Kahvi

Samaa mieltä kuin *Elanor*.
Päiväkahvit on aina parhaat, kun ei oo kiire mihinkään, lueskelee samalla jotain ja päiväkahvin kanssa saa mielellään olla jotain snacksia. :p

Aamukahvi on sitten eri juttu. Se on lähinnä silmien auki saamiseen ja henkiseen heräämiseen. :grin: Kuulostaa aika hauskalta.
Iltakahveja en sitten juokaan.
 
Olen alkanut tykätä enemmän tummapaahtoisesta kahvista. Se on jotenkin maukkaampaa ja vähemmän kitkerää kuin peruskahvi, jota olen tottunut litkimään. Ainoa vain, että tummapaahtoista on vaikea löytää pannuversiona. Pannukahvi on mielestäni pahempaa kuin keitinkahvi, mutta juon sitä silti, kun ei ole keitintäkään. Tai sitten oma kahvini vain noudattaa "toisten keittämä kahvi on aina parempaa" -lakia.
 
Päärynä sanoi:
Pannukahvi on mielestäni pahempaa kuin keitinkahvi, mutta juon sitä silti, kun ei ole keitintäkään.

Maukasta suodatinkahvia voi valmistaa pieniä annoksia ilman keitintä pelkän keittimen suppilon ja suodatinpussin avulla, kaatamalla kattilasta kiehuvaa vettä kahvijauheen päälle. Suppilon alla on tietysti oltava jokin astia johon kahvi valuu. Tällä tavoin kahvista saa varmasti kuumaa ja siis hyvää, eikä kahviin koskaan tule pinttyneen keittimen aiheuttamia makuhaittoja.
 
Päärynä sanoi:
Pannukahvi on mielestäni pahempaa kuin keitinkahvi, mutta juon sitä silti, kun ei ole keitintäkään.

Minulla on juuri päinvastainen tilanne: pannukahvi on paljon parempaa kuin suodatinkahvi. Kahvinkeitintä ei meillä olekaan, mistä seuraa se, että kahvia juodaan kotona vaan viikonloppuisin ja lomilla, aamulla ei jaksa eikä ehdi pannukahvia keittää. Ja niinpä lomien jälkeen on aina kahviputki katkaistava töihin mentäessä...

...tosin töissäkin tulee juotua kahvia, vaikka siellä kahvi on erityisen pahaa. Kolme kuppia päivässä: aamulla kello 9 tienoissa, lounaalla ja taas kello 14 maissa. Kahvin juonti töissä on myös tietynlainen rentoutumisrituaali: hetkeksi pois työpöydän äärestä ja keskustelemaan jostain muusta kuin työasioista. Sen verran kofeiinikoukkua kuitenkin on, että yleensä tekee mieli nimenomaan kahvia tuolloin, vaikka luonnollisesti voisi juoda jotain muutakin (tai ei mitään).

Liikaa kahvia on paha juoda, jo yksikin "ylimääräinen" kupillinen saa minulle melko tutisevan ja yliaktiivisen olon. Ei kiva. Mutta jos kahvia ei saa lainkaan, tulee päänsärkyä, ei kiva sekään. Pitäisi varmaan pitää kahvipaasto, mutta töitä tehdessä se on hankalaa (ja lomilla saa hyvää pannukahvia, niin silloinkaan ei tee mieli kahvipaastoilla).
 
Minä muistelisin että pannukahvi on epäterveellisempää kuin suodatinkahvi. Mutta metsäretkellä pannukahvi nuotiolla keitettynä maistuu. Ah.
 
Pannukahvia pidetään suodatinkahvia epäterveellisempänä, koska pannukahvissa on enemmän huonolaatuisia, tyydyttyneitä rasvoja. Pannukahvia ei pidä keittää, vaan kahvi lisätään kiehuvaan veteen ja pannu nostetaan syrjään liedeltä/tai nuotiotulelta ja annetaan kahvin selkiytyä. Eipä pannukahvin nauttimisesta varmaan sen suurempaa haittaa ole kuin suodatinkahvinkaan juomisesta, kunhan muistaa oikean valmistustavan ja kohtuuden.

Mikäli terveydenhuollon asiantuntijoita on uskominen, on korkeasta kolesterolista kärsivien hyvä jättää kahvin juominen vähemmälle. Suositus on enintään kolme kupillista päivässä. Siis kupillista, ei mitään pienen saavin kokoisia mukillisia.
 
Telimektar sanoi:
Tällä tavoin kahvista saa varmasti kuumaa ja siis hyvää, eikä kahviin koskaan tule pinttyneen keittimen aiheuttamia makuhaittoja.

Hmm, olen tuota kyllä joskus ohimennen harkinnut, mutta en ole jaksanut hankkia suppiloa ja paperia :) Kuuma kahvi ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti hyvää; kyllä pannukahvikin säilyy kuumana, jos pannun pistää lakin-tai-miksi-sitä-nyt-kutsutaan alle, eikä se siitä sen paremmaksi muutu. Luulen, että pannukahvini on niin pahaa myös siksi, että täällä on hyvin pahaa vesijohtovettä. Kahvini pahuus voi toki johtua myös pinttyneestä keittimestä, pitäisikin ehkä puhdistaa se joskus.

