Kaikenhohtoiset hammastahnat (ja suuhygienia yleensä)

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Tämä on varmasti paras aihe mitä olen koskaan päähäni saanut. On vain tullut todettua, että hyvää ja sopivaa hammastahnaa on vaikea löytää: tuubit kestävät kohtuullisen pitkään yhdellä ihmisellä käyttää ja tuntuu että vähän joka kaupasta löytyy aina aivan eri tuotteet; ja kaiken huipuksi eroja on vaikea huomata.

Viimeksi ostin piruuttani halvan hammastahnan, Pirkkaa, ja sehän ei luonnollisesti ainakaan mitenkään erikoisesti säväyttänyt. En nyt osaa kuvata makua, taisi ehkä joltakin purkalta maistua. Halpaa ostaa, halvalta maistuu.

Mielenkiintoista olisi kuitenkin kuulla a) Onko kukaan huomannut hammastahnojen vaikutuksessa eroja? ja b) Onko jokin hammastahna ollut poikkeuksellisen hyvän/pahan makuista?


Ja onko kenelläkään muulla ollut vaikeuksia löytää hammasharjoja, joiden toinen puoli toimii kielenrapsuttimena? Jostain kumman syystä näen kyllä mainoksia tv:ssä, mutta olen vain vahingossa onnistunut yhdestä kaupasta löytämään semmoisen.
 
Kerran etsin myös samanlaista hammasharjaa, empä löytänyt. Sen koommin en ole jaksanut edes etsiä, tyydyin kohtalooni. :)

Mutta siis tuo hammastahna juttu on todellakin faktaa. Jos ostaa todella halpaa hammastahnaa niin se maistuukin kyllä todella halvalta. Sitten kun taas käyttää noita triple actioneita tai muita samankaltaisia, niin niissä on kyllä hieman jo maku ainakin parempi ja suusta tulee mielestäni raikkaampi, mutta ikinä en ole huomannut, että mikään olisi valkaissut hampaitani tms.

Odotan innolla muidenkin kokemuksia asiasta.
 
Käsittääkseni valkaisevat hammastahnat ovat pitkälti humpuukkia, eivät ne oikeasti valkaise hampaita juurikaan. Olen todennut, että tavallinen Pepsodent-hammastahna sopii minulle parhaiten. Toisaalta muistaakseni Pepsodentin super fluor tms tahna on maultaan miellyttävämpi.

Muistan myös kuulleeni väitteen, että hampaille tehokkain suoja olisi hammastahnalla harjaus sekä sen jälkeen fluoritabletti. En sitten tiedä onko väitteessä perää, mutta fluoritabletti kuulemma vie sen fluorin myös sinne hampaiden väliin ja paikkoihin, joihin harja ei yllä. Toisaalta taas, pitäisihän ne hampaiden välit putsata hammaslangalla jokatapauksessa... [22]
 
Theramed xXx Lemon-jotain oli minusta ihan hyvänmakuista ja jätti raikkaahkon tunteen suuhun..
ei se ollut edes loppu ja silti kaikista noista noin viidestä hammastahnasta juuri ja vain ainoastaan se näkyy hukkuneen kun yritin tarkistaa nimeä.. typical.
 
Hampaiden kannalta olennaisimpia tahnoja on varmaankin xylitolia tai fluoria sisältävät tahnat. Tarhaikäisillä lapsilla oli nimittäin kokeiltu, vaikuttaako xylitol-purukumin syöminen aterian päälle mitenkään reikiintymiseen ja se oli vähentänyt reikiintymistä melkoisesti. Fluorilla myöskin on hyväksi todettuja vaikutuksia hampaisiin. Olen yrittänyt löytää tahnaa, jossa olisi sekä fluoria että xylitolia, mutta sellaista ei taida olla olemassa. Sen vuoksi minulla onkin Pepsodent Super fluor ja Pepsodent Xylitol käytössä, vuorotellen niitä käytän. Pitäisi vain vaivautua harjaamaan aamuin illoin hampaansa...olen laiska siinä touhussa.

