Kääpiöiden kingi? - (perusteltuja) mielipiteitä kitukansasta

Rimtûr

Hobitti
Kääpiöiden kingi? - (perusteltuja) mielipiteitä kitukans

Telchar. Joka takoi miekan joka olisi iskenyt Gurthangin kahtia kaksintaistelussa, miekan joka iski korruptoituneen Maia Sauronin sormen, ja sormusten sormuksen irti, päättäen toisen maailmanajan ja tuhoten pahan sen ruumiillistuneessa muodossa..

Maailman mahtavin ase, en vaan voi mitään. Esine joka on päättänyt kokonaisen maailmanajan, ja fyysisesti tuhonnut sen ajan lähimmän vastineen Morgoth Bauglirille. Narsil, Telcharin töistä mahtavin. Myös kääpiöiden takoma ensimmäinen haarniska (jonka nimeä en häpeäkseni muista.) on aina kutkuttanut minua. Ns."Canon" tietoudesta, minua on kiehtonut Durinin kirves, jota ei käsittääkseni mainita kuin Iron Crown Enterprisesin epävirallisissa lähteissä.

Sanoisin että Telchar on suosikkikääpiöni.

Ja suosikkeihini kuuluvat Noegyth Nibin, vähäkääpiöt, joiden kansan rappiota minusta kuvastaa jo se, että he käyttävät oikeita, Khuzdulin (tai jonkin sen sukuisen.) kielisiä sisäisiä nimiään arkikäytössä. Itse koen myös lämpöä juureksia ja muita vastaavia vähäkääpiöitä kohtaan, koska ne ovat Tolkienissa lähin vastine D&D:n, Forgotten Realmsin ja yleensäottaen perusfantasian "Gnomeille", maahisille. Sillä olivathan nuo pienempiä ja vähäisempiä, ja jos haltiat eivät olisi karkoittaneet Noegyth Nibiniä heidän alunperin louhimastaan Menegrothista... Who knows? Ehkäpä Keski-Maassakin olisi maahisia, ja vähäkääpiöt olisivat kukoistaneet... (Vaipuu haaveilemaan.)

Haluaisin roolipelata esi-ajoilla vähäkääpiötä. Olen pitkään halunnut. Ja Mimiä, Khimiä, ja Ibun-poloa on aina käynyt sääliksi.. Se rappio jota niinkin ylevät juuret omaava rotu jouti kokemahan.

Elikkä Telchar ja Noegyth Nibin.
Ja mitä yleensäottaen tulee Naugrimiin,
kääpiöt ovat mahtavia partojen-sukupuolitasa-arvossa eläviä, muuta maailmaa kohtaan epäsosiaalisia jörriköitä..
 
Kuten jo sanottiin, niin luultavasti kaikkien aikojen mahtavin kääpiö oli Telchar, juuri hänen sepäntaitojensa takia. Ensimmäisellä ajalla suurta osaa näytteli myös Azaghal, joka pelasi Glaurungin pois pelistä Nirnaethissa, ja ilman häntä ja hänen kääpiöitään se olisi päättynyt vielä huonommin kuin se päättyi.Kuitenkaan kääpiötkään eivät aina tehneet vain hyvää. Sillä toki kaikki musitavat Doriathin tapahtumat, kun Nogrodilaiset vaativat silmarilia ja kääpiökäätyjä Thingolilta.
 
Kääpiöt käyttää ilmiselvästi suomalaista sisua, kun ne kovertaa ja kaivaa vuoria ontoiksi. :D
Olisi kiva viettää aikaa kääpiöiden juhlissa, se vasta olisi poikaa! :D

Mahtavin kääpiö kautta aikojen vai? hmm. no ei kyllä tule mieleen yhtäkään kääpiötä. Pahus! En ole viime aikoina raottanut silmarillionia, enkä kyllä paljon muutakaan. :(

Se asia täytyy pikimmiten korjata!
 
