Käsityöt ja askartelu

Mitäs kaikkea Isilmírë olet sitten jo ehtinyt opetella?
(En millään jaksa juuri nyt selata, oletko jo maininnut täällä asiasta)
 
Mistä moinen kiinnostus minun vaatimattomia käsityötaitojani kohtaan? Jos kangaspinnan tekemisestä on kyse, niin osaan ainoastaan neuloa ja virkata (ja kutoa pirta- ja lautanauhaa, jos nauha lasketaan kangaspinnaksi). Neulakinnastekniikkaa on pitänyt opetella jo vuosia, mutta aina se on jäänyt. Ja nyt sitten kuulen, että on olemassa koukkuamistekniikkakin, ja senkin tuotokset näyttävät kauhean kivoilta.
 
Opettelin toissa viikonloppuna uudelleen virkkaamaan, tein isoäidinneliön, aloitin myssyn langanjämistä mutta jäi vaiheeseen kun pitää hankkia lankoja, aloitin kynsikkään mutta siinäkin loppui lanka, ostin lankoja, aloitin kynsikkään uudelleen tänään iltapäivällä ja nyt ensimmäinen on valmis. Istuu kuin hansikas mutta pohdin onkohan sormiosat liian lyhyet.
 
Isilmírë, sillä vain, että löytyykö uusia tekniikoita joista ei olisi itse kuullut :)
 
Nyt löytyi itselle jälleen uusi tekniikka, nimittäin kumihimo. Tekniikalla saadaan luotua jos minkänäköistä nyöriä, ja yksinkertaisimmilla malleilla nyöri syntyy myös todella nopeasti.

Seuraavaan kotiin olen suunnitellut pientä ompelu/askarteluhuonetta, jossa kaikki tarvikkeet ja työt saisivat olla koko ajan esillä. Tällä hetkellä ei ole oikein kunnollista paikkaa, eikä suuria projekteja viitsi säilyttää päivätolkulla keittiönpöydällä.
 
Itse tykkään kovasti muovailusta. Materiaalina käytän yleensä savea, Jovi- ja Das-massaa sekä normaalia muovailuvahaa. Nyt on vain ollut jo pidemmän aikaa motivaation puutetta, viimeisimmästä savityöstä on aikaa jo yli vuosi... Kovasti on ideoita ja unelmia, mutta sitä ei vain millään saa mitään aikaiseksi. Olen jo pidemmän aikaa halunnut muovailla Angmarin Noitakuninkaan, mutta koko projekti taitaa olla liian kova pala purtavaksi... Mutta ehkä tämä Kontuun liittyminen ja kuolleista herännyt Tolkien-innostukseni antavat lisää energiaa, motivaatiota ja uskallusta lähteä ainakin yrittämään :)

Oma suosikkini kaikista töistäni: Untamo

Eli Tohtori Sykerö-piirretystä tuttu Untamo-kameli :D
Materiaalina Das-massa, maalattu muistaakseni akryyliväreillä.


Innostuin tässä vähän aikaa sitten rakentelemaan myös papercraft-töitä. Hauskaa puuhaa, suosittelen kaikille.
Tässä kuva Metal Gear Rex-papercraftistä: Metal Gear Rex

Tulostin netistä palaset, jonka jälkeen leikkasin, taittelin ja liimasin koko komeuden kasaan. Aikaa meni vissiin jotain 15-20 tuntia...
 
Olemme Aulën kanssa menossa THS-konserttiin Tampereelle ja innostuin kirppikseltä löytämäni vihreän mekon modifiointiin Eowynin vihreäksi mekoksi.

Olen ihan intopiukkana ommellut pääsiäisen. Vihreä mekko on lähes valmis! Tosin muistuttaa vain hämärästi esikuvaansa elokuvissa, kun on tehty siitä kirppismekosta. Siinä kangasta oli juuri niin paljon kuin oli ja alunperin mekko oli tyystin eri muotoinen. Loput kankaat on kaiveltu oman vaatekaapin käyttämättömistä (ostokankaat ovat kalliita...). Sen verran investoin, että ostin kultanauhaa kauluksen viimeistelyyn. Niin ja Aulë halusi viitan, niin siihen ostin yhden pakanpohjakankaan.

