Käsityöt

Kirjominen on kyllä siitä kivaa, että sitä voi tehdä aika monenlaisilla langoilla monenlaisille pinnoille ja aloittelijakin voi päästä aika helpolla näyttäviin tuloksiin. Tai sitten jos haluaa haastetta on mahdollista tehdä tosi hienoja töitä.
 
Ihana poikani halusi välttämättä ilahduttaa minua ostamalla omilla rahoillaan minulle tuliaisia yhteiseltä reissultamme. Bodleian Libraryn kaupasta löytyi Tolkien-näyttelyyn liittyen todella kauniita keraamisia "haltianappeja". Suunnittelen neulovani villatakin johon voin ne laittaa.

Tämä on nyt taas malliesimerkki minun suurisuuntaisista käsityöideoistani joita lähden intoa puhkuen toteuttamaan, mutta jotka harmillisen usein päätyvät kaapin perukoille. Nyt on kuitenkin ehkä enemmän toivoa valmistumisesta kun poika kyselee niiden nappien perään :joy:
 
Täällä oli toinenkin ketju liittyen käsitöihin (taisi olla Käsityöt ja askartelu) mutta kirjoitanpa tähän kun sattui ensin silmiin.

Tänään käytin ensi kertaa softista ja kuumaliimapyssyä käsitöissä. Jotain uutta siis opittu. :D Yllättävän kivuttomasti nuo toimivat vaikka teinkin vain aika nopean session. Ja mihinkäs se Aldarian softista tarvitsee kuulen jonkun kysyvän? No, vaikka en olekaan cossaaja niin erilaiset haarniskat ovat olleet mielenkiintoni lähes koko ikäni. Tässä kevään ja kesän mittaan olen pikkuhiljaa tuumaillut ja suunnitellut, josko koittaisin rakentaa erään haarniskakokonaisuuden cosplay tekniikoilla. Sehän kun ei iso, eikä vaativa, eikä aikaa vievä projekti ollenkaan olisikaan.:urg: :knockout: (piirretty kuva alla)
Ser_Livilla_armor.jpg
Joku saattaa haarniskan Dragon Age maailmaan kuuluvaksi tunnistaakin. Projekti on edennytkin sen verran, että kypärä on aika hyvällä mallilla ja periaatteessa vain maalausta vailla. Muista osista on tällä hetkellä olemassa lähinnä vain suunnitelmia ja aihioita (jos niitäkään). Lisäksi olen monta kertaa itselleni ihmetellyt, että mistä/miten nuo haarniskan kangasosat tekisin. Oma ompelutaito kun on jäänyt sinne ala-asteen ompelukoneen ajokorttiin.:lol: Silti projektia on vaan jatkettava. No onpa ainakin haastetta ja kuluuhan aika ainakin mukavasti näperrellessä. Siitä tuleeko valmista en sitten osaakaan sanoa mitään varmaa...
 
Haarniskoista puheen ollen, näin joskus kuvan jonkun itse tekemästä hobittikokoisesta "mithril" -rengaspanssarista. Se oli upea!
 
Haarniskaprojekti etenee mutta ongelmiakin ilmaantuu. Kypärän teossa ei juuri ongelmia ollut. Tämä voi johtua siitä, että olen kerran aikaisemminkin tehnyt täysikokoisen pahvi- /kartonkikypärän, joten minulla on jonkinlaista kokemusta sellaisen "sudenkuopista". Aikaisemmin tosin käytin kypärän tekoon teollisuuspahvia kun taas nyt koetin tavallista askartelukartonkia. Jälkimmäinen muotoutuu selvästi helpommin mutta on vähän turhankin "meltoa" ja ohutta tavaraa tähän tehtävään. Lopputulos vaati aika tavalla tukemista ja paklaamista mutta olen siihen kyllä loppujen lopuksi myös aika tyytyväinen.

