Kauheimmat joululaulut

  • Keskustelun aloittaja Ankeuttaja
  • Aloitettu
Mutta tuo Poguesin lauluhan on joululaulujen kauneimmasta ja herkimmästä päästä! Shanen hieman karhea ääni ja surumielinen melodia ja tinapillikin siellä taitaa lurittaa... Ah, se joulumielen mieleen tuo. Tip! Tap!
Tinapilli jakaa säkkipillin ja urkujen kanssa ensimmäisen sijan niinkin merkittävällä listalla kuin "Maailman upeimmat soittimet minun mielestäni" .
 
Et olekaan ollut smial Telcontarissa 90-luvulla. Minä olin silloin ihan ihastunut tinapillin ääneen ja sellaisen itselleni hankittuani lurittelin sitä joka paikassa teini-iälleni tyypillisellä itsekeskeisyydellä miettimättä yhtään muiden ihmisten korvaparkoja. Saattaa olla, että jotkut eivät sen seurauksena halua enää ikinä kuulla tinapillin soivan.
 
Ei, en ole. 90-luvulla tein parhaani ollakseni mahdollisimman näkymätön. Sillä tavalla hukkasin liian monta vuotta elämästäni.
 
Nyt on netissä menossa Whamageddon-haaste. Sen häviää heti kun kuulee Wham-yhtyeen joululauluklassikon Last Christmas. Häviöstä pitää ilmoittaa sosiaalisessa mediassa tunnisteella #whamageddon. Kohtalotovereilta saa sitten vertaistukea Fesen ryhmässä nimeltään Whamhalla. Haaste alkoi 1.12. ja päättyy keskiyöllä 24.12. paikallista aikaa.
 
Minä kestin tuota haastetta alle puoli tuntia - eilen heti partiokokouksen alussa altistuin kyseiselle kappaleelle. Toivotan muille parempaa onnea :joy: (Whamhallassa ei sentään ole näkynyt Whámoa, tosin tällä tuurilla joudun kyllä etenemään vielä Whamdosiinkin asti ennen joulua)
 
Eilen iski Wham, aika pitkään selvisi tästä. Kaksi kertaa olin lähellä tulla whammatyksi, mutta eilinen oli liikaa. 27 ja puoli tuntia pitäisi tulosta petrata ensi vuonna. #whamhalla
 
Mä selvisin Whamageddonista! Yhden kerran oli kylläkin lähellä, kun radiojuontaja kertoi altistuneensa edellisiltana ko. biisille kauppakeskuksessa (yksi syy lisää vältellä ostoparatiiseja joulun alla) ja ilmoitti kostoksi soittavansa sen kaikelle kansalle - naks, kerkesin saada radion kiinni :D
 
Minäkin selvisin kyseisestä pelistä "hengissä" :) Ensimmäistä kertaa mukana ja menestys rohkaisi.
Toisaalta kuuntelen radiota yleensä vain autossa ja automatkat ovat pääasiassa yhteensä 20 min päivässä niin riski ei ole kovin suuri. Mutta youtuben joululaulusoittolistoilta se löytyy aika usein ja jouduin monia listoja jättämään kuuntelutta tuon kappaleen takia.
 
Mua naurattaa se, että kuulin koko Whamageddonista ensimmäisen kerran ehkä joku viikko ennen joulua. Silti onnistuin selviämään siitä kuivin jaloin, koska en tosiaan ollut kuullut kyseistä biisiä koko alkukuun aikana. Ja mulla kuitenkin on töissä ollessani radio päällä autossa aina, eli päivittäin 2-3 tuntia potentiaalista whaminsoittoaikaa. Tähän voi toki vaikuttaa se, että kuuntelin ainoastaan RollFM-kanavaa niin kauan kuin se oli mahdollista, ja siellä soitettiin sen verran erilaista kamaa ettei ollut oikeastaan juurikaan vaaraa saada osumaa. . Mutta Wham-miinaan voi ajaa missä tahansa. Kaverini ajoi siihen kuntosalilla. Ja kauppakeskusten taustamusaa ei voi ennakoida.

Huvittaa myös se, miten tosissani tavallaan suhtauduin haasteeseen sen kuultuani. Kun radiojuontaja kertoi saaneensa osuman ja soittavansa seuraavaksi erään tietyn biisin, meni radio kiinni saman tien ja avasin sen seuraavan kerran vasta kymmenen minuutin kuluttua :D
 
Itse en ole kyseiseen kisaan ottanut osaa, mutta yllättävän laajalti on tuo levinnyt. Pari joulua olen jo seurannut sivusta kuinka useat ystävät, sukulaiset jne yrittävät olla kuulematta kyseistä kipaletta.
Tänä vuonna ensin pelastin vaimoni yhtenä aamuna laittamalla äkkiä radion kiinni kun hän oli juuri heräilemässä ja kipale pamahti soimaan - ja vuorostani sitten viikkoa myöhemmin whammasin hänet kun laitoin radion päälle ja suoraan "oikeaan" kipaleeseen. :D
 
Ylen jutun mukaan tähän Love's not just for Christmas -kappaleeseen oli tutkimusten tuloksena koottu kaikki Britanniassa menestyneimpien joululaulujen elementit, mutta suurta läpimurtoa ei kuitenkaan tullut. Tosin tilastojen perusteella laulajaksi olisi pitänyt saada - minulle tuntematon - Michael Bubblé, mutta ehkä hän vaati liikaa palkkaa. (Totta puhuen, ei tämä minusta nyt niin kauheakaan ole, olisi ehkä pitänyt laittaa tämä siihen toiseen "Joululaulut" -ketjuun.)


 
Last edited:
Jos tieteilijät saisivat sanoittaa joululauluja...



Tämän vuoden Whamageddonia kestin vain ensimmäisen päivän puoleenväliin. Olin syömässä deekupurilaista (Double Quarter Pounder) Koskikeskuksen Mäkkärissä Tampereella ja kauppakeskuksen kaiuttimista alkoi soida Whamia. Kiitti vinosti. Avauduin häviöstäni Fesessä paikkatietojen kanssa ja sattumoisin samassa kaupungissa ollut siskonpoikani laittoi viestiä. Menimme Metsoon kuumille kupposille ja vaihdoimme kuulumisia. Hän oli menossa työpaikkahaastatteluun; aikomuksena oli päästä rahakkaisiin raksahommiin Kööpenhaminaan. Uuden-Seelannin, Australian, itäisen Euroopan ja Norjan kiertäneen maailmanmatkaajan sydän palaa seuraavaksi Etelä-Amerikkaan ja matkakassan kartuttaminen on suunnitelmissa.
 
Ylös