Kaulin (ja muut yksinkertaiset keittiötyökalut)

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Kertokaapa kokemuksianne siitä, mihin kaikkeen olette käyttänyt sellaista yksinkertaista vempainta kuin esimerkiksi kaulin - ja jos mahdollista, sen yksinkertaisinta versiota, pulikkaa.

Kysymys tuli mieleeni tänään, kun huomasin kaulivani oliiveja. Erinomaisen käytännöllistä.

Onko kukaan käyttänyt kaulinta aseena?

Mitä kaikkea (jota ei tulisi heti ajatelleeksi) voi tai kannattaa kaulita?

Oletteko käyttäneet kaulinta ruoanlaiton ulkopuolisiin toimintoihin?

Onko kaulin yleistyökaluista (luokka: tylpät esineet) monikäyttöisin? Vai kenties jokin muu? Puuhaarukka? Syömäpuikko? Kauha? Pashamuotti?
 
Kaulin, tuo kaikkien itseään kunnioittavien pirttihirmujen perustavanlaatuinen työkälu! No ei, huumori veks.
Kaulin on hyvin yleishyödyllinen työkalu, vaikkei pirttihirmu olisikaan. Sillä voi nuijia pihvejä, hakata nauloja (Kyllä! :D ), murskata kylppärilaattoja mosaiikkityöhön, hajottaa CD-levyjä (ei niin yleishyodyllistä, mutta sekin onnistuu...) ja kaulin on myös erinomainen apuväline joululahjojen paketoinnissa.
Ajatelkaa miten vaikeaa elämä olisi ilman kaulinta! :D
 
Kaulimella kyllä tosiaan voi tehdä mitä vaan.

Leipomisen lisäksi olen kaulinta käyttänyt keramiikan tunnilla, kun savipalloista piti saada littania. Myöskin uusien ponnarien ja rannehikinauhojen venyttämiseen moinen on oiva keksintö - hikinauhat ainakin kun tuppaavat kiristämään ilkeästi ja ponnarit ovat kovin jäykkiä ensialkuun.
 
Kuulin melko erikoisesta tavasta käyttää pullasutia. Eräs kaverini soittaa kannelta ja sointujen vetäminen onnistuu kuulemma parhaiten pullasudilla... :grin: Se on myös erinomainen puhdistusvälinen, kun pienoismallilaivasta pitäsi pyyhkiä pölyt rikkomatta sitä.
 
Hmm, eikoisesta nyt sitten tiedä, mutta kaulinta on partiolaisena tullut käytettyä seuraaviin seikkoihin:

Sillä on sekoitettu trangiassa kiehuvia makroneja.

Sellainen on poltettu kun toinen päistä katkesi.

Olemma irroittaneet kaulimesta sen toisen kahvan ja käyttäneet sitä ympyrän mallina.

Olemma taistelleet käyttäen kaulimia miekkoina.

Ja ehkäpä kaikkein paras: Yritimme epätoivoisesti osua kaulimella erääseen hattuun, joka oli lentänyt männyn oksalle niin korkealle, ettei sitä saanut sieltä. Koska kaulin oli melko tasapainoinen, sillä heittäminen oli suhteellisen helppoa.
 
Kaulimen virtuaalinen käyttö on tietenkin hymiöiden aluetta, noiden pikku riiviöiden, joihin meistä suurimmalla osalla on varmasti jonkinlainen viha-rakkaussuhde. Maailman parhaassa (ja monikäyttöisimmässä) hymiössä pinkki pallo raivoaa heiluttaen kaulinta. Valitettavasti en sitä tähän esimerkiksi löytänyt.

Muoks: Täytyy kertoa myös syömäpuikoista ei-virtuaalinen esimerkki. Käytän sellaista kun haudutan teetä kannussa, estämään teepalloa (tällaista: http://www.hef.fi/Images/Products/hak8/100/AH-1463.jpg ) putoamasta kannuun. Eli syömäpuikosta teehen roikkumaan. Puikoilla kannattaa muuten syödäkin jos sopivaa ruokaa syö. Se on kivaa. :p
 
:kaulin: on kieltämättä hyödyllinen esine.



