin nolo, tyhmä, yksinkertainen, keltanokka, tai huono. Tämä on siis myös hyvä tilaisuus madaltaa omaa kynnystään musiikin tekemiseen ja kokemiseen, jos esimerkiksi oma peruskouluaikainen musiikinopetus ehti jättää jotain traumoja. Tiedän jo (ja ne jotka minut tuntevat, tietävät myös) että jokainen tähän projektiin lähetetty tiedosto saa minut pomppimaan tasajalkaa riemusta.
 
Kysyn vähän tyhmiä, koska aloitusviestistä ei suoraan tullut asia ilmi – onko siis tarkoitus, että Konnulle tulee sävellys, jossa yhdistyy Lindëaldan nykyisen sävellyksen ja halukkaiden kontulaisten töitä? Eli tämä on kutsu meille kaikille lähettää sinulle aineistoa inspiraatioksi ja täytteeksi jo sävellettyyn aihioon? Jotenkin viestin alusta en ihan saanut kiinni, että mistä tarkalleen on kyse.
 
Juuri näin! Teen sellaisen luurangontapaisen. Varaudun siihen, että jos varsinkaan sävelmiä ei tule, niin sitten on jotain valmiina.

Koska tiedän, että porukka on heterogeeninen tällaisen suhteen, niin tarkoituksena on nimenomaan madaltaa kynnystä. Mutta saattaahan tässä käydä myös niin iloisesti, että jos teiltä tulee tulvien materiaalia niin voin vähentää omia osuuksiani. :)
 
Tuumitaan tätä, hauska ajatusleikki! Jos olen nyt asettanut itseni tässä kaiken kokoavaan, ohjaavaan ja tuottavaan asemaan, voisin periaatteessa tituleerata itseäni Eruksi. Olen myös esteetikko ja näen kauneutta kaikessa ympärilläni olevassa. Silloin on se ja sama, kuinka monta Melkoria sinfoniaamme yrittää sabotoida, koska minulla on taito tehdä asioista toimivia, oli lähtötilanne mikä tahansa. :p:p
 
Voisin antaa tämän pätkän (tuskin) soveltuvin osin käytettäväksi tähän projektiin. En muista enää miksi tämä piti laulaa, miksi sallin @jykke n sen äänittää ja miksi laitoin sen julkiseksi mutta... hevillä autotunella ja pilkottuna sanan mittaisiksi päreiksi sillä saattaa olla käyttöä. (Käännösvisan biisin säkeistön tulkinta vankassa nousuhuppelissa) https://drive.google.com/file/d/1meVzqfrz1POXid51Na_yvVV5E-G1lvoR/view?usp=drivesdk
Melkorin 'sointuja' saa varmaan kitarasta irti jos tarvis on, mieluummin jotain muuta, mutta säveltäjälle toki täysi vapaus.
 
Sävelteoksen pohjien julkaisu myöhäistyy, koska tappelen flunssaa vastaan. Onneksi testi tuli negatiivisena takaisin, joten aihetta suurempaan huoleen ei ole.
 
Ylös