Kahvi

Rimtûr

Hobitti
Tolkien mainitsee Kahvin Hobitissa, eikä sitä siitä myöhemmin olla sensuroitu. Mistä kahvi tuli Hobittilaan? Tuliko se Haradista niiden harvojen aurinkomaan ihmisten myötä, jotka kävivät kauppaa Gondorin kanssa ja näin rikastuttivat kumpaistakin maata (joskin ystävyyttä ei kummankaan välillä koskaan ollut.), vai oliko kahvi vain virheellinen maininta Tolkienilta joka olisi pitänyt poistaa? Kyettiinkö kahvia viljelemään Konnussa, vai saapuiko Eriadoriin karavaania etelästä, toimittamaan Hobiteille heidän kahvinsa? Tee on myös eräs asia joka minua askarruttaa, mistä tee tuli Hobiteille, kykenivätkö he viljelemään sitäkin kuten Kessua?

Mielipiteitä otetaan vastaan mielellään. Ja aiheena on eeppinen ja ah' niin pateettinen.. Kahvi, teetä sivuten. Minulle ainakin kahvi on mysteeri, joskin uskon että se tuli Numenorilaisten tuomana alunperin Keski-maahan (kuten uskon että peruna tuotiin.), ja kenties sitä kyettiin viljelemään Haradwaithin vehreämmillä seuduilla, tai aikanaan etelä-Gondorissa, sillä käsittääkseni kahvi vaatii lämpöä (joskaan emme tiedä mitä kahvilajiketta Hobiteilla oli, ehkä se oli jalostettu kestämään ja kasvamaan niinkin pohjoisessa.), jota Eriador ei olisi kyennyt tarjoamaan.

"Minä juon nyt kahvia"
- Kuten erään poliitikon lentävä lause aikanaan kuului.
 
Itse ainakin uskon ja luulen, että kahvia ei pystytty ainakaan mitenkään viljelemään Konnussa päinkään...ilmasto kun ei ole sellainen. Kahvi on mitä luultavammin tullut Haradista juuri noitten mainittujen vaihtokauppojen kautta ja aikojen saatossa kahvi on saapunut hobittienkin luokse ja luulen että sitä ei kuitenkaan ollut mielinmäärin ja että se oli todellinen harvinaisuus. Teen kanssa on sama juttu, mutta se ei ole niin harvinaista varmaankaan... :roll:
 
Hassua, en muista kahvia ollenkaan. Mutta entä piippukessu? Oletan sen olevan jokin tupakan sukulainen. Kuinka pohjoisessa se voisi kasvaa? Konnussa Eteläneljännyksessä ainakin, niin miksei sitten kahvikin...Tai no mitä minä rehuista tiedän. Jänskiä nämä hobitit pahoine tapoineen...
 
Muistaakseni tuo "piippukessu" olisi tullut hobiteille Arnorin dúnedainin kautta, jotka olivat tuoneet sitä Númenorista...ja Konnussahan oli paljon "kessuviljelmiä", koska se on ilmastollisesti mahdollista...kahvia siellä ei kuitenkaan pysty varmasti viljelemään. :roll:
 
En usko, että teetä viljelän konnussa. Varmaan tulee etelässä, tai sitten konnussa juodan yrttiteetä. Se on mahdollista. Erilaisia yrttejähän kasvaa myös pohjoisessa. Luulisin, että musta ja vihreä tee on konnussa harvinaista ja kallista herkkua(ja hyvää ^__^).

Enkä myöskaan usko, että kahvia viljellään konnussa. Luulen, että sitä joivat aluksi jotkut enemmän vaeltelevat hobitit, jotka ovat tustustuneet kahviin esim. Briissä. Sitten tapa on jäänyt heidän perheilleen ja kahvia tuodaan edelleen jostain. Tai sitten hobiteilla on oma pohjoisessa viihtyvä kahvilaji.
 
Valië Nienna sanoi:
Piippukessu? Kuinka pohjoisessa se voisi kasvaa?
Minä olen kasvattanut tupakkaa ihan tuolla Savonkin korkeudella. Hyvin kasvaa. Tupakka kasvaa mennen tullen Höpöttilässä. Kunhan laittaa siemenet kevättalvella sisällä itämään.

