Kaikkien aikojen paras peli?

Cirandel sanoi:
Maininnan arvoisia ovat myös uusin Prince of Persia- trilogia,
En ole tutustunut tähän trilogiaan, mutta muistan kyllä kun 90-luvun alussa pelailin tietokoneella alkuperäistä Prince of Persia-peliä. Taisi muuten olla ihan ensimmäisiä videopelejä joihin aikoinani tutustuin (ah, kultaisia muistoja!).

Peli oli mainio, vaikka ensimmäisen kentän jälkeen tuleva salasanajuttu aiheuttikin paljon harmaita hiuksia... Kyseisessä kohdassa olisi vissiin pitänyt syöttää joku tietty kirjainyhdistelmä, joka katsottiin pelin ohjekirjasta. No eihän meikäläisellä sellaista ollut, koska olimme ostaneet koneen käytettynä ja peli oli tullut sen mukana, ilman ohjekirjoja ynnä muita härpäkkeitä. Sellainen muistikuva on jäänyt että olisin joskus saanut koodin tuurilla oikein ja päässyt ihan pieneksi hetkeksi nauttimaan kakkoskentästä, mutta eipä sitä iloa kauaa kestänyt.
Mutta siihen aikaan vaahtosammuttimen kokoiselle pojanklopille oli tuo ykköskenttäkin mitä mahtavinta hupia :wink:

Pitäisi kai joskus kokeilla tuota uutta trilogiaa, käsittääkseni ovat ihan onnistuneita ja viihdyttäviä pelejä.
 
UntenMuovaaja sanoi:
Cirandel sanoi:
Maininnan arvoisia ovat myös uusin Prince of Persia- trilogia,

Pitäisi kai joskus kokeilla tuota uutta trilogiaa, käsittääkseni ovat ihan onnistuneita ja viihdyttäviä pelejä.

Suosittelen erityisesti trilogian ensimmäistä osaa The Sands of Timea :) Minun ja monien muiden mielestä se on onnistunein osa. Huomaa, että vuonna 2008 ilmestynyt 'Prince of Persia' ei kuulu trilogiaan nimestään huolimatta.
 
Alkuperäisiä PoP-pelejä pelasin minäkin. Salasanakohdasta pääsin ohitse, koska käsiini oli jostain ulottuvuusportista putkahtanut moniste, joka kertoi salasanat. PoP 2 olikin sitten ihan virallinen versio ohjekirjoineen. Kopsasin korppuja siskolleni, mutta alkuperäisissä oli varmaan bad sectoreita avainpaikoissa, koska kopioista ladattu peli tappoi hahmon kakkoskentässä. Armoton aikaraja molemmissa peleissä takasi sen, etten koskaan läpäissyt niitä.

Uudempiin peleihin en ole tutustunut.
 
Eräs viime aikoina minut pahiten koukuttaneista peleistä ja parhaita pelejä koskaan on Crusader Kings. Paradox Interactiven vuoden 2004 strategiapeli on toimivin feodaalijärjestelmän pelimallinnus, johon olen törmännyt. Peli kestää 1060-luvulta vuoden 1452 joulukuun 30. päivään (historiaan perehtyneet ymmärtävät välittömästi ajankohdan merkityksen). Yksi vuoro on yksi päivä, joten tekemistä todellakin löytyy.

Pelin perusyksikkö, jonka hallinnasta kamppaillaan, on provinssi. Omistajuuden merkki on titteli: Brandenburgin kreivi päättää, mitä Brandenburgissa rakennetaan, ja voi mobilisoida joukkoja. Titteleitä on kolmenlaisia: kreivit ovat ravintoketjun alapäässä eivätkä voi pitää vasalleja, herttuat (ortodokseilla prinssit) voivat pitää vasalleinaan kreivejä ja kuninkaat voivat pitää alamaisinaan prinssejä ja vasalleja. Kuningas voi toki pitää samanaikaisesti myös prinssien ja kreivien titteleitä sekä hallinnoida siten joitain provinsseja suoraan. Yleensä kuninkaan alaisuudessa olevat provinssit voivat parhaiten, koska koko valtakunnasta kerätyillä veroilla on varaa rakentaa kalleimpia rakennuksia. Esimerkiksi pelin kallein linna, joka lisää miesvahvuutta 10 000:lla, maksaa 3 000 kultarahaa. Helppo nakki minulle, jonka tulot kuninkaana ovat yli 500 kultarahaa kuukaudessa. Yksinäistä provinssia hallinnoiva kreivi - ja ylivoimaisesti suurin osa pelihahmoista on tällaisia - on kuitenkin onnekas, jos saa palstastaan viisikin kultarahaa kuukaudessa.