Nyt on menossa mm. olkasuojukset ja heti tuli eteen se ongelma, että kun tekee varusteita itselle, niin ei ole mallia jonka päällä sovittaisi ja muovaisi mm aihioita. Se hyvä puoli on, että "malli" eli minä olen jatkuvasti saatavilla, mutta jo olkasuojien sovitus itselle on aika mahdoton urakka. Onneksi joitain apukeinojakin löytyy. Jostain luin, että cossaajat mm. käyttävät tuorekelmua ja maalarinteippiä ja teippaavat halutun jäsenen, saaden siitä sitten irrotettaessa muotin. Kokeilin ensin tätä mutta huomasin sitten, että folio on parempi alusmateriaali kuin tuorekelmu ja käytin sitä olkapään muotin otossa. Aika hankalaa senkin teko itsekseen oli mutta onnistui sentään. Olkasuojat ovat kyllä muutenkin yksi projektin vaikeista osista, niistä kun pitäisi saada vielä funktionaalisetkin eli liikkumaan käden liikkeiden mukaan (ainakin jossain määrin). No, tiesin kyllä mihin käteni iskin kun tähän projektiin lähdin.;)

Rengashaarniskaakin kokonaisuuteen kuuluu ja sen(kin) tekeminen on itselle aivan uusi asia. Netistä tosin löytyy paljon tutoriaaleja ja jos sinne asti joskus pääsen niin pitää kai kokeilla tuota "buttoned chain mail" tapaa sitä tehdä.
 
Rengashaarniskaakin kokonaisuuteen kuuluu ja sen(kin) tekeminen on itselle aivan uusi asia. Netistä tosin löytyy paljon tutoriaaleja ja jos sinne asti joskus pääsen niin pitää kai kokeilla tuota "buttoned chain mail" tapaa sitä tehdä.
Kannattaa kuulemma tehdä alumiinista niin ei tule liian painava. Veljeni halusi tehdä "aidon" ja kuten arvata saattaa, se painaa aivan hitosti :joy:
 
Alumiinia käytettäessä ei tosiaan taida tulla painoa niin pahasti mutta olen joitakin juttuja lukenut joissa mainitaan, että täysikokoiseen haarniskaan se on liian heikkoa. Renkaat voivat antaa myöten ja avautua haarniskan painon alla. Renkaiden halkaisijaa pienentämällä ja/tai rengasvaijeria paksuntamalla tätä voi kai kompensoida. Lopputulos ei kuulemma kuitenkaan ole silloin niin "aidon näköinen". Jotkut suosittelevat sähköpaimenaidoissa käytettävää metallivaijeria. Sitä ainakin saisi ison kelan.:grin:
Veljeni halusi tehdä "aidon" ja kuten arvata saattaa, se painaa aivan hitosti :joy:
Varmasti painaa veljesi rengashaarniska. Muistelen, että täysi rengashaarniska (siis hauberkki) saattoi painaa jopa 10-13 kg. Mutta tekikö veljesi todella aidon haarniskan eli niitatun rengashaarniskan (riveted mail)? Tämä meidän "nykyajan vässyköiden" butted mail kun ei ole kestävyydeltään aitoa nähnytkään. Minua korpeaakin aina todella paljon kun katselen YouTubessa näitä "how effective was mail armor" videoita joissa tekijät käyttävät butted mailia (jota muuten voisi mielestäni kestävyyden kannalta kutsua "butter mailiksi"). :lol:
 
Ei vaijeri sovellu mielestäni renkaiden taivuttamiseen, koska niin joustava materiaali taipuisi vain auki. 1.6-2,0 mm teräslanka on luultavasti yleisintä materiaalia silmukkapanssareihin. https://forum.sotahuuto.fi/viewtopic.php?t=5307

Niitattuja versioita tekevät käyttävät niitattujen lenkkien seassa kuulemma myös umpinaisia prikkojakin, jotta "kudoksesta" tulisi kestävämpi. Se samalla myös nopeuttaa tekemistä.
 