Konnussa Eteläneljännyksessä ainakin, niin miksei sitten kahvikin...

Kahvi viihtyy parhaiten keskikorkeilla VUORILLA ja mielellään subtrooppisella alueella. Joskin robusta heimon kahvi viihtyy myöskin tropiikissa. Mutta kumpikaan ei viihdy alueilla jossa lämpötila voi tippua miinukselle. Ns. Halla tekee hallaa kahvipensaalle.

Gondor aika varmasti soveltuisi vuorineen ja lämpöineen.
 
Minä en itse muista kahvia ollenkaan.
Täytyypä selailla Hobittia.
Mutta kahvia ei varmaan mainita Tarussa ollenkaan?
[turha]
 
Hömhöm... "Ennen Sormuksen Sodan aikaan olivat hobitit hiljaista väkeä, joka ei juuri vaikuttanut maailman menoon Konnun ulkopuolella. Mutta yhden taidon he julistivat keksineensä ja pitivät siinä itseään muita taitavampina, ja se oli sen nicotiana-yrtin polttaminen, jota haltiat kutsuivat nimellä galenas. Kun kasvi alunperin tuotiin Numenoresta sitä oli arvostettu vain sen kukkien tuoksun ansiosta...
...Hobitit keräsivät galenasin leveitä lehtiä. Kuivasivat ne ja repivät ne suikaleiksi ja polttivat niitä pitkävartisissa piipuissa...
...Hobitit pitivät Briin ja Eteläneljännyksen lajikkeita parhaina; näitä olivat Pitkänpohjan Pehku, Vanha Tobo, Etelän Tähti ja Etelätörmä."

Sormusten herrassa sanotaan lisäksi tarpeeksi selvästi, että siellä alueella viljeltiin kessua.
 
Airu sanoi:
Minä en itse muista kahvia ollenkaan.
Täytyypä selailla Hobittia.
Mutta kahvia ei varmaan mainita Tarussa ollenkaan?
[turha]

Kahvi mainitaan Hobitin alussa pari kertaa. Kääpiöt sitä tietysti kärttävät Bilbolta.

Vaan Tarussa, enpä tiedä. Onko joku löytänyt? Vaikuttaa siltä, että kahvi ei kaiken kaikkiaan ole niinkään hobittien kuin kääpiöiden maun mukainen juoma. Hobitit tietysti litkivät mielellään teetä.
 
Kahvi näyttäisi olevan yksi niitä "Hobitin" yksityiskohtia, jotka eivät ole yhteensopivia TSH:n kanssa. Mutta jos Bilbon ja kääpiöiden kahvinjuonti halutaan säilyttää, niin voimmehan ajatella että he joivat jotain mitä me sanoisimme kahvinvastikkeeksi, esimerkiksi sikuri- tai vilja"kahvia". Tolkien on sitten vain vetänyt mutkat suoriksi englannintaessaan Punaista kirjaa.
 
Vanhan keskustelun henkiin herättämiseksi mainitsen, että juotiinkohan Gondorissa kahvia? Kuten
Kahvi viihtyy parhaiten keskikorkeilla VUORILLA ja mielellään subtrooppisella alueella
Gondor aika varmasti soveltuisi vuorineen ja lämpöineen.
, Gondorissa varmaan pystyttäisiin viljelemään kahvia. Olisiko sitten se minastirithiläisten (sieltä yläluokkalaisten) herkkua vaiko ihan kansanjuomaa, en tiedä.
 
Mitä nyt vähän otin asiasta selvää, näyttää siltä ettei edes Gondor (jossakin Italian tienoilla maantieteellisesti ajatellen) sovi kahvinviljelyyn. Kahvia viljellään meidän aikanamme lähinnä vain trooppisilla alueilla, sillä se vaatii sekä lämpöä että runsaita sateita. Joten eivätköhän Bilbon kahvit liene keitetty joko jostakin (meidän näkökulmastamme) korvikkeesta (mitä pidän todennäköisempänä) tai sitten jollakin ihme tavalla kaukaa Haradista tuoduista aidoista kahvipavuista.


