Käsityöt

Shacklebolt, todella kaunis kastemekko! :)

Itse tein myös lahjaksi vauvanpeiton, jälleen kerran perinteisillä isoäidinneliöillä. Aikaa meni vajaa viikko, lankaa kolmisen kerää koukulla 4,5mm:

kuu+ja+peitto+027+(480x640).jpg


Kuvassa peitosta on takapuolella noin kolmasosa (pystysuunnassa 9 palaa).
 
Joululahjoista kun puhuin jo tuolla ilonaiheissa, niin en ole näköjään linkittänytkään viimeisiä valmistuneita joululahjoja tänne! Tosin meinasin vielä valmistaa leikkuulautoja ja jalkarahin pukinkonttiin, mutta ne on sitten koululla tehtäviä juttuja ne.

rompep%C3%A4iv%C3%A4t+ja+porot+014+(640x480).jpg


Alunperin amigurumiohje, mutta ihan vain seiskaveikkaan vaihtamalla näistä syntyi kaiken kaikkiaan noin 25 cm korkeat pehmolelut. Toivottavasti pienet tytöt tykkäävät! Lisäksi tein kaikki osat virkaten, että lelut soveltuisivat pienille saajilleen. Alkuperäisessä ohjeessa silmät nimittäin laitettiin muovista ja poroilla oli kulkuset kaulassa.
 
Ihanat porot! Vaikka itse en oikein tykkää monien pienten osien yhteen kiinnittämisestä, niin virkattujen lelujen söpöys saattaa lähiaikoina ylittää yhdistämisompelun kammoilun.

Kun on kesätöissä saarella, jossa 500 metriä bussiasemalta löytää lampaita laiduntamassa, on vaikeaa olla innostumatta paikallisesta villasta, varsinkin lankamuodossa. Marskogens lammin lankoja myy useampikin paikka (puoti, isompi myymälä tai käsityökahvila) Maarianhaminassa. Paksusta langasta, johon törmäsin ensimmäisenä, neuloin sormettomat hansikkaat tuhdilla palmikkokuviolla. Ne ovat självständiga torgvantar , koska langan paksuudesta ja ehkä hiukan liian pienistä puikoista (otin Saarelle mukaan kotoa vain 3,0- ja 4,0-pyöröpuikot) johtuen hanskat oikeasti pysyvät pystyssä melko hyvin ilman mitään tukea. :D Suunnitelmissa on ostaa hiukan ohuempaa lankaa samalta valmistajalta eri ruskean ja valkoisen sävyissä ja suunnitella kolmi- tai nelivärinen kirjoneulekuvio villapaitaan tai -takkiin. Jännää.

Käsityökauppa, johon ehtii sopivasti töistä lounastunnilla myy kauppiaan itsevärjäämää silkki-villasekoitetta. Siinä villa ei kyllä varmastikaan ole paikallista, mutta sympatiasyistä ja langan ihanasta värivaihtelusta johtuen ostin yhden vyyhdin vihreän ja keltaisen kirjavaa lankaa. Nyt siitä on syntymässä ensimmäiset varpaista aloittaen neulotut sukkani. Hauskaa, kun huomaa ettei jokin uusi ollutkaan niin kovin vaikeaa. :)
 
Tässä ylpeyden aiheeni ja koko 13-vuotisen käsityöurani huipentuma, eli antiikkinalle alkuperäisen ohjeen mukaan tehtynä täysin käsin. Yksikään osa ei ole nähnyt ompelukonetta, ja jopa liikkumismekaniikka on ommeltu käsin kiinni. Täytteenä sahanpurua ja äänilaite mahassa, jonka seurauksena nalle ääntelee, kun sen kääntää ylösalaisin tai ravistelee :)
 

Liitetiedostot

  • image.jpg
    image.jpg
    454,2 KB · Katseluja: 40
^Kaunis nalle! Isotätini taisi tehdä aikanaan samanmoisen nallen jollain kansalaisopiston kurssilla. Käsityönä alun alkaen tehty nalle on kyllä arvokas juttu :)

douv sanoi:
Ihanat porot! Vaikka itse en oikein tykkää monien pienten osien yhteen kiinnittämisestä, niin virkattujen lelujen söpöys saattaa lähiaikoina ylittää yhdistämisompelun kammoilun.