Ei vaijeri sovellu mielestäni renkaiden taivuttamiseen, koska niin joustava materiaali taipuisi vain auki
Puhuin paimenen aitavaijerista mutta nähtävästi sitä löytyy myös erilaisina (mm. sinkitettyjä, galvanoituja) ja eri vahvuisina (esim. 1,5-2 mm) teräslankoina. Luultavasti on tarkoitettu näitä.
Niitattuja versioita tekevät käyttävät niitattujen lenkkien seassa kuulemma myös umpinaisia prikkojakin
Eikös tämä "European 4-in-1" tyylinen reangaspanssarikudos mahdollista sen, että jokainen keskimmäinen rengas voisi aina olla kiinteä? Sehän toisi juuri sitä lisäkestävyyttä. Vai olenko käsittänyt ihan päin honkia.

Jos ja kun rengaspanssarin aika tulee omassa projektissani niin sen ei tarvitse olla kuin juuri tuota "butted" mallia eli rengaspanssarin näköinen. Lisäksi olen miettinyt, että ehkä olisi järkevämpää vain lisätä rengaspanssaria "asepaidan" hihoihin ja tehdä ehkä erillinen kaulus, kuin lähteä tekemään koko rengaspaitaa. Periaatteessa olen kyllä aina Livillalle kuvitellut täyden rengashaarniskan tuon rintahaarniskan alle. No ans kattoo...
 
Heh.. No sitä lähinnä tarkoitin, että vaijeri muodostuu aina useista ohuista terässäikeistä ja tuon tyyppisessä tarkoituksessa pitäisi käyttää ihan umpinaista metallilankaa, koska se pysyy rengasmuodossa eikä jousta taivutuksen jälkeen aina suoraksi kuten vaikka polkupyörän käsijarruihin kuuluvat vaijerit. ;)
 
Oho, umpinaista lankaa kyllä tarkoitin itsekin koko ajan mutta jostain tarttui tuo väärä sana-assosiaatio mukaan tekstiin. Hyvä huomio kumminkin. Eli rengashaarniskan tekoon siis metalliLANKAA.
 
Lisäksi olen miettinyt, että ehkä olisi järkevämpää vain lisätä rengaspanssaria "asepaidan" hihoihin ja tehdä ehkä erillinen kaulus, kuin lähteä tekemään koko rengaspaitaa. Periaatteessa olen kyllä aina Livillalle kuvitellut täyden rengashaarniskan tuon rintahaarniskan alle. No ans kattoo...
Muistaakseni sydänkeskiajan lopulla lähtökohta oli rengaspanssari, jonka päälle lisättiin levyjä metallista tai kovetetusta nahasta, mutta myöhäiskeskiajan loppua kohti tultaessa lähtökohta olikin levyhaarniska, jonka alle puettiin vain levyjen suojaamattomissa kohdissa rengashaarniskalla vahvistettua kangasvaatetta. Olin vähän yllättynyt nähdessäni ensimmäisen kerran kuvituskuvaa tällaisesta valitut palat -rengashaarniskasta, mutta täytyi tunnustaa sen olevan varsin järkevä peli. Muutenkin lopputulos peittää usein näkyvistä monta tärkeää ja kiinnostavaa seikkaa haarniskoinnissa.
 
Tässä haarniskaprojektissani pitäisi kyllä olla jonkinlainen malli- tai sovitusnukke apuna. Käyttääkö täällä kukaan sellaisia ja jos ko. esineen (tai vastaavan) omistaa niin mistä on hankkinut?
myöhäiskeskiajan loppua kohti tultaessa lähtökohta olikin levyhaarniska, jonka alle puettiin vain levyjen suojaamattomissa kohdissa rengashaarniskalla vahvistettua kangasvaatetta.
Tosiaan, varsinkin kokolevyhaarniskan tullessa ns. valtavirraksi, rengashaarniskaa käytettiin sen kanssa enää suojaamaan kohtia joita levy ei peittänyt. Joko vahvistuksena vaatteissa kuten sanoit (varsinkin kainalot ja käsien alapuoli) tai sitten erillisinä osina kuten rengaspanssarihelmalla (haaraväli) ja -kaulasuojalla.
Tämä pisti juuri miettimään josko tekisin samoin tässä Livillan haarniskaprojektissa. Siinä tapauksessa voisin tehdä vain "rengaspanssarihihat", kaulasuojan ja ehkä helman, jotka voisi kiinnittää jonkinlaiseen asepaitaan/takkiin. Se olisi varmaan myös helpompi ja mukavampi pitää päällä muun haarniskakokonaisuuden kanssa. Toisaalta jos rengashaarniskaa alkaa tekemään niin minua kyllä houkuttelee ajatus tehdä saman tien sitten koko haarniska.
 
