K18/08-miitin Paranoia-ropesession suunnittelu

Pagba

Pronominit hän/hänen
Paranoian hahmolomake on tämän viestin aihe. En joutune pahoihin vaikeuksiin sen levittämisestä, kyseessä kun on pelin vanhemman version lomakkeesta. Hallussani on Second Edition, joten säännöt pohjautuvat siihen. Lomaketta saa itse muokata mieleisekseen (muodon, ei sisällön osalta). Skillit varsinkin voi laatikoida hienosti lomittain tilan säästämiseksi. Alkuperäisessä lomakkeessa Weapon ja Armor -osiot ovat Attributes-osion vieressä. Täällä on fiinimpi versio lomakkeesta. Tuon itse peliin kopioita, joihin voi kirjoittaa tietonsa. Se toimii muistinvirkistyksenäkin.

Hahmonkehittely jatkuu siten, että minä heitän noppaa ja kerron teille tulokset yksäritse, te kerrotte minulle Skill Pointsien kohteet jne. Lopputuloksena sekä pelaajilla että pelinjohtajalla on samat tiedot hahmoista.

Ai niin, tässä topikissa voi kysyä kaikesta peliin liittyvästä. Myös tästä hahmolomakkeesta, vaikka se onkin varsin yksiselitteinen. Esimerkiksi käsitteissä Chutzpah ja Moxie ei liene mitään epäselvää, neh?

Paranoia Character Sheet

Name:
Player:
Security Clearance: (IR) R O Y G B I V (UV)
Service Group:

Attributes

Strength
Carrying Capacity
Damage Bonus
Endurance
Macho Bonus
Agility
Agility Skill Base
Dexterity
Dexterity Skill Base
Moxie
Moxie Skill Base
Chutzpah
Chutzpah Skill Base
Mechanical Apt.
Mech. Skill Base
Power

Weapon Skill Type Damage Range Exp.?
Number Rating
_________ ____ ____ ____ ____ ____
_________ ____ ____ ____ ____ ____
_________ ____ ____ ____ ____ ____
_________ ____ ____ ____ ____ ____

Armor Rating
_________ ____

Skills

Agility Skill Base:
Force Sword
Grenade
Neurowhip
Primitive Melee Weapons
Truncheon
Unarmed

Dexterity Skill Base:
Energy Weapons
Field Weapons
Laser Weapons
Primitive Missile Weapons
Projectile Weapons
Vehicle Aimed Weapons
Vehicle Field Weapons
Vehicle Launched Weapons

Moxie Skill Base:
Biochemical Therapy
Biosciences
Chemical Engineering
Data Analysis
Data Search
Demolition
Electronic Engineering
Mechanical Engineering
Medical
Nuclear Engineering
Security
Stealth
Surveillance
Survival

Chutzpah Skill Base:
Bootlicking
Bribery
Con
Fast Talk
Forgery
Interrogation
Intimidation
Motivation
Oratory
Psychescan
Spurious Logic

Mechanical Skill Base:
Autocar Op. & Maint.
Copter Op. & Maint.
Crawler Op. & Maint.
Docbot Op. & Maint.
Flybot Op. & Maint.
Habitat Engineering
Hover Op. & Maint.
Jackobot Op. & Maint.
Scrubot Op. & Maint.
Transbot Op. & Maint.
Vulturecraft Op. & Maint.


Paranoia Character Sheet
(Secret Stuff)

Name:
Player:
Secret Society:
Degree:
Mutant Power:

Damage Status Credits Personal Equipment
 
Attributes – Ominaisuudet
Väliltä 1–20

Strength – Voimakkuus
Strength mittaa hahmon fyysistä voimakkuutta. Se määrää, kuinka hyvä hahmo on nostamaan ja kantamaan esineitä, repimään auki ovia ja mätkimään vastustajia. Strength 20 on varsinainen voimailija, 11 tavallinen valkokaulustyöläinen, joka harrasti urheilua koulussa ja 1 nuhainen mammanpoika.

Agility – Ketteryys
Agility mittaa koordinaatiokykyä ja tasapainoa. Se määrää, kuinka hyvä hahmo on väistelemään ja tekemään muita asioita, jotka vaativat koordinaatiokykyä ja tasapainoa. Se vaikuttaa myös hahmon kykyyn osua vastustajaan käsikähmässä. Agility 20 on Bruce Lee, 11 pystyy jonglööraamaan kahdella pallolla ja toisinaan kolmella, 1 kompastelee omiin jalkoihinsa.

Dexterity – Näppäryys
Dexterity mittaa tarkkuutta, kärsivällisyyttä ja näppäryyttä. Se määrää, kuinka hyvä hahmo on käsitöissä ja, erityisesti, millainen tarkk´ampuja hän on. Dexterity 20 kokoaa sveitsiläisiä kelloja silmät sidottuina, 11 saa langan neulansilmään toisella tai kolmannella yrittämällä, 1 ei osaa napittaa paitaansa.

Endurance – Kestävyys
Endurance mittaa hahmon kestävyyttä ja kykyä sietää kipua ja vammoja. Endurance 20 hölkkää vaivattomasti avohaavoista piittaamatta, 11 puuskuttaa vesitorniin kiivetessään ja voihkii haavoittuessaan, 1 pyörtyy kun mainitaan epämukavuus.

Moxie – Fiksuus
Moxie mittaa hahmon kykyä hahmottaa epätavallisia ilmiöitä, oppia uusia kommunikointitapoja, kiinnittää huomiota tärkeisiin yksityiskohtiin ja toimia oikein odottamattomissa tilanteissa. Moxie vaikuttaa hahmon älyä ja järkeä vaativiin taitoihin. Moxie 20 on valpas nero, 11 oppii vaativien lautapelien säännöt – ajan kanssa, 1 eksyy puhelinkoppiin.

