Käsityöt ja askartelu

Satekai sanoi:
Opettakaa joku miut neulomaan. En osaa edes tehdä aloitusta. Virkkaaminen on paljon helpompaa.
Pitsin nypläystä mummin piti aikanaan opettaa (oppi itse Raumalla), mutta meni näkökyky eikä hän enää pysty :( Täällä on kyllä kaikki mummin nypläyskirjat, joista opetella. Joku päivä vielä...

Oletko katsonut löytyisikö kansalaisopistosta tmv. nypläyskursseja? (Vai pidetäänkö niitä vain Rauman seudulla... siellä tiedän järjestetyn.) Neulomista ainakin luulisi opetettavan kansalaisopistossa. Netin kautta taitaisi mennä vähän liian vaikeaksi. :)
 
Satekai sanoi:
Opettakaa joku miut neulomaan. En osaa edes tehdä aloitusta.

Voisin opettaa helpon keinon aloitukseen / silmukoiden tekemiseen, mutta en osaa neuvoa sitä kirjallisesti. Se pitäisi näyttää "kädestä pitäen". Jos tulet joskus Turkuun, niin voin opettaa.

Pitsinnypläystä voi opiskella esim. kansalais- / työväenopistojen kursseilla. Kurssit soveltuvat myös vasta-alkajille. Syksyllä aloitetut nypläyskurssit ovat mahdollisesti edenneet jo sen verran pitkälle, että aloittelijan ei ole kovin helppo päästä alkuun nypläysharrastuksessa, mutta ainakin ensi syksynä voi aloittaa, jos kevätpuolella ei järjestetä uutta kurssia.
 
Joo no ei miulla nyt ole aikaa aloittaa. Viimeinen vuosi koulussa ja lopputyötä ja kaikkea... Katsoo sitten kesällä/ensi syksynä

Haarukkanyörihaarukka pitää tehdä jossain välissä. Samoin kuoria matkakangaspuut itselleni.

Tiedän netistä löytyvän ohjeita, mutta jotenkin koen että olisi mukavampi jos opettamassa olisi joku immeinen koneen sijasta, joku jolta voisi kysyä neuvoa ilman että tarvitsee seuloa vastauksia ties minkä mainoskasan ja asiaan liittymättömien linkkien suosta.

Uusi avainlenkki pitää punoa. Vanha on melkein poikki, kohta häviävät avaimet :(
 
Hei, onko kellään tietoa, onko Rustika poistuva lanka? Tai mistä ylipäätään saisi tietää sen, mitkä langat poistuvat varmasti markkinoilta?

Torstaina kävin yhdessä lankoja myyvässä liikkeessä, jossa oli nuorehko myyjä. Häneltä sain kuulla, että rakastamani Teddy-lanka on poistumassa valikoimista, eikä sitä enää valkeana ole löytynyt täältä isompia määriä. Kyselin vaihtoehtoista lankaa, joksi hän ehdotti juuri tuota Rustikaa. Hän vain oli sitä mieltä, että sekin saattaisi olla loppumassa. Asiaan ei oikein saatu selvyyttä, edes puhelinsoitolla, joten lopulta päädyin hamstraamaan 35 luonnonvalkoista kerää Rustikaa. Onneksi se edes oli tarjouksessa. Nyt pohdin, että toivottavasti tuo riittää peittoon. Mikäli ei, joudunko tekemään reunat jostain muusta, vai löytyykö sitä vielä..

Miksei tätä(kään) voida ilmoittaa esim. Novitan sivuilla selkeästi? Huoh.
 
En osaa sanoa muuta kuin että yhteydenotto valmistajaan/maahatuojaan saattaapi auttaa, mutta sitä ilmeisesti on jo kokeiltu. Jos hätä tulee ja lanka loppuu, niin itse ainakin olen löytänyt keskeneräiseen työhön myynnistä poistuneita lankoja netin kautta ihmisiltä, jotka ovat joskus hamstranneet enemmän kuin tarvitsevat ja myyvät sitten ylijäämää pois.
 
Aa, no mukava tietää, että mahdollisuuksia kuitenkin on, mikäli niinkin onnettomasti sattuu käymään, että lanka loppuu kesken. Vaikka ei se toki mahdottomuuskaan olisi, jos tekisi tarvittaessa erilaisesta langasta reunat. Ainoa pulma siinäkin kohden tulee siinä, että koska Teddykin poistuu valikoimista, en keksi äkkiä tilalle samanhenkistä ja huokeahintaista lankaa. Enkä halua mitään liian erilaistakaan siihen :D
 
Neulonta-sähköpostilista ja Ravelry ovat aika tehokkaita kai myynnistä poistuneiden lankojen hankkimiseen, molemmat vaativat kyllä rekisteröitymisen ja Ravelryyn saattaa vieläkin olla muutaman päivän jono (se on kyllä äärettömän kätevä paikka neulojille ja virkkaajille).
 
