Kävellen Mordoriin -haaste!

Taaperran laskennallisesti neljättä päivää Rivendellin jälkeen. Saapa nähdä ehdinkö kaivoksille uudeksivuodeksi.
 
Terveisiä täältä Lothlorienin ja Emyn Muilin välimaastosta. Kilsoja on takana 1765 ja Sormuksen tuhoamiseen matkaa 1106 km. Seuraava etappi on Emyn Muil 120 kilsan päässä.

Jos aion saada Sormuksen tuhottua ennen kesää, on matkaa taitettava jouluaatosta toukokuun loppuun asti joka päivä keskimäärin 7 km. Mulla 10000 askelta on melko lähellä tuota km-määrää (ja kymppitonni rikkoutuu melkein joka päivä), joten tavoite on mahdollinen, muttei helppo. Katsotaan miten ämmän käy!
 
Taaperran edelleen tuota 6 days after Rivendell - etappia kohti. Etenee hitaanlaisesti. Tosin nyt saattaa vauhti parantua kun olen hiihto"lomalla".
 
Olen ihmetellyt jonkin aikaa, miten perheen toinen kävelijä saa jatkuvasti lisää etumatkaa, vaikka kävelen miten. Otamme kumpikin pvän km matkan Polarista. Tänään olen aamupäivän touhunnut kotona eestaas, kun lapsoseni on lähinnä hengaillut omassa huoneessaan. Iltapäivällä kävimme yhdessä kävelemässä = täsmälleen sama matka. Lopputulema: Lapsella on 2 km enemmän Polarissa! Epäreilua!!! Minne voin valittaa? Teille ainakin. Polarille? Hesarin yleisönosastolle?
 
Jos lapsi on koneella ja mittari ottaa kun liikuttaa kättä näppäimistöllä?
Tai sitten sinä otat paljon pidempiä askelia ja lapsi kipittää?
 
Kauan kesti se uudenvuodenlupaus, kun ei sitä edes muistanut. No mutta tässä joku päivä alan vielä liikkua, ihan varmasti alan :D
 
Hehee minä etenen! 9 päivää Rivendellistä on "enää" 66 kilsan päässä. Viime vuonna kävelin lähes 900 km kännykän askelmittarin mukaan, jännä miten niitä kilometrejä kertyy kun ottaa tavaksi muutaman kilometrin (eli korttelin ympäri vähän alle 1km - 10km välillä vaihtelevan) iltapäivälenkin, yleensä kävellen mutta välillä hiihtäen (pisimmät matkat) ja joskus uskaltaudun jopa pyöräilemään vähän.
 
Saavuin tänään paikkaan, jossa Saattue oli 6 päivää Lothlorienin jälkeen. Matkaa takana 1939 km. Olen taapertanut matkaa jonka Saattue kulki neljässä päivässä (351 km) marraskuun 16. päivästä alkaen eli 69 päivää. Sormuksen tuhoaminen häämöttää 931 kilsan päässä. Kyllä tässä saa 10000 askelta päivässä rikkoa vielä kerran jos toisenkin ennen kuin urakka on ohi.
 
Itse talsin edelleen väliä Rivendell - Sumuvuoret. 16 kilsaa 9 days after Rivendell - kohtaan. Mahdollisesti ehkä tällä viikolla saavutettavissa, tai sitten ei. Joka tapauksessa en ole ennen hiihtolomaa Paatsamalassa, mitenkään. Hollin Ridge -paikkaan on 160 kilsaa, mikä ihme se sitten suomeksi onkaan ja Caradhrasin kinkereille 260, suurinpiirtein.
 
Heti kun pyöräilykelit loppuivat ja koronarajoitukset alueellamme tiukkenivat, minun matkani on madellut noin 40* saattuetta hitaammin. Aivan kaikkea liikkumista en tosin ole laskenut matkaan mukaan. Olen siis edelleen lähestymässä Peikkokorpea. Muutos on melkoisen järkyttävä, ja pitäisi varmaan ottaa tavaksi nilkuttaa edes puoli kilsaa päivittäin. Eilen laskin että lumien kunnolliseen kolaamiseen pihalta menee suunnilleen 1,5 kilometriä ja noita saisi tuohon matkaan muutaman varmaan laitettua lisää.
 
Last edited:
Hollin Ridge -paikkaan on 160 kilsaa, mikä ihme se sitten suomeksi onkaan

Sellaisenaan paikannimeä "Hollin Ridge" ei esiinny LotR:ssa (peleissä kyllä, esimerkiksi Lotron kartoissa) mutta käsittääkseni kyseessä on se harju, jonne Saattue saapui kylmänä ja selkeänä tammikuun aamuna (8. tammikuuta 3019: "Saattue tulee Paatsamalaan", TSH, liite B, s. 1130) pitkän yömarssin jälkeen ja näki ensimmäisen kerran Morian vuoret. Ollaan siis Paatsamalan pohjoisosissa:

Matkalaiset saapuivat matalalle harjulle [engl. ridge], jonka huipulla kasvoi ikivanhoja paatsamapuita; niiden harmaanvihreät rungot näyttivät suorastaan kukkuloiden kivestä veistetyiltä. Tummat lehdet kiilsivät ja marjat hohtivat punaisina nousevan auringon valossa. (TSH I/2.3. Sormus vaeltaa etelään, s. 297)​

Saattue piileskeli päivän samassa paikassa pieneen notkelmaan perustamassaan leirissä, jonka yli crebain saman päivän kuluessa lensivät (s. 299).