@Aldarian sovitusnuket ovat aika kalliita, n. 150 e ainakin. Hyvällä tuurilla voi tietysti löytää käytetyn. Sovitusnuken voi tehdä myös itse. Kansalaisopistoissa on kursseja joissa sellainen tehdään, ei ole kovin vaikeaa. Sovitusnukke helpottaa kyllä työskentelyä tosi paljon! Olen joskus käyttänyt vaatteita kaavoittaessani ja ommellessani, en kylläkään omista omaa.

Minä olen tänään tuskaillut naapurieni (ks. ärsytysketju) lisäksi myös villatakkiprojektini kanssa. Rasittavaa olla näin perfektionisti! Olen jälleen kerran purkanut enemmän kuin tehnyt valmista. Ja kun mitkään valmiit ohjeet eivät tietenkään kelpaa, aina täytyy itse kokeilla kaikki vaikeimman kautta... Mutta nyt olen vihdoin tyytyväinen ja työ etenee :)
 
@Aldarian mitä jos tekisit sovitusnuken vanhasta paidasta ja jesarista? Paita päälle ja joko itse tai jonkun avulla jesaroidaan paita ihon myötäiseksi. Sitten leikataan se auki jotta pääset ulos sieltä ja teipataan takaisin kiinni. Tukitaan pohja ja kädentiet ja täytetään jollain niin että siitä tulee tukeva. Netistä löytyy monenlaisia ohjeita kun laittaa hakusanoiksi duct tape mannequin.

Oma projektini on edelleen vaiheessa, kun ommella voi vain silloin kun pieni nukkuu. Ei valmistunut Turun markkinoille vaikka tarkoitus oli. Puvustani on pitkät saumat ommeltu, mutta saumoista vain osa vasta käännetty. Olkasaumat piti purkaa ja tehdä uusiksi, samoin hihojen istutus. Nyöriä ja nyörinreikiä en ole vielä aloittanutkaan. En ota nyt stressiä tän kans, jos ei kerkee Hämeen markkinoille niin sit ei kerkee. Parempi tehdä kunnolla kuin hutiloida ja katua jälkeenpäin.

Lapselle sain aikaiseksi myssyn ja mekon. Housut ovat tässä työn alla. Päällitunikaan (tunika tarkoittaa hihatonta mekkoa) on kankaat leikattu myös. Kattoo valmistuuko housut aamuksi Hollolan markkinoille mukaan vai menneekö modernimmissa.
 
Jos haluat Aldarian kokeilla, miltä tuntuu pitää noin viisi kiloa painavaa päällysvaatetta, mene paikkakuntasi terkkarin röntgenosastolle ja pyydä saada sovittaa lyijykumiessua. Se on vähän etupainoinen, mutta jos kietaiset samanlaisen selkäpuolellesikin, niin pääset jo kymmeneen kiloon. Tämä siis vain tuntuman vuoksi. Cossaajien keskuudessa ei lyijykumiessuun sonnustautuminen tuo katu-uskottavuutta.
 
mitä jos tekisit sovitusnuken vanhasta paidasta ja jesarista?
Kiitoksia vaan ideasta.:D Hetihän tuota oli kokeiltava, joten jeesusteippiä ja vähän muitakin tarvikkeita hankittuani pistin kädet työhön. Ja valmistuihan siitä jotain mallinukkea muistuttavaa. Suurimmaksi ongelmaksi muodostuikin jalkatuki. Suunnittelin siitä niin korkeaa, että nukke olisi ollut suurin piirtein minun mitoissani mutta hankkimani muoviputki ei kestänytkään nuken painoa (jota tuli muuten yllättävän paljon). Edes nuken (tukijalan) varren madaltaminen ei ratkaissut ongelmaa. Hätäratkaisuna iskin sitten nuken varren metallisen jalkalampun alaosan jatkeeksi, jolloin homma toimi. Ei sitä siihen voi pysyvästi jättää (kun lampullekin olisi tarvetta) :grin: mutta kelpaa väliaikaisratkaisuna. Ja koska mikään ei ole tapahtunut ellei siitä ole kuvaa niin alla yksi pikainen (ja huonohko) otos "dummysta". (vanhaan t-paitaan komeasti puettuna)