Tein langattomalle näppikselleni kantolaukun tukevasta sisustuskankaasta. Laukku toimii samalla myös näppiksen alustana, kun kirjoitan jalkojen päällä (joudun tulevissa töissä kirjoittelemaan mitä ihmeellisimmissä paikoissa).

Jotta näppis ei liukuisi, niin tein laukun toiselle puolelle latex-maalilla Gondorin valkean puun. Tosin mustalla värillä, koska käsityöliikkeen värivaihtoehdot olivat musta ja vaaleanpunainen. Päätin, että musta on parempi kuin vaalaeanpunainen puu...

Pieni viilaus on toisen puolen kapea sivutasku, jonka toimii paitsi tarviketaskuna, niin rannetukena. Veri häppi nau.

Nyt pitäisi vääntää vielä kolme keskiaikaista liivihametta loppuun. Jäljellä on inhoamani loppuvaiheet (pääaukon ja käsiaukkojen huolittelut). Lisäksi yhdestä tuli liian kapea. Pitäisi purkaa ja tehdä kiila... Onko muita, jotka eivät millään purkaisi mitään, jos sen vain voi välttää..?
 
Minäkin ostin tuollaisen aurinkopitsihärvelin, mistä oli aiemmin puhetta.

Tarkoitukseni oli yrittää tehdä valkoisesta paperinarusta talvisen verhon tuolla aurinkopitsitekniikalla, mutta ostamani paperinaru ei siinä oikein toimikaan, tai siis niistä kukista ei tullut järin nättejä. Pitänee etsiä toisenlaista narua. Joulukortteihin tein kyllä onnistuneita kukkasia valkoisesta villalangasta (ja kiinnitän ne vihreälle paperille, yksinkertaista, mutta kaunista). Suunnitelmissa olisi tehdä paljon noita kukkasia ja yhdistää ne hartiahuiviksi. Onko kukaan yrittänyt vastaavaa?
 
Kävin jouluostosten ohella askartelutarvikeostoksilla. Teen huopatonttujen sarjaa, jotka saavat nimikseen Viisas, Jörö, Lystikäs, Unelias, Ujo, Nuhanenä ja Vilkas seitsemän kääpiön mukaan. Vilkas on jo valmis, ja Nuhanenä tekeillään. Kaikki veljekset joutuvat erilleen, kun pääsevät sukulaisten ja perhetuttujen luokse, Unelias jää asumaan meille.

Löysin myös suuren määrän, 19 "tukkoa" ihania, värjättyjä villoja, sekä kaikenmoista muuta.
Taulunkehyksistä on tulossa joululahja ystäväpariskunnalle. Ajattelin laittaa siihen jonkin laulun sanat jollakin tapaa, onko ehdotuksia kappaleesta? Pitäisi sopia siis vähän päälle parikymppiselle pariskunnalle, jotka asuvat toista yhteistä asuntoaan tällä hetkellä.
 
Tein tänään itselleni hatun. Minulle oli aikaa sitten iskenyt hattukuume katselleessa Pientä taloa preerialla, jossa naisilla on mielestäni ihania hattuja (googletin ja uskaltaisin veikata niiden olevan viktoriaanista tyyliä edustavia) ja halusin itse askarrella sellaisen. Eilen sain siihen todellisen inspiraation ku joitain aineksia oli kasassa, ja tänään sitten tein sen ihan oikeasti. Kun saan sen viimeisteltyä, laitan kuvan Tauluseinälle. Meinasin käyttää tuota hattua lukion itsenäisyyspäiväjuhlassa, ei sitä varmaan muulloinkaan voi käyttää. :D

Siis, hattu on muodoltaan sellainen pitkä suorakaide jonka kulmat ovat lähes pyöreät. Keskellä on iso sininen ruusu (Seppälästä), hieman vinossa, ja päissä on sinisellä langalla kuvioita, sekä reunoilla tummasta kankaasta riekaleita, jotka leikkivät ruusunlehtiä. Hatun "runko" on pahvia (hehheeh...) ja sen päälle liimasin erikeepperillä (hehhehhehheeeeeh...) mustaa kangasta, jota minulta joskus jäi hameesta yli (en ole aivan varma, mutta hieman sametintuntuista on). Lankakuviot ja ruusu ovat sinisiä, muuten hattu on musta. Päähäni sen kiinnitän pinneillä; tein hatun alapuolelle pienet lenkit langasta joihin pinnit voi kiinnittää. Laitan sitten oikein näyttävän nutturan ja hatun vinoon päähän, niin pitäisi näyttää upealta.