Nyt kun suushygieniasta ja suuhun liittyvistä asioista puhutaan, niin voisin hieman kertoa tuotteesta, joka pelastaa aftoista ja suun haavaumista kärsivät ihmiset. Sen nimi on Aloclair ja sitä myydään apteekissa. En nyt osaa sanoa hinnasta juurikaan mitään, alle kympin kuitenkin tällanen pullo. Sitä saa siis suuvetenä tai geelinä (jota sitten voidellaan tietysti siihen aftan päälle). Maku tässä suuvedessä ei ole kovin hyvä, mutta kyllä se todellakin poistaa kivun lähes kokonaan.

Pullon kyljessä lukee, että: "Aloclair muodostaa suojaavan kalvon ja lievittää välittömästi aftojen, rakkuloiden ja suun haavaumien aiheuttamaa kipua. Vaikuttaa paikallisesti. Ei ärsytä. Ei sisällä alkoholia." Eli jos aftat yms. vaivaavat, niin minä ainakin voin suositella ko. tuotetta.
 
Merri sanoi:
Ja onko kenelläkään muulla ollut vaikeuksia löytää hammasharjoja, joiden toinen puoli toimii kielenrapsuttimena? Jostain kumman syystä näen kyllä mainoksia tv:ssä, mutta olen vain vahingossa onnistunut yhdestä kaupasta löytämään semmoisen.

Niitä löytyy Anttilasta ihan varmasti. Itse ainakin aina ostan sieltä juuri sellaisen kielenrapsutin-hammasharjan. Muunlaisia hammasharjoja en nykyisin suostu edes käyttämään, koska olen todennut ne erittäin hyviksi. :grin:

Minulla aiheutui kerran Pepsodentin valkaisevasta hammastahnasta tosi pahaa tulehdusta ikeniin, kun ne pienet mikrorakeet eivät huuhtoutuneet veden mukana pois. Tulos oli etten melkein kyennyt pesemään kunnolla hampaita, koska sattui niin mielettömästi. :( Olen nykyisin myös huomannut olevani fanaattinen suuvesien käyttäjä.
 
Samooja sanoi:
Muistan myös kuulleeni väitteen, että hampaille tehokkain suoja olisi hammastahnalla harjaus sekä sen jälkeen fluoritabletti.

Fluoritabletit on ihan hirveitä. Meille syötettiin niitä pienenä ja ne maistuu ihan hammaslääkärille.

Hammaslangan käyttö on ainaki mulle suunnattoman hankalaa, koska kaikki hammasvälit on niin ahtaat. Sen takia mulla on myös jatkuvasti pieni ientulehdus, ku niitä välejä pitäis olla koko ajan hammaslääkärissä putsaamassa, mutta koska mulla on kammottava hammaslääkäripelko, en uskalla mennä. En millään vaan uskalla!

Hammastahnat taas.. Mulle on aika sama minkälaista käytän. Tällä hetkellä taitaa olla just joku Pirkka, sitä ennen ehkä Pepsodent. Jaksan edelleen uskoa, että ne valkaisevat oikeasti tehoo, vaikka olen kuullut muuta. Mutta saahan sitä itselleen valehdella.

Hammasharjoista taas oon aika tarkka. Paras tähän mennessä oli Jordanin joku ihmeellinen, siinä oli eri mittaisia niitä harjaksia ja aivan mainio, tuntui että se todellaki tunkeutui joka paikkaan.

edit: Joo, suuvedet! Silloin kun mulle pistettiin kielikoru, niin piti purskutella niitä suuvesiä. Ai että niihin jää koukkuun! Tulee kyllä niin puhtoinen olo suuhun.
 