Kiitos! :)

Sunnuntai+008+(640x480).jpg


Huivikuvia+015+%2528480x640%2529.jpg


Huivikuvia+002+(480x640).jpg


Tässäpä taas muutama viime aikoina kuvailtu juttu. Lisäksi sain neulottua baskerin, mutta siitä ei ole vielä kuvia. Aloitin myös jämälankaprojektin, ajattelin virkata kaikki jämälangat afrikkalaisiksi kukiksi. Peitosta tulee värikkäin työ mitä olen koskaan tehnyt, mutta ehkä tämä tuleva syksy innoittaa kerrankin tekemään sellaisenkin. Lisäksi olen valinnut väriyhdistelmiä, joita en normaalisti tule koskaan valinneeksi. Ehkä tässä on aika päästää itsensä irti? [22]

Tässä vielä lähikuva tuon petroolin huivin pinnnasta, se on mielestäni todella kaunis:

Huivikuvia+020+%2528640x480%2529.jpg


Jämälankaprojektin lisäksi tarkoitus olisi tehdä Hello Kitty-amigurumi sukulaistytölle, tosin saatan tehdä siitäkin hieman suuremman (kuten aikaisemmin tekemistäni poroistakin). Opiskelukaveri haaveilee panssarivaunu-tossuista, joten nekin olisi tarkoitus syksyn mittaan toteuttaa. Itselleni meinasin neuloa petroolit lapaset huivin ja baskerin kaveriksi, mutta haluan ehdottomasti tehdä niistä kirjoneulelapaset. Jos löydän jonkin kivan ohjeen jossa on jotain kissoihin liittyvää kuviota, niin sellaiset ehdottomasti! Joskus bongasin sellaiset tassu-kuvioiset lapaset ja ne olivat todella hauskat. Valkoinen kuvio erottuisi vielä hyvin petroolin seasta.

Ja lovikat, niitä on ihan ehdottomasti kokeiltava vielä lähiaikoina!
 
^Ihana kuvio noissa ranteenlämmittimissä(?)! :)

Mä kokosin vähän yhteen tulokkaalle neulomiani juttuja ja otin kuvan. Pienet jutut on kivoja, kun ne valmistuu nopeasti (paitsi toi peitto toki.)
1002846_10201819918246091_1117544046_n_zps3937b5f2.jpg

Vaatteet tehty kaikki kastemekkoa lukuunottamatta Dropsin ohjeilla ja langoilla :)
 
Jestas ihmiset, te olette niin aikaansaavia ja taitavia että alkaa hävettää, kun olen itse nypertänyt yhtä pipoa viime keväästä asti eikä se ole vieläkään valmis =D

Mutta hiljaa hyvä tulee, ja pipon pintaan kiinnitettävät tuubineuleet venyvät kyllä joka viikko pituutta muutaman sentin. Kunhan pipo joskus valmistuu, pitäisikin taas kaivaa esiin miehen villatakki, jonka viime keväänä puoleen väliin päästyäni purin kun tajusin siitä tulevan liian pieni. En sitten saanut uudelleenaloittaessa aikaiseksi kuin helmaresorin.

Suunnittelin neulovani vielä animesta tykkääville sukulaistytöille joululahjaksi totoro-lapaset, mutta se projekti taitaa jäädä ensi vuoteen. Tällä vauhdilla nimittäin miehen villatakkikin on valmis vasta ensi kesän helteiden alkaessa, jos silloinkaan ;)
 
Shacklebolt, juurikin ränteenlämmittimet. Kiitos! :)

baskeri+012+(480x640).jpg


Siinäpä myös jonkinlainen otos parisen viikkoa sitten valmistuneesta baskerista. Seuraavaksi sille seuraksi ne lapaset, ja löysin kuin löysinkin sen tassu-ohjeen. Sellaiset sitten.

Isilmírë, eihän sinulla ole mitään hävettävää :) Jokainen tekee ajan, jaksamisen, innostuksen yms. puitteissa.
 
Jospa minäkin uskaltaudun tänne esittelemään joitakin kätteni tuotoksia. Pahoittelen ihan alkuu kuvien hiukan huonoa laatua.

Ensin jo aika kauan sitten nikkaroitu teehylly johon maalattu humalaa koristeeksi. Oli pakko testata silloin uutta pistosahaa:grin:
teehylly+002.JPG


Toiseksi Sallasta asti tuotu vanha harmaa lauta josta tein partyliten sähkökynttilöille seinätelineet.
21.4.2012+012.JPG


Kolmanneksi suurin askarteluni jossa myös Novalla on iso osa sahaajan ominaisuudessa. Eli rakennettiin meille uusi sänky. Tänään saatiin pääty valmiiksi. Lakkaus vielä puuttuu ja ruuvit on tarkoitus peittää valurautaiset näköisillä naulankannoilla kunhan lakkaus on suoritettu.
Puu on omasta pihasta pari vuotta sitten kaadettua haapaa sekä mökkisaunan rakentamisesta jäänyttä jämäpuuta.
s%25C3%25A4nky+001.JPG
 
^ Oi miten hienoja ja maalaisromanttisia! Kelpuuttaisin nuo kaikki milloin tahansa omaan kotiini. Onko nuo humalat maalattu ihan käsin tuohon teehyllyyn?

