Käydäänkö läpi historian tärkeitä hahmoja?

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Tuli tässä mieleen hullu idea, kun kirjoittelin yhtä toista viestiä, että olisiko porukalla intoa syksymmällä ruveta ihan järjestelmällisesti käymään läpi Tarun (tai miksi ei koko Keski-Maan historian) henkilöitä ja hahmoja? Homma voisi pelata vähän lukutuvan tyyliin niin, että jokainen halukas valitsisi hahmon ja tekisi alustuksen hänestä. Jatkettaisiin niin kauan kun alustajia löytyisi.
Minusta voisi olla hauska syväluodata joitakin hahmoja, heidän vaikutustaan historian kulkuun ja keskustelu toisi varmasti esiin hyvin erilaisia puolia monista hahmoista. Lisäksi se loisi hyvän keskustelupohjan tähän huoneeseen joka noin yleisesti ottaen on valitettavan hiljainen.

Nyt kesällä ajoitus on varmasti huono, kun ihmiset tulevat ja menevät ja ovat missä sattuu, mutta syksymmällä voisi olla paremmin aikaa.
Jos innostusta löytyy, niin mikä olisi toimiva aikaväli tuoda uusia hahmoja? Onko tämä huone se oikea paikka tällaisille keskusteluille? Onko yleensä innokkaita alustajia, kun hahmojen tietojen kerääminen vaatii hiukan erilaista vaivaa kuin lukutuvan lukujen alustaminen?
Mielipiteitä?
__________________________________________________________
27.7.2012
Homma toimii niin, että varaat itsellesi haluamasi hahmon tai tiimin ja kuukauden jolloin haluat sen alustaa. Joka kuukaudelle tulee varattavaksi yksi sankarihahmo, yksi konna, yksi sivuosa ja yksi tiimi jossa voit käsitellä kahden tai useamman hahmon välisiä suhteita (esimerkiksi vaikka Sam olisi jo käsitelty hahmona niin voit ottaa tiimiksi Sam ja Frodo ja käsitellä heidän välejään ja vaikutusta toisiinsa).

Hihkaise valintasi tässä topikissa, niin minä yritän muistaa päivitellä aloitusviestin listaa ajan tasalle. Listasta näet, mitkä kuukaudet ja aihealueet ovat vielä vapaana. Ei tehdä samoja hahmoja montaa kertaa vaan jos hahmo jo on niin voit osallistua jo valmiiseen keskusteluun.

Ennen oli kokeilussa, että nimetään viikko jokaiselle eri kategorialle, mutta kokeillaan nyt niin että voit laittaa hahmon kuukauden aikana milloin vain. Suosituksena että se ei jäisi ihan kuun viimeiselle viikolle. Kuitenkin jos näet vaikkapa 28. päivänä, että jokin kategoria on täyttämättä, niin aina parempi jos haluat sen tehdä kuin että jäisi tyhjäksi. Jos varattua hahmoa ei ilmaannu kuun aikana eikä varausta siirretä myöhempään, niin hahmot vapautuvat kenen tahansa uudelleen varattavaksi.

Kun teet alustuksen laita se uudeksi topikikseen Keski-Maa ja Tolkien -huoneeseen ja laita keskustelun otsikon alkuun Kuukauden_(tähän kategoria)_ ja sitten hahmon tai tiimin nimi (Esim. Kuukauden konna: Sauron)
__________________________________________________________
Topikithan ovat siis pystyssä ja jaottelu näyttää toistaiseksi ainakin tällaiselta. Kehitysideat tervetulleita edelleen!! Ja projektia voidaan jatkaa pidemmällekin kuin tässä näkyy kuukausia, jos vaan saadaan alustuksia.

