Karttoja!

Psoeda, tarkoittanet Tarujen taustaa -kirjaa. Sitä ei enää kirjakaupoista saa, sillä uusia painoksia ei ole otettu aikoihin. Divareista ynnä muista sen voisi löytää.
[off-topiikki]
Mutta kuten aina David "Kraken" Daystä puhuttaessa, muistutan, ettei hänen kirjoituksiinsa todellakaan kannata luottaa! Mies on sävellellyt asian sekaan kaikenlaisia omiaan. Mutta ihan nautittavia luettavia toki, jos niitä ei ota turhan vakavasti :)
[/off-topiikki]
Tarujen taustaa en ole vähään aikaan katsellut, en muista kuinka luotettavia sen kartat ovat. Nehän eivät Dayn itsensä väsäämiä ole.
 
Haltiamieli sanoi:
[off-topiikki]
Mutta kuten aina David "Kraken" Daystä puhuttaessa, muistutan, ettei hänen kirjoituksiinsa todellakaan kannata luottaa! Mies on sävellellyt asian sekaan kaikenlaisia omiaan. Mutta ihan nautittavia luettavia toki, jos niitä ei ota turhan vakavasti :)
[/off-topiikki]

Itselläni on tuo 'Tolkienin maailma' kirja. Annahan esimerkki mitä se tyyppi on mennyt säveltämään... Minä kun en ole mitään Tolkienin sepustusten vastaisia juttuja siitä löytänyt... :roll:
 
No ehkä kuuluisin Dayn idioottimaisuusksitaan on tuo Kraken. Tuon nimen hän on keksinyt omasta päästään. :x
 
Ciryatur sanoi:
No ehkä kuuluisin Dayn idioottimaisuusksitaan on tuo Kraken. Tuon nimen hän on keksinyt omasta päästään. :x

Hirviö nimeltä Kraken mainitaan muistakseni kreikkalaisesissa tai egyptiläisissä taruissa, ja se tarkoittaa jonkintyyppistä lohikäärmettä tai liskoa. Mutta aevan sama. Unohtakaapa krakenit nyt ja jatkakaa te muut asiassa, Vanánaur hiipii nyt nukkumaan...
 
Itseasiassa käsittääkseni se on lähinnä skandinaavisen mytologian giganttinen mustekalamerihirviö. Mutta juu, tämä juttu ei kuulu tähän topiikkiin. :) Jatketaan kartoista tai ollaan jatkamatta, mutta kartoista joka tapauksessa.
 
Kiitos valaisusta,
en tiennytkään tuosta Kraken-hommasta. Mietinkin
että mistähän tuo lisänimi on peräisin... :wtf:
No, edelleen ihailen noita karttoja... oli totta tai ei..
Ja nyt kyllä ottaa pahemman kerran päähän se että Tarujen Taustaa ei löydy mistään. Taidampa sittenkin pöllästä sen kirjaston kirjan :wink: Saas ny nähä, mä olen pohjimmiltani kuitenkin "kiltti" tyttö :p tai sitten.....
 
Tosta Krakenista en ookkaan vielä kuullu... :) Ja nyt itse aiheeseen...

Kauppoihin on tullu vähän aika sitten (tai ainakaan en oo sitä ennen nähny) sellanen kirja joka on TÄYNNÄ karttoja. Beleriandista, Keski-maasta, Valinorista ja ihan kaikesta. Ihan sellasia pieniäkin karttoja vaikka jostain tiestä jne... Sen mä kuitenkin aion ostaa (tai paremminkin toivon joululahjaksi kun tää rahatilanne on... aika huono). Mä ajattelin ensin mennä kirjastoon ja ottaa kopioita niistä kartoista mutta se maksaa 20 snt enkä mä osaa käyttää kopiokoneita... :)

Mä sain sen Keskeneräisten tarujen kirjan pokkarina ja Silmarillionin kovakantisena joten mulla on se Beleriandin kartta (Ja tietysti TSH:n mukana tulleet kartat) mutta sellaisen kartta jossa näytettäisiin Kuolemattomat maat olis kiva saada. Ensin ajattelin ostaa David "Kraken" (hih :) ) Dayn Tolkienin Maailman ihan vaan sen kartan takia, mutta niinkuin tekin huomautitte, niin se Numenor on melko erilainen verrattuna Tolkienin piirtämään. Joten en kuitenkaan tuhlaa 20 € johonkin vääristettyyn karttaan...
 
Nymphadora Tonks sanoi:
Kauppoihin on tullu vähän aika sitten (tai ainakaan en oo sitä ennen nähny) sellanen kirja joka on TÄYNNÄ karttoja. Beleriandista, Keski-maasta, Valinorista ja ihan kaikesta. Ihan sellasia pieniäkin karttoja vaikka jostain tiestä jne...

Hei jos mistään saat tietää opuksen nimen/kirjoittajan, niin kerro ihmeessä, olisin todella kiitollinen! Ostan kyllä varmasti itsekin! :)
 
Kannattaa hiukan lukea näitä viestejä. Mainitsin tuolla ylhäällä jo mielenkiintoisen kirjan:
Karen Wynn Fonstad, kirjan nimi on The Atlas of Middle-Earth.
 
Huomasin kyllä, mutta mielestäni se kirja ei ollut sama. Saatan kyllä olla väärässäkin. Yritän nyt kuitenkin löytää sen kirjan jostain netistä ja ilmoittelen sitten oliko se tuo vai ei.