Mullakin oli pienenä jotain fluoritabletteja vastaan. Ne vaan maistu niin hirveiltä, mutta kaverilla oli jotain toisen merkkisiä, ja seuraavan kerran ku mentiin apteekkin hakemaan uusia, halusin sen toisen purkin ja sainkin :)
Siskot ovat valittaneet pahan hajuista hengitystä, tosin saattaa johtua että viikonloppusin jää hampaiden pesu vähemmälle :roll: Joka tapauksessa vaikka yleensä pesen hampaat aamuin illoin ja joskus päivälläkin, jos ne tuntuu oikeen likasilta, niin pelottaa, että mun henki haisee ihan hirveälle :urg:

Toinen ongelma on hammaskivi. Mahtanee johtua liiallisesta syljen erityksestä, mutta ei se hirveesti häiritse. Välillä kyllä tekee mieli napata joku virkkuukoukku ja raaputtaa sitä irti. :roll: Onneksi se on hampaitten sisäpuolella, ettei näy :)
 
Mä käytän nykyään aina Pepsodentin tahnoja, ne on ainoat jotka toimii kunnolla ja puhdistaa hampaat. Ennen käytin Body Shopin tahnaa ja muita eettisempiä tahnoja, mutta kun ne oli niin huonoja ja kalliita, niin luovuin niistä. Parasta on musta se Pepsodentin xylitol-tahna, ainakin maultaan. Tosin vielä paremman makuinen oli sellainen mansikanmakuinen lastentahna, joka kai oli Theramedin valmistama, mutta se ei ollut tehokas.

Hammasharjoissa suosin sitä perinteistä Pepsodent Professionalia, joka on hyvin muotoiltu, mutta jossa ei ole turhia ja kalliita hienouksia. Kaksi kertaa päivässä pesen hampaat. Lisäksi käytän päivittäin hammaslankaa, ja usein myös suuvettä (Vademecum tai muu tiiviste). Hammaskiveä mulle tulee kyllä ajan mittaan, mutta muita ongelmia mulla ei ole hampaiden kanssa ollut. Yhtään reikää ei ole tullut. Viisaudenhampaista kolme on poistettu, yksi vielä on tulossa, ja sen saa sitten poistaa ennen kuin se aiheuttaa mitään tulehduksia.
 
Sami sanoi:
Olen yrittänyt löytää tahnaa, jossa olisi sekä fluoria että xylitolia, mutta sellaista ei taida olla olemassa.

Nyt kun suushygieniasta ja suuhun liittyvistä asioista puhutaan, niin voisin hieman kertoa tuotteesta, joka pelastaa aftoista ja suun haavaumista kärsivät ihmiset.

Olen kuullut että aftoja vähentää myös se että välttää sodium lauryl sulfatea (mikä lie suomeksi) sisältäviä tahnoja, niitä ei vain ole monia. Pirkan xylitol fluorihammastahna vastaa kyllä molempiin, siinä ei ole tuota sanahirviötäkään. Se on kaiken lisäksi halpaa, eikä minusta maistu halvalta (se on tietysti makuasia). Luulen että käytin samaa tahnaa Hollannissakin, siellä se oli Albert Heijn -supermarketketjun oma merkki. Se oli täydellinen hammastahna, pakkauskin oli tyylikäs.

Hammasharjani on vaihtopäällinen, pitäisikin käydä ostamassa lisää päitä. Minusta se harjaa ihan tarpeeksi hyvin ilman mitään sen kummempaa teknologiaa.
 
Ereine sanoi:
Hammasharjani on vaihtopäällinen, pitäisikin käydä ostamassa lisää päitä. Minusta se harjaa ihan tarpeeksi hyvin ilman mitään sen kummempaa teknologiaa.

Ai niin, mullakin oli tuollainen vaihtopääharja, Terradent-merkkiä, joka oli hyvä. Se tulee muistaakseni kyllä kalliimmaksi kuin tavallinen harja, eikä vaihtopäitä saa joka paikasta, mutta kuluttaahan se paljon vähemmän muovia. Itse hukkasin omani, eikä ole jostain syystä tullut ostettua sellaista enää. On se kyllä melkein yhtä hyvä teknisesti kuin tuo Pepsodent jota käytän (Pepsodent on kyllä ihan vähän paremmin muotoiltu).
 
Minun hammastahnamerkkini on GlaxoSmithKlinen "Sensodyne Fresh Sensitive", jonka pitäisi "vähentää tehokkaasti hampaiden vihlomista". Ainakin se oli jossain Hesarin kuluttajasivujen testissä kilohinnaltaan kallein hammastahna :D
(No, eihän tarvitse hammastahnaa kiloittain syödä, sitä voi panna harjan päälle vain hyvin pienen annoksen.)
 
