Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Käsityöt

Keskustelu huoneessa 'Pöytä', aloittanut fanye, 29.08.2011.

1. Hanna Kullanväärtti

Hanna Kullanväärtti Kontulainen

Vanhentaminen on tosi vaikeaa! Minä olen kokeillut nukkekodissani mm. vahvalla teellä (paperit), hyvin laimennetulla peitevärillä (käsittelemätön puu) ja sutimalla väriä varovasti hyvin kuivalla pensselillä. Yksi kikka on myös esikäsitellä kohde ennen maalaamista hieromalla "kuluneisiin" kohtiin kynttilää: näihin ei sitten maali tartu samalla tavalla kuin muualle ja tuloksena on kuluneen näköinen pinta. En tiedä onko mikään näistä sovellettavissa sinun projektiisi.

Muoks. Kuivapensselöinti on se tekniikka mitä tarkoitin. Olisiko siitä mihinkään?

Aldarian tykkää tästä.
  2. Aldarian

Aldarian Kontulainen

En ole niinkään hakemassa kulumia vaan ns. ajan aiheuttamaa patinaa ja tummuutta. Kuivapensselöinti on se tapa joka minullakin on tiedossa, mutta olen todella harvoin sitä käyttänyt vaikka aikanaan pienoismalleja paljon teinkin. Ehkä tässä tapauksessa voisi koettaa kuivapensselöidä kupariväriä ja/tai tummanharmaata tai mustaa hyvin kuivalla pensselillä.. Mietityttää myös voisiko vanhennusta saada aikaan spraymaalilla, jos "sumuttaa" kaukaa ja värihiukkasia leviäisi siis hyvin ohuelti... Hmmm, onko kenelläkään kokemusta?.

Hanna Kullanväärtti tykkää tästä.
  3. Isilmírë

Isilmírë Kontulainen Suomen Tolkien-seura

Me käsittelimme aikoinaan lukiossa keraamisia reliefejä mm. suihkuttamalla spraymaalilla ja hinkkaamalla sitten nopeasti paperilla suurimman osan väristä pois niin että sitä jäi vain reliefin uriin.

Hanna Kullanväärtti tykkää tästä.
  4. Satekai

Satekai pelikisälli

Käsityöprojektit eivät juurikaan etene. Enemmän on kulunut aikaa keskiaikalähteiden tutkintaan ja tästä voi kiittää esimerkiksi aikalaiskirjojen digitointia nettiin luettavaksi.
    Lapsen rautakauden vaatteet valmistuivat, mutta oma pukuni on vaiheessa enkä tiedä milloin kerkeän jatkamaan. Olen nyt tehnyt äidille haluamaansa suomupipoa virkkaamalla.

Irkissä linkattiin tänään tähän artikkeliin. Se kertoo tutkimuksista, joiden mukaan hektisessä nyky-yhteiskunnassa käsityöt ovat aivoille pakotie jatkuvasta stressistä.

Hanna Kullanväärtti, Isilmírë ja Jaamar tykkäävät tästä.
  5. Hanna Kullanväärtti

Minulla on (taas) sama ongelma, ettei työt etene. Hoh hoijaa, aina innostun niin kovasti, mutta jossain vaiheessa aina kyllästyn kun päässä kuhisee jo uusia ideoita! Ostin olohuoneeseen sellaisen söpön rottinkikorin (keskeneräisiä) käsitöitäni varten. Onhan se ihan kiva sisustuselementti :joy:

Isilmírë tykkää tästä.
  6. Hanna Kullanväärtti

Aloin nyt opetella "magic loop" -tekniikkaa, eli kahden sukan neulomista samaan aikaan pyöröpuikolla. Jospa tästä olisi apua siihen ongelmaan, että varastoon tahtoo kerääntyä niitä yksinäisiä sukkia ja lapasia.

douv ja Isilmírë tykkäävät tästä.
  7. Aldarian

Aldarian Kontulainen

Tässä vähän todistetta sen puolesta, että haarniskaprojektini etenee. Hitaasti mutta kumminkin. Kuva ei taaskaan ole laadultaan loistokas mutta ehkä parempi niin, jottei kaikki virheet näy niin selvästi. ;)

Kuva on otettu ns. koesovituksen aikana. Haarniskaosat on maalattu vasta perusvärillä ja esim. rintahaarniskan "sword of mercy" -kuviota ei ole viimeistelty. Rintahaarniska ei muutenkaan sovi oikein hyvin "dummylle". Minulle itselleni se istuu paljon paremmin. Paljon puuttuu vielä osia ja minulle vaikeimmat nahka- ja kangasosat ovat mm. täysin suunnittelematta. Myös kaikki kiinnitykset, hihnat yms. puuttuvat vielä kokonaan, puhumattakaan mahdollisesta rengashaarniskasta. Huh, tästä tulee varmaan varsinainen ikuisuusprojekti. :grin:

WIP_Livilla.

douv, Satekai, Isilmírë ja 2 muuta tykkäävät tästä.

Jaa somessa