Käsityöt

Aivan hillittömät nuo panssarivaunutossut! :D Niistä saisi varmaan aika kulutusta kestävät, kun pohjan huovuttaisi ja liimaisi sinne ohuen kumipohjan. Tykkään!
 
Mitäs kangasta käyttäisitte, jos pitäisi päällystää n kappaletta superlonipatjoja? Päällyskankaan pitäisi olla kulutusta kestävää, miellyttävää iholle, hengittävää ja halpaa. Se olisi optimitilanne, mutta joskus pitää joistain ominaisuuksista tinkiä. Tähän asti patjoja on päällystetty froteella, mutta se ei ole erityisen kestävä ratkaisu.
 
Käyttötarkoitus oikeastaan ratkaisee, eli ovatko patjat nukkumis-, istumiskäytössä tms?
 
Minä lähtisin liikkeelle korkeamman martindalen kankaasta, eli hankauksen kesto saisi olla yli 20000, kun patjaa ei käytetä pelkästään nukkumiseen. Sellaisen kankaan pitäisi kestää jo hyvin kuvaamiasi toimia, ja eiköhän sellaista löytyne kangaskaupoistakin, hintaa en tosin osaa sanoa.

Tässä taas pari kuvaa omista tuotoksistani viime ajoilta:

Tarjotin.JPG


toyota-tossut.JPG


toyotat.JPG


Tarjottimen tein joutoajalla koulussa, ihan vain valmiista mosaiikkilaattapaloista vanhalle puiselle tarjottimelle. Nuo tossut ovatkin sitten taas ihan toinen juttu... :D Ne esittävät 80-luvun Toyota Land Cruiseria ja täyttöön saakka ne näyttivätkin peräti melko alkuperäisiltä, jollei minimalistisia renkaita lasketa mukaan. Sitten kun täytin tossut, ne muuttuivatkin silmänräpäyksessä Cars-hahmoiksi! :grin: :grin: :grin:

Mutta no, ilmeisesti ne olivat omistajalleen siitäkin huolimatta mieluiset.
 
Muutama juttu on tullut tehtyä sitten edellisen viestin.

rahi.JPG


arjan+huivi.JPG


kissalapaset.JPG


Rahin tein äidille joululahjaksi, huivi meni koulukaverille ihan joulun alla ja lapaset sain viimeisteltyä tämän vuoden puolella. Pahoittelen taas suuria kuvia ja huonoa laatua.
 
Huomaan vasta nyt, että nelostohtorin kaulahuivissa kestää ihan hullusti.. Olen tehnyt vasta pari metriä, mutta vähintäänkin kolme on vielä edessä.. Tänä talvena en luultavastikaan ehdi saada sitä valmiiksi ja käyttöön, koska on liikaa muuta hommaa ja kokeisiin lukua ja muuta häsläystä.
 
Ääh, miten ihmeessä olen jotenkin hukannut ajantajuni ja ystävän vauvalahja pitäisikin olla valmiina ensi eikä sitä seuraavalla viikolla?! Eli vauvan torkkupeitto ja jotain muutakin pitäisi saada aikaan nyt reilussa viikossa!
 
Heippa Konnun taitavat käsityöläiset! Me ollaan ostamassa kotiin Ikean Klippan-sohvaa ja tarvittaisiin siihen päällinen. Ikean oma valikoima on aika kökkö. Käsittääkseni ovat myös muuttaneet sohvan kokoa joskus pari vuotta sitten niin, ettei nyt ostettavat päälliset välttämättä käy vanhaan sohvaan kokonsa puolesta. Ollaan siis ostamassa käytettyä sohvaa. Olen itse aika kokematon käsitöissä, mutta mietin että voisinko saada aikaiseksi sohvan päällisen itse… Onko kukaan kontulainen tehnyt itse vastaavaa operaatiota tai kuullut jonkun tehneen? En löytänyt netistä ohjeita pikaisella etsinnällä ja epäilen taitojeni riittävyyttä jos pitäisi kaavoittaa itse sohvasta… Onks kellään ideoita? :)
 
Vimes, varmasti onnistuu! :)

Kun tuo sohva ei ole millään tavalla tuttu minulle muodoiltaan jne. niin onko siinä valmiina minkäänlaista päällistä vai onko siinä ihan kiinteä verhoilu? Jos sohvassa ei ole vanhaa irtopäällistä jonka voisi ratkoa kaavoiksi (mikä kyllä varmaan olisi helposti mieleen tullutkin), niin josko kokeilisit ihan sitä, että otat mitat, piirrät omat kaavat ja teet kokeiluversion halvasta lakanakankaasta? Sitten muokkaat lakanakangas-versiota tarpeen mukaan (koska mittojen pitäisi olla kuitenkin istuvat), purat sopivaksi muokatut osat ja käytät niitä kaavoina? :)

peitto.JPG


Tuossa on jonkinlainen kuva vauvanpeitosta, jonka tein ystävälleni babyshower-lahjaksi. Nyt jos aika antaa myöten, voisin tehdä vielä jokuset töppöset ennen h-hetkeä, joka alkaa jo olemaan lähellä.
 