...tai sitten pannukahvi vain on pahaa :p Pitäisin kuitenkin mielelläni pannukahvista kuten Ksu. Pannukahvi on niin romanttista.
 
Päärynä sanoi:
Kuuma kahvi ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti hyvää; kyllä pannukahvikin säilyy kuumana, jos pannun pistää lakin-tai-miksi-sitä-nyt-kutsutaan alle, eikä se siitä sen paremmaksi muutu. Luulen, että pannukahvini on niin pahaa myös siksi, että täällä on hyvin pahaa vesijohtovettä. Kahvini pahuus voi toki johtua myös pinttyneestä keittimestä, pitäisikin ehkä puhdistaa se joskus.

Se kahvipannun päälle laitettava "lakki" on pannunmyssy.

Olet oikeilla jäljillä: veden laatu vaikuttaa todella paljon kahvin makuun. Huonosta- / pahanmakuisesta vedestä ei saa millään keinoin hyvää kahvia. Myös kahvipannu tai keittimen kannu, termoskannu tms. on syytä pestä hyvin kuumalla vedellä ja astianpesuaineella mielellään jokaisen käyttökerran jälkeen, koska kahvista jää rasvaa astiaan ja rasva eltaantuu helposti. Eltaantunut kahvirasva ei maistu olleskaan hyvältä.
 
Päärynä sanoi:
Kuuma kahvi ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti hyvää;.

Ei tietenkään: kun kahvi on seissyt kuumana jonkin aikaa, se muuttuu pahanmakuiseksi, olkoon sitten keittimessä tai termospullossa (annan itse ylimääräisen kahvin mieluummin jäähtyä ja lämmitän sen sitten mikroaaltouunissa). Tarkoitin vain että jotkut huonot tai vanhat keittimet eivät alunperinkään tee kahvista kyllin kuumaa.
 
Päärynä sanoi:
Luulen, että pannukahvini on niin pahaa myös siksi, että täällä on hyvin pahaa vesijohtovettä

Tuo vaikuttaa muuten tosi helposti, samoin kuin lähtökohtaisesti huono kahvi: huonoista raaka-aineista saa harvoin hyvää. Huono kahvi tosin tässä tuskin on ongelmana, mutta esim. työpaikan kahvin maku parani huomattavasti kun merkki muuttui... Ei se vieläkään hyvää ole, mutta parempaa kuin aiemmin.
 
Kokeilin nyt superpuhdistaa pannuni ja se on nyt kiiltävämpi kuin ennen, ja lisäksi ainakin kuvittelen, että kahvikin on hiukan parempaa :p En ollut kunnolla tajunnutkaan, että kahvissakin on rasvaa ennen kuin Centaurea alkoi puhua eltaantuneesta kahvirasvasta, joten olen usein tyytynyt huuhtaisemaan pannun ja kuvitellut että se suurin piirtein riittää. Jotta kiitos vinkistä.

Telimektar sanoi:
Ei tietenkään: kun kahvi on seissyt kuumana jonkin aikaa, se muuttuu pahanmakuiseksi

Mistä tämä muuten johtuu?
 
Päärynä sanoi:
Mistä tämä muuten johtuu?
Varmaan ihan samasta syystä miksi mehu tahi olut eivät maistu kuumana hyvälle -- se lämpötila ei vaan sovi kyseiselle juomalle.

Itse en ole kahvista koskaan pitänyt. Joskus ala-asteella yritin maistella, kun yksi kaverini leuhki sillä kuinka hän juo aina aamukahvit, mutta ei siitä mitään tullut. Se ei vaan ole hyvää, ainakaan minun makuaistilleni. Jos jossain tilanteessa on ns. pakko juoda kupillinen kahvia [lue: jos teetä ei ole tarjolla, namnam] niin tarvitsen oikein paljon maitoa taikka kermaa, jotta se menisi alas. Kahvin juonti tuntuu olevan melko lailla kaikki-tai-ei-ollenkaan -systeemillä toimiva juttu: useimmat ihmiset joko juovat päivittäin tai sitten eivät lainkaan. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 
Kahviin saa kyllä aika helposti kehitettyä riippuvuuden. Joko tykkää kahvista paljon tai sitten ei ollenkaan. :grin:

Mie käytän sokeria kahvin kanssa, ja maitoa tai kermaa. Jotku sanoo, että eihän se silloin enää etes maistu kahville, mutta kyllä se vaan maistuu ja hyvää on. Kunhan ei laita liikaa sokeria.
Kyllä kahvi menee ilmankin sokeria, kunhan maitoa on, mutta parempaa se silti on sokerilla.
 
Päärynä sanoi:
Mistä tämä muuten johtuu?