Pelaaja ei astu valtion vaan dynastian saappaisiin. Crusader Kings on sekoitus strategiaa ja The Simsiä, koska kaikki hahmot ovat erilaisia persoonallisuuksia (niiden käytöksen määräävät elämän varrella saadut traitit, jotka kuvaavat luonteenpiirteitä). Peli on täynnä poliittista kieroilua. Tärkeintä on varmistaa dynastiansa jatkuvuus, koska jos jonkun muun suvun vesa änkeää kruununperijäksi ja hallitsija kuolee, peli on menetetty. Samalla lailla sitä ei ole kahlehdittu yhden valtion hallitsemiseen. Aloitin pelini Novgorodin ruhtinaskunnalla, laajennuin nopeasti Kingdom of Finlandiksi (uusia titteleitä voi luoda, kunhan hallitsee riittävästi provinsseja) ja tämänhetkisen pelini 1230-luvun vaihtoehtotodellisuudessa Suomen kuningaskunta on Euroopan mahtavin valta, jonka hallitsijalla on yli kymmenen kuningastitteliä (mm. Ruotsi, Norja, Saksa ja Puola lakkasivat olemasta, kun valloitin ne ja tein hallitsijastani niiden hallitsijan).

Pelin varsinainen sydän ovat ruudulle tulevat eventit. Niiden ilmestymisen todennäköisyys perustuu valtakunnan ja hahmojen tilaan, ja ytimekkäästi ilmaistuna ne kuvaavat jonkun tapahtuman ja antavat valintavaihtoehtoja, jos voi tehdä muutakin kuin kuitata tapahtuman todetuksi.

Muutamia pelikuvia:

Valtakuntani ajalta, kun Suomi on jo syntynyt (Novgorodin ajalta ei ole screenshotteja). Harmaa on Suomea. Huomioikaa, kuinka Uusimaa ja Pohjanmaa ovat itsenäisiä kreivikuntia.
Eivät ole kauaa, haha!

Tuo sympaattinen partaveikko on muuten tuonhetkinen kuninkaani. Hän oli hyvä hallitsija, joka laajensi Suomen kuningaskuntaa aivan pirusti ja hallitsi yli 40 vuotta. Ikävä kyllä hänellä oli traittina "Stressed", jolloin yhdessä vaiheessa minulle tuli eventti "There are voices in my head!" Sen vaikutus oli "King Volodar has lost trait 'stressed' ja king Volodar has gained trait 'schizophrenia'". Paranoidi ja harhoja näkevä 67-vuotias kuninkaani hallitsi jonkin aikaa kunnes tuli eventti "Enemies everywhere!" Sen seurauksena oli "Marshal Fedor dies!" Koska marsalkka oli yksi kuninkaan pojista, Volodar sai traitin "Kinslayer", jota ei katsottu hyvällä. Melkein heti seuraavana päivänä ilmestyi eventiksi "You have been assassinated by your treacherous spymaster", ja se oli tuon kuninkaan loppu.

Peli seuraa historiaa sen verran, että jotkut historialliset tapahtumat toteutuvat oikealla vuosisadalla. 1300-luvulla tulee rutto. Vuosisataa aiemmin Eurooppa saa vieraita.
Murskasin mongolit, koska toimin nopeasti. Toisinaan valloitetuista vihollisista joku haluaa liittyä hoviini. Historiaa lukeneet ymmärtävät, miksi tämän hoviini haluavan henkilön nimi sai minut repeämään naurusta.
1200-luku oli hyvin edistyksellistä aikaa. Lapsetkin sai lähetettyä toisten aatelisten luo kasvatettaviksi, pois jaloista pyörimästä. Tämä jätti huushollin emännälle aikaa keskittyä oleellisiin asioihin.