Mutta toisaalta Wikipedian mukaan myös subtrooppisilla alueilla voidaan viljellä kahvia:


Mutta kolmaalta, Meiran sivustolla sanotaan, että kahvia viljellään käytännössä kauriin ja kravun kääntöpiirien välissä, joten eiköhän Gondor joka tapauksessa tipahda pois mahdollisten kahvintuottajamaiden listalta:


Millainen sitten lienee ollut Númenorin ilmasto? Ja miten sitä voi verrata meidän muuttumisen jälkeiseen maailmaamme, kun maa ei vielä ollut pallo?
 
Varmaan Númenorin etelä- ja länsipuolilla kahvia olisi voitu viljellä. (Jos sitä edes oli siellä :D ) Jos, kun, jos siis kahvi on tullut Keski-Maahan Númenorista ja sinne Valinorista, ja westernesseläiset sitä toivat Keski-Maahan, missä sitä sitten viljeltäisiin?
Päässäni kehkeytyy teoria, että Gondorilaiset olisivat sotaretkillään hyökänneet Haradiin, ja sieltä löytäneet kahvin, papuja tuoneet kotiin, ja viljelleet, mutta missä? Tarinani ontuu ainakin siltä osin.
 
Korvikekahvissa on kuitenkin yleensä ollut ehkä neljäsosan verran myös oikeaa kahvia seassa, ja täysin kahvittomat vastikkeet taas eivät käsittääkseni ole järin hyvän makuisia, ts. niitä ei ehkä kukaan juo mielikseen vaan siksi, ettei saa oikeaa kahvia ja täysin ilman oleminen on liian ahdistavaa. Olisiko Bilbon "kahvi" siis ollut joku hobittien ihan oma kuuma juoma, jota Tolkien vain yksikertaisuuden ja helpon ymmärrettävyyden nimissä kutsui kahviksi - vähän samaan tyyliin kuin hän käänsi hobittien nimetkin? Ts. jos vaikkapa Meriadoc Rankkibukin kerrotaan juovan kahvia, niin oikeastihan Kalimak Brandagamba se siinä hörppii kuumaa hobittijuomaa, jonka varsinainen nimi on valitettavasti jäänyt tallentamatta jälkipolville.
 
En nyt jaksa tarkistaa, mutta eikös se ollut yksi kääpiöistä joka sitä kahvia Bilbolta tilasi? Minulla ainakin on se käsitys, ettei Bilbo itse sitä juonut. Ja kun kahvi tosiaan mainitaan koko legendariumissa vain tämän yhden kerran (?), niin kyseessä on ehkä kuitenkin lähinnä kääpiöiden pahe. Mistä lie sitä sitten hankkivat. Ehkä ostivat kalliisti kullalla.
 
Mutta tätä kahviahan kääpiöt tilasivat joukolla Bilbolta tämän kotona, joten ilmeisesti Bilbokin oli sitä jostain hankkinut. Kahvia konnussa? Ei sitä varmaan siellä mitenkään ympäriinsä kasvanut? Lisäksi mulla on outo tunne että tästä kahvista on väännetty aikaisemminkin jossain topicissa. Korjatkaa jos oon väärässä.
 
Tilasivatko kaikki kääpiöt kahvia? Jos kyllä, silloinhan Bilbolla täytyi olla aika paljon kahvia, ja en usko, että Bilbo oli ainoa hobitti, jolla oli kahvia. Joten, jos niin, kahvia täytyi olla Konnussa aika paljon. Eihän sitä nyt kaikilla, mutta-kuitenkin! Ja sitten, jos kahvia oli jopa enemmistöllä keski-ja yläluokista, sen hinta ei voinut olla niin korkea, ja jos sitä Haradista asti tuotiin, ja läpi Keski-Maan rahdattiin (ja että Gondorilaiset kävivät vain vähän kauppaa eteläisten kanssa) hinnanhan oli pakko olla aika korkea, vaikka kahvia harvoin käytettiin.
 
Ylös