Karhunkierros (ja muut vaellusreitit)

Liesjärven kansallispuisto. Autottomuus asettaa hieman haasteita retkeilylle etenkin sesongin jo päätyttyä, ja kun kuulin vastikään että sinne pääsee Hesasta kätevästi pikavuorolla (ja lähin pysäkkikin on vajaan kilsan päässä kotoa), niin suunnitelma oli melkein jo valmis. Hyppäsin siis aikaisin la-aamuna bussiin, ja reilun tunnin päästä olin jo Kyynärän pysäkillä, josta kävelee vajaan puoli tuntia kansallispuistoon.

Mulla ei ollut kovinkaan tarkkaa reittisuunnitelmaa. Ensimmäiseksi ylitin Kyynäränharjun, joka halkaisee Kyynäräjärven ja Liesjärven. Ilma suosi, oli täysin tyyntä, muutama aste lämmintä ja jossain vaiheessa päivällä aurinkokin paistoi jonkin aikaa. Kyynäräharjun jälkeen suuntasin tulipaikalle ja keittelin risukeittimellä kalakeiton. Tulipaikalle tullessani olin yksin, mutta sinne kerääntyi nopeasti muutakin porukkaa. Pientä jutustelua siinä, sitten eteenpäin kohti Kaksvetistä.

Kuljin Hämeen Ilvesreittiä ja oli kyllä melko vaihtelevaa maastoa. Kaksvetisellä oli yllättävän paljon porukkaa (myöhemmin selvisi että siellä oli jonkun fb-retkeilyryhmän miitti) ja käväisin katsomassa Peukalolammilla mikä meininki. Telttakuntia oli tasan kolme, mutta siellä oli ongelma: lammen rannat ovat niin kaisloittuneet, että sieltä ei saa otettua juomavettä. Takaisin siis Kaksvetiselle, jossa oli sentään paikka ottaa vettä, joskin se vesi oli karmean väristä. Graylin suodatinpullo osoitti tehonsa: suodatuksen jälkeen mulla oli pullossa kirkasta vettä.

Aloitin leirin pystyttämisen verrattain myöhään (siis hämärän tuloon nähden) ja ennen kuin majoite oli pystyssä oli otsalamppu jo kaivettu esiin. Ilta tuntui pitkältä jo klo 18 aikoihin. Toisaalta istuin kaatuneella puunrungolla pitkiä toveja otsalamppu sammutettuna ihan vaan nauttien pimeydestä ja hiljaisuudesta.

Nukuin tällä reissulla tarppikankaasta tehdyssä avomajoitteessa ja tulipahan nyt todettua, että riippariin tottuneelle ei taida olla paluuta maassa nukkumiseen... Sukelsin makuupussiin klo 20 ja heräsin about joka kerta kun piti vaihtaa asentoa. Mulla oli testissä uusi talvimakuupussi (Haglöfs Musca, comfort - 17) ja sanonpa vaan että OLI IHAN HITON KUUMA! Piti yöllä nousta heittämään vaatetta pois. Liian kuuma pussi nollakelille. Oikein mukava pussi muuten, nukkuma-alustasta ei valitettavasti voi sanoa samaa 😂 Hauskaa toki oli!

Sunnuntaiaamuna heräsin 6.30 ja edelleen oli pimeää kuin tontun hanurissa. Olin tehnyt tulipaikalla illalla kymmenen sentin mittaiset puut risukeittimeen sekä illaksi että aamuksi, joten painelin tekemään aamupalaa. Olin edellispäivänä löytänyt suppiksia ja ottanut ne talteen, joten paistoin sienipekonipannun. Sen jälkeen kasasin leirin ja lähdin kohti bussipysäkkiä.

Mukava pikku retki ja kun sääkin suosi niin mikäs tuolla oli ollessa!
 
Materialistin onnea. 1) Uusi teltta. Tai kirppikseltä, mutta minulle uusi. Pystytin sen eteiseen, pitäisikö ensi yö nukkua eteisessä :grin: Riippiksillä mennään kyllä edelleen aina kun mahdollista, mutta suunnitteilla kun on avotunturiakin, niin siksi teltta. 2) Husky, ostin varusteita varten Mil-Tecin verkkoriippiksen kympillä sen varustejutun sijaan. 3) ENO HOTSPOT siivekkeet makuualustaan. Kylmillä keleillä tuppaa hartiat ja lantio palelemaan, tämä ehkä auttaa.

Ja Hetta-Pallas on suunnitelmissa joskus ensi vuonna.
 
2) Husky, ostin varusteita varten Mil-Tecin verkkoriippiksen kympillä sen varustejutun sijaan.
Piti oikein googlettaa että mikäs tää on. Toimii varmasti!