Chutzpah – Julkeus
Chutzpah on sen miehen ominaisuus, joka molemmat vanhempansa murhattuaan anoo armoa orpouden perusteella. Chutzpah vaikuttaa hahmon byrokraattisiin ja kommunikointitaitoihin. Chutzpah 20 on uudelleensyntynyt poliitikko, 11 jää toisinaan kiinni valehtelusta äidilleen, 1 punastelee, änkyttää, puhuu läpiä päähänsä ja kadottaa tarinansa punaisen langan.

Mechanical Aptitude – Teknisyys
Mechanical Aptitude mittaa kykyä ymmärtää, käyttää ja korjata kaikenlaisia koneita ja laitteita. Mechanical 20 tietää aina mikä on vialla heti konepellin alle vilkaistuaan, 11 osaa vaihtaa renkaan ilman ohjeita, 1 kääntää ruuveja aina väärään suuntaan ja luulee, että naula tarkoittaa vain painomittaa.

Power – Mahti
Power mittaa hahmon kykyä ymmärtää ja hallita mutanttivoimiaan. Power 20 on Taika-Jim, 11 pystyy joskus posauttelemaan hehkulamppuja mutta pyörtyy yrittäessään lukea toisen ajatuksia, 1 epäonnistuu toistuvasti James Randin testissä.
Poweria käytetään myös tuuriheitoissa selvittämään hahmon onnekkuutta jossain erityisen kiperässä tilanteessa.


Muista hahmolomakkeen käsitteistä

Carrying Capacity – kantokyky
Voimakkuutesi määrää kantokykysi. Pelinjohtaja laskee sen puolestasi, joten älä murehdi siitä sen kummemmin. Pidä vain huolta siitä, että oikea kantokykymäärä lukee hahmolomakkeessasi sille varatussa kohdassa ja ettei hahmosi kanna enempää tavaraa kilogrammoissa kuin mihin hän pystyy. Huijaaminen on maanpetos. Maanpetoksesta rangaistaan kuolemalla. (Kaikki kuolemallauhkailut muuten kohdistuvat pelihahmoihin, jotka eivät ole luonnollisia henkilöitä. Niinpä en syyllisty laittomaan uhkaukseen.)

Damage and Macho Bonuses – Vahinko- ja machobonukset
Jos olet epätavallisen voimakas, teet enemmän vahinkoa iskiessäsi jotakin tai jotakuta. Pelinjohtaja laskee sen, kuten myös machobonuksen, joka tulee epätavallisen suuresta kestävyydestä. Macho kärsii vähemmän iskuista.

Skill Bases – Taitopohjat
Taitopohjat määräytyvät ominaisuuksista ja kertovat, kuinka suuri jokainen taito on omassa ryhmässään ennen muita tekijöitä. Pelinjohtaja ystävällisesti laskee ne valmiiksi.

Service Groups – Palveluryhmät
Jokainen pelaaja kuuluu (ainakin) yhteen palveluryhmään. Ne vastaavat kukin omalla tavallaan Alfakompleksin arjen pyörittämisestä. Jos pelinjohtajan arpoma palveluryhmäsi on Internal Security eli Sisäinen turvallisuus, kirjoita se hahmolomakkeesi taakse ja salaa se muilta pelaajilta. Pelinjohtaja kertoo sinulle toisen, julkisen palveluryhmäsi, joka toimii peiteroolinasi. Pettureita on kaikkialla. Onko sinun kiintiösi täynnä? Haluatko ylennyksen? Älä luota keneenkään ja pidä laserisi käden ulottuvilla.

Internal Security – Sisäinen turvallisuus
Kaikki tietävät, että vakoojia ja ilmiantajia on kaikkialla. Jos saat kutsun saapua Sisäisen turvallisuuden kuulusteltavaksi, olet pian itsekin sellainen. Tai sitten vain katoat.

Techinical Services – Tekniset palvelut
Me korjaamme kaiken! Saavumme viipymättä (maksimissaan kymmenessä vuodessa) rikkoutuneen laitteenne luokse ja jos teillä on tarvittavat luvat (tai lahjusrahat) valmiina, hoidamme pulmanne kädenkäänteessä! Teknisiä palveluita arvostetaan vain hieman vähemmän kuin Voimapalveluita.

Housing Preservation and Development and Mind Control – Asuminen, kehitys ja propaganda
Kaikkein aliarvostetuin palveluryhmä, koska se on kiinteimmin tekemisissä infrapunaisen massan kanssa. Se huolehtii asumisesta, viihdytyksestä ja poliittisesta kasvatuksesta. Kahvitunnilla kuultu ”Petturi!”-huudahdus ei aiheuta aseisiin tarttumista vaan pelkän väsyneen naurahduksen. Sisäinen turvallisuuskaan ei ole kiinnostunut HPD&MC:n väestä.

The Armed Forces – Armeija
Alfakompleksin haarniskoitu nyrkki ei ole niin vahva kuin HPD&MC:n propaganda antaa ymmärtää, mutta se ei estä sen jäseniä pitämästä itseään parhaana palveluryhmänä. Se tulee parhaiten toimeen Tutkimuksen ja suunnittelun kanssa, sillä jälkimmäinen tuottaa upeaa teknologiaa sotapoikien käyttöön.

Production, Logistics and Commissary – Tuotanto- ja logistiikkapalvelut
Arvosteluasteikossa vain hieman HPD&MC:ia korkeammalla, vaikka PLC tuottaakin melkein kaikki Alfakompleksissa käytettävät tuotteet. Vain massivinen byrokratia haittaa PLC:n työtä maatalouden ja teollisuuden saralla.

Power Services – Voimapalvelut
PS huolehtii Alfakompleksin antiikkisten voimaloiden pyörittämisestä ja nauttii suurta suosiota tärkeän tehtävänsä vuoksi. IS:lla on runsaasti agentteja haalareissa sabotöörien varalta.