Terradent minullakin on. Saatavuus on kyllä huonoa, täältä niitä saa yhdestä kaupasta ja sieltäkin ne ovat usein loppu. Enkä ikinä muista niitä kun olen kaupungilla.
 
Weleda Sole hammastahnaa käytän ja Frisadent hammasharjaa. Vegaanisuus on ratkaissut näissäkin valintani. :) Hammasharja on juuri tuollainen vaihtopäällinen, ostelen niitä Ekolosta. Sieltä muutenkin ostan muutkin hygienia-tavarat. Niistä saa maksaa rahtusen enemmän kuin tavallisista, mutta minulle se alkuperä on tärkein ja mieluusti maksan vähän enemmän, kun tiedän, mistä ne on valmistettu ja missä. Eivätkä ne mitään huonojakaan ole. Ja eikä se loppujenlopuksi niin paljoa lompakossa tunnu.
 
Minä olen kovasti mieltynyt kaikenlaisiin erikoishammasharjoihin; sitä on tullut testattua kaikkea liikkuvista harjaksista sellaiseen klik-harjaan, joka kertoo kun harjaat liian kovaa. Klik-harjasta tosin kehittyi minulle pakkomielle, kun minun piti aina harjata niin kovaa kunnes se klik kuului.

Ostin tässä yksi päivä sellaisen perus halvan hammasharjan ja järkytyin suuresti. Ne harjakset olivat niin jäykät ja kovat, että luulin niiden vahingoittavan hampaista pinnan pois ja saavan ikenet vuotamaan verta pelkästä kevyestä kosketuksesta. Se oli hyvin järkyttävä kokemus. Kun on kerran tottunut pieneen luksukseen hammasharjoissa, ei ole enää paluuta.

Hammastahnana käytän sitä, mitä nyt joku on kylppäriin ostanut. Yleensä sieltä löytyy joko golgatea tai pepsodenttia. En ole mitenkään erityisesti kiintynyt mihinkään tiettyyn tahnaan, enkä oikeastaan huomaa eroa niiden välillä ja silloin harvoin kun itse käyn tahnaa ostamassa, yritän valita jonkun, jota en vielä ole kokeillut.

Kerran olen pirkkahammastahnaa (tai jotain vastaavaa) isäni luona kokeillut ja kauhean maun lisäksi hampaat jäivät minusta likaisen tuntuisiksi. Onko kukaan muuten näin "aikuisiällä" kokeillut lasten hammastahnaa? Minulla on 2-vuotias siskopuoli, jonka hammastahnaa minun piti yksi päivä ihan vain uteliaisuuttani kokeilla. Maku oli aivan kuvottava; tuntui kuin olisi tunkenut suuhunsa jotain geelimäistä esanssimansikkapurkkaa, johon on sekoitettu jotain jotenkin karvaisen tuntuista. :yuck: Muistan kuitenkin, miten herkkua se joskus pienenä oli!
 
Itse olen erittäin nirso hammastahnoille. Aloin ylipäätänsä käyttää hammastahnaa vasta joskus 11-vuotiaana. Sitten oli pakko löytää jokin tahna, joka ei aiheuttaisi oksennusreaktiota. Ja viimein sellainen löytyi. Oranssi Elmex. Itku ja parku oli suuri, kun tahnan koostumusta takavuosina muutettiin. Sen jälkeen tahna muuttui suussa pehmeäksi höllyvaahdoksi ja taaskaan ei ylen antaminen ollut kaukana. :x

Nyt olen täysin jumissa Vihreään Elmexiin. Mikään muu ei tule kuulonkaan, paitsi hätätapauksessa. Joku sanoi että samalla tavalla kun shampoomerkkiä pitäisi aika ajoin vaihtaa, niin pitäisi hammastahnamerkkiäkin, jotta tahnan teho olisi maksimissaan. Tiedä tuota sitten. Jos nuo valkaisevat tahnat valkaisisivat ihan oikeasti, sitä voisi silloin tällöin yrittää vaihtoehtona.
 