Sanokaahan ihmeset oma suosikkinne niistä 13:sta kääpiöstä jotka Bilbon kanssa seikkailivat Hobitti- teoksessa? Hehän olivat nimeltään Thorin, Balin, Dwalin, Fili, Kili, Dori, Nori, Ori, Oin, Gloin, Bifur, Bofur ja vielä Bombur.
Minun suosikkini on ehdottomasti porukan johtaja Thorin Tammikilpi :) Ihan vain siitä syystä että hän kantoi yhtä niistä mahtavista miekoista Orcristiä jonka hän löysi peikkojen kätköstä josta myös on peräisin Piikki ja Glamdring :)
Thorin kuoli urheasti Viiden Armeijan taistelussa ja hänet haudattiin miekkansa kanssa...Urhea kääpiö :D
 
Kääpiöistä kivoin

Itse jotenkin pidin eniten Filistä ja Kilistä. He ovat ainakin mielikuvissani sellaisia hieman nuorempia ja jotenkin samalla tapaa mielenkiintoisia kuin Merri ja Pippin.

Ei toki yhtä humoristisia, mutta humoristisia kuitenkin. :)
 
No niinpäs olivatkin, tuli hätäinen moka kun tuo nephew sattuu tarkoittamaan kumpaankin :) Ja Dis oli heidän(filin ja kilin) äitinsä nimi(Thorinin siskon nimi), ainoa kääpiönainen jonka Tolkien on tietääkseni nimennyt :)
 
Mikäs tämä keskustelu taas onkaan?

Tutkistelin tuota *Keski-Maan kääpiöt*-topiikkia ja leikkasin siitä erilleen nämä osat, joissa keskitytään esittämään mielipiteitä kääpiöistä Turin Turambarin pyynnöstä:

Turin Turambar (21.11.2003) sanoi:
Mitä mieltä te olette kääpiöistä? Minun mielestäni oikein hieno kansa ja ahkeria sekä kestäviä, tekivät suuriakin töitä ja Moria oli ja on yksi mahtavimmista jollei mielestäni mahtavin kääpiöiden kaivanto. Kuka mielestänne olisi ollut aikansa mahtavin kääpiö kautta aikain? Entäpä Auringon 1. Ajalla, tai kolmannella? :D

Tästä voi tietysti jatkaa - tai sitten vastata toiseen Turin T:n heittämään kysymykseen: Kuka on suosikki Thorin Tammikilven kumppanien joukossa (vohobitti pois lukien)?

Mutta tämän keskustelun elossa pysymiseksi olisi tärkeää laittaa mukaan selvät perustelut valinnalleen niin että viesteissä on kunnolla ruisleipää. Listaustopiikkeja eli pullamössöä me emme Konnussa kauan katsele.

Siis: onko Telchar tosiaan kääpiöistä mahtavin? Kuka Telchar? Lukekaa Rimtûrin viesti niin tiedätte.
 
Oma vastaukseni kääpiöiden kingiksi on tuo paljon kunnioitettu Telchar, jälleen kerran. Perustelujahan hän ei enää kaipaa.

Thorinin seurueesta taas sympatiani ovat aina olleet jotenkin Balinin puolella. Hänhän oli ainoa kääpiö, jonka tiedetään käyneen tervehtimässä Bilboa heidän yhteisen matkansa jälkeen, ja hän piti aina Bilbon puolia. Hän sai jotain aikaan Moriassakin. Balinin julma kohtalo surettaa myös.

Gimli ei sinänsä kovin suuri kääpiö ollut, vaikka merkittävä olikin. Hänestä toki pidän, mutta eipä hän ainakaan kääpiöiden kingi ole.

Thorin on aina tuntunut jotenkin töykeältä ja tärkeilevältä, mutta silti pidän hänestäkin. Häntäkin käy sääliksi kohtalonsa takia.

Toivottavasti tästä viestistä sai jotain irti.
 
Se on se Telchar, mutta eihän tämä perusteluja kaipaa kun ne voi lukea edellisistä viesteistä.


Toisaalta se voisi olla Fili tai Kili, koska he puolustivat Thorinin ruumista kuolemaansa saakka. Balin taas uskalsi lähteä takaisin Moriaan, ja selvisi siellä parikymmentä vuotta. Hänen kuolemansa kyllä surettaa. Myös Oinin kuolema oli surullinen. No, kaikki Thorinin seurueen kääpiöt kuuluisivat saada tämän tittelin.
 
Beregond sanoi:
... Balin taas uskalsi lähteä takaisin Moriaan, ja selvisi siellä parikymmentä vuotta. Hänen kuolemansa kyllä surettaa....

Mazarbûlin kirjan mukaan Balin kyllä selvisi vain vajaat viisi vuotta. Mutta muuten minäkin annan pisteet Balinille, symppis kääpiöksi.
 