Research and Design – Tutkimus ja suunnittelu
Alfakompleksin hullut tiedemiehet on kaikki kerätty tähän palveluryhmään. Tietokone arvostaa heidän työtään niin paljon, että pieni petturuuskaan ei haittaa jäsenten ylenemistä arvoasteikossa. R&D:n fyysinen sijainti muuttuu usein massiivisten räjähdysten myötä.

Central Processing Unit – Keskusyksikkö
CPU tuottaa suurella vaivalla perusteellisia ohjeita muille palveluryhmille. Tietokone luottaa sen kykyyn ratkaista ongelmia ja parantaa tuottavuutta. Mikään muu taho ei. Määräysten noudattamatta jättäminen ei kuitenkaan ole viisasta, sillä CPU:n väki valittaa herkästi uppiniskaisuudesta Tietokoneelle ja se merkitsee pahimmassa tapauksessa hengenvaarallisia vaikeuksia.
 
Sori vain tästä ketjupostituksesta, konnikset, mutta nämä viestit on parasta jakaa osiin mammuttiromaaniuupumuksen välttämiseksi.

Otetaan esimerkki hahmon luomisesta. Esimerkkipelaajamme Pagba päättää luoda hahmon ja tässä on hänen hahmolomakkeensa alkuosa:

Name: Bo-R-MIR-1
Player: Pagba
Security Clearance (IR) R O Y G B I V (UV)
Service Group: Power Services

Hahmon nimi on neljäosainen. Alussa on kutsumanimi, sitten seuraa Security Clearance, asuinblokki ja klooninumero. Yhdessä ne voivat merkitä jotain vitsikästä, kuten tässä tapauksessa. Jokainen hahmo on pelin alussa turvallisuusluokitukseltaan Red. Muita luokituksia ylenevässä järjestyksessä ovat Infrared, Orange, Yellow, Green, Blue, Indigo, Violet ja Ultraviolet, joka on yliohjelmoijien (ja sattumoisin myös Paranoian pelinjohtajan) turvallisuusluokitus. Asuinblokin koodin saa itse keksiä. Klooninumero on alussa 1 ja pelin edetessä se nousee pykälän kerrallaan aina hahmon kuollessa ja uuden kloonin astuessa hänen savuaviin saappaisiinsa. Kuudes klooni on viimeinen. Service Groupin ratkaisi pelinjohtajan heittämä noppa ja pikainen vilkaisu asianmukaiseen taulukkoon.

Attributes

Strength 11
Carrying Capacity 25
Damage Bonus 0
Endurance 13
Macho Bonus 0
Agility 8/17
Agility Skill Base 4
Dexterity 11
Dexterity Skill Base 3
Moxie 3/8
Moxie Skill Base 2
Chutzpah 11
Chutzpah Skill Base 3
Mechanical Apt. 14
Mech. Skill Base 3
Power 4

Carrying Capacity ja Damage Bonus määräytyivät Strengthin mukaan. Koska Bo on vain keskimääräisen voimakas, hän ei saa etua tästä ominaisuudestaan. Endurancekaan ei ole kovin korkea, joten Macho Bonusta ei ole. Agility oli alunperin vain 8 ja hän pyysi pelinjohtajaa heittämään sen uudelleen. Sen saa tehdä enintään kahden ominaisuuden kohdalla, mutta jos uusi tulos on vanhaa pienempi, niin voi voi, se jää voimaan. Nyt Bolla oli tuuria ja hänen Agilitynsa on varsin korkea 17. Kaikki Agilitysta riippuvaiset taidot saavat neljä pistettä heti kättelyssä. Dexterity on keskiverto 11 ja sen Skill Base niin ikään keskiverto 3. Moxie oli vain 3 ja nousi kahdeksaan, mikä ei kylläkään tee Bosta mitään järjenjättiläistä. Moxien Skill Base on vain 2. Mechanical Aptitude on keskivertoa hieman suurempi 14 ja sen Skill Base on 3. Power on vain 4, joten Bo ei hyötyne paljoa mutanttivoimistaan.

Nyt Bo saa 30 pistettä, jotka hän saa melkein vapaasti käyttää haluamiinsa taitoihin. Vain melkein, sillä yhtäkään taitoa ei saa nostaa yli kahdentoista pisteen. Poikkeuksen muodostavat muutamat taidot, joihin oma palveluryhmä antaa erikoiskoulutusta. Silloinkin taidon saa nostaa enimmillään vain neljääntoista pisteeseen.

Skills

Agility Skill Base: 4
Force Sword 4
Grenade 4
Neurowhip 4
Primitive Melee Weapons 4
Truncheon 4
Unarmed 4

Bo ei arvele tarvitsevansa Agilityn määräämiä taitoja ja ovathan ne jo neljässä pisteessä. Se antaa hänelle 20 % mahdollisuuden onnistua esimerkiksi primitiivisten lähitaisteluaseiden kuten miekkojen käsittelyssä normaalitilanteessa. Hänellä tosin on myös 80 % mahdollisuus esim. heittää sokka kranaatin sijaan. Maailma on vaarallinen paikka.

Dexterity Skill Base: 3
Energy Weapons 3
Field Weapons 3
Laser Weapons 12
Primitive Missile Weapons 3
Projectile Weapons 3
Vehicle Aimed Weapons 3
Vehicle Field Weapons 3
Vehicle Launched Weapons 3

Kaikki Trouble Shooterit saavat virka-aseekseen laserpistoolin, joten Bo uhraa 9 pistettä Laser Weapons -taitoon saadakseen sen maksimiinsa ilman erikoiskoulutusta. Muilla asetaidoilla ei ole niin väliä.

Moxie Skill Base: 2
Biochemical Therapy 2
Biosciences 2
Chemical Engineering 2
Data Analysis 2
Data Search 2
Demolition 5
Electronic Engineering 2
Mechanical Engineering 2
Medical 2
Nuclear Engineering 2
Security 2
Stealth 2
Surveillance 2
Survival 2

Bo käyttää kolme pistettä saadakseen panostajan pätevyytensä hieman korkeammalle. Ehkä hän saa tilaisuuden asettaa paketin TNT:tä jonkin lauhdevesiputken alle... miksi hän niin tekisi, selviää myöhemmin.

