Käsityöt ja askartelu

Heh, minä olen taas jo ihan joulussa :p Laskeskelin tuossa juuri, että pitäisi ehtiä virkkaamaan ja neulomaan ensi jouluksi 7 torkkupeittoa, joten on parempi alkaa aloittelemaan jo nyt, ettei tule liian kiire sitten syksyllä. Peitoista neljä on menossa joululahjoiksi, yksi on ns. tilaustyö ja kaksi itselleni. Lahjapeitoista yksi on lähdössä sitten Puolaan, jotenka meinasin tehdä siitä Puolan lipun, ja toinen perin tansanialaistuneelle ystävälleni, joten hänelle olisi tarkoitus tehdä Tansanian lippu. Muitakin käsitöitä ehtii varmasti kasaantua tähän samalla, esimerkiksi nyt olen tekemässä virkattuja säilytyskoreja erinäisiin säilytystarpeisiin. Kävin jo ostamassa kasan lankoja, jotta pääsee aloittamaan peittoja kunnolla. Ettei vaan tulisi kiire :grin:
 
Nonnih, takki on värjätty. Mustaksi, yllätys yllätys. Tajusin väriä ostaessani ettei minulla ole mustaa kesätakkia, joten semmoinen siitä sitten tuli. Vaaleanruskeat napit ja ompeleet sopivat takkiin aika kivasti. :) Pesukone värjäytyi takin mukana. :( Värjäsin ohjeen mukaan ja pesin koneen vielä tyhjänä ylimääräisen kerran. Hinkkasin rummun luukusta sitten pumpulilla väriä irti... Ei se onneksi värjää mitään pyykkiä, testasin omilla vaatteillani. Mutta kun kyseessä ei ollut oma pesukoneeni, ei ollut mukava selittää äidille miksi heidän pesukoneensa ei ole kovin puhtaan näköinen enää. Kyseessä oli nestemäinen Emo-väri. Ostin käsityökaupasta. Tulevaisuutta varten, onko teillä kokemuksia muunmerkkisistä väreistä? Tarttuvatko päältätäytettävään pesukoneeseen? Meinasin aluksi ostaa Dylonin väriä, mutta kyseisessä kaupassa ei ollut mustaa väriä.
 
Dylonilla olen värjäillyt, ja kyllä silläkin pesukone värjytyy. Varsinkin tummansinisen jälkeen kesti varman puoli vuotta, ennen kuin edestä täytettävän kneen luukun tiivisteet olivat palautuneet kutakuinkin alkuperäiseen väriinsä.
 
Lohdullista toki kuulla, että väri kuitenkin peseytyy pois ajan kanssa. Oletin jotenkin että se jämähtää kiinni ajan myötä entistä tiukemmin. Olen tietysti tyytyväinen että takista tuli todella hyvä, syvän musta. Siinä mielessä voin siis suositella Emon nestemäisiä värejä (jos kerran muutkin värit värjäävät pesukoneen myös). Luvattiin että yksi pullo värjää 500 g tavaraa syvän mustaksi, takki painoi 550 g ja erittäin hyvä tuli. Lisäksi piti ostaa kiinnitysaine ja melkein kilo suolaa. Tuo suola nähtävästi tarvitaan muunmerkkisten värien kanssa myös? Kunhan pääsen omaa pesukonetta taas käyttämään, taidan innostua värjäilemään vanhoja vaatteita enemmänkin.
 
Taidan kysyä täältäkin, tietääkö kukaan mistä saisi tähän aikaan vuodesta luonnonvalkoista villakangasta, netistä mieluiten, sain päähäni että tarvitsen sellaista aivan välttämättä yhteen tyynyprojektiin.
 
Ereine sanoi:
Taidan kysyä täältäkin, tietääkö kukaan mistä saisi tähän aikaan vuodesta luonnonvalkoista villakangasta

Kestovaippojen tekijät käyttävät villaa, noista ainakin löysin villakankaita (en tiedä onko sellaista, joka käy projektiisi):

http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_91&products_id=678

http://www.sampsukka.com/tuotteet.html?id=31/1342

http://www.myllymuksut.com/merinovilla-ribb-1750m-p-111.html
 
Kestävä alusta askarteluun??

Olen tekemässä näkövammaisille sellaisia koskettelukuvailujuttuja esim. kirjojen kansista. Kävin askarteluliikkeestä ja mukaan tarttui yhtä jos toista. Kävin myös kangaskaupassa. Tämä nyt on toinen aihe, mutta kangaskaupan vieressä oli antikvariaatti. Täytyy käydä vilkaisemassa paljonko tilillä on rahaa, riittikö ostoksiin...