Keskustelut ja varatut hahmot:

2011

Kuukauden sankari:
Syys: Éomer Éadig (Vetehinen)
Loka: Aragorn (Harri Perälä)
Marras: Samvais Gamgi (Kointähti)
Joulu:

Kuukauden konna:
Syys: Azog ja Bolg (Kointähti)
Loka: Gríma Kärmekieli (Jaamar)
Marras: Sauron (Taivaansusi)
Joulu: Lukitari (Kointähti)

Kuukauden sivuosa:
Syys:
Loka:
Denethor (Telimektar)
Marras: Viljami Voivalvatti (Jaamar)
Joulu: Parannuksen Tarhan Yrttimestari (Kointähti)

Kuukauden tiimi:
Syys: Denethor ja pojat (Telimektar)
Loka:
Marras:
Thorinin seurue (Tik)
Joulu: Lukitari ja Sauron (Kointähti)

2012

Elokuu
Tiimi: Iso Tappeluörkki ja Pieni Vainuaja (Kointähti)

Syyskuu
Sivuosa: kuningatar Berúthiel (Husky)
Tiimi: Frodo ja Bilbo (Jaamar)

Lokakuu
Konna: Bil Imarre (Kointähti)

Marraskuu
Sivuosa: Tom Bombadil (Atheon)

Joulukuu
Sankari: Bilbo Reppuli (Kointähti)
Tiimi: Sormuksen saattue (Kriisus)

2013

Marraskuu
Sivuosa: Haldir - Lothlórienin haltia (Tik)
Tiimi: Keski-Maan kaksoset (Tik)

Joulukuu
Sankari: Fingolfin (Tik)
Sivuosa: Rotat (ja muut jyrsijät) (Tik)
Tiimi: Salaliittolaiset (Tik)

2014

Tammikuu
Konna: Ungoliant - valonsyöjä (Tik)
Sivuosa: Vanyar - kultahaltiat (Tik)

Helmikuu
Konna: Balrogit (Tik)

Kesäkuu
Sankari: Bard Jousimies (Tik)

Heinäkuu
Tiimi: Túrin + X = kuolema (Tik)

Joulukuu
Tiimi: Argonath, kivikuninkaat - fakta vs. fiktio (Tik)

2015

Tammikuu
Tiimi: Beren ja Lúthien, vähäveriset sankarimme (Tik)
 
Hauska idea! Henkilöistä puhuminen on hauskaa! Minäkin osallistuisin mielelläni keskusteluun, varsinkin syksyllä, mutta alustuksia en ehkä niin mielellään tekisi kun muistan Tolkienit osin niin huonosti. Jos alustajista tulee huutava pula niin sitten tietysti voi kenties koettaa :p
 
Osallistun hankkeeseen mielelläni, foorumin Tolkien-keskusteluhan ei viime vuosina ole kovin vilkasta ollutkaan. Jaamarin ehdottama lähestymiskulma taitaa olla ainakin meillä uusi (muunkielisiä Tolkien-foorumeita en ole juuri seurannut).
 
Juu - erittäin hyvä idea :)! Osallistun mieluusti keskusteluun, jos vain aikaa (ja tietoa) löytyy. Erittäin mielelläni kuitenkin luen muiden alustuksia ja mielipiteitä.
 
Hauskaa että idea sai tuulta siipiensä alle :)
Olisiko syyskuun alku hyvä ajankohta aloitella? Ja millaisella tahdilla uusia hahmoja tuotaisiin?
 
Syyskuun alku kuulostaa oikein hyvältä, ei ainakaan aikaisemmin. Lukutuvassahan on joskus ollut uusi alustus per viikko, mutta se on mielestäni välillä tuntunut hieman hitaalta, tiedä mitä mieltä muut ovat olleet. Miten olisi vaikka pari hahmoa viikossa? Joitain hahmojahan voisi kenties käsitellä yhdessäkin, jos he liittyvät toisiinsa.
 
Päärynä sanoi:
Miten olisi vaikka pari hahmoa viikossa?
Tätä tai jopa vieläkin tiiviimpää tahtia (hahmo joka toinen päivä?) voisi mielestäni harkita. Ideana olisi kai silloin saada aikaan mahdollisimman keskeytymätön keskustelu. Topiikkiin voisi ehkä yhdistää äänestyksen suosikki- ja inhokkihahmosta, suosikkipahiksesta jne ?
 
Olisikohan ideaa jos hahmot jaettaisiin kolmeen tai neljään keskusteluun (jollain fiksulla jaottelulla ja yritettäisiin saada jokaiseen osioon yksi hahmo viikossa? Se voisi tuoda selkeyttä topikkeihin kun viikon aikana pääosa jokaisen topikin keskustelusa varmaan keskittyisi uusimpaan hahmoon.
Mutta näin tiivis tahti vaatii kyllä aika monta alustajaa tai muutaman ihan superahkaran.