Chutzpah Skill Base: 3
Bootlicking 3
Bribery 3
Con 10
Fast Talk 3
Forgery 3
Interrogation 3
Intimidation 3
Motivation 3
Oratory 3
Psychescan 3
Spurious Logic 14

Con tarkoittaa huijaamista siten, että toinen ei vähään aikaan ymmärrä tulleensa huijatuksi. Näitä taitoja ei voi käyttää toisiin pelaajiin vaan ainoastaan ei-pelaajahahmoihin. Bo arvelee, että taidosta voisi olla hyötyä. Eniten pisteitä hän kuitenkin uhraa Spurious Logicille, kyvylle ymmärtää ja puhua ympäri tietokoneita. Hänen palveluryhmänsä antaa sille taidolle erikoiskoulutusta ja Bo on hyötynyt tarjouksesta täysimääräisesti.

Mechanical Skill Base: 3
Autocar Op. & Maint. 3
Copter Op. & Maint. 3
Crawler Op. & Maint. 3
Docbot Op. & Maint. 3
Flybot Op. & Maint. 3
Habitat Engineering 3
Hover Op. & Maint. 3
Jackobot Op. & Maint. 3
Scrubot Op. & Maint. 3
Transbot Op. & Maint. 3
Vulturecraft Op. & Maint. 3

Tekniset taidot! Mitä niillä muka tekee? Ääh!

Paranoia Character Sheet
(Secret Stuff)

Name: Bo-R-MIR-1
Player: Pagba
Secret Society: Communists
Degree: 1
Mutant Power: Levitation

Kommunistit salaseurana on sikäli vaarallinen valinta (noppa huolehti valitsemisesta), että kaikki muut salaseurat ovat heidän vihollisiaan. Yhteishenki salaseuran sisällä on kuitenkin hyvä ja proletariaatin vallankumous ihan nurkan takana. Groucho Marxin onneatuottava valokuva vain taskuun, paketti TNT:tä töihin mukaan ja massat ovat askelta lähempänä vapautumistaan kapitalismin ikeestä.

Levitoinnista voi olla hyötyä tiukassa tilanteessa. Pahimmillaan se voi johtaa Alfakompleksin yksimiehiseen avaruusohjelmaan.

Bo siis on ketterä ja melko yksinkertainen tov... eiku kaveri! Rehellisyys suorastaan paistaa hänen kasvoistaan ja moni voi mennä halpaan vipuun. Tietokoneita hän ymmärtää aika hyvin ja pärjää omillaan laserpistoolitaistelussa. Kunpa hän vain muistaisi jättää venäläisen aksentin salaseuransa kokoontumisiin...
 
Olisin kiinnostunut, vaikka pöytäropekokemusta ei olekaan kuin hieman ja kauan sitten Kerpistä. Sijoittuisiko rope esimerkiksi lauantai-iltapäivään, kun perjantaista on jo selvitty, pitsalla on käyty ja on aika aloitella uudestaan?

Mitä minun pitää nyt käytännössä siis tehdä päästäkseni mukaan? Joudut työskentelemään tällaisten ropenyypiöiden parissa. Voimia sinulle, Pagba. ;)
 
Moh, olen itse ropepjnyypiö, joten en voi valittaa. Kiva että joku tietää ropesta vähemmän kuin minä itse. Pelinjohtajan painajainen on parempi pelinjohtaja mukana pelaamassa ja kommentoimassa. Paranoiassa kylläkin lohduttaa se, että säännöt ovat salaisia ja jos pelaaja paljastaa tietävänsä niistä paljon, niin se voi johtaa hänen pelihahmonsa teloitukseen maanpetoksesta.

Tuo mainitsemasi ajankohta voi olla melko hedelmällinen. Kukaan ei enää/vielä kauheassa kännissä, muut eivät häiriydy... pitää vain hillitä haluaan tehdä sessiosta mielettömän pitkäkestoinen. Sinne ja takaisin, vasta ukkona makaisin.

Mukaan tulemisen halukkuuden ilmaiseminen riittää. Teit sen juuri. Laitan noppatuloksia hahmostasi heti kun kerkeän.
 
Minäkin haluan mukaan, mutta hahmolomakkeen täyttäminen voi osoittautua kynnyskysymykseksi. Yritänkö tehdä sitä koneeni äärestä ja pommittaen Pagbaa kysymyksillä, vai voinko myös yrittää väsätä sitä miitissä?
 
Hahmolomake on parasta saada valmiiksi etukäteen, vaikkakin se on aika epäortodoksimainen tapa. Pelinjohtaja voi joutua kiusaukseen sorvata peli pelaajien mukaan, joko heitä suosien tai sorsien... No, sisäinen kontrolli kunniaan. Tässä vuorovaikutuksen merkeissä, vastavuoroisesti viestitellen homma saadaan hyvään alkuun.

Muoks. Minulla on outo tunne siitä, että pian tämä ketju siirretään aivan toiseen huoneeseen Kulmikkaasta.

Olen lähettänyt ensimmäiset hahmoviestit Vehkalle, Miccoh´lle, Freyjalle ja Hathaldirille. Tästä se lähtee.

Muoks. 2. Shailinillekin lähti hahmoviesti. Kukaan ei ole vielä vastannut.
 