Sohvassa ei tule mukana irtopäällistä, joten sen takia semmoinen tarvitaan (muuten varmaan tyytyisin valmiiseen päälliseen). Sohvassa on valmiina käsittääkseni vain ns. runkokangas eli semmonen perusvalkoinen ohuehko. Muodoltaan sohva on aika simppeli, eli suoria saumoja ompelemalla varmaan onnistuisi päällinen. Nykyään kun on muotia tuunata Ikean kalusteita, niin olin yllättynyt etten pikaisesti etsimällä ainakaan löytänytkään ohjeita päällisen tekoon. Ehkä se on niin helppoa käsityöihmisille ettei ohjeita tarvita. :D Meillä taitaa ollakin yhteenmuuton jäljiltä tarpeettomia vanhoja lakanoita, jotka voisin tähän käyttöön uhrata. Kääk, onnistuisikohan tuo sitten kuitenkin ihan omin voimin… Paljonkohan maksaisi jos teettäisi jollain ammattilaisella? :D
 
Onpas Anewielh tehnyt kauniin peiton.

Mulla on itseasiassa myös operaatio Peitto meneillään. En ollut ikinä osannut virkata, mutta sitten ajattelin, että tuommoinen peitto voisi olla hauska tehdä ja opettelin väkertämään neliöitä. Mietiskelin jo jossain vaiheessa, että olen varmaan eläkkeellä ennen kuin saan kaikki 54 neliötä tehtyä, mutta yllättävän nopeasti projekti on edennyt: enää pitäisi tehdä ne mitkälie reunukset ja yhdistää kaikki palaset peitoksi.
Siskoni odottaa lasta ja ajattelin, että voisin virkata vauvelillekin oman pienen peiton, jahka saan tuon ensimmäisen peiton valmiiksi. Suunnittelin, että tällä kertaa en virkkaisi monia pieniä neliöitä vaan ainoastaan yhden, hyvin suuren neliön. Samalla taktiikalla voisin virkata myös keittiön tuolien istuinosiin kivat päällykset. Ai miten niin olen vähän koukuttunut isoäidinneliöihin?
 
Tuunauksille ei taida olla omaa ketjua, joten laitan tämän nyt tänne.

Kaksi isohkoa tukevaa Ikean puulaatikkoa (PS Böda, ei enää myynnissä) jäi työttömiksi. Samaan aikaan makuuhuone huusi uutta järjestystä ja yöpöytiä. No se järjestäminen on vielä erittäin kesken, mutta puulaatikot saivat uuden elämän yöpöytinä!

Alkuperäinen ajatus oli vain nostaa laatikot pystyyn sängyn viereen ja sillä hyvä. Koska säilytystilaa ei ole koskaan liikaa latureille, kirjoille, herätyskelloille, puhelimelle, huulirasvoille, vesilasille ym. nukkumaan mennessä tarpeelliselle tavaralle, niin päädyin nikkaroimaan 12 mm vanerista laatikoihin sisäkaapit. Kaapin sisällä on yksi (kapeampi) hylly lisää. Maali on toisesta projektista ylijäänyttä kalustemaalia ja tarvikkeet (puutavara, vetimet ja saranat) maksoivat n. 20 e.
 

Liitetiedostot

  • laatikot.jpg
    laatikot.jpg
    82,7 KB · Katseluja: 240
No nyt on meitsillä hullu idea. (Taas. Niitä mulla riittää.)

Pienoismallit ovat aina kiinnostaneet mua. Muovimallit ovat kuitenkin jotenkin tylsiä. Onhan niitä tullut väsättyä mutta mutta... lopputulos on aina se mitä nyt yhteensopivista osista tulee, pl. skrätsäys. Oman mielikuvituksen ja kädentaitojen käyttäminen kiinnostaa enemmän.

Tuli sitten mieleen nukkekodit. Mua ei siis nukkekodit ole ikinä kiinnostaneet yhtään, mutta luettuani aiheesta netistä (ja siellä on todellakin PALJON erilaista materiaalia siitä) tuli mieleeni kokeilla ns. roomboxin tekemistä. (Avokilla oli ihan huikea koko-talon-ehdotus myös, mutta ajattelin aloittaa vähän pienemmästä.) Pyörittelen päässäni ajatusta tehdä yksi huone hobitinkolosta. Luonnollisesti sisustus pitäisi tehdä pääasiassa siitä mitä kotoa/työpajalta sattuu löytymään. Saa nyt nähdä miten asia etenee vai eteneekö.
 
Mitään en ole saanut valmiiksi viime aikoina, mutta nyt on miehen villatakki -ikuisuusprojektin lisäksi työn alla kettukaulaliina ystävälle ja Mass Effect -kaulaliina miehelle joululahjaksi. Viimeksi mainittua pitää tietysti neuloa salaa vain silloin kun mies ei ole kotona (en ole vielä keksinyt, miten saisin ohuilla puikoilla olevan työn kuljetettua töihin mukaan ilman että puikot vääntyvät), joten se edistyy hyvin hitaasti. Kirjoneule ei kyllä muutenkaan ole vahvimpia puoliani, mutta ehkä siitä vielä ihan käyttökelpoinen liina tulee - toivottavasti hyvissä ajoin ennen joulua.