Pitää askarrella lisää näitä hattuja (ja myydä kalliilla, muahhah). Mutta se kyllä edellyttää, että käyn ostamassa vähän enemmän tykötarpeita. Nyt pärjäsin lähinnä tuon ruusun takia, mutta seuraavalla kerralla täytyy olla muitakin koristeita ja erilaisia kankaita. Olisipa kirjastossa jokin kirja, josta ottaa mallia. Meidän kirjastossamme on yksi hattukirja, mutta ne ovat ihan tylsiä nykyhattuja.

Olen muutenkin sitä mieltä, että vaatteet 1800-luvulla olivat hienompia kuin nykyään. Mistähän sellaisia saisi. Nämä ovat muuten kanssa hienoja.
 
Aiheesta kyllä löytyy varmaan kirjoja jostain päin Suomea, jos olet todella innostunut niin kannattaa kokeilla kaukolainaamista.

Minä ompelin kesällä muutaman hatun mutta ne olivat ihan tavallisia aurinkohattuja ja osa hieman epärealistista tavoitettani tehdä itse niin suuri osa vaatteistani kuin vain voin. Se alkoi kun aloin neulomaan pipoja joskus teininä, nyt en voisi kuvitella ostavani niitä. Sama pätee lapasiin ja neulottuihin kaulaliinoihin, ohuita sormikkaita en jaksa neuloa niin niitä saan ostaa. Jos käyttäisin paksuja villapaitoja voisin neuloa nekin kaikki, mutta käytän vain hyvin ohuita ja niihin kärsivällisyyteni ei riitä (minulla on tosin ikivanha neulekone odottamassa sopivaa inspiraatiota). Viime syksynä sain ompelukoneen ja sen seurauksena hameet ovat liittyneet kiellettyjen ostovaatteiden listalle, oikeastaan aloin ompelemaan että saisin hauskoja hameita kun kaupoista ei niitä löytynyt. Olin viime talven työväenopiston ompelukurssilla ja opin ompelemaan käyttökelpoisia vaatteita, tänä syksynä meillä vaihtui opettaja paljon tarkempaan ja minusta tuntuu siltä että opin ompelemaan hyvin. Ja ostokieltoon ovat päätyneet trikoovaatteet (tosin viskoositrikoota näyttää löytyvän niin huonosti etten tiedä miten ehdoton kieltoni on, pidän siitä enemmän kuin puuvillaisesta). Kurssilla ompelin yhden tunikan saumurilla ja nyt kotona yhden tavallisella ompelukoneella ja sekin toimi ihan hyvin. Pelkäsin trikoon ompelemista etukäteen mutta huomasin että hankalinta siinä on leikkaaminen, että saa kankaan aseteltua suoraan (ja siinäkään ei ole ongelmaa ellei yritä leikata kahta vaatetta kankaasta joka juuri ja juuri riittää ja taitteleminen vaatii vähän kekseliäisyyttä). Huomasin että kaksoisneulalla ompeleminen on hauskaa, sillä tulee niin ammattimaisen näköistä jälkeä.
Haluaisin että tulevaisuudessa ostokieltolistalleni päätyisivät myös farkut, alusvaatteet (alushousuille minulla on kaavakin) ja takit, kaukaisena ompelutavoitteenani on villakangastakki. Nyt tyydyn kuitenkin helpompiin vaatteisiin.
 
Tallensin galleriaan muutamia viimeaikaisia käsitöitäni.

Ehdottomasti eniten olen ylpeä isoäidinneliöpeitosta, jolle kokoa tuli siis n. 1,8 m. x 2,4 m. (galleriassa lukema on 1,5 1,8:n sijaan, mutten osaa siellä korjata asiaa). Virkkasin peittoon Rustika-langasta 12 isoa neliötä koukulla 8 muistaaksein, ja samalla tein oman virkkausennätykseni, koskaan aiemmin en ole virkannut noin isoa työtä niin nopeasti.

Ompelin kauratyynyjä joululahjoiksi muutamia kappaleita, sinisestä kapeavakoisesta sametista. Päälliset ovat pestäviä, sisällä on umpipussissa kummi-/isotätini pelloilla kasvanutta kauraa.
Nyttemmin olen saanut idean, että ompelisin samanlaisia pussukoita myös ulko-oven eteen ja muutamaan erityisen vetoisaan paikkaan vetosuojiksi. Strömsö innoittaa usein ;)

Askartelin myös sisäoveen jouluisen kranssin, joka on myös näkyvissä galleriassa.
 