Mutanttivoimista, salaseuroista, noppatuurista ja taidoista

Mutanttius ja salaseuraan kuuluminen ovat maanpetoksellisia rikoksia. Jokainen pelaajahahmo on sekä mutantti että salaseuran jäsen. Yleisessä tiedossa se ei ole, tai muuten jokainen Paranoia-peli alkaisi ja päättyisi kaikkien pelaajien kloonien välittömällä teloituksella. Huhuja kyllä on liikkeellä ja mutanttien rekisteröinti vahvistaa niitä. Rekisteröityminen on käytännössä maanpetoksen tunnustamista: mutantti saa käyttää voimiaan vapaasti, mutta varjopuolia riittää. Hänen on pidettävä keltajuovaista asua ja jos jokin menee vikaan, niin rekisteröity mutantti on oiva syntipukki. Ylennyksiä harkittaessa hänet tavallisesti ohitetaan ja jotkut salaseurat suhtautuvat häneen hyvin vihamielisesti. Machine Empathy -mutanttivoimaiset alfakompleksilaiset teloitetaan välittömästi, sillä Tietokone pitää sitä voimaa erityisen vaarallisena ja maanpetoksellisena. Itse Tietokone voi haksahtaa pitämään mutantista jos hän kohdistaa voimansa siihen, boteista puhumattakaan.

Pelaajat ujostelevat turhaan mutanttivoimiensa käyttämistä vain siksi, että se on maanpetos ja summittaisen teloituksen peruste. Paranoiassa lähes mikä tahansa on maanpetos. Pelinjohtaja suosii rohkeita ja mielenkiintoisia pelaajia. Taustalla pysytteleminen ja hissuksiin oleminen on oiva tapa kohdata jokin onneton sattuma. Muissa roolipeleissä se olisi epäreilua pelinjohtamista. Paranoiassa se on hyvää pelinjohtamista.

Kolmen salaseuran olemassaolosta kaikki alfakompleksilaiset ovat varmoja, muut ovat enemmän tai vähemmän salamyhkäisiä. Kommunistit ovat salaseuroista pahamaineisimpia. Itse asiassa nykykommunismi syntyi siksi, että koska Tietokone oli kaiken aikaa vaahtoamassa kommunismin vaarallisuudesta, niin joidenkin kansalaisten mielestä se puhui kommunismin puolesta. Jos Tietokone kerran niin voimakkaasti vastustaa sitä, niin se ei voi olla kokonaan pahaa. Alfakompleksilaisten muinaisia aikoja koskevat lähteet ovat vähintäänkin epäluotettavia ja siitä johtunee Groucho Marxin kuvien käyttö kommunistien salaisissa tapaamisissa.

Death Leopard -salaseuran jäsenten kohtaloa käytetään varoittavina esimerkkeinä Alfakompleksin propagandassa. Huipulle päästäkseen on tyydyttävä heikkoon henkiinjäämisennusteeseen tuossa todellisten antisankarien salaseurassa. Mitä enemmän tuhoa ja hävitystä, sen parempi.

First Church of Christ Computer-Programmer on iso kokoelma keskenään riiteleviä kirkkoja ja outoja uskonlahkoja, joita kuitenkin yhdistää usko Tietokoneeseen kaiken hyvän tuojana. Se ei estä niitä tappelemasta keskenään innokkaammin kuin selvästi Tietokonetta vastustavia salaseuroja vastaan. Tässä tyypillinen keskustelu salaseuralaisen ja kansalaisen välillä:
FCCCP: Uskotko Tietokoneeseen?
Kansalainen: Ööö... kyllä! Varmasti.
FCCCP: Otatko vastaan Herran henkilökohtaisena vapahtajanasi?
Kansalainen: En tiedä. Mikä hänen turvallisuusluokituksensa on?

Ominaisuudet ja taidot vaikuttavat tekemisissä onnistumiseen varsinaisissa pelitilanteissa siten, että noppaa heitetään niitä vastaan. Jos tulos on yhtä suuri tai pienempi kuin ominaisuus tai taito, niin hahmon yritys onnistuu. Jos tulos on 20, yritys epäonnistuu aina (vaikka ominaisuus tai taito olisi 20 tai yli) ja jos se on 1, yritys onnistuu aina. Ominaisuuksiin ja taitoihin lasketaan kuitenkin erilaisia tekijöitä mukaan. Jos pelinjohtaja katsoo yrityksen vaikeaksi, hän saattaa jakaa ominaisuuden tai taidon neljällä. Ominaisuus 20 onkin siinä tapauksessa vain 5 ja hahmolla on 75 % mahdollisuus epäonnistua yrityksessään. Taidot ovat yleensä pienempiä kuin niitä määräävä ominaisuus, mutta silti niitä kannattaa yrittää käyttää. Pelinjohtaja voi näetsen katsoa, että jos hahmolla ei ole sopivaa taitoa yritykseen, yritys on vaikea.

Lontooksi juttua Chutzpahista, suoraan pelin lyhennelmälomakkeelta:

Chutzpah Skills
Note that you can´t use any of these skills (except Forgery) against other player characters.

Bootlicking: How to ingratiate yourself with superiors.
Bribery: A way to ingratiate yourself with almost anyone. By the way, using this skill is treasonous.
Con: A way to persuade someone to let you do what you want when he probably oughtn´t.
Fast Talk: Like con, only you talk and move rapidly and hope to get away fast. If you “con” someone, he may never know he was zapped; if you fast talk him, he will, but fast talking doesn´t take as long.
Forgery: Sometimes applying for those pesky termination vouchers through channels just isn´t worth the hassle. Using this skill is treason, too.
Interrogation: How to extract useful information from Commie mutant scum.
Intimidation: This doesn´t exactly ingratiate you with your inferiors, but it does get their cooperation.
Motivation: Leadership; gets people heading in the right direction and even thinking it´s a good idea.
Oratory: How to get a bunch of people to do what you want.
Psychescan: Basically, use this to try to figure out whether someone´s lying or not.
Spurious Logic: Con doesn´t work with computers and bots, ´cause they´re too logical. Instead, you have to build a completely logical construct on fallacious or incomplete assumptions to get them to do what you want.
 