Nähtävästi tämä harju tai harjanne erottuu myös Sormusten herran yleiskartassa Sumuvuorista länteen pistävänä ulokkeena. Koska harju oli "matala", heidän on täytynyt nousta kaiken kaikkiaan varsin mittavalta vaikuttavan harjanteen alimmille kukkuloille.

Hollin Ridge.png
 
Minun kävelyni jatkuivat Krikkolossa vietetyn joulun jälkeen hyvin laiskasti ja vetelästi Vanhaan metsään, jossa olen nyt lumikenkäillen edennyt luvattoman hidasta tahtia. Silloinkun lunta tuli paljon, pääsi kyllä lumikenkäilyn makuun ja Vanhan metsän puiden tapaan pajukko todella tukki polun kun lumi oli painanut ne sadoille kaarille. Pajukko pölli myös piponi useamman kerran niiden ali kumartuessani. Oikeaa Vanhan metsän tunnelmaa, vaikka tuo metsä oli kyllä talvisen valoisa ja päivä oli aurinkoinen. :)
 
2000 kilometriä rikkoutui tänään. Sormuksen tuhoamiseen matkaa 869 km. Kesäkuun alkuun on 116 päivää. Tiukille menee, pitäisi tarpoa 7,5 km/pvä päästäkseen Tuomiovuorelle siiheksi. Viikolla se ei ole ongelma, mutta viikonloppuisin tulee tällä hetkellä käveltyä vähemmän (eikä kännykkä ole aina mukana mittaamassa käveltyjä matkoja). Katsotaan miten talvi etenee. Kevään koittaessa kirmailen kumminkin taas pitkin metsiä jolloin kilsoja kertyy taas enemmän. Tavoite on tiukka, mutta mahdollinen. Ja ehkäpä tässäkin pätee vanha sanonta: matka on tärkeämpi kuin määränpää. Mitä sitten jos olen perillä vasta lokakuussa? Hauskaa on ainakin ollut!

Ja mitä ihmettä teen sitten kun olen päässyt Tuomiovuorelle? Heittäydyn sinne sulaan laavaan? No ainakin poistan Walk to Mordor -sovelluksen luuristani. Se on siinä kohtaa tehtävänsä tehnyt. Kilometrien merkkaamisesta sovellukseen on jo tullut hassulla tavalla osa mun iltarutiineitani. On hauskaa seurata paljonko matkaa on vielä jäljellä. Ja osa musta odottaa kovasti että pääsisin maaliin. Osa haluaisi tien vain jatkuvan jatkumistaan.
 
Saavuin eilen Rivendelliin. Eli melkein 4,5 kuukautta siihen meni, ja nyt tuntuu siltä, että taidan tarvita pienen levähdystauon. Viime viikot ovat olleet hankalia, kun täälläkin on niin paljon lunta ja pakkasta, ettei lenkkareissa viitsi lähteä ja sinänsä mukavat talvikengät eivät ole aivan ne parhaat kävelykengät. Jalat ovat lähes koko ajan kipeät, enkä ole varma, onko tuo enää edes pelkkää lihaskipua.
Tämän vuoden puolella en ole ihan yltänyt keskimääräisen viiden kilometrin päivämatkaan, jota olen tavoitellut. Ennen talvea se ylittyi kepeästi. Sen verran annoin periksi, että latasin sporttrackerin kännykkään, joten harhailustakin voi kerryttää lisämatkaa. Nyt kun vain muistaisi laittaa apin päälle, kun lähtee kotoa. 😊 19CD35D6-1976-4182-A337-E0B017616C51.jpeg
Lumen tultua jouduin laittamaan pyöränkin varastoon, joten sieltäkään ei saa vauhditusta matkaan. Sukset odottavat pihalla inspiraatiota, mutta sitä ei ole vielä näkynyt. Jostain syystä meidän alueella ei ole valmiita latuja, vaan kävelytiet on aurattu ja hiekotettu ja valmiille ladulle on melkein parin kilometrin kävelymatka. Ostin lisäksi vielä muutaman viikon verkkojumppakurssin, joka starttaa huomenna.
Joten täältä odotettavissa hidasta edistymistä lähiviikkoina. Toivottavasti vauhti kuitenkin kiihtyy kevään mittaan. Tsemppiä kaikille kanssakulkijoille!
 
Ylös