dummydummy.jpg
 
Vielä muutama huomio tuosta "jeesuteippimannekiinin" teosta, jos joku muukin sattuisi yrittämään. Homma onnistuu itsekseenkin mutta huomattavasti asiaa helpottaa jos on kaveri apuna. Tällöin "malli" saa keskittyä vaan paikallaan olemiseen kun toinen teippailee häntä peittoon.;) Esimerkiksi selkäpuolen teippaaminen oli yksikseen aika vaikeaa ja koska käsiä piti varsinkin silloin käännellä eri asentoihin ei "oma muotokaan" pysynyt teippauksen aikana jatkuvasti samana. Kaverin kanssa homma toimii varmasti helpommin, nopeammin ja lopputulos on siistimpi ja muodoltaan oikeampi.
Toppaukseen käytin pääasiassa kolmea vanhaa tyynyä ja makuualustan solumuovista tein "muotit" käsivarsien ja lanteiden aukkoihin. Tukirakennetta kannattaa tosiaan myös pähkäillä ja valita joku tukeva materiaali. Oma valintani eli 3,5 cm vahvuinen valkoinen muoviputki (ja siihen liittyvät erilaiset jatko-osat (lähinnä T-liitokset) ei tätä kriteeriä täyttänyt. Nuken sisään siitä sai varsin oivan tukirakenteen mutta kuten sanottu niin jalustarakennelma ei sitten kestänytkään nuken painoa.
 
Pientä päivitystä koskien haarniskaprojektiani. Olkasuojukset ja rintapanssari ovat olleet työn alla ja edistyneetkin jonkin verran. Kuvia en niistä kuitenkaan vielä tänne laita. Sen sijaan tässä liitteenä pari pikaista (huonossa valossa otettua, sorry) kuvaa kypärästä.

Kypärä alkaakin olla lähes valmiina. Tässä vaiheessa voisin sanoa, että ohuemman pahvin/kartongin käyttäminen kostautui maalausvaiheessa. Kartonki kupruili kostuessaan ikävästi, vaikka olin sitä koettanut pohjustaakin. Kupruilu olisi kyllä näin jälkikäteen ajatellen pitänyt älytä etukäteen. No ei auttanut muu kuin koettaa tasoitella kupruilua siloitteella, mikä taas tiesi todella paljon lisää hiomista ja uudelleen maalausta. En onnistunut aivan kaikkia jälkiä häivyttämään, joten pinta jäi paikoin vähän "rosoiseksi". Lopputulosta pitäisi varmaan vielä "vanhentaa" ja elävöittää mutta ans kattoo. Maalaus on aina ollut minun heikoimpia osa-alueitani. Jos jollakulla on vanhennukseen niksiä antaa niin antaa paukkua vaan.

Kypärä on siis mittakaavassa 1:1 eli päässä pidettävä. Kaikkien kypärän tekoa mahdollisesti harkitsevien kannattaa muuten pistää mieleen, että kypärät ja varsinkin "full helmet" malliset ovat isoja. Ihmispää on yllättävän iso ja se näkyy kypärän mitoissa. On paljon helpompi piirtää hahmolle pieni ja siisti kypärä, joka "nuolee päätä" kuin tehdä sellainen omaan päähän. Olen kyllä kerran aikaisemmin tehnyt full helmet kypärän aihion, joten asia oli minulla tiedossa mutta siitä huolimatta tästä tuli hiukkasen tiukka korvien kohdalta. Ei häiritsevän tiukka mutta kuitenkin.
Mutta ne kuvat...

helmet.jpg
 
Ylös