Oletko saanut ensimmäisen hahmonluontiviestin pelinjohtajalta? Tuntuuko sinusta, ettet ymmärrä siitä juuri mitään? Annettiinko sinulle mukamas selkeä lista seuraavista vaiheista etkä saa siitä tolkkua, mitä sinun pitäisi seuraavaksi tehdä? Oletko ahdistunut ja pelokas? Jos vastasit kaikkiin kohtiin myöntävästi, niin onnittelen sinua! Olet päässyt sopivaan Paranoia-tunnelmaan.

Tässä viestin vaihelista:
Hahmonluonti etenee seuraavassa järjestyksessä:
1. Kerron hahmollesi heittämäni noppatulokset ominaisuuksien osalta. Kerron sinulle hahmosi kantokyvyn, vahinko- ja machobonuksen ja taitoperustat.
2. Sinä kerrot minulle hahmosi nimen ja sen, mitkä enintään kaksi ominaisuutta mahdollisesti haluat uudelleen arvottaviksi. Kannattaa valita alimpia arvoja, heh heh.
3. Kerron mahdolliset uudet arvot ja muutetut muuttujat. Mikäli kaikkien arvojen summa on vähemmän kuin 80, voin heittää ne uudelleen. Pakollista se ei ole, vaan halutessasi saat pelata varsinaisella vetelyksellä.
4. Sinä vahvistat halukkuutesi jatkaa hahmonluontia näillä arvoilla. Jos arvot ovat selvästi yli 80, voit harjoitella Bootlicking-taitoa pelinjohtajan suostuttelussa uudelleenheittoon. Hahmosi taitoon harjoittelulla ei kuitenkaan ole suoraa vaikutusta.
5. Kerron sinulle hahmosi palveluryhmän, mutanttivoiman ja salaseuran. Paljastan, mitä taitoja voit palveluryhmäsi vuoksi korottaa yli kahdentoista pisteen.
6. Sinä kerrot minulle, mille taidoillesi olet jakanut 30 taitopistettä taitoperustapisteiden lisäksi. Muistathan, että maksimipistemäärä tavallisille taidoille on 12 ja palveluryhmäsi taidoille 14. Kerrot myös, ryhtyykö hahmosi rekisteröityneeksi mutantiksi.
7. Vahvistan hahmolomakkeesi tiedot. Annan vihjeitä hahmosi persoonallisuudesta, menneisyydestä ja motivaatioista.
8. Sinä kuvailet minulle hahmoasi.

Nyt olemme kohtien 1 ja 2 välissä. Odotan yhä kaikilta pelaajilta tietoa siitä, mitä ominaisuuksia heitän uudelleen. Kaksi, yhden vai en yhtään? Tavallisesti kannattaa yrittää korottaa pienimpiä ominaisuuksia. Niiden arvo vaihtelee välillä 1-20, koska ne heitetään 20-tahkoisella nopalla. Aiemmassa tämän topikin viestissä kerroin ominaisuuksista ja annoin esimerkkejä arvojen vaikutuksista. Kertomieni ominaisuuksien lisäksi listassa on käsitteitä kuten Carrying Capacity, Damage Bonus, Macho Bonus ja [ominaisuuden] Skill Base. Ne muuttuvat ominaisuuksien myötä. Nyt katso vain kahdeksan ominaisuuden arvoja ja päätä, haluatko heitättää korkeintaan kaksi niistä uudelleen ja kerro minulle niiden ominaisuuksien nimet.

Hahmosi nimi on myös päätettävä ja päätös on sinun. Nimi on muotoa Kutsumanimi-Turvallisuusluokitus-Asuinblokki-Klooninumero. Esimerkiksi Jussi-R-BFG-1. Näin pelin alussa jokaisen hahmon turvallisuusluokitus on R eli Red ja klooninumero 1. Kutsumanimi ja kolmikirjaiminen asuinblokki voivat olla mitä tahansa. Humoristista vaikutelmaa voi yrittää. Klooninumero nousee yhdellä aina hahmon kuollessa. Klooniperhe koostuu kuudesta yksilöstä, joilla kaikilla on samat ominaisuudet, taidot, asuinblokki, palveluryhmä ja mutanttivoimat. Käytännössä siis yhdellä pelaajalla on kuusi elämää. Se ei välttämättä pitkitä peliä, sillä hahmoja on aiemmissa peleissä kuollut sekunteja pelin alkamisesta. Mutta älä kanna siitä huolta tässä vaiheessa vaan kerro minulle hahmosi nimi nostettavien ominaisuuksien lisäksi. Ota onnellisuuspilleri ja muista, että Tietokone on ystäväsi. Luota Tietokoneeseen.
 
Olenko ymmärtänyt oikein, että hahmon salaseura ja mutanttivoimat kyllä paljastuvat muille pelaajille varsin nopeasti, mutta näiden täytyy pelatessaan ottaa huomioon se, että pelihahmoilla ei ole samaa tietoa? Jos esimerkiksi Bo hakee levitoimalla puusta omenan viedäkseen sen kommunistien kokoukseen, kaikki pelaajat tajuavat asian saman tien, mutta heidän hahmoillaan ei ole asiasta harmainta aavistusta, elleivät ne ole paikalla in-game.

Vai onko pelaajien ja pelinjohtajan välillä viestintää, joka on pidettävä muilta salassa?

Onko pelaajan hahmolomake kaikkien muiden nähtävillä? Mitä siihen ei saa kirjoittaa, paitsi jo mainittua salaseuraa, joka kirjoitetaan lomakkeen taakse?

Eivätkö pelihahmot tajua, että myöhemmilläkin klooneilla on samat ominaisuudet ja salaseurat? Jos Bo-1 ilmiannetaan kommunismista tai levitoinnista ja teloitetaan maanpetturina, eikö tämä tieto tule myös Bo-2:n rasitteeksi?

Periytyvätkö hankitut ominaisuudet klooneille? Jos Bo-1 nousee turvallisuusluokituksessa ylöspäin ja kuolee, onko Bo-2 alussa taas R, vai sillä ykköskloonin saavuttamalla tasolla?