Teen noita kuvailujuttuja siten, että liimaan kangasta pahvin päälle ja piirrän kohoväreillä siihen kirjan kannen. En vain ole ihan täysin tyytyväinen tuohon pahviin, epäilen sen kestävyyttä käytössä. Akryylilevy on toinen vaihtoehto. Keksiikö joku jotain alustaa, joka olisi kestävä, siihen voisi liimata kangasta jne.????

(Konnikset, saisiko tämä olla eri viestinä, vaikka laitoinkin 2 viestiä peräjälkeen? Jos joku huomaisi kysymykseni näin.)
 
Ereine sanoi:
Taidan kysyä täältäkin, tietääkö kukaan mistä saisi tähän aikaan vuodesta luonnonvalkoista villakangasta, netistä mieluiten, sain päähäni että tarvitsen sellaista aivan välttämättä yhteen tyynyprojektiin.

Voi olla hankalaa, mutta kokeile www.kangastukku.com
Pitää tarkistaa nuo Mayn laittamat linkit itsekin.

May, koskettelukuvailujuttusi kuulostaa hyvältä. Vaimoni teki koskettelukirjan pääsykoetyönä Savonlinnan OKL:een 2003. Kysynpä tänään häneltä, että mitä materiaalia hän käytti.

Itselle tulee ainakin mieleen ihan ohut vaneri, sopivan paksuiset muovilevyt (varmaan etolasta saisi). Jos alueellasi on jotain rakennustarvikekirppiksiä, niin sellaisilla kannattaa käydä - ihme löytöjä voi tehdä.
 
Lathron ja eowynofmay, kiitos linkeistä. Valitettavasti Kangastukusta on sopiva villakangas loppu (odotan että he palauttavat rahat tililleni, he tarjosivat kyllä synteettistä samannäköistä mutta se ei ole sama juttu) ja toiset olivat neuloksia, jotka eivät oikein sovi tyynyyn. Löysin yhdestä nettikaupasta onnesi huovutettua villa joka voisi olla sopivaa, nyt täytyy odottaa vastausta sieltä. Kuvittelin että tuo olisi ollut yksinkertainen juttu mutta näköjään ei ole :)
 
Re: Kestävä alusta askarteluun??

eowynofmay sanoi:
Teen noita kuvailujuttuja siten, että liimaan kangasta pahvin päälle ja piirrän kohoväreillä siihen kirjan kannen.

Lathron: Vaneri voisi olla aika hyvä. Siihen on helppo liimata kangasta ja on käsissä kestävää. Noita muovialustoja vähän epäilen hankaliksi liimattaviksi.

Toinen kysymys:
Olen pohtinut reunan huolitteluja. Siis, ettei se kangas lähtisi rispaantumaan. Yksi vaihtoehto on kääntää kangasta nurjalle puolelle ja liimata sinne. Onkohan jotain hyväliimaista kangasteippiä? En nyt ihan jesarilla haluaisi reunoja kuitenkaan huolitella (itse asiassa koulun oppilastyöhön laitoin jesarireunat...).
 
Onko kukaan tehnyt miesten sukkia, noin kokoa 50? Paljonko oli silmukoita, millaisella langalla, pohjan pituus?
Itse haluaisin käyttää Novitan 7 veljestä-lankaa (koska sitä on tullut ostettua) ja puikkoja kokoa 3½ - 4.

Suunnittelen joulusukkia isälle, mutta en ihan lähiaikoina pääse vakoilemaan vanhoista sukista tai kengistä jalkaterän pituutta.
(No, ennen joulua hyvissä ajoin kuitenkin ja voinhan toki käyttää vakoojiakin, mutta siinä on sitten taas enemmän säätämistä kuin tämän viestin kirjoittamisessa :p )
 
douv, onko tuttavapiirissäsi ketään suunnilleen samankokoisilla koivilla varustettua? Olen itse neulonut joskus sukat isälleni käyttäen sovitusnukkena miestäni, ja vaikka kengännumeroissa on heidän välillään 3 - 4 numeron ero, sain sukista sopivat, kun tein niistä vähän piukat miehen jalkoihin.
 
Kiitos ideasta, pitää alkaa udella lähellä asuvien kengänkokoja.

Isällä vaan on isoimmat jalat, jotka tiedän. En ole kokeillut, mutta hankalampaa ottaa mallia pienestä jalasta ja tehdä sitten liian isot, jotka sopisivat isoihin, kuin tehdä mallille liian pienet, jotka pienempään tavoitekokoon olisivatkin juuri sopivat. Menipäs sekavaksi. :p
 
Joku blogi sanoo että koossa 50 jalan pituus on 31,8 cm. Sama ihminen sanoo että hänen kokemuksensa mukaan jalan ympärys on suunnilleen sama kuin jalan pituus ja antaa kaavan
(jalkapohjan pituus - 2) x s/cm -> sopiva silmukkamäärä

Tuota varten täytyy tietysti tietää neuletiheytensä, mallitilkku kannattaa tehdä pyörönä kun sukkakin on.
 
