Kävellen Mordoriin -haaste!

Nyt on ensimmäiset viralliset mailit/kilometrit kävelty ja olen virallisesti liittynyt teidän muiden kävelijöiden joukkoon. :)

Tänään päättyy sopivasti polkupyöräilyn kilometrikisa, mutta enhän minä saanut enää viimeisinä päivinä aikaan mitään pyöräilyä, mitä vielä. Keräsin vaelluksen jälkeen voimia tälle mahdollisesti muutaman vuoden kestävälle kävelyoperaatiolle. Kiersin polun, joka sijaitsee kotikaupungissani, mutta en ole koskaan ennen tätä tullut tuolle polulle mentyä. Kyseessä on Haunisten altaan 3,5 km (2,17 mailia) kierros. Täällä lähinurkilla on minulle muitakin ennen kävelemättömiä polkuja. Päätin, että kerään tähän haasteeseen kilometrejä ainoastaan kävelystä. Höystän haastetta siten, että räpsin valokuvia ja yritän löytää sopivia kohteita, jotka voisivat vastata maisemia ja näkymiä sieltä sun täältä Keski-Maata.

Kuten aikaisemmin mainitsin esimerkiksi herra Magotin maissipellon. Ja jos tuo ei ole maissia, niin kertokaa mitä se on niin voin taas vähän lisätä tietämystäni. Maissi mulle tuosta mieleen tuli.
 
Last edited:
Tänään pääsin alavilta mailta pois kiipeämällä kymmenmetrisen jyrkänteen, yllätyksekseni löysin sieltä piipun kärjen, tämä lienee jonkin matalan luolan tai pikemminkin kolon savuaukko. Olisinko sattumalta törmännyt hobitinkoloon täällä, Sääskivedensoiden takana?
Lähiympäristössä kasvoi tavallista enemmän omenapuita, ja muutenkin yllättävän paljon kaikenlaista syötävää. Joitakin kirsikkapuita löytyi kasvamassa etelään suuntaavilla kalliopainanteilla. En nähnyt ketään ihmistä, en haltiaa, en hobittia, mutta eläinten tekemiä polkuja riittää. Vähän jäniksiä siihen nähden. Jatkoin matkaa hetken huhuiltuani ja viimeisen kerran katsoessani taaksepäin en edelleenkään nähnyt ketään.

(Kiipesin siis talon katolle ja matka eteni vielä vähän sen jälkeen, jäljellä olisi 2750 km.)
 
Viimapääkseni muodostui vuoden pisimmällä pyörälenkillä Konsantien nousu Vaisaaren alueelle Raisiossa. Oikeaan Viimapäähän verrattuna varsin pieni 22,5 metrin (jos luin karttaa oikein) nousu noin 350 metrin matkalla (~6,5%). Pienin välitys käytössä jo ekan 20m jälkeen. Sen jälkeen paluumatka kotiin oli helppo, ja löysävauhtinen. Huomenna särkee reidet (tai jo tänään illalla)
 
Last edited:
Föri vastaa ilman muuta Bukinpurin lauttaa. :D
Retkeilyalueilla on lisäksi näitä vesistöjä ylittäviä lauttoja, joissa ihan itse vedetään lauttaa köydellä eteenpäin. Lähin täältä taitaa olla Teijossa.
Onhan näitä yhtäläisyyksiä kiva löytää ihan läheltä.
 
Kuukivi Rankkibukin tämän viikonlopun leiri sijaitsee noin seitsemän seitsemän mailin verran itään Viimeiseltä Sillalta. Tätä menoa hän ehtii Rivendelliin paljon aiemmin kuin luulin. Olin ajatellut hänen viettävän talven siellä, mutta pyöräilykausi jatkuu todennäköisesti paljon pidemmälle kuin jäljellä oleva matka. Ehkä kerään sitten hänelle maileja valmiiksi varastoon kevättä varten...
 
16 kilsan metsäretki siivitti minut tänään Punasarven solaan. Olipa kaunis ja lämmin päivä, ei jotenkin uskoisi että on syyskuun loppu. Täysin päinvastainen keli siis kuin Saattueella kyseisessä paikassa! Muitakin kulkijoita poluilla oli suorastaan pilvin pimein.

Seuraava isompi etappi on Morian portti 70 km päässä.
 
Minä täällä nautin vasta Konnun maisemista ja syksyn kauniista väreistä. Olen hakeutunut lähiseudun poluille, joita en ole aikaisemmin kävellyt. Tänään vuorossa oli Pomponrahkan noin 2km lyhyt lenkki, joka soveltuu myös ihan pienille lapsille ja sitä pikkuväkeä polulla tosiaan oli useampi vanhempineen. Nämä useat Suomen polut ovat juuri sellaisia, että kävelet suolla pitkoksia pitkin ja vain parin kilometrin päässä on lentokenttä. Ei näin olisi jossain urbaanissa suurkaupungissa.
Haastoin itseni ottamaan myös valokuvia ja niitä olen ottanut. Vielä pitää kohdistaa kuvat oikein ja löytää Konnusta se vastaava paikka. Ainakin kolmen neljännyksen kivi on vielä vähän haussa. Se olisi kiva bongata jostain.
 
Last edited:
Kuukivi Rankkibuk on viettänyt viikonloppua leiriytyneenä karttakirjani mukaan Peikkokorvesta Kohuveteen virtaavan puron varteen. Jos ensi viikolla ei tule kummempia esteitä matkan jatkamiseen, hänen pitäisi saavuttaa viikon loppuun mennessä paikka, jossa kivettyneet peikot seisovat.
 