Poikkeuksellisen hankalan tehtävän pelinjohtaja voi määrätä vaikeaksi, mutta onko mahdollista saada bonusta erityisen helppoihin tehtäviin?
 
Hathaldir sanoi:
Olenko ymmärtänyt oikein, että hahmon salaseura ja mutanttivoimat kyllä paljastuvat muille pelaajille varsin nopeasti, mutta näiden täytyy pelatessaan ottaa huomioon se, että pelihahmoilla ei ole samaa tietoa? Jos esimerkiksi Bo hakee levitoimalla puusta omenan viedäkseen sen kommunistien kokoukseen, kaikki pelaajat tajuavat asian saman tien, mutta heidän hahmoillaan ei ole asiasta harmainta aavistusta, elleivät ne ole paikalla in-game.

Paikalla on pelaajia, joilla on hyvin vähän aiempaa pelikokemusta, mutta tämä on roolipelaamisen perusoppeja: hahmot eivät läheskään aina tiedä sitä mitä pelaajat tietävät. Sen muistaminen on hyvää roolipelaamista.

Vai onko pelaajien ja pelinjohtajan välillä viestintää, joka on pidettävä muilta salassa?

Koska kiusaus huonoon roolipelaamiseen on niin suuri, kannattaa pitää kiinni salaisuuksistaan ja harrastaa lappuviestintää. Lapuille voi myös töhertää jotain triviaalia, jotta muut pelaajat epäilisivät heidän päänsä menoksi juoniteltavan jotain. Pelinjohtajan voi myös viedä sivummalle yksityistä keskustelua varten, joskin pelirytmin katkaisijana tätä tulee harrastaa hyvin harvoin.

Onko pelaajan hahmolomake kaikkien muiden nähtävillä? Mitä siihen ei saa kirjoittaa, paitsi jo mainittua salaseuraa, joka kirjoitetaan lomakkeen taakse?

Lomake on kurkittavissa ja salaiset tiedot, kuten salaseura ja mutanttivoima, kannattaa pitää pöytää vasten. Ominaisuus Power on tieto, jonka pelaaja usein haluaisi pitää salaisuutena, mutta koska sitä käytetään myös tuuriheitoissa, sitä ei voi salata. Pelaajilla pitää olla mahdollisuus tarkistaa, ettei kukaan tee valitettavaa erehdystä heitoissaan. Pelinjohtajan pitäisi valvoa, mutta hänkin on erehtyväinen (tämän tiedon levittäminen on maanpetoksellinen teko).

Eivätkö pelihahmot tajua, että myöhemmilläkin klooneilla on samat ominaisuudet ja salaseurat? Jos Bo-1 ilmiannetaan kommunismista tai levitoinnista ja teloitetaan maanpetturina, eikö tämä tieto tule myös Bo-2:n rasitteeksi?

Pelihahmot kyllä tajuavat sen, mutta koska sama koskee heitä itseäänkin, niin he pysyvät viisaasti vaiti ja antavat Tietokoneen idealistisen näkemyksen vallita: jokainen ihminen on erehtymättömän Tietokoneen luomus ja vailla vikoja. Vasta myöhemmin kappaleet vioittuvat ja ne pitää tarvittaessa pyyhkiä puhtaaksi. Tietokoneen näkökulmasta kansalainen on vapaa mutanttivoimista ja salaseuraan kuulumisesta, kunnes toisin todistetaan. Niinpä Bo-kakkosta ei saa teloittaa heti hänen korvattuaan Bo-ykkösen, ellei hän itse jää kiinni maanpetoksesta.

Periytyvätkö hankitut ominaisuudet klooneille? Jos Bo-1 nousee turvallisuusluokituksessa ylöspäin ja kuolee, onko Bo-2 alussa taas R, vai sillä ykköskloonin saavuttamalla tasolla?

Kloonit ylenevät ja alenevat sillä hetkellä kentällä olevan version mukaan. Jos tämä vaikuttaa ristiriitaiselta edellisen säännön kanssa, niin tervetuloa Paranoian hämmentävän ristiriitaiseen maailmaan. Odotapa kun pääsen selittämään laseraseiden fysiikkaa... Sääntökirja kehottaa monessa kohtaa heittämään itsensä nurkkaan jos siltä tuntuu ja sitä mahdollisuutta olen jo kertaalleen hyödyntänyt hahmonluonnissa: kenellekään pelaajalle ei lähtenyt aivan surkeaa hahmonalkua, vaan heitin arvot uudelleen alusta, jos ne olivat kautta linjan alhaalla.

Poikkeuksellisen hankalan tehtävän pelinjohtaja voi määrätä vaikeaksi, mutta onko mahdollista saada bonusta erityisen helppoihin tehtäviin?

Kyllä, mutta nekin epäonnistuvat, jos pelaaja/pelinjohtaja heittää 20. Varmaa onnistumista ei olekaan.
 
Tarinoin tässä ehtiessäni (ja myöhemmin tarkemmin) hahmojen varustuksesta. Henkilökohtaisia esineitä ei ole paljon, sillä Tietokone ei suosi moisia turhuuksia. Se on ottanut tehtäväkseen huolehtia kaikista Alfakompleksin kansalaisten tarpeista ja sen vihjaaminenkin, että tavaroita ei olisi riittävästi, käy maanpetoksesta. "Jokaiselta kykyjensä mukaan, kaikille tarpeidensa mukaan – kunhan lomake ASGSD-4563-GAER on asianmukaisesti täytetty" on tunnuslause tässä asiassa. Yksinkertaistenkin tavaroiden hakeminen jakelupisteistä on uskomattoman paperisodan takana.