Kyllä muuten otti päähän, kun käsityölehden ohjeilla yritin ommella viitan. Ohjeet olivat tyyliä tee taskut. Siis häh, miten!!! Loppujen lopuksi taskun suut tulivat yläpuolelle eivätkä alapuolelle kuten piti. No... peanuts! Olen kouluaikojen käsityösurkimus, aloin ommella vasta muutama vuosi sitten. Minulle on täyttä hepreaa suurin osa käsityöslangista ja ilmeisesti käsityölehdet olettavat, että lukijat ovat olleet ahkeria koulujen käsityötunneilla. En varmaan ompelisi lainkaan, jos en olisi löytänyt sellaista vihkosta, jossa on kohta kohdalta ja kuva kuvalta näytetty, miten tehdään ne vaikeat osat kuten hihat, huput tms. (joita ei ylensäkään siis lehdissä selitetä).

Mutta rohkaisen kaikkia niitä, jotka uskovat olevansa täysin peukalo keskellä kämmentä. Se, joka ei koskaan saanut lapasta tehtyä ja jonka suurin ompelusaavutus kouluajoilta oli kieroon ommeltu hihaton paita, surruttelee suvereenisti THS:n juhlapukuja :D.

Muoks: siis TSH ei Taru Herrojen Sormuksesta...
 
UntenMuovaaja sanoi:
Itse tykkään kovasti muovailusta. Materiaalina käytän yleensä savea...****

Onko sinulla paikka, missä poltat savitavarat? Olen aikoja sitten tehnyt savijuttuja, kun tuttavalla oli uuni. Dreija olisi ihana... rakastan saven tuntua käsissä.

Nuo massat, käyvätkö myös lasten kanssa askarteluun? Ei meillä enää maistella/syödä noita muovailujuttuja, mutta silti...
 
eowynofmay sanoi:
Onko sinulla paikka, missä poltat savitavarat?
Ei valitettavasti ole, annan niiden kuivua ihan vaan huoneilman vaikutuksesta. Eihän niistä kovin kestäviä tule ja menevät silloin tällöin rikki, mutta ei voi mitään :ouch:

eowynofmay sanoi:
Nuo massat, käyvätkö myös lasten kanssa askarteluun? Ei meillä enää maistella/syödä noita muovailujuttuja, mutta silti...
No sanoisin että pienellä varauksella kannattaa kokeilla, varsinkin jos on allergioita tai yliherkkyyksiä. Tunnen erään jolla tuli aivan älyttömiä oireita DAS-massan käsittelystä, muistaakseni taisi jopa oksentelua ilmetä. Eihän tuo nyt välttämättä siitä massasta johtunut, mutta siltä se ainakin vaikutti. Eikä kyseisellä henkilöllä ollut muistaakseni minkäänlaisia todettuja allergioita ja hän oli vielä ihan aikuinenkin. Itsellä ei ole tullut muuta kuin vähän kutinaa ranteisiin, ja mulla sentään on allergialista pitkä kuin nälkävuosi...

DAS-massassa on sellainen voimakas haju, joka pistää kyllä nenään aika kovasti, joten sen kanssa ei oikein kauaa jaksa touhuta. Hyvä tuuletus kannattaa olla. Muovailun kannalta se soveltuu mielestäni oikein mainiosti lapsille. Siitä on suht helppo tehdä vaikka mitä eikä massaa tarvitse erikseen polttaa missään, se kovettuu ihan huoneilmassa. Jovi-massa on muistaakseni aika lailla samanlaista kuin DAS.

Ja yksi tuttu ja turvallinen vaihtoehto on totta kai normaali muovailuvaha. Itse ostin juuri äsken paketin missä oli yhteensä 700 grammaa vahaa, 7 eri väriä. Merkki oli vissiin joku saksalainen Becks Plastilin. Hinta n. 3,50 euroa. On hajuton ja helppo muovailla.


