Käsityöt

Aldarian

Dúnadan
Onko tuo urarauta sellainen että se vain painaa kolon pintaan, mutta ei varsinaisesti riko pintaa?
Niin olen käsittänyt, että se painaa vain uran pintaan rikkomatta sitä. Sen avulla saadaan myös vedettyä se ura "suoraan" niin, että se kulkee joka paikassa yhtä kaukana reunasta.

Laichalaf

ben enyd
Aldarianin projekti on kyllä valtavan upea. Itse tässä parina päivänä askarrellut minimalistisesti, käyttäen vain mitä kotoa löytyy. Aluksi tämä oli ns.10 minute build joidenkin lapsena kasattujen pahvijuttujen muistelua ja kun on pari erhettä tullut tehtyä niin nyt tämä on ainakin 2 tunnin homma itselle. Koronavirus ei liittyne asiaan mutta voihan se niinkin olla.

Materiaalit, talouspaperi, 10 munan kenno, pikaliimaa, maissihiutalepaketin kuori, sininen tussi vihreä elintarvikeväri, tyhjä lääkelevy ;-) , paperien nitoja tärkeimpiin liitoksiin, oranssi vahaliitu. Päällä oleva kuula on liian iso, että ei tästä replikaa saa :-D. Mahdolliset kuviot kannattaa ulkokehälle leikata ennen ensimmäistäkään kokoonpanoa, sisäkehä on periaatteessa säädettävissä niin että sopii erikokoisille... joo joo, hyvä kun pysyy kasassa.

(Lisätty originaalin kuva (tunnistustehtäväksi voisi lykätä, en ollut ainakaan itse kuullut tästä kuin reilu pari viikkoa sitten)

Liitetiedostot

Last edited:

Laichalaf

ben enyd
Sepä se, Suomen kruunu Kemin galleriassa. Toinenkin kopio on tehty, siinä pään kuuppa on perinteisen punainen.

Olisi voinut tajuta ettei kehän yläreunan kuvioita saa enää leikattua kunnolla sitten kun se on jo kehän muodossa. Sinällään tuo pahvinen on kohtalaisen kestävä, mutta tuet reunan helmille? pitäisi tehdä eri tavalla kuin tuossa yritelmässä, nyt vaakuna kilvet pitää niitä ylhäällä. Ja hiki pilaa sen varmasti, että pyöreä pipo tai hikinauha alle on melko välttämätön. Tämän aamuinen ajatus puuhastella pään kuuppaa sipsipussista ei toiminut, repeää liian herkästi :-D

Last edited:

Hanna Kullanväärtti

Kontulainen
Suomen Tolkien-seura
Jotain hyvääkin tässä poikkeustilanteessa: olen nimittäin saanut vihdoin tehtyä hobittiasuani 😊 Minulla on siis ollut jo pitkään projektina valmistaa itselleni hobittinaisen puku, mutta koskaan ei ole löytynyt aikaa käytännön toteutukseen. Kankaatkin on ollut ostettuna jo aikapäiviä sitten. Nyt on päällys- ja alushame valmiina. Juuri äsken leikkasin viitan (kätevä jos tulee taas joskus Tuima Talvi). Viittaa aion käyttää ihan arkivaatteenakin. Kaapissa odottelee paidan ja liivin kankaat ja kaavat.