Teen poikaystävälle lahjaksi kivan Cthulhun, mutta ohje on englanniksi. En ole käsityöihminen,
joten kääntäminen tuottaa suuria vaikeuksia.
Voisko joku ihanainen käsityöihminen auttaa minua?


Tuossa linkki ohjeeseen: http://cthulhucrochet.blogspot.com/2010/05/cuddly-cthulhu-with-free-pattern.html
 
Löysin tällaisen suomenkielisen ohjeen: http://www.ullaneule.net/0306/ohjeet_cthulhu.html
Siinä Cthulhu näyttää vähän hoikemmalta, mutta ehkä kyse on täytteen määrästä. Tässä joitain käsityötermejä suomeksi: http://www.katajala.net/marjut/neuleet/sanasto.shtml Toivottavasti noista olisi jotain apua.

En itse uskalla alkaa suomentamaan kun en myöskään ole käsityöihmisiä. On muuten tosi hauska lahjaidea :D
 
Tuo Ulla-ohje on monessakin kohtaa erilainen kuin Cuddly Cthulhu. Siinä mm. pää ja vartalo virkataan yhtenä kappaleena ja siivetkin virkataan suoraan kroppaan kiinni. Cuddly Cthulhu taas virkataan osina ja ommellaan lopuksi kasaan. Lisäksi Cuddly Cthulhun ohjeessa on linkki "magic ring" -aloitukseen, joka ei jätä sellaista reikää keskelle kuin ns. tavallinen ympyrävirkkauksen aloitus. Ja Cuddlylla on oikeasti kauniimman muotoinen pää ja ennen kaikkea tukevammat lonkerot. Minä äänestän siis englanninkielisen ohjeen tavaamisen puolesta (ja ehkä ryhdyn siihen puuhaan vielä joskus itsekin).
 
Isilmírë toikin kivasti esiin kaikki ne syyt, miksi haluaisin tehdä Cuddly Cthulhun (tuon toisen
bongasin joskus aiemmin).
Periaatteessa osaisin kääntää ohjeen,
mutta siellä on kaikkia inhottavia virkkaustermejä
ja lyhenteitä englanniksi, joihin en ole perehtynyt. Suurinta osaa en tiedä edes suomeksi, koska
kuten aiemmin mainitsin, en ole kovin kummoinen
käsitöiden tekijä, kokemusta on vähän. :p
Tuonkin ajattelin tehdä äidin avustuksella, kunhan saisin ohjeen käännettyä/joku auttaisi sen kääntämisessä.

Onneksi siipien teosta oli kuvat,
joten ne ainakin voin tehdä niiden perusteella.
Äiti sanoi että osaa kuvien perusteella sanoa
mitä pitää tehdä.
Onneksi äitini opiskeli ompelijaksi, muuten
ei tästä tulisi mitään. :p
 
Tuo näyttää aika helpolta ohjeelta, jos osaa yhtään virkata (tai on valmis opettelemaan). Siinä tarvitsee osata vain kolme silmukkaa (miksi niitä sanotaan suomeksi? Olen viime vuosina virkannut lähinnä englanniksi) ja minusta ohjetta ei kannata edes varsinaisesti kääntää vaan virkata englanniksi. Sc on kiinteä silmukka, hdc taas puolipylväs. Ch on taas ketjusilmukka, siihen viittaa myös chain. Skip taas tarkoittaa että silmukka jätetään virkkaamatta (esim. 2 sc, skip 1 sc tarkoittaa sitä että virkataan kaksi kiinteää silmukkaa ja sitten hypätään yhden yli).

Varsinaista tekstiä ohjeessa on vähän niin että esim. "RND 2: *sc in first st, 2 sc in next st*, repeat around (18 stitches)" tarkoittaa "*kiinteä silmukka ensimmäiseen silmukkaan, kaksi kiinteää silmukkaa seuraavaan silmukkaa*, toista tuota ja lopussa sinulla on 18 silmukkaa". Asteriskit merkkaavat sitä että niiden välissä olevat jutut toistetaan. Dec tarkoittaa kaventamista, johon en löytänyt suomenkielistä ohjetta mutta täällä on ihan hyvät kuvat.

Luulen että tajuan ohjeen niin että voin yrittää vastata kysymyksiin :)
 
Ereine, olet pelastajani! :heart:
Kiitos todella paljon, enköhän jo noilla
pääse alkuun aika hyvin,
varsinkin kun on virkkaukseen perehtyneempi
ihminen (äiti ;D) neuvomassa.

Tuskailin jo aiemmin, että
miten osaan tuon tehdä kun ohje on
enkuksi, mutta sitten keksin, että
Konnusta se apu kuitenkin löytyy.

Ja niin löytyikin. :)
 
Ylös