Mutta tosiaan, kannattaa ainakin kokeilla DAS- tai Jovi-massaa, kunhan muistaa sen tuuletuksen huoneessa ja seuraa vähän että tuleeko huono olo. Voi olla että tämä henkilö josta kerroin oli vain erikoistapaus, joka oli herkkä jollekin massan ainesosalle, uskoisin ettei massa aiheuta mitään oireita suurimmalle osalle. Kyllähän DAS-massaa käytetään mun mielestä ihan kouluissa ja kerhoissakin, joten eiköhän se sovellu aika hyvin lasten käyttöön.

Toivottavasti löydätte teille sopivan muovailuaineen :)



Pakko näin ohimennen vähän hehkuttaa että sain aloitettua Noitakuninkaan tekemisen muovailuvahasta, kypärä on jo hyvässä mallissa :D
 
Eikös lasten kanssa askarteluun hyvää ököttiä ole myös cernit-massa? Voimahalifoorumilla oli joltain muinaiselta Sinooperin sivustolta kopioitu teksti, jossa sanotaan näin:

"Cernit-massa on ihanteellinen materiaali mm. erilaisten korujen, avaimenperien, nappien, pelinappuloiden, nukkien ja maskottien tekemiseen. Muotoile hauskat eläinhahmot erivärisistä massoista. Liitä pienet massasta muotoillut yksityiskohdat kuten silmät, hännät, korvat yms. hyvin kiinni, jotteivat ne irtoa uunissa kovettamisen aikana.

Huom!
Ennen työskentelyn aloittamista tarkista että kädet, työskentelyalustat ja apuvälineet ovat puhtaat. Cernit-massa reagoi voimakkaasti eri lämpötiloihin. Lämpö tekee massasta notkeaa ja helposti muovailtavaa. Kylmyys jähmettää massaa ja vaikeuttaa muovailua. Pehmitä massa huolella ennen muovailun aloittamista, sillä silloin työstäminen on helpompaa eikä massa lohkeile reunoista. Jos massasta tulee muovailtaessa liian notkeaa voi massaa pitää pienen hetken jääkaapissa. Kylmällä vedellä massasta voidaan poistaa sormenjälkiä.

Kovettaminen:
Cernit-massasta muovaillut esineet kovetetaan sähköuunissa leivinpaperilla päällystetyn pellin päällä. Uunin lämpötilaksi riittää 100-130°C ja paistoajaksi 5-30 minuuttia esineen paksuudesta riippuen. Juuri uunista otetut työt ovat hieman pehmeitä, mutta ne kovettuvat jäähtyessään.

Huom!
Massaa ei saa ylikuumentaa eikä sitä saa paistaa mikroaaltouunissa."

Sinooperin sivuilta löytyvän pdf:n esittelemä värivalikoima on myös melko laaja.
 
Olen saanut jälleen ommeltua muutaman tyynyn lisää olohuoneen sohville. Tuntuu ettei tyynyjä voi olla liikaa :D
Lisäksi olen vihdoin ja viimein saanut ostettua kankaan sängynpäätyverhoon, ja se jopa kiikkuu paikoillaan alustavasti mittalangoilla. Nyt pitäisi vielä laittaa satiininauhat oikeille paikoilleen. Aiemmin minulla oli koko vuoteen ympärillä verhot, mutta nyt vain tosiaan päädyssä. Oli ikävä verhoja, mutta koska makuuhuone on nykyään pääosin sininen, en halunnut punaisiakaan verhoja takaisin.

Muutamia muitakin projekteja olen ehtinyt värkkäämään, voisin kenties ottaa joskus kuvia niistä ja laittaa tauluseinälle. Onko teillä käsityökuvia täällä?
 
Anewielh sanoi:
Onko teillä käsityökuvia täällä?
Ei ole, vielä. Asiaan tulee muutos piakkoin, yritän uppia tauluseinälle muutamista töistä kuvia kunhan ehtii :)
Laittaakahan hei muutkin kuvia tulemaan, ja ne joilla jo on niin pistäkää vähän linkkiä että pääsee ihailemaan.
 