Useimmat hammastahnat ovat mielestäni pahanmakuisia. Kuitenkaan ikinä uutta tuubia ostaessani en muista, mitä se edellinen oli (eli saatan ihan hyvin ostaa samaa merkkiä vaikka se olisikin ollut pahaa, toisaalta en välttämättä osta samaa jos satuinkin pitämään siitä).

Olen aina ihmetellyt tuota tehojuttua. En ole ikinä huomannut minkäänlaista vaikutusta, mutta jotenkin en kuitenkaan halua uskoa, että ne on täyttä huijausta. Liian usein tulee ostettua hammastahna täysin värin tms. täysin merkityksettömän jutun perusteella.

Hammasharjasta sen verran, että tykkään käyttää ihan normaalia harjaa. Kokeilin sähköhammasharjaa muutaman kuukauden ajan, mutta se ei iskenyt ollenkaan. Nyt on itse asiassa uuden harjan ostamisprosessi menossa, koska vanhasta putosi pala pois. Melkein sorruin ostamaan ihmeellisen pattereilla toimivan tärisevän harjan, mutta jäi sitten hyllyyn, kun aloin ajatella sen lompakkoon tekemää rakoa ja sitä kuinka maailma tuhoutuu jos kaikki ostaisi tuollaisia hyyppäharjoja (joo, loogista päättelyä multa taas). Mutta tykkään siitä, että hammasharjassa on niiden harjasosien seassa sellaisia kumilärpsykkeitä, ne kutittelee ikeniä kivasti.

Itse asiassa mullakin oli sellainen vaihtopääharja, mutta se jäi pois käytöstä kun uusia päitä ei enää saanut mistään ja varsiosa oli muutenkin aika rispaantuneen oloinen. Pitäisi varmaan sellaiseen taas päätyä, koska en ole ikinä tajunnut mitä järkeä on koko harjan uudelleen ostamisessa kun se varsi on usein täysin hyvässä kunnossa paljon pitempää kuin harjaosa. Hirvittävä pino käytettyjä hammasharjoja jokaiselle tulee, riippuen tietysti miten usein sen uuden harjan ostaa. Sisareni on sitä mieltä, että harja pitä uusia kuukauden välein ellei halua olla todella epähygieeninen. Mutta joo, en osaa kyllä yhtään sanoa milloin viimeksi ostin uuden harjan, ei sellaiseen tule kiinnitettyä huomiota..
 
Suositusten mukaan harja pitäisi vaihtaa 2-3 kuukauden välein. Mutta jos ei paina liian kovaa harjatessa, harjakset ei leviä ja harja pysyy pitkään ihan siistin näköisenä. Kaipa sinne harjaksiin bakteerikasvustoa kehittyy ajan mittaan, mutta sitä voi ehkäistä huuhtelemalla kunnolla harjan ja vaikka pitämällä sitä vähän aikaa kiehuvan kuumassa vedessä, jolloin bakteerit ainakin kuolee. Pitää vaan varoa ettei harja ota kattilan pohjaan kiinni ja sula. Mä käytän samaa harjaa varmaan lähemmäs puoli vuotta.
 
Ereine sanoi:
Olen kuullut että aftoja vähentää myös se että välttää sodium lauryl sulfatea (mikä lie suomeksi) sisältäviä tahnoja, niitä ei vain ole monia.

Natriumlauryylisulfaatti. :) Itse sain kerran farmaseuttiäidiltäni Air Lift -hammastahnaa, jossa kyseistä ainetta ei ole, eikä se siksi myöskään vaahtoa. Aftat ei ole mulla ollu ongelma, mutta olen joka tapauksessa jäänyt koukkuun tähän melko vahvanmakuiseen vaahtoamattomaan hammastahnaan. Nykyään ällöttää jos joutuu vaahtoavaa käyttämään - kun taas kukaan perheen ulkopuolelta ei halua lainata mun hammastahnaa koska se ei vaahtoa. Apteekista saa useampaakin vaahtoamatonta, ikävä puoli on vaan kalliimpi hinta.
 
Ylös