Kettukaulaliina on onneksi virkkuutyö ja tein jo yhden sellaisen viime jouluksi äidilleni, joten se etenee reipasta tahtia. Kunhan vain ehtisin käydä ostamassa helmilankaa silmien ompeluun - ne kun pitää korvien ohella kiinnittää heti pään valmistuttua, koska kapeahkon liinan sisäpuolelle ei myöhemmin enää pääse operoimaan - liina olisi valmis varmaan jo viikon päästä ihan vain töissä luppoaikana virkkaamalla.
 
Minä olen vähän ommellut itselleni vaatteita ja muokannut kirpparilöytöjä itseni näköisiksi. Enimmäkseen minä neulon.

Yleensä syksyllä alkaa sormet syyhyä lankojen kimppuun. Olen tehnyt muutaman paidan ja äidille tein kaulaliinan. Siinä on viimeisin työni, se kaulaliina. Työn alla on paita itselleni. Ne paitalangat olivat minulla suhteellisen kauan, ennen kuin aloin tehdä niistä mitään. Sukkia ja lapasia en osaa tehdä. Muutamat säärystimet olen neulonut.
 
Anewielh sanoi:
...lapaset sain viimeisteltyä tämän vuoden puolella.

Ja hienot lapaset onkin! Itse en kankaista tai lankasista mitään niinkään ymmärrä mutta hienoja projekteja väellä kyllä riittää :)

Itse olen nyt rapian vuoden ähertänyt erinäisten metallien parissa ja kovasti se on pidellyt minut otteessaan! Tässä nyt alkuun pari hommaa tähän meidän "yhteiseen" liittyen.

Örkkisapeli
oYYHPgK.jpg

Aaveruhtinas -sormuksia
huAodTt.jpg
 
Hienoja Waorin :)
Minulla on taas purrut virkkauskärpänen ja olen askarrellut Mushulle pieniä sieniä. Piti kiinnittää ne leikkialustaan, mutta toinen tykkäsi ottaa niitä käteen ja imeskellä niin olisi tuntunut kiusaamiselta ommella ne kiinni.
Tällä hetkellä työn alla tontulakki edellä mainitulle lohikäärmeenpoikaselle.
 
Minun pitkään jatkunut päämäärätön virkkaamiseni (kukkia, ruutuja, kukkaruutuja, ympyröitä) on löytänyt ainakin yhden kohteen. Ei kuitenkaan tilkkupeittoa vaan jotain pienempää ja ehkä persoonallisempaa. Värikkäät jämälangat sopivat mainiosti näihin kukkasiin.
Minun lankakorissani pyöri myös melkein täysi kerä valmiiksi raidottavaa Novitan Nalle-lankaa, sinisen sävyinen lanka Kukkaketo-sarjasta. Sain langan ystävältäni, jota yritin opettaa neulomaan. Hän oppikin alkeet mutta kun hyvin alkanut pyörönä neulottu 2o2n-tuubihuivi ei vain tarttunut käsiin ja valmistunut, hän antoi työn lankoineen minulle, kiitti oppitunneista ja pyysi tekemään langoista mitä haluan.

Nyt olen virkannut pikkukukkia sinisestä Kukkakedosta ja ommellut niitä yhteen pääpannaksi. Otsalla kukkia on kolmessa kerroksessa, sivuilla kahdessa, reunoja siistimään ehkä kiinteitä silmukoita. Taakse aion neuloa joustavan osion, mahdollisesti kumilankaa Nalle Kukkaketoon yhdistäen.

Hirveän hauskaa tehdä jotain uutta ja tekniikoita yhdistellen. :)

Myös talvi on tulossa ja sen myötä vanhemmilleni joululahjaksi (Anewielh saa shokin, kun kuulee minun vielä tekevän tämän vuoden joululahjoja :D ) värikoordinoidut villasukat. Aloitin pienemmästä työstä, eli äitini sukista. Lämpimän oljenkeltaista ja vaaleaa harmaata vähän vaihtelevina raitoina. Kyllä minä taidan pitää sittenkin kaikista väreistä.
 
Siis mä en ole edes aloittanut joululahjasukkia vielä, suunnitteilla niitä on kyllä :D Ja ei olis eka kerta kun niitä neulotaan vielä aattonakin. Sen sijaan oon tässä väkertänyt kaverille lapasia ja itselleni ihanan räikeitä neonraitasukkia uusilla kantapäillä. Viimeisimpänä valmistui huivi puoliksi itsekehrätystä. Olen myös ilmeisesti pääsemässä pahimmasta neulemonogamisuudestani eroon, enää ei ahdista kauheasti jos on pari kolme projektia kesken yhtä aikaa (paitsi jos loppuu puikot kesken).
 
Ylös