Katsotaan yhdessä: Rome. Off-topic.

Pagba

Pronominit hän/hänen
Tänne ilmoittautumisia Rome-sarjan katsomiseen jakso kerrallaan ja alustuksien kirjoittamiseen plus muutakin metakeskustelua aiheesta.

Nappaan itse ensimmäisen vuoron, koska pari seuraavaa viikkoa ovat elämässäni muuten hektisiä.
 
Last edited:
Yritetäänkö pitää yllä jonkinlaista aikataulua? Jakso/viikko olisi televisiotahti, mutta onko se sopiva?
 
Samanlainen tahti taitaa olla lukupiireissäkin ja minusta se on sopiva.
 
Voisin kirjoittaa alustuksen toisesta jaksosta. Löytyykö sarja HBO Nordicilta tällä hetkellä? En oikein tunne näitä suoratoistojuttuja... Uskon kiiltäviin kiekkoihin.
 
P.S. En halua spoilata tulevia tapahtumia, mutta tänään 15. maaliskuuta 2064 vuotta sitten murhattiin eräs tunnettu henkilö, joka esiintyy myös Roomassa.
 
Minulla oli hämärä muistikuva siitä, että olin katsonut Rooma-sarjasta ensimmäisen mutta vain ensimmäisen jakson. @Pagba :n nyt esittämän ensimmäisen jakson juonitiivistelmän perusteella palautuikin mieleen, minkä vuoksi homma oli jäänyt minun osaltani siihen.
 
Onko tätä muualla kuin HBO:lla? Olen katsonut tämän mainion sarjan useampaan kertaan, kun meillä vielä kyseinen kanava oli. Alustukseen en sen takia kykene, mutta kommentoimaan kyllä. Kiinnostaa tietää, mikä Telimektarilla sarjassa tökkäsi?
 
Onkohan @Telimektar huomannut ylläolevaa Mayn viestiä? Hän saattaisi olla niin paatunut Rooman vihaaja, ettei olisi palannut lukemaan tätä ketjua sarjan jo perusteetta lytättyään?

Kyllähän Rooman katsominen on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa. Tai ei housut. Mikä se roomalaismiesten suosima hame taas olikaan nimeltään, housuthan ovat kelttien touhua...
 
Kiinnostaa tietää, mikä Telimektarilla sarjassa tökkäsi?

Ensimmäinen osa oli, kuten Pagban juonitiivistelmä palautti mieleeni, minun mielestäni tolkutonta sarjakuvamaista kohellusta, irrallisilta ja motivoimattomilta tuntuvine tapahtumapätkineen ja antiikkikliseineen (enkä tarkoita että kaikki sarjakuva olisi minusta tällaista kohellusta).
 
Kuten Pagba huomauttikin, niin hahmoja esiteltiin alkujaksossa lukuisa määrä, jatko on sen suhteen helpompi. Ja olen aivan samaa mieltä, että pyytämättä tulee mieleen Asterix ja Obelix - tyylinen meno. Kaupan päälle ne antiikkikliseet. Mutta olenkin sarjakuvafani ja sarja on muutenkin tehty vähintäänkin kieli poskella. Ainoa henkilö, joka vakavasti jaksaa jatkossa rasittaa on huumorintajuton Vorenus.
 
Toisaalta Asterixissa on legioonalaisilla anakronistiset ajanlaskun alun haarniskat, kun taas tässä mennään paremmin arkeologian mukaan. Tämä on minusta hyvin keskeinen tekijä sarjan uskottavuuden kannalta. Sitä paitsi Asterixissa kuvataan gallialaisten nenät virheellisesti perunoiksi.
 
Sarja lähtee vähän hitaasti liikkeelle. Kolme ensimmäistä jaksoa on imdb.com:issa arvioitu asteikolla 1–10 näillä arvosanoilla: 8,1, 8,3 ja 8,1. Kolme seuraavaakaan jaksoa eivät herätä intohimoja (8,1, 8,3 ja 8,2), mutta sitten pankki räjähtää. Seitsemäs jakso Pharsalus saa arvosanakseen 8,5, kuten myös sitä seuraava ja Utican 8,4:ssä käyvä notkahdus ei jää pysyväksi, vaan seuraavat jaksot ansaitsevat arvosanat 8,5, 9,0 ja 9,2. Jokaisella jaksolla on toistatuhatta arvioijaa, paitsi ensimmäisellä kolmattatuhatta.
 
Ylös