Hei Konnun käsityöläiset! Voiko vakosamettia värjätä (onnistuneesti)? Minulla olisi kiva vakosamettitakki, mutta väri saisi puolestani olla jokin muu... Koitin hieman googlailla mutta en oikein löytänyt mitään. Minusta materiaali vaikuttaa kovin epäilyttävältä värjäämiseen... :)

Itse olen aika onneton saamaan aikaiseksi käsitöitä. Innoistuin Ranskassa käydessäni huovuttamisesta, ja ostinkin kivan värisiä huovutusvilloja. Pitäisi saada aikaiseksi rannekoruja, semmoisen huovutin Ranskassakin ja oli melkoisen helppoa. Ajattelin myös panostaa ompelukoneeseen. Äidilläni on toimiva vanha (erittäin painava) ompelukone, mutta siinä ei ole joustinommelta. Modailisin mielelläni t-paitoja sun muuta, joihin joustinommel olisi omiaan (tai näin ainakin luulen). Onko kellään merkkisuosituksia ompelukoneista? En haluaisi ostaa mitään kepeää muovilelua jonka saan rikki heti ensimmäisiä paksuja farkkuja lyhentäessäni... :p
 
Riipunee pitkälti vakosmetin materiaalista, voiko sitä värjätä. Jos se on tekokuitua niin ei, jos taas luonnonkuitua niin ainakaan minä en näe mitään syytä, miksei siihen purisi värjäysaine.

Ompelukoneista ei ole hirveästi kokemusta, mutta ainakin äitini bernette ja singer ovat molemmat palvelleet harrastajaompelijaa ihan säädyllisesti.
 
Minulla on ikivanha hirvittävän painava Husqvarna, jolla ompelen onnistuneesti trikoota työväenopiston ompelunopettajan ohjeilla: pieni siksak on hyvä (joku 1-1,5 leveys ja sama pituus), parempikin kuin jousto-ommel. Ja ikivanha painava kone on monissa tapauksissa paljon parempi kuin muovinen harrastajahintainen uusi, se kannattaa vain huollattaa.

Minulle on ollut ompelukurssista valtavasti hyötyä, taitoni ovat kasvaneet valtavasti vaikka en ole vieläkään mikään huippuompelija. Kevään olen käyttänyt ulkoiluhousujen ompeluun, niihin tuli vuori ja vetoketju ja vasaralla lyötävä neppari ja vetoketjutaskut ja ne ovat mukavat jalassa. Olen aika ylpeä niistä :) Samoin kuin kotona ompelemastani laukusta.
 
Kiitoksia molemmille! Katsoin takin pesulappua ja iloiseksi yllätyksekseni se oli 100 % puuvillaa. Eli taidan uskaltautua kokeilemaan värjäystä, voin sitten raportoida täällä vaikkei se kovin hienostunutta käsityötä taida ollakaan. Takki on nyt vaaleanruskea ja ajattelin värjätä sen tummanpunaiseksi. Ruskea on jo valmiiksi hieman punertavaan taittuva, joten luulisi olevan ihan vastaanottavainen.

Kiitos Ereine ompeluvinkistä! Tuo on tosi hyvä tietää, että jousto-ommelta ei välttämättä tarvitsekaan. Pitääkin testata heti viikonloppuna, minulla on yksi t-paita kaapissa joka odottaa ompelua. Säästäisin pitkän pennin jos voisin vain käyttää äitini konetta, hän kun sitä ei erityisemmin tarvitse. Kone on myös "ikivanha", äitini on saanut sen omalta äidiltään joskus minua nuorempana.
 
Fica! Yksi juttu ellei ole liian myöhäistä. Huomioi, että kaikki näkyvät ompeleet saattavat jäädä alkuperäisen värisiksi, koska langat on yleensä polyesteriä, eivätkä värjäytyviä luonnonkuituja. Eli jos siinä takissa on jotain päälleompeleita, brodeerauksia tms niin ne saattavat paistaa ikävästi, jos alkuperäinen väri on kovasti erilainen kuin tuleva.
 
Hyvä pointti Lathron, eipä muistunut itselleni mieleen, vaikka aikoinaan valkoiset housut tummanruskeiksi värjätessäni sain vahingossa aikaan kivan efektin, kun ompeleet jäivät kuitenkin valkoisiksi. Eli Fica, tulossa on todennäköisesti tummanpunainen takki vaaleanruskeilla tikkauksilla.
 
Takissa ei saumojen lisäksi ole muita ompeleita. Tänään olen menossa ostamaan värin, saattaa olla että päädyn sittenkin tummanruskeaan niin ompeleet eivät näyttäisi niin hassuilta (en usko olevani niin aikaansaava että puran takin ja ompelen punaisella langalla uudestaan :wink:). Kiitos vinkeistä!
 
Ylös