Jos kahvi on pitkään kuumana keittimen kannussa ilman kantta, siitä haihtuu vettä ja maku voimistuu. Toinen syy voi olla, että lampö/kuumuus saa suljetussakin kannussa kahvin hapot (parkki- tai mitkä-lie-hapot) hajoamaan tai reagoimaan jonkun muun yhdisteen kanssa siten, että kahvin maku muuttuu kammottavaksi.

Nyt olisi esim. elintarvikekemiaa tms. opiskelleella oiva tilaisuus selventää asiaa...
 
Häiritsen tätä topikkia kesken sen hyvän 11 vuoden levon, mutta itse olen viimeinkin saanut itselleni järkevän tavan keittää kahvia ja olen siitä iloinen. Löysin mökiltä käyttämättömän metallisen suodattimen joka on ilmeisesti jäänyt käyttöä vaille, kun mökille tuotiin kahvinkeitin joskus 80-luvulla, ja kirpparilta pienen keltaisen kahvipannun. Opiskelijan kukkaro kiittää, säästyin kahvinkeittimen ostolta, sillä tuo kahvipannu (tai sellainen pannu lasia, kahva ja kansi muovia, varmaan hajonneen keittimen pannuosa) maksoi huimat 20 senttiä. Keittiöni on säälittävä koppero, joten on hyvä että kahvinkeitin ei ole viemässä arvokasta tilaa, koska tämän yhdistelmän saa helposti aina tiskattua pois tieltä.
Lisäksi vegaaninen elämä on järjestyksessä, sillä minulla oli ensalkuun hankaluuksia löytää sopiva kauramaitu (nisäkkäistä tulee maitoa ja kasveista maitua t. Sidhielin oma sanankeksintäosasto), joka sopisi sekä ruuanlaittoon että kahvin sekaan. Osassa kaurajuomia jotka ovat "barista" -tyyppisiä eli kahvin kanssa tarkoitettuja, on se ongelma, että niistä jää jotain sakkaa aina mukin pohjalle ja minua se jotenkin yököttää.
Oatlyn harmaa paketti oli ensin käytössä, mutta mielelläni suosisin kotimaista ja ei-niin-kansainvälistä vaihtoehtoa. Lopulta kaslinkin (ja nykyään kai Fazerin) kaurajuoma kahviin pelasti päivän: tai oikeastaan sen pirkkaversio, joka on täsmälleen samaa tavaraa, mutta useita kymmeniä senttejä halvempaa. Opiskelijan kukkaro kiittää jälleen.
Oatlylla oli vastikään jokin juttu että se kaikesta vegaanisuudesta huolimatta osallistuu jotenkin rahoituksella esim sademetsien hakkuita suorittaviin yhtiöihin, joten yritin löytää kestävämmän vaihtoehdon. Tiedä sitten, onko suomalainen versio yhtään sen parempi oikeasti. Oatlyn ja Fazerin liikevaihto kun on aika lailla yhden miljardin euron luokkaa kumpikin, joista kahdesta Oatly on itse asiassa pienempi. :?
Itse kahveista suosikkini ovat tällä hetkellä Löfbergin Jubileum, joka on se oranssi-sininen paketti sekä Pauligin Brazil-kahvi. Kultainen presidentti on myös hyvää, mutta minulla on ilmeisesti jonkinlainen antipatia perus Juhla Mokkaa kohti, sillä kotona ja sukulaisilla on aina vain sitä, ja olen kai jotenkin kyllästynyt siihen. :D Kaikkein parasta kahvia kuitenkin on Jyväskyläläisen pienpaahtimo Papun (Pavun???) kahvit, mutta niitä ostan lähinnä vain erikoistapauksissa, koska ovat sen verran hintavia, eivät nyt superkalliita mutta kuitenkin sen verran, että ei sitä opiskelijana arkena juoda. Suosittelen maistamaan, Papun kahveja saa ainakin isoista keskisuomalaisista marketeista (+ Jyväskyläläisistä kahviloista) ja tietysti nettikaupasta. <3
 
Last edited:
Kun pienpaahtimoiden muassa muotiin on tullut papujen jauhaminen ennen keittämistä, jotta kahvi olisi mahdollisimman tuoretta, olen miettinyt, koska joku alkaa kaipaamaan rännäriä.
 
Minä juon nyt kahvia. Arvid Norquistin Amigas -kahvia.
Erittäin tummapaahto - Voimakas & Tasapainoinen

Taistelussa köyhyyttä vastaan on erittäin keskeistä tukea naisia taloudessa ja työmarkkinoilla. Pavut Amigas-kahviin ostetaan naisten pyörittämiltä osuuskunnilta. Tukemalla näitä naisviljelijöitä tähtäämme heidän elinolosuhteidensa parantamiseen pitkäjänteisesti.
Amigas on erittäin tummaksi paahdettu kahvi, jossa on tasapainoinen täyteläisyys sekäsitruksen ja suklaan sävyjä. 100% luomua parhaimmista Arabica-pavuista. Reilun kaupan sertifiointi, 100% ilmastokompensointi sekä fossiiliton paahtimo.
 
Ylös