Pelikenttänä on Eurooppa, jota rajaa idässä Ural-vuoret ja etelässä Saharan aavikko. Yksi kaukaisimmasta valloittamistani provinsseista on Mekka, jonka yritän käännyttää ortodoksiseen uskoon. Olen myös valloittanut Rooman - en sentään käymällä sotaa paavia vastaan vaan Egyptin sulttaania, joka voitti sen paavilta. Pelata voi ainoastaan kristityillä (pelin nimihän on Crusader Kings), mutta valinnanvaraa on katolisten ja ortodoksisten verran. Suoraan hallitsemiensa provinssien uskontoa ja kulttuuria voi muuttaa, jos ne ovat erilaiset kuin omat. Ortodoksiset Mekka ja Rooma ovat tämänhetkiset tavoitteeni (Mekan olen jo rakennuttanut kirkkoja täyteen).

Ksu edit: Jaoin Crusader Kings -keskustelun omakseen. Jatkakaa, olkaa hyvät!
 
Tähän väliin minun on pakko ylistää The Battle for Middle-earth 2 Rise of the Witch-kingiä. Se on varmaan maailman paras peli. Pelasin eilen rankan yksinpelitehtävän pelaten Angmarilla kääpiöitä vastaan. Minä meinasin tuhoutua kokonaan, mutta onneksi itse tekemälläni sankarilla (jonka nimi on muuten Fuinur :wink:) oli kyky käännyttää vihollisen joukkoja minun puolelleni. Sain täysin kehitetyn ja suuren kääpiöarmeijan komentooni ja hyökkäsin sillä heidän linnoitukseensa. Haa, tuho oli täydellinen kun lisäsin siihen vielä oman Angmarilaisarmeijani. Rakastan tätä peliä.

Meni ehkä vähän offiksi, mutta antakaa armoa.
 
More to see and far more to fear

Kyllä BFME on paras. BFME II voittaa (mielestäni) Rise of the Witch-kingin vain koska siinä on nuo Good/evil modit. Witch-king on muuten ihan hyvä. Parempi. (Paras?)
 
Muistutetaanpas yleisesti, että pitää olla hieman pitemmät selvitykset siitä, minkä takia pitää juuri jostain pelistä ja minkä takia se on juuri sinun mielestäsi paras. Kunnon perustelut ja hieman pitemmät lauseet, niin hyvä tulee.
 
Haa itse pelailen Call of Duty 4:sta :D Noh, aina silloin tällöin. Siihen peliin jäin koukkuun kun katselin veljen koneelta jotakin hupaisaa tekemistä. noh löysin codin ja ei kun pelaamaan :D Pelailen sitä lähinnä kyl sen takia jos joku päivä vaan ketuttaa kaikki niin siihen pystyy purkamaan kaiken :)
Toinen peli on guitar hero, se nyt vaan on tylsyyden vuoks :D
 
Tähän ei ole kommentoitu vuosiin, mutta onhan minun pakko nyt kehua Legend of Zelda: Breath of the wild -peliä. Ensinnäkin Switch konsolina on mainio, voin soffalla pelailla (ja junassa, autossa, lentokoneessa, missä vaan) ja olla hirween asiallinen keski-ikäinen henkilö pienen konsolin kanssa. Ja BOTW on peli, johon ei kyllästy - pelasin kaiken läpi, ja silti jaksan seikkailla, itse asiassa ostin lisäosat, niin seikkailu jatkuu. Calamity Ganon / Dark Beast Ganon -taistelunkin jälkeen peli palaa sitä taistelua edeltävään tilaan ja voin seikkailla yhä vaan. Peli on kaunis, maisemia katselee ihan ilokseen, eikä tekeminen lopu kesken. Useita vuosia pelanneenakin on paikkoja, joita käyn tutkimassa ja löydän aarteita (ja ärsyttäviä tyyppejä, jotka pitää nujertaa) sun muuta. Ja syy, miksi piti ehdottomasti tähän kommentoida on uusin cosplay-hahmoni, syntyi tammikuun Desucon Frostbiteen, olkaa hyvä, hauska tutustua: Hateno Ancient Tech Labin Purah. Kuvattu Conikuvien kuvauspisteellä, kuvaaja Helene Lindfors.

kuvaaja helene lindfors.jpg
 
Ylös