Kävellen Mordoriin -haaste!

Itse laskin vuoden alusta askelmittarin lukeman mukaan ja olen nyt Sääskivedensuolla jossain kohtaa menossa. Hauska haaste :)
Kertokaa nyt tietämättömälle, että missä ihmeessä Sääskivedensuo on:grin: En löydä sitä mistään kartasta eikä muualtakaan oikein löydy tietoa.

Tosin meikäläisen kävelyt ovat parhaimmillaankin satunnaisia ja pyöräily on jäänyt kun ei enää pysty työpaikalle pyöräilemään.
Itselläkin on jäänyt arkiliikunta kovin vähäiseksi kun koulumatkapyöräilyä ei enää voi harrastaa. Jos voisi, olisin varmaan menossa jo Peikkokorvessa:D
 
Hauska idea!

Minulla oli tuo "Walk to Mordor" -sovellus ladattuna ja kuuluin Stravassa ryhmään, joilla kaikilla oli sama tavoite. Mutta siinä ryhmässä oli jotain rasittavia ultrajuoksijoita, jotka ravasi sen koko matkan parissa kuukaudessa. Masensi ne niiden päivitykset Konnun metiköissä rämpiessäni ? Ja siinä vaiheessa kun en itse vuoden tarpomisen jälkeen ollut vielä lähelläkään edes Moriaa, niin kyllästyin kyttäämään niitä kilometrejä (maileja).

PS. Mitähän muuten lie Tolkien ajatellut, kun pisti hobitit ravaamaan 30-40 km päivävauhtia (poluttomassa maastossa, myöhäisistä heräämisistä, pitkistä evästauoista ja päiväunista huolimatta)? Aikaa riitti vielä lauleluunkin. Onko kukaan muu koskaan ihmetellyt asiaa? Vai oliko Keski-Maan mailit lyhyempiä?
 
PS. Mitähän muuten lie Tolkien ajatellut, kun pisti hobitit ravaamaan 30-40 km päivävauhtia (poluttomassa maastossa, myöhäisistä heräämisistä, pitkistä evästauoista ja päiväunista huolimatta)? Aikaa riitti vielä lauleluunkin. Onko kukaan muu koskaan ihmetellyt asiaa? Vai oliko Keski-Maan mailit lyhyempiä?
Kun ei ole koskaan perehtynyt siihen millaisia päivämatkoja hobitit todella tallasivat ei ole tullut mieleen ihmetellä :D Ehkä tämä onkin asia jota Tolkienkaan ei miettinyt loppuun asti?
 
Kontuwiki auttaa aina! (Kolmen päivämatkan päässä Briistä itään)

Siis että missä Sääskivedensuot ovat/olivat? Ja kuinka kaukana jostakin? Eilen aamulla kirjoitin tällaista. Linkki Kontuwikiin mukana. Kontuwikistä löytyy kaikenlaista tietoa Keski-Maasta ja Kuolemattomista maista (ja vähän niiden ulkopuoleltakin).
 
PS. Mitähän muuten lie Tolkien ajatellut, kun pisti hobitit ravaamaan 30-40 km päivävauhtia (poluttomassa maastossa, myöhäisistä heräämisistä, pitkistä evästauoista ja päiväunista huolimatta)? Aikaa riitti vielä lauleluunkin. Onko kukaan muu koskaan ihmetellyt asiaa?
Minä! Laskeskelin joskus teininä noita välimatkoja ja pohdiskelin päivämatkojen pituuksia ja todellakin hämmästelin niitä. Varsinkin kun hobiteilla hyvin lyhyinä henkilöinä oli myös hyvin lyhyet jalat, niin on siinä ollut kipittämistä varsinkin isompien perässä pysytellessä. Jos tuohon aikaan olisi ollut askelmittareita, niin niiden lukemat olisivat varmaan olleet pelottavan korkeita etenkin näillä lyhyillä tyypeillä.
 
PS. Mitähän muuten lie Tolkien ajatellut, kun pisti hobitit ravaamaan 30-40 km päivävauhtia (poluttomassa maastossa, myöhäisistä heräämisistä, pitkistä evästauoista ja päiväunista huolimatta)? Aikaa riitti vielä lauleluunkin. Onko kukaan muu koskaan ihmetellyt asiaa? Vai oliko Keski-Maan mailit lyhyempiä?

Samaa olen miettinyt. Ja painavat pakkaukset selässä. Mutta lyhytkin oppimäärä hobittitietoutta kertoo meille, että kyseessä on melkoisen katajansitkeä pikkukansa. Itse totesin eräällä vaelluksella eräopaskurssitoverilleni, että hän vetää aikamoisia entinaskeleita, sillä jouduin välillä kipittämään kolmekin pientä askelta hänen jäljessään. Siinä oli kyllä hobittifiilis.