Last edited:
Kolmen neljännyksen kiveksi käynee esim moottoritien ylikulku vähän ennen Karevanrahkaa.

Oma poni on nyt saanut uuden kengän ja hiertävä jalustin on säädetty oikein. Vielä en ole rasittanut tuota kumppania kuin 4 kilometrillä sen pitkän lenkin jälkeen jolloin asian huomasin.

Uskomaton määrä maantiepölyä ja muuta roskaa kertyy fillarin koneistoon. Kyllä tuo olisi vuosittain tai jopa puolivuosittain putsattava kunnolla. Ketjulukon vaihto oli sen verran voimaa vaativa homma että kun sen vihdoin sai kunnolla kiinni ei halunnut enää lähteä minnekään. Luultavasti mulla oli väärä tekniikka saada se paikoilleen. Putkimiehenteippi osoitti jälleen monikäyttöisyytensä.
 
Tänään tuli ylös-alas-menoa portaissa sen verran että kirjaan puoli kilsaa, vaikka matka ei varsinaisesti edennytkään kuin 50 metriä. Luonnollinen reisitreeni huonekalujen siirrossa. Omalta osalta lähinnä kirjojen kantamista.
 
Last edited:
Arvioin viime viikolla tulevan matkavauhdin harvinaisen nappiin: Kuukivi Rankkibukin teltta (tai keppien ja narujen varaan pystytetty suojakangashan se vain on) seisoo tämän viikonlopun sen puron varressa, jonka tienoilla karttakirjani sanoo Aragornin ja hobittien tavanneen Glorfindelin. Kivettyneet peikot ovat jonkin matkaa tieltä metsään päin, mutta eiköhän Kuukivi ole ehtinyt jo tehdä patikkaretken niitä ihmettelemään. Ainakin itse paarustin tänään pari tuntia metsässä sieniä noukkien, ja veikkaan hänen olleen varsin samanlaisissa puuhissa.
 
Vihdoin haaste vastaanotettu. Liityin Mordoriin kävelijöiden iloiseen joukkoon syyskuun lopulla. Starttasin tarkkaan ottaen 23.9. eli samana päivänä kuin Frodo, joskin matka on taittunut huomattavasti hitaammin. Tänään vihdoin selvisin Krikkoloon asti, eli minulta meni melkein kolme viikkoa siihen, mihin Frodolta meni kolme päivää..
Sen verran helpotan urakkaa, että lasken mukaan myös pyöräilyt. (Hobiteillakin oli alkumatkasta ponit :). Työmatkoista kertyisi sitä kautta reippaat 20 kilometriä päivässä, mutta meidän firmassa pysytään ilmeisesti etätöissä ensi syksyyn asti, joten ihan oikeasti pitää lähtemällä lähteä liikkumaan, jotta saa kilometrejä kasaan.
Tosin tänään käväisin poikkeuksellisesti officella Ruoholahdessa ja tapaamisessa keskustassa, mistä kertyikin kilometrejä jo sen verran, että selvitin samalla reissulla Maggotin pellot, Bukinpurin lautan ja Krikkolon. Taisipa matka jatkua jo Vanhaan metsään saakka, ainakin eksyin jälleen kerran kotimatkalla Helsingin Keskuspuistossa, jossa reitit menevät ristiin rastiin.
Eli kyllä tässä kevääksi Mordoriin päästään. Ei ehkä kuitenkaan ihan ensi kevääksi :)
 
YOU SHALL NOT PASS! Sinne vuoren sisään jäi Gandalf. Muu saattue kolkuttaa Lothlorienin kuvainnollisia portteja luultavasti jo huomenna.

Eteneminen on ollut nyt tosi ripeää, koska jo ihan työssäni kävelen paljon. Lisäksi olen ottanut kaupunkipyöräilyssä pienen loppukirin: tavoitteeni on ylittää tällä kaudella 500 kilsan raja (kaupunkipyörillä ajaminen käy muuten ihan työstä, eivät ole mitään kevyitä poljettavia). Kautta on jäljellä kaksi viikkoa ja matkaa tavoitteeseen 35 km. Jos muu ei auta menen kuun lopussa ajelemaan kotikatuani eestaas niin pitkään että tarvittavat kilsat tulevat mittariin ?
 
Tämän viikonlopun ajaksi Kuukivi Rankkibuk on leiriytynyt noin viiden mailin päähän paikasta, jossa saattue karttamerkintöjen mukaan nukkui ennen Bruinenin kahlaamon ylitystä. Koska Kuukivi poneineen matkaa paljon saattuetta rennompaan tahtiin, kahlaamon lännenpuooleinen ranta saattaa hyvinkin olla hänen seuraavan viikonloppuleirinsä paikka. Yli asti hän tuskin ehtii, koska minulla ei ole kuin neljä mahdollista pyöräilypäivää tulevalla viikolla.
 
Tämä hobitti jumittaa ihan täysillä vielä Konnussa. Tänäänkin tuli ulkoiltua ja syötyä nuotioruokaa ihan hobitin masun täydeltä, mutta matka ei edennyt. Ja jos Konnun majatalot ovat tätä luokkaa, niin matkanteko kestää. Tällä hetkellä pieni realistinen tavoite olisi viettää joulua Krikkolossa. Tai sitten täytyy jäädä Magotin maatilalle ja maksaa muutaman päivän Yuleajan täysihoidosta. :)
 
Ylös