Kotikotona olen kunnostanut 40- tai 50-luvulta peräisin olevin vanhoja puutuoleja, jotka olisi tarkoitus ottaa käyttöön ruokapöydän tuoleiksi. Jahka saan mokomat maalattua, niin laitan kuvaa tännekin näkyville niistä.
 
On ihan kävin maalattu. Brtistä tulostin kuvia humalan eri osista ja maalailin sitten silmämääräisesti. Hauska kuulla että miellyttää jonkun muunkin silmää :)
 
Voi olla vähän turha viesti, mutta laitanpa vielä valmiiksi lakatun sängyn teille näytille. Nyt on naulanpäätkin liimattu paikoilleen.
Lakka on täysin matta ja siihen on sekoitettu hyvin vähän valkoista sävyä ettei lakka tummentaisi tai muuttaisi puuta keltaisemmaksi.
syyskuu2013+022.JPG
 
Jihuu, sain eilen valmiiksi elämäni ensimmäisen villasukan. Siitä tuli ihan onnistunut ja hieno. Vielä pitäisi neuloa sille pari. Tulin ajatelleeksi, että jos olisin oikein ahkera, voisin neuloa joululahjaksi villasukat kaikille sisaruksilleni. Sitten tajusin, että minulla on seitsemän sisarusta, mikä tarkoittaa neljäätoista villasukkaa. En tiedä olenko ihan niin ahkera kuitenkaan. :D
Tällä viikolla tuli tehtyä loppuun myös vihreävioletit ranteenlämmittimet. Nekin tavallaan kyllä ihan onnistuivat, mutta jotenkaan niistä ei tullut niin hienot kuin olin toivonut.
 
Ranteenlämmittimiin ja lapasiin tuntuu jotenkin helpommalta upottaa langanloppuja kuin ehkä kovempaan käyttöön tuleviin sukkiin.

Olen nyt innostunut neulomaan sukkia kärjestä alkaen ja opetellut sitä varten jopa uuden tavan tehdä kantapään. Näin loppuvuodesta on hyvä havahtua luvanneensa kahdelle henkilölle FB:n käsityöhaasteessa villasukat ja yhdelle päähineen. Se, joka pyysi itsetehtyä taulua perhosesta saa kyllä vain virkatun tiskirätin, jossa perhonen. Tuo viimoinenkin on vielä tekemättä mutta onhan tässä vuotta vielä jäljellä. Minulla kummasti kertyy käsitöitä koriin, ihan valmiinakin, mutta ongelmallista on sovittaa ne saajien kanssa yhteen. Pitäisi askarrella pahvia kestävämmästä materiaalista lähisuvun jalkapohjien mallit, jotta lahjayllätykset eivät menisi pilalle sukkia sovitellessa. Siten saisi valmiiden käsitöidenkin koria ehkä vajaammaksi.
 
Jaamar, olet tehnyt todella kivoja juttuja! :)

Minä olen näperrellyt tällaisia panssarivaunutossuja viime ajat, ohje on omasta päästä ja siksi kai siinä kestikin niin pitkään...

tossut+ja+valot+014+%2528640x480%2529.jpg


Militaria-jutuista innostunut koulukaverini siis tilasi moiset ja vihdoinkin ne ovat valmiit. Tuossa on tavallaan kaksi tossua päällekkäin ja välissä pari kerrosta vanua, ovat ihan huisin lämpimät!

Ja toinen koulukaveri puhui jotain toyota-tossuista, osaisinkohan tehdä moiset... :?
 
Joo, tuo oli se alkuperäinen kuva josta koko homma lähti liikkeelle, mutta säästäväisyys vei ainakin tässä asiassa voiton ja suunnittelin jonkinmoisen ohjeen itse :)
 
Jei! Saisinkohan minäkin vastaavat aikaiseksi lähivuosina... Ohjeen ostin Etsystä jo viime talvena, mutta siellä se muhii kansiossa muiden "sitten joskus" -projektien kanssa ;)

Olet kyllä käsittämättömän taitava, Anewielh.
 
Ihanat tossut!!

Itse olen taas hieman neulonut. Neuloin jo viime vuonna sisarelleni Moebius-kaulurin (linkki täällä http://catbordhi.com/patterns/cashmere-moebius-cowl-2/) ja sitten totesin, että haluan sellaisen itsekin. Nyt pitäisi vaan päätellä langat. Tuo oli tosi hauska ja helppo neuloa, eikä silmukoiden luominenkaan ollut hankalaa (siihen on tosi hyvä video!)

Mietin että jos neuloisin samanlaisen vielä äidillekin joululahjaksi.

Minulla aloittaminen on isoin ongelma. En tykkää luoda silmukoita ja ensimmäiset pari kerrosta ovat aina vaikeita. Kun siitä pääsee yli, niin sitten homma menee hyvin loppuun saakka (hieman niin kuin Tarun lukemisessa pitää päästä Briin yli...).
 
Ylös