Julkkissukulaisia?

makunmaa

Hobitti
Moi.
Ajattelin vähän, että minulla on muutama julkkis sukupuussani, joten mietin onko muillakin.

Itseni isoisäni pikkuserkku on Danny eli Ilkka Lipsanen, eli sukulaiseni on esiintynyt Speden elokuvissa esim. Noin seitsemän veljestä, laulanut siinä samannimisen laulun.

Muita sukulaisjulkkiksia on Antti Jokela (pelasi Lukon kakkosveskana).

Lisäksi serkkuni on kaukalopallon suomen top-listalla seitsemäs.


[Yhdistin peräkkäiset. Tik]
 
Jonna Kauppila on pikkuserkkuni ja Sonata Arctican laulaja Tony Kakko on isäni serkku, niinpä hänen mahdolliset lapsensa ovat pikkuserkkujani.
 
Fuinur: Wow! Onnea Tony Kakon johdosta. Oon kade. :)

Jos nyt lasketaan jonkin sortin julkkikseksi, niin miun serkku pääsi viime olympialaisissa parisoudussa hopealle. :p
 
Löytyy jonkinsortin julkkikseksi laskettavia minullakin. Niiden listaamista kiehtovampaa - Suomen kokoisessa maassa lähes jokainen on jollekin sukua kun tarpeeksi haetaan - minusta on kuitenkin itse listaamisilmiön pohtiminen.

On kovin mielenkiintoista miten julkkiksen ja sukulaisen raja vaihtelee. On sukulaisia, joita ei muuten laskisi julkkikseksi, paitsi että kun ne nyt ovat sukua, niin merkittävyys kasvaakin kummasti mainitsemisen arvoiseksi. Lisäksi on on etäisiä sukulaisia, joita ei välttämättä muuten tuntisi edes nimeltä tai muuten muistaisi heidän olemassaoloaan erityisemmin - mutta kun ne kerran ovat julkimoita!

Ja mitä meistä kertoo se, että sukulaisemme ovat julkisuuden valokeilaan päässeet? Onko se merkki suvussa - kepeästi yli sukupolvien ja normaalin geeniperiytymän rajat ylittävästä - kulkevasta lahjakkuudesta?

Ja vielä suurempi kysymys: mitä kertoo se, että haluamme kertoa - tai voisin varmaan suoraan sanoa kehua - näistä julkkissukulaisista?
 
Ihmisillä on suuri tarve päteä toisten silmissä ja yksi tällaisen pätemisen muoto on jonkun itseään suuremman ja ihmeellisemmän tunteminen/sukulaisena oleminen (en siis itse pidä julkkiksia mitenkään tavallisuudesta poikkeavina ihmisinä. Vain se että niin suuri joukko ihmisiä sattuu tietämään heidät ja heillä on sitä kautta välineet vaikuttaa useampiin ihmisiin kuin niillä joita ei tiedetä). Ihminen tahtoo olla jotain suurta ja nopein tie ylöspäin on kivuta jonkun peesissä. Kyllä itsekin mainitsen jos satun törmäämään kadulla tai tapaamaan muuten jonkun julkkiksen. Esimerkiksi se että isäni on hypännyt mäkeä Kari Tapion kanssa on sellainen minkä joskus saatan mainita (vaikka ei sukulainen olekaan). Siirrettynä johonkin apinalaumaan niin johtajan kanssa kaveeraaminen on kannattavaa. Kai siinä voi joku tällainen alkukantainen vaistokin olla taustalla. Itsellä tosin ei taida ihan lähipiirissä olla julkkiksia. En siis tässä kohtaa pääse pätemään tälläkään asialla.
 
Ylös