Ostin eilen Suomalaisesta Kirjakaupasta käsityökirjan nimeltä "Söpöä" ja tänään oli sitten pakko kyhätä Hassu nenäliinatasku ja huopakukkaro. Nenäliinataskuun olen ihastunut täysin ja se kulkee mukana taskussa. :)
 
Löydin koneelta lukion päättötyösta ottamani kuvan, ja laitoin sen tauluseinälle.

Valaisin on koottu puurimasta, käsintehdystä kuultopaperista, vanhoista jouluvaloista sekä samettinauhasta.

Ei ehkä istu ihan tähän topicin otsikkoon, mutta läheltä liippaa kuitenkin :)

//Sain juuri myös ommeltua ystäväni syntymäpäivälahjan valmiiksi (enkä yhtään myöhässä, en, synttärit olivat 4.päivä)synttärikassi Mukaan tulee myös kiva postikortti-peltirasia ja nameja :)
 
Kutomisvimma iski uuden Novita-lehden myötä, Novitalta on tullut uutta, aivan ihanaa Puro-lankaa ja lehti oli täynnä ihania malleja.. Lanka oikein houkuttelee odottamaan syksyn sateisia iltoja, kun voi istahtaa nojatuoliin ja kutoa.. :)
Nyt on menossa kestorättiprojekti, bambulangasta kudon rättejä, joita saa pestä niin ei tarvi ostaa roskiinheitettäviä. Lanka on ihanan pehmoista.
 
Saahan kaupan chifonet- ja sieniliinatkin pestä. Pesukoneeseen vain 60 asteeseen.

Itsekin olen kyllä miettinyt bamburätin virkkaamista, kun se jonkun lehtijutun mukaan hylkii pöpöjä ja on ah-niin-ekologinen. Ajatuksista tekoihin en kuitenkaan ole päässyt. Origamin näpertely ja puutarhassa möyriminen ovat niin paljon houkuttelevampia aktiviteetteja =)
 
Joskus mietin, onko minulla liian kunnianhimoisia käsityöhaaveita: <a>Ripustus miekalle</a>. Ajattelin että tämmöinen olisi loistava kahden käden puumiekalleni. En nyt viitsisi tilata kun hinta on melkein sama kuin miekalleni ja haluaisin kyllä käsityötaitojani nahan kanssa :grin: Jos saan jostain kunnollista nahkaa, niin tätä alan sitten seuraavaksi tehdä...

Muoks, muoks

Jes, saan ostettua kaverin isältä valjasnahkaa, joka olisi tuohon miekan pidikkeseen kuulemma loistavaa. Ja plus saan samaa nahkaa kilven kantokahvaa varten, nyt on helppo olla onnellinen :grin:
 
Isilmírë sanoi:
Saahan kaupan chifonet- ja sieniliinatkin pestä. Pesukoneeseen vain 60 asteeseen.

Itsekin olen kyllä miettinyt bamburätin virkkaamista, kun se jonkun lehtijutun mukaan hylkii pöpöjä ja on ah-niin-ekologinen.

Pahaa pelkään, että tuollaisessa bambupyyhkeessäkin bakteerit lisääntyvät, kun pyyhkeen kuituihin imeytyy ruokalikaa. Silloin pyyhe alkaa haista raadolta pikemminkin ennemmin kuin myöhemmin. Keittiöhygienian kannalta suosittelen useamman pyyhkeen/rätin virkkaamista jolloin niitä voi tarvittaessa vaihtaa vaikka päivittäin. Ne olisi hyvä pestä pesukoneessa vähintään 60 asteen lämpötilassa.

Kestokäyttösiivouspyyhkeitä voi ommella myös ohuesta froteesta ja sideharsokin soveltuu tuohon tarkoitukseen varsin hyvin. Olen tehnyt vanhoista, hiutuneista froteepyyhkeistä siivouspyyhkeitä (myös ns. tiskirättejä). Leikkasin ne ensin sopivan kokoisiksi ja hurautin saumurilla reunat. Ne kestivät vielä kauan uusiokäytössä.
 
Ylös