Mitä hahmot sitten voivat saada varusteikseen? Päällä heillä tavallisesti on paita, haalarit ja kengät. Armed Forces suosii mustaa kaksiosaista univormua, jonka hihojen väri vaihtelee kansalaisen turvallisuusluokituksen mukaan. Technical Services:in teknikot tunnistaa lukuisista, työkaluja ja varaosia pursuavista taskuista. Mitä merkityksettömämpi palveluryhmä on kyseessä, sitä huolimattomampaa pukeutuminen on. Persoonallinen pukeutuminen sallitaan vain kaikkein arvostetuimmille yksilöille kuten Research&Designin tutkijoille. Tavallinen kansalainen saa olla tosi tarkka ulkonäöstään virkaintoisten agenttien varalta:
IntSec Agent: Citizen! I notice that your sneakers are unlaced.
Citizen: Yes, citizen, you are entirely correct.
IntSec Agent: May I ask why your sneakers are unlaced?
Citizen: Yes, citizen, you may.
IntSec Agent (with elaborate patience): And why, citizen, are your sneakers unlaced?
Citizen: My sneakers are several sizes too small for my feet.
IntSec Agent: And why are your sneakers too small for your feet?
Citizen: PLC must have goofed. I asked for the right size.
IntSec Agent: Citizen, you are under arrest.
Citizen: What?! I´m an honest citizen! You got no right.
IntSec Agent: First, citizen, you claim that PLC committed and error. Errors are treason. Either you are the source of this error, in which case you are a traitor, or else a Commie traitor lurks in PLC. If this last is true, then you have clear evidence of treason in PLC, yet you have not reported this treason to The Computer. Failure to report treason is treason. Moreover, citizen, your laces are untied. You are out of uniform. Being out of uniform is treason.
Citizen: No! No! Please don´t kill me! I haven´t done anything wrong!
IntSec Agent: There is one way out.
Citizen: Yes? What is it? Please! I´ll do anything!
IntSec Agent: You must reveal the names and deeds of your accomplices.
Citizen: Yes, yes! Yes, you are entirely right. I confess my heinous crime. But I was a poor trusting soul, led astray by evil companions... Jon-R-LXR-3, Mary-R-FEB-2,...

Jokainen Troubleshooter, pulmanpoistaja, saa riveihin liityttyään käyttöönsä laserpistoolin. Sen kantama on 50 metriä ja sillä saa ampua oman turvallisuusluokituksen värisen lasersäteen. Säteen väri riippuu pistooliin kierrettävästä irtopiipusta. Piipussa on kuusi rinkulaa kuvaamassa kuutta laukausta ja aina kun pistoolilla ammutaan, rinkula vaihtaa väriä. Ylemmän kuin oman turvallisuusluokituksen värisen säteen ampuminen on maanpetos. Yhdellä irtopiipulla voi suhteellisen turvallisesti ampua kuusi laukausta ja sen jälkeen aseen toimintahäiriön todennäköisyys kasvaa. Toimintahäiriöinen ase alkaa piipittää kimakasti ja vähän ajan kuluttua ase räjähtää, ellei käyttäjä onnistu aseenkäyttöheitossaan. Onnistuneenkin korjausyrityksen jälkeen ase on käyttökelvoton.

Toinen pulmanpoistajan virkavaruste on Red Reflec Armor, haarniska, joka suojaa punaista lasersädettä vastaan. Se on hyödytön ylempiä värejä vastaan, kuten myös muita asetyyppejä vastaan. Näitä ovat erilaisia projektiileja ampuvat käsiaseet, liekinheittimet, singot, ääniaseet, lamauttajat, kieputtimet, kranaatit, miekat ja monofilamenttiterät. Pelätyin ase taktisen ydinaseen rinnalla on plasmageneraattori. Toimintahäiriöisenä se on tappavan vaarallinen käyttäjälleenkin.

Vaihdantatalous toimii Alfakompleksissakin ja monet maanpetoksellisiksi luokiteltavat esineet vaihtavat omistajaa mustan pörssin kaupassa, jossa muovirahakin kelpaa. Muoviraha on nimensä veroista: isoja, paksuja muovisia läpysköitä. Oletusarvoisesti jokaisella pelaajalla on niitä sata kappaletta varusteiden hankkimiseksi. Punaisille sallitut tavarat eivät ole kummoisia. Bouncy Bubble Beveragea sentään saa ostaa vapaasti. Mitäpä olisikaan kenttätehtävä ilman limpparia.

R&D tarjoaa vapaaehtoisille koekäyttöön uusia, hyödyllisiä laitteita, jotka ovat täysin turvallisia. Sama epävirallisesti: kieltäytyminen testaamasta täysin hyödyttömiä ja/tai käyttäjälleen hengenvaarallisia laitteita katsotaan maanpetokseksi. Jos ja kun ne rikkoutuvat, se pistetään testaajan syyksi ja hän on korvausvelvollinen. Moni pelaaja säästääkin viisaasti muovirahansa sakkoja varten.

Itse tehtävien suorittamista varten annetaan usein käyttöön erikoisvarusteita, jotka täytyy luovuttaa sankarillisen kotiinpaluun jälkeen. Jotkin varusteista ovat ihan oikeasti hyödyllisiä ja turvallisia. Toiset taas eivät.

Tässä vaiheessa yksi (1) pelaaja on lähettänyt ensimmäisen viestinsä ja hänen hahmonsa luominen on hyvässä vaiheessa. Kun kaikki hahmot on luotu, postaan tänne tehtävämääräyksen, josta selviää mm. jokaisen hahmon nimi ja palveluryhmä. Saman määräyksen hahmot saavat pelin maailmassa. Näin siksi, että pelaajat ehtisivät painaa mieleensä pelaajien hahmojen nimet. Tavallisissa ropekampanjoissa tämä on pullonkaula useammankin session jälkeen.

Edit. Toinen pelaaja hahmonluontiprosessissa! Tästä se lähtee!
 
Freyja, Miccoh ja Vehka enää jäljellä potentiaalisesta pelaajakaartista peruutusten vuoksi. Nyt on koko sessio uhattuna, mikäli lisää pelaajia ei ilmaannu.
 
Ylös