Karttoja!

Varda

Hobitti
Mistä saisin Silmarillionin ja KTK:n kartat? Taisin kysyä jo jossain asiasta, mutta ties minnä on sekin viesti joutunut...
 
Kyseisten kirjojen mukana. Tosin jos pelkästään tarvitset jotain karttamateriaalia Keski-Maasta, käy vaikka http://lotrmaps.middle-earth.us/index2.html , jossa on kuulemma ainakin jotain.
 
On mulla Silma ja KTK, mut ostin ne pokkareina, ja niis ei ollu karttaa mukana... :cry:
 
Minuakin kismitti juuri tuo karttojen puuttuminen. Tulostin ne netistä sitten, mutta osasten liittämisessä meni aikaa ja liimaa(oli pakko tulostaa aika isoksi, muuten ei siitä mitään selvää saa.)
 
Minäkin omistan ko. kirjat pokkareina eli en siis siitä karttoja saanut, mutta Suomalaisesta Kirjakaupasta löysin joskus hienon ison värillisen Beleriandin kartan. Kyllähän se maksoikin, mutta oli sen arvoista. Sen jälkeen en niitä kyllä ole kaupassa nähnyt... Mutta ainahan voit käydä katsomassa josko oman paikkakuntasi paikalta löytyisi. Jollei hirvittävästi häiritse, että nimistö on englanniksi (eihän siinä paljoakaan ero ole mutta...).
 
Itse aion jossain vaiheessa ostaa Tolkienin maailman Karttakirjan. Olikohan se nyt nimeltään Atlas of Middle-Earth vai mikä sen kirjan nimi lie olikaan.
Se sisältää kaikki mahdolliset kartat Keski-Maasta. Ainakin näin joskus luin jostain netistä missä sitä myytiin. Kirjakaupoista lienee saa myös. :)
 
Hyvä Keskimaan karttakirjan on kirjoittanut Karen Wynn Fonstad, kirjan nimi on The Atlas of Middle-Earth.
Kirjassa on paljon karttoja ja mielenkiintoista tutustua on Keskimaahan niiden avulla.
 
Neala. sanoi:
Minuakin kismitti juuri tuo karttojen puuttuminen. Tulostin ne netistä sitten, mutta osasten liittämisessä meni aikaa ja liimaa(oli pakko tulostaa aika isoksi, muuten ei siitä mitään selvää saa.)

Minä menin sitten lainaamaan kirjastosta Silman jossa oli kartta. (KTK miulla on englanniksi ja siinä oli jonkinlaista karttaa...) Siitäpä sitten aloin sitä rustaamaan käsin (!) ja kun huono piirtäjä olen niin siitä tuli mikä tuli. Mutta että tuota... mahdollista jos ei omista tulostinta etc...
 
:lol:
Mulla on tää David Dayn tekemä teos Tolkienin maailma ja
siinä on kyllä yhden aukeaman kokoinen kartta.
Kannattaa ostaa ihan kartan takii!
Paljon muuta hyvää siinä ei kyllä olekaan, koska se on Dayn tekemä, ja hänen tiedot nyt ovat mitä ovat. :wink:
 
Juu, mitä nyt pieniä virheitä tuosta David Dayn kartastakin löytyy. Huomioikaa Numenoren muoto ja verratkaa sitä Tolkienin omaan karttaan. Beleriandkin on piirretty aivan liian pohjoiseen tuossa kartassa.
 
Baleron sanoi:
:lol:
Mulla on tää David Dayn tekemä teos Tolkienin maailma ja
siinä on kyllä yhden aukeaman kokoinen kartta.
Kannattaa ostaa ihan kartan takii!
Paljon muuta hyvää siinä ei kyllä olekaan, koska se on Dayn tekemä, ja hänen tiedot nyt ovat mitä ovat. :wink:

en kyl todellakaan suosittelsi Tolkienin Maailman ostoa, ainakaan pelkän kartan takia, vaikka pakko tunnustaa että minullakin on se, mutta tietysti joululahjaksi jonkun tietämättömän sukulaisen ostamana. Ennemmin kannattaa ostaa tuo jo mainittu Karen Fynn Fonstadin The Atlas of Middle Earth, vaikkakin sen hankkiminen voi olla vaikeaa.
 
Itselläni on KTK ja silma pokkariversioina, joten niissä ei kartaa tullut. Sitten on TSH kaapuveikkopainoksena, jossa tuli kartta, mutta minä onneton menin hukkaamaan sen :cry:
David Dayn "asiantunteva" teos ei oikein ole mikään paras kartoiltaan Keski-maan tutkimiseen :)
 
Juu, älkää hyvät ihmiset tehkö samaa virhettä kuin minä eli ostakaa Atlas ennemmin kuin Dayn Maailma. Vihreän Lohikäärmeen puolella aikanaan paasasin tästä David "Kraken" Daystä aivan tarpeeksi. :x
Asiaan. Eli muistelen joskus nähneeni netissä (peräti Konnussa?) sen ensimmäisen kartan, joka Atlaksessa on. (En muista millä sivulla, kuitenkin kuvassa 1.) Kartassa on ensiksi litteä Maa (ennen Maailman muuttumista) ja sitten pallon muotoinen.
Tämä pallon muotoinen maa kun nimittäin on koko Arda Kolmannen Ajan lopulla (eli ei pelkästään sitä luoteisosaa), joten se olisi ihan kiva saada myös koneelle, kun en skanneria omista. Lieneekö kukaan sitä netistä löytänyt?
 
Minä nyt kysyn tässä kun en jaksa uutta topicia väsätä. Eli missä ihmeen suunnassa Beleriand oli katsottuna "Keski-Maan läntiset-osat"(=se kartta TSH:ssa) kartasta? Pohjoisessa? Lännessä? *plöh*
 
Lännessä. Silmarillionin kartan vasemman laidan Ered Luinhan on sama vuoriketju kuin TSH:n kartan oikean laidan Sinivuoret.
 
Sulla meni nyt suunnat sekaisin Halti, eli siis Silmarillionin kartassa Ered Luin on toki oikeassa reunassa, ja Tarun kartassa vasemmassa reunassa
 
David Day on kirjoittanut kaksi "Tolkien-ensyklopediaa", Tolkienin maailma ja Tarujen taustaa.
Toinen näistä (en muista kumpi, kirjoissa on melkein sama sisältö!)
on aivan loistava kirja, ihan karttojenkin takia. Kirjassa
on karttoja Ardan synnystä, jotka selventää asioita
todella paljon.
Paikkakuntani suhteelllisen suuresta
kirjakaupasta ei kuitenkaan tätä "parempaa"
opusta löytynyt, ei vaikka sitä
tietokoneen kanssa haettiinkin...
Kirjan olen lainannut monet kerrat kirjastosta,
(todella vanha painos), ja kyllä on monesti ollut
kiusaus varastaa se itselleni :|
Harmittaa todella paljon.... onhan kirjassa
kyllä muutakin kuin kartat. Lyhennettynä
koko Ardan historia ja muita tarinoita ja kuvauksia.....
Jos jollakulla sattuisi olemaan tietoa
mistä tuon "paremman" version saisi, niin viestiä vaan tulemaan!!
 
Ylös