Vaikka tuossa aiemmin sanoin että pyrin jatkossa pysyttäytymään puussa nukkumisessa, niin teltan hankinta ennen ensi kesää on mielessä täälläkin. Mulla saattaa välillä lähteä hoitokoira 5 kg reissuun mukaan, eikä hirveesti innosta äheltää riippariin pienenkään koiran kanssa. Tiedän jo ennalta että koiran yöpyminen maassa riipparin alla ei tule onnistumaan. Mulla on kyllä olemassa vanha ja toimivaksi todettu Sastan tunneliteltta, johon ajattelin jossain kohtaa tilata eBaysta uudet telttakaaret, mutta selässä kannettavaksi se on ihan liian painava.

Teltan painosta tuli mieleen kun olin kesällä 2019 Helsingin ladun järkkäämällä yönyli-retkellä Sipoonkorvessa. Lämmintä oli melkein 30 astetta ja rinkoissa painoi vesi (vedenottopaikkoja ei ollut muualla kuin kansallispuiston leirintäalueella joten esim. itselläni oli olosuhteiden takia mukana neljä litraa vettä ja se riitti just ja just leiripaikalle asti), mutta yhdellä rouvalla rinkka painoi ihan hullun paljon. Syy selvisi kun pystytimme majoitteet: hänellä oli mukanaan sellainen neljän hengen palatsi, joka painoi neljä ja puoli kiloa! 😀 Oli kuulemma ainoa teltta joka taloudesta löytyi. Urheasti kyllä kantoi majoitettaan kaksi päivää.
 
Retkivuosi 2021 on osaltani avattu päiväretkellä, kohteena Sipoonkorpi. Neljä tuntia ja kahdeksan kilometriä tarpomista enemmän tai vähemmän (useimmiten vähemmän) hyväkuntoisilla poluilla. Ilmahan oli ulkoilulle mitä parhain: aurinko kurkisteli utuverhon takaa ja pakkasta oli inhimilliset -10. Puut lumen peitossa, paljon koskematonta hankea. Ja palokärki bongattu! Nyt makaan jalat tuusannuuskana sohvalla ja haaveilen tekeväni kalakeittoa.
 
Viime kesänä patikka Repovedellä jäi sattumuksien takia toteuttamatta. Nyt jos ei ole luvattu kaameaa vesisadetta syyskuun kolmannelle viikolle, niin uutta yritystä. Haluaisin kuulla Repoveden tuntijat mitkä paikat ovat ehdottomasti näkemisen arvoisia. Ja sen lisäksi vielä mikä on paikka tai polun osuus, jolla ei ole niin väliä vaikka sitä ei pääsisikään näkemään. Aikaa on neljä kokonaista päivää, joten ajattelin että siinä ehtii kyllä aika hyvin nuo reittikartalle merkityt neljä rengaslenkkiä kiertämään. Koska aloituspäivä on keskiviikko, ajattelin myös suunnitella kävelyn niin, että viimeisenä patikkapäivänä (lauantaina) olisimme kaukana suurimmasta "turistirysästä" eli vielä kysyisin onko tuo Lapinsillan lähtöpaikka ja sen ympäristö sitä kaikkein ruuhkaisinta aluetta? Ke ja to tuskin on vielä suurta väenpaljoutta, ellei kovin moni pidä syyslomaansa silloin ja suuntaa samoihin maisemiin. Nythän taitaa olla niin, että menee melkein mihin tahansa viikonloppuna, siellä on paljon ihmisiä.
 
En nyt Repoveden tuntijaksi itseäni tituleeraisi, mutta.

Lapinsilta on varmaan se ruuhkaisin paikka, toinen on Kuutinkanava. Ketunlossilla päässee nopeammin yli jos lähtee Lapinsalmelta. Ja vaikkei pääsisi niin se lossin vetäminen on ihan kivaa. Suosittelen Ketunlenkkiä, polku kulkee hienojen kallioiden ja rannan välissä.

Kuutinkanavan tulipaikalle ei kannattane tunkea ainakaan vkl. Muutoin paikka on kyllä näkemisen arvoinen, tulipaikkaa vastapäätä on rinteeseen rakennettu penkit joilta on upea näkymä lähes pystysuoralle kallioseinämälle. Siellä on kiva levähtää ja syödä vaikka eväitä.

Katajavuori ja Olhavanvuori ovat must, ja tietysti Kirnukangas. Mulla on mielikuva, että Karhulahdesta Olhavanvuorelle reitti oli pitkälti kuolettavan tylsää metsätietä, mutten enää yhtään muista mitä kautta sinne kuljin. Yöpymispaikkana mulla oli Sukeltajaniemi, josta tykkäsin kovasti!

Vesihuolto oli alueella erittäin kohdallaan, sillä kaivoja on viisi (viimeksi käydessäni kaikki olivat käytössä) ja lisäksi järvet ovat kirkasvetisiä jolloin niistäkin on kiva ottaa talousvettä.
 