//Poistin turhan lainauksen. T: Mirabella
 
Kiitoksia ensinnäkin typerän lainauksen poistosta. Ei mullakaan välillä oikein järki kulje...

Niin, itse asiaan. Kävin Suomalaisessa Kirjakaupassa ja siellä sen kirjan nimi oli The Atlas of Middle-Earth! Taisin siis olla väärässä... En vain ensin huomannut, että se oli Fonstadin kirjoittama ja kun se kansikin oli vaihtunut!
 
Minultakin puuttuu tuo Silmarilloinin kartta. Mistähän netistä sen vois tulostaa, jos joku tietää?
Dayn Tolkienin maailma kyllä löytyy, mut enhän nyt aina jaksa kahta kirjaa pitää kädessä lukiessani:).
 
Terakwan sanoi:
Juu, mitä nyt pieniä virheitä tuosta David Dayn kartastakin löytyy. Huomioikaa Numenoren muoto ja verratkaa sitä Tolkienin omaan karttaan. Beleriandkin on piirretty aivan liian pohjoiseen tuossa kartassa.

En kauheasti suosittele Dayn Tolkienin Maailman karttaa vaikka siitä saakin ihan hyvän käsityksen kokonaisuudesta mutta silti.
 
Suosittelen todella lämpimästi Karen Wynn Fonstadin Atlas of Tolkien's Middle-Earth- karttakirjaa. :D
Itse hankin kyseisen teoksen vähän aikaa sitten ja olen siihen nyt hieman tutustunut ja täytyy sanoa, että jos kartat ja Keski-Maa ovat lähellä sydäntä kuten minulla on, niin hankkikaa tämä kirja :)
 
Juu, tuo Atlas of Tolkien's Middle-Earth on todella hyvä hankinta. Itselläni on toki kaikissa kirjoissa alkuperäiset kartat (Tolkien pokkarina on lähes pyhäinhäväistys, meinasin saada slaagin kun näin KTK:n halpisversion).

ATME (sallitteko lyhenteen?) on hyvin selventävä kirja. Siitä selviää joukkojen liikkeet kaikissa kuvatuissa sodissa ja erinäisten ihmisten matkat. Yksityiskohtaiset kartat esim. Moriasta ovat hyviä ja selventäviä. Saattueenkin tarkka reitti selviää, vaikka yhdessä kohdassa onkin hieman epäselvyyttä. Toki tälläkin kartanlukemisella (ainakin niillä yksityiskohtaisemmilla) on se vaikutus, että omat mielikuvat katoavat tai sekoittuvat, mutta... minkäs sille voi.

Jos ei karttoja omista, kannattaa hankkia. Löysin tämän Jyväskylästä, joten eiköhän sitä isommistakin paikoista löydy.

David Dayn teoksia en tunne, mutta mielikuvani niistä ei ole kovin hyvä, ainakaan tämän keskustelun jälkeen.

Maya sanoi:
Dayn Tolkienin maailma kyllä löytyy, mut enhän nyt aina jaksa kahta kirjaa pitää kädessä lukiessani:).
Kyllähän nyt tositolkienisti pitää vaikka koko tuotantoa sylissään ja päänsä päällä. :D
 
Itselläni on David Dayn teoksia muutama ja kyllä niistä kartoista eroja löytyy ja tekstistä muutenkin. En voi suositella kyseistä heepoa kenellekkään. :) Ikävä kyllä. En olisi ostanut jos olisin tiennyt, että hän pistelee hieman omiaan väliin aina joskus :(
 
Onkohan mitään keskimaahan liittyviä POHJAPIIRROKSIA missään päin nettiä, taikka mistähän niitä saisi kirjoina... Itselläni on aina ollut fiksaatio pohjapiirroksiin.

Autenttisuus ei ole se ensimmäinen kriteeri, eli vaikka "Kraken" Daynkin piirtämät/julkaisemat pohjapiirrokset käyvät.
 
Jonkinlaisia pohjapiirroksia on ATME:ssa. Ainakin löytyy Tom Bombadilin koti suurinpiirtein ja Repunpää ja ööh, en nyt muista. Siinä kirjassa on tosiaankin muutakin kuin karttoja. Erittäin hyödykäs ostos.
 
Onko KTK kovakantisena kirjana ja sisältääkö se jotain karttoja? Vois pyytää synttärilahjaks KTK:n ja ois kivaa jos sais karttoja mukaan.
Sain katsos silman pokkariversiona joululahjaks eikä siinä tietenkään mitään karttoja ole. :(
 
Haltiakivi sanoi:
Onko KTK kovakantisena kirjana ja sisältääkö se jotain karttoja? Vois pyytää synttärilahjaks KTK:n ja ois kivaa jos sais karttoja mukaan.
Sain katsos silman pokkariversiona joululahjaks eikä siinä tietenkään mitään karttoja ole. :(
KTK sisältää, kovakantisena siis ainakin, irtokartan jonka toisella puolella on Númenorin kartta ja toisella korjailtu Keski-Maan luoteisosien kartta, siis sama jota kai nykyisin tulee jo uusien TSH-painostenkin mukana, se peruskartta.
Beleriandin karttaa ei saa muuten kuin Silman (kovakantisen) mukana.
 
Ylös