Minä haluaisin itse kokeilla alustaa pari hahmoa, mutta sen enempään en missään nimessä uskalla lupautua.
Minusta halukkaat voisivat hyvin jo huudella hahmotoiveitaankin niin nähdään onko meistä oikeasti noin tiiviiseen aikatauluun. Mieluummin sellaiset jotka ovat oikeasti valmiit tekemään jonkinlaisen alustuksen. Sen tuskin tarvitsee olla hirmuisen ihmeellinen. Vähän perustietoa hahmosta (milloin ja missä eli, mitä merkittävää mahdollisesti teki, milloin kuoli [jos kuoli] ja miksi, mitä hänestä ylipäänsä tiedetään ja mitä ei tms.). Tärkeintä on herättää keskustelua.

Kommentteja, ideoita (etenkin jaottelun suhteen)?
 
Syksy alkaa lähestyä ja voisi alkaa tosissaan miettiä miten homma kannattaisi organisoida ja kuka olisi oikeasti valmis alustamaan. Eli onko idea toteuttamiskelpoinen tällä hetkellä. Kommentteja, alustusvarauksia ja ideoita?
 
Olisiko hyvä, jos nyt varataan hahmot ja aloitetaan vaikka syyskuun 1. päivä? Voin ainakin auttaa organisoimaan…
 
Se olisi minusta hyvä aikataulu jos vaan saadaan porukka kasaan. Voin luvata ainakin yhden alustuksen jostain hahmosta. Mutta alkakaahan huudella hahmoja oikeasti sitten ;)
 
Tietysti kaipailisin myös kommenttia tuosta hahmojen tiheydestä (tajusitte varmaan :p ) ja topikkien järjestelystä.
Ja mielellään jos hahmoa varatessa ilmaisisi milloin olisi valmis pläjäyttämään alustuksensa pöytään. Vielä nyt ei ole sillä kiire, mutta kun saadaan tahti selville niin olisi hyvä jos tietäisi milloin mikäkin alustus on. Vai jaetaanko vaan ilmoittautumis järjestyksessä? Silloin voisi helposti jatkaa niin pitkään kun hahmoja ja alustuksia tulee.
 
Minä haluan varata hahmon, mutta en tiedä vielä kenet ja haluaisin sen takia katsoa hetken ketkä kaikki varataan nopeasti.
 
Kaikki ovat olevinaan niin hienotunteisia etteivät halua varata ensiksi ja riistää sillä tavalla jonkun toisen suosikkihahmoa.[22]

No, minä voisin ottaa ensimmäisenä vaihtoehtona Denethor-Boromir-Faramir -kolmikon tai jonkun näistä. Tai toisena vaihtoehtona voisin ottaa pariskunnan Galadriel & Celeborn tai jommankumman näistä.
 
Minä olen tätä ideaa miettinyt, onko se sellainen että tohtisin keskusteluun mukaan lähteä. Luulen että on. Idea on mielenkiintoinen ja voi olla hauska jutustella hahmoista sekä kuulla muiden ajatuksia niistä.

Minä olen miettinyt että jos ei ole liian epätärkeitä hahmoja niin voisin tehdä alustusta kotkista- Gwaihir, Landroval, Meneldor sekä vähän Thorondoristakin. Mutta en usko että vielä syyskuun alkuun, ehkä pikemminkin sinne puolivälin jälkimmäiselle puolelle.
 
kotkat on aivan mainio idea. Lisään sinut nyt tuonne hahmovarauksiin kuitenkin. Mietitään noita aikatauluja vielä jos vaan saadaan porukkaa mukaan.
Minäkin teen alustuksen kyllä, mutta haluaisin nähdä ensin vähän mitä muut valitsevan kun en oikein osaa päättää.

Voit ottaa Telimektar vaikka kaikki tai jonkun erikseen. Miltä itse tuntuu on minusta se tärkein. Haluaako perehty7ä vain yhteen vai ottaa useamman. vaiko kenties kokonaisen kansakunnan? En tiedä. En halua rajoittaa.
 
Telimektarin tulevan Denethorin perhekuvauksen innoittamana voisin itse ottaa Azogin ja Bolgin esiteltäväkseni.
 
Ylös