Onkos teillä mitä kesäsuunnitelmia? Meillä on ajatuksissa Kevon kanjoni. Kartta on ostettu ja reitin valinta pohdinnassa. Kunhan vaan saisi kuntoa kohoamaan koronan jälkeen. Nykyisessä kunnossa ei uskalla lähteä minnekään, kun ei edes juomareppua jaksa kantaa...
 
Onkos teillä mitä kesäsuunnitelmia? Meillä on ajatuksissa Kevon kanjoni. Kartta on ostettu ja reitin valinta pohdinnassa. Kunhan vaan saisi kuntoa kohoamaan koronan jälkeen. Nykyisessä kunnossa ei uskalla lähteä minnekään, kun ei edes juomareppua jaksa kantaa...
Päivä- ja viikonloppureissuja suunnitteilla, vaihdan kahden viikon päästä työpaikkaa joten lomaa ei hirveästi ole (joskin sitä on huomattavasti enemmän kuin mulle oikeasti "kuuluisi", kiitos tulevan pomon).

Ainakin tämän sivun ekassa viestissä olen muuten näköjään kertonut siitä Liesjärven bussiyhteydestä josta mainittiin just toisessa ketjussa. (Ja telttaa en oo vieläkään hommannut, mutta josko tänä vuonna.)
 
Ainahan se on suunnitelmissa, että kesällä lähdetään ainakin yhdeksi tai ehkä kahdeksi yöksi maastoon. Jostain syystä se vaan aina jää lopulta menemättä. Valitettavasti. Tässä olisi tuo Evokin melkein naapurissa.
 
Seikkailua Pohjois-Norjassa! Sain virallisen hyväksynnän, menen Tromssaan. Saa ehdottaa alueella olevia päiväreittejä, en ole fyysisesti siinä kunnossa että jaksaisin kantaa rinkkaa missä on teltta ja muita yöpöymisjuttuja, varsinkin kun faijan viikon vaellusten rinkan paino on kirjaimellisesti puolet omasta painostani. Tietty muutaman yön reissu ei vaadi samalla tavalla kamaa, mutta minulta ei löydy habaa kantamaan semmoisia määriä.
Norjaa ennen vielä Suomen puolella käyn juomassa kahvit Saanalla ja ehkä menen rajapyykille. Varmaan myös muita päiväjuttuja alkukesästä.
 
Toukokuulle on ajatuksena melontavaellus Mäntyharjun ja Repoveden suuntaan. Reitti on vielä päättämättä. Tämä jäi siis myös toteuttamatta kesällä 2020. Syksyllä 2021 päästiin itse kansallispuistoon patikoimaan, mutta nyt toteutetaan se melontapuoli tästä suunnitelmasta. Veri vetää nyt itään ja pohjoiseen. Ehkä voisi poiketa samalla reissulla Kolilla, jossa olen ollut vain kerran ennen. Melkein viikko olisi kuitenkin käytettävissä.

Elokuussa on tarkoitus aloittaa vaellus Raja-Joosepista, suunnata kohti Anterinmukkaa ja sieltä Muorravaarakan, Sarviojan ja Jyrkkävaaran kautta takaisin Raja-Jooseppiin. Pari vuotta sitten yövyimme Luttojoen varrella ihan autotien vierellä. Upea levähdyspaikka 15km ennen rajanylityspaikkaa. Tuo Raja-Jooseppi-Anterinmukka väli on 25km ja sen välin saisi ajaa maastopyörällä. Tylsä patikointiosuus, mutta anti olla sitten. Sieltä ei olla vielä kävelty. Monista suunnista on UK-puistoon sukellettu ja kerran olin siellä talvivaelluksellakin. Ja UK-puistossa täytin pyöreät 40 vuotta. :) (Ja usein kun Lappiin saakka mennään, niin piipahdetaan Kilpisjärvellä, vaikka sieltä toiseltakin puolelta Lappia. Kilpisjärvi on niin must! Vaikka vain muutamaksi päiväksi imemään maisemaa korvien väliin.)

Ja kunnosta puheenollen. Mitä lyödään vetoa, että olen Konnun rapistuneimmassa kunnossa oleva hobitti? Olen ollut vain kotona ja liikkunut vain nojatuolin ja sängyn ja työhuoneen väliä ja syönyt. Olen saanut kiloja takaisin, mikä on todella ärsyttävää. Vaellushousut kiristävät (ne jotka on ostettu vasta heinäkuussa). Saan tehdä seuraavat kuukaudet töitä jos haluan pysyä vaelluksella hengissä. Kajakkiin menokin tuntuu nyt valaan ryöminnältä kippoon ja sieltä pois. :|
 
Ylös