Telchar nousee monilla ykköseksi. Mutta millä perustein? Sepän taidoin, kätten taito on montaa muuta ominaisuutta suurempi...Narsil painaa vaakakupissa vaikkei sitä suuremmin ajattelisi. Silti, minulle henkilökohtaisesti "kääpiöiden kingi" on Gimli. Kukaan kääpiö ei koskaan ystävystynyt niin hyvin haltian (!) kanssa. Lisää painoa vaakakuppiin tuo Gimlin osuus Yhdeksässä Kulkijassa sekä lopullisena niittinä valinnassani painaa erittäin raskas seikka: Gimlin viimeinen matka, laivalla Länteen ja ainoana kääpiönä Siunatun Maan näkeminen.

Lisäksi Gimli oli todella perinteinen kääpiö: ystävystyi helposti, suuttui vähintään yhtä helposti ja oli kova, ei luovuttanut ja piti päänsä pystyssä viimeisillä hetkillä, oli rehellinen ja tunnusti pelkonsa, mutta silti oli rohkea ja antoi urhoollisuutensa kummuta esiin aina täysillä.
 
Minä olen aina sympatiseerannut Dáin II:ta, joka Azanulbizarissa tempaisi Azogilta pään poikki noin vain, vaikka oli vasta sangen epäkypsässä 32 vuoden iässä. Ja tämän jälkeen hänellä oli rohkeutta kieltää höyrypäisiä sukulaisiaan palaamasta Moriaan.

Viiden Armeijan Taisteluun hän saapui (174-vuotiaana, siis keski-iän jo ylittäneenä) hirmuisen nopealla pikamarssilla ja silti taisteli kuin heikkopäinen - ja osasi vielä hoidella kääpiö-haltia-ihmis-karhu-velho-hobitti-sekasotkun poliittisia koukeroita ja siinä sivussa junaili itsensä Vuorenalaiseksi Kuninkaaksi vaikuttamatta edes ahneelta.

Ja sitten Sormuksen Sodassa, sangen kypsässä 252 vuoden iässä, hän jaksoi yhä huitoa voimallisesti kirveellään "kun hän seisoi kuningas Brandin ruumiin vierellä Ereborin Portilla siihen asti kunnes pimeys tuli." (hyvä lause, muuten).
 
Eivätköhän kääpiöt itse olisi vastanneet, että Durin Kuolematon oli kääpiöiden kingi.

Kääpiöt ovat kieltämättä kirvoittaneet Tolkienilta joitakin hyviä lauseita. Siteeraamasi, Dáin II:n kuoleman kuvauksen ohella myös "Hobitin" loppupuolella oleva lakoninen toteamus havainnollistaa "northern courage"-ideaalia:
"Thorinin kahdestatoista toverista oli jäljellä kymmenen. Fili ja Kili olivat kaatuneet puolustaessaan häntä omilla ruumiillaan, sillä hän oli heidän äitinsä vanhin veli. Muut jäivät Dainin luo.."

Filin ja Kilin kuoleman ei siis oletettu kaipaavan kummempaa hehkuttamista, he olivat vain toimineet niinkuin kääpiöille kuuluu. Ja joidenkin mielestä "Hobitti" on pelkkä lastenkirja!
 
Ei kenties mahtavin tai viisain, mutta henkilökohtainen suosikki on Balin.
Hobittia lukiessa Balin oli kokoajan Se Mukava Kääpiö. Taisi kantaa Bilboa reppuselässä örkkejä paetessakin. Ja tuli Gandalfin kanssa myöhemminkin kylään hobitille, vanhoja muistelemaan ja piippua polttelemaan.

Moriankin uudelleenasutusyritys lisää pisteitä. Balinin haudalla surin syvästi.
Hieno mies, kääpiö siis.
 
Makar sanoi:
Eivätköhän kääpiöt itse olisi vastanneet, että Durin Kuolematon oli kääpiöiden kingi.

Sopii muuten hyvin kuvaan, että Durinin tosinimi tarkoitti khuzduliksi ilmeisesti "kuningasta" tai "päällikköä" (vähän kuin Vortigern Englannissa). Tiedon lähde on muistaakseni PoME.


[color=blue:9b57d1eb14]Edit: Tik jatkaa keskustelua Durinin nimestä topiikissa *Keski-Maan kääpiöt*[/color]
 
Ylös