Ultrajuoksijoilla lienee näkymätön Sarumanin piiska viiltämässä selkänahkaa? Sarumanin örkit taisivat olla sen aikaisia ultrajuoksijoita, jos jotkut.

Sääskisuosta: mieleeni nousee elokuvista se kohta, jossa Pippin kummastelee mitä ne sääsket syövät silloin, kun siellä ei ole hobitteja.

Minäkin muuten ensin ajattelin, että pyöräillyt kilometrit olisivat jollain lailla huijausta, mutta päätin sitten rinnastaa sen ponilla ratsastamiseen, sillä hobitit eivät talsineet koko matkaa omin koivin.
 
Jos olivat hobitit kovakuntoisia vaeltajia niin entäpä sitten Aragorn, Legolas ja Gimli örkkijahdissaan: juoksivat reilusti yli 200 km 3-4 päivässä. Ja Aragorn oli, mitä, lähes 90-vuotias noihin aikoihin. Kyllä tässä alkaa tämmöistä tavallista kuntoilijaa tosissaan masentaa ?
 
Jos olivat hobitit kovakuntoisia vaeltajia niin entäpä sitten Aragorn, Legolas ja Gimli örkkijahdissaan: juoksivat reilusti yli 200 km 3-4 päivässä. Ja Aragorn oli, mitä, lähes 90-vuotias noihin aikoihin. Kyllä tässä alkaa tämmöistä tavallista kuntoilijaa tosissaan masentaa ?
Mutta Aragornhan oli joukon nuorin.

Sitä paitsi tuota saavutustahan kehuttiin, mutta muuten päivämatkoista ei puhuttu. Ottaen huomioon kantamukset ja maaston vaikuttavat pitkiltä, mutta Tolkien ilmeisesti on ajatellut hobiteille siedettäväksi. Nämä kai hän yleensä mietti tarkkaan.
 
On kyllä ollut aikomus tehdä päivän pyörävaellus tässä hengessä. Pitäisikin varmaan mitata kuinka pitkä siitä tulee, onko edes kolmasosa kolmen kulkijan taipaleesta. (Pikainen mittaus sanoo että ei tule, jonnekin hiukan yli 50 paikkeille menee. On siinä sentään hiekkatietä melko pitkiä pätkiä.)
 
Last edited:
Mutta Aragornhan oli joukon nuorin.
Joo, mutta Legolas oli haltia ja kääpiöiden kerrottiin olevan tottuneita pitkiin marsseihin raskaiden kantamusten kanssa
(vaikka Gimli valittikin koko ajan). Aragorn oli näistä kolmesta lähimpänä tavallista kuolevaista.

Sepä juuri näissä suorituksissa ihmetyttää kun Tolkien tosiaan yleensä oli niin tarkka.
 
Ajattelin itsekin aluksi pyöräilyn olevan huijausta, mutta perustelin itselleni että menihän saattuekin välillä ratsain ja meloen, ja itse vain korvaan ne nykyaikaisemmalla versiolla:grin: Pääpaino on silti kävelyssä ja lenkkeilyssä, pyörällä on tainnut mennä vain parikymmentä kilometriä.


Ratsastaen saattue, tai siis tässä vaiheessa neljä hobittia, menivät matkan vanhan metsän laidalta Briihin. Siitäkin suurin osa mentiin metsässä sekoillen.
 
Seurataanko tässä vain Frodoa ja Samia, kun ollaan menossa Mordoriin?

Muilla jäsenillä oli aika innovatiivisia liikkumistapoja, kuten Merrillä ja Pippinillä (örkin kantamana, entin kantamana, ratsastusosuuksia kummallakin erikseen, Merrillä sekä itse ponilla ratsastaen että hevosen kyydissä, Pippinillä vain Hallavaharjan tarakalla) ja muillakin.

Frodo sai välillä istua Asfalothin selässä ja hänet kannettiin kahlaamolta Rivendelliin. Lisäksi Frodoa ovat lyhyen matkan kantaneet örkit ja loppuvaiheessa jopa Sam. Niiettä liikkumislajien moninaisuus kuuluu ennemmin asiaan (vrt. vielä Gandalf kotkan selässä).
 
Seurataanko tässä vain Frodoa ja Samia, kun ollaan menossa Mordoriin?
Itse teen näin, seuraan siis pelkästään Frodoa ja Samia. Muun saattueen pöljäilyt jätän tylysti välistä.
Niiettä liikkumislajien moninaisuus kuuluu ennemmin asiaan (vrt. vielä Gandalf kotkan selässä).
No tämäpä juuri. Liikutaan miten huvittaa, ei saattuekaan niin kranttu ollut etenemistapojensa suhteen.
 
Ylös