Jälkimuokkaus: jos joku ei hoksannut, piirsin tuon juuri itse ja se on hymiö.
 
Minäkin olen joskus käyttänyt kaulinta vasarana sekä myös hieronnassa. Hieronnan vastaanottajalla olivat pohkeet todella jumissa ja mikään hieronta ei tuntunut auttavan. Hetken mielijohteesta otettiin kaulin käyttöön ja se kuulema auttoi. Jostakin syystä olen kyllä jättänyt kaulinhieronnan vastaanottamisen itse testaamatta.

Eräässä ei niin vakavahenkisessä larpissa hahmoni myös kantoi mukanaan kaulinta aseen asemasta. Larppejen ulkopuolella en ole kuitenkaan kaulimella kerennyt mäjäytellä ihmisiä.
 
Minun täytyy nyt olla hieman erimieltä(koska se on niin mukavaa), kaulin on melko tylsä esine. Sillä voi tehdä melko sovinnaisia asioita. Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, miten paljon mukavampi valkosipulinpuristin on? Sellainen metallinen, jotta sitä voi sulattaa. Silloin sen käyttötarkoitukset senkunvain lisääntyvät. Valkosipulinpuristinta voi mm. käyttää aseena intergalaktisia taistelujoukkoja vastaan, olen tietoinen, että ne pelkäävät valkosipulia. Valkosipulinpuristinta voi myöskin käyttää apuna kun pyörii kolmen jälkeen yöllä, lumisella talon(mieluiten jonkun julkisen rakennuksen) katolla(niin silloin kun on kaatumassa ja tippumassa), kaulin ei käy tähän ollenkaan, sillä se hajoaa puisena esineenä kun sen päälle kaatuu. Valkosipulinpuristimet ovat sitäpaitsi esteettisesti kauniita. Kokeilkaa vaikka, sopivat jokaiseen taideteokseen.
 
Alx sanoi:
Eräässä ei niin vakavahenkisessä larpissa hahmoni myös kantoi mukanaan kaulinta aseen asemasta. Larppejen ulkopuolella en ole kuitenkaan kaulimella kerennyt mäjäytellä ihmisiä.
Meilläpä on larppaajaporukassa tehty ihan varta vasten bofferin määritelmät täyttävä kaulin. Itse en ole kyllä koskaan nähnyt sitä käytössä, mutta eiköhän sitä kokeiltu ole.
 
Kenties ihan tavallista kaulinta parempi esine on se karjalainen kaulin, mikä ?!?!? sen nimi olikaan... Todella kaunis ja sulava kalikka eikä huonoin käyttövaihtoehto todellakaan ole vääntää karjalaisia piirakoita!!! Mä en voisi kuvitellakkaan käyttäväni enää :kaulin: :ta kun sitä kalikkaa on oppinut pyörittelemään. Pirttihirmun kädenjatkeena semmoinen olisi muuten paljon helppokäyttöisempi kuin pyörivä ja hemppali tavallinen kaulin.
 
Pulikkapa hyvinkin, kevyt ja näppärä, paljon isoa kaulinta parempi eikä nerokkaan yksinkertaisen rakenteensa vuoksi mene koskaan rikki - niin kuin kahdesta osasta koostuva kaulin voi pahassa tapauksessa tehdä.

Suosittelen lämpimästi!

(tahtoo pulikkahymiön!)
 
Jep, ja kaulin on myös kaulitsu, tai kuten lippukuntamme slangissa, kirveenkorvain. Jälkimmäinen on ihana sana, mutta en oikein ymmärrä, miten kyseistä hökötystä voi käyttää kirveenkorvaajana. Kai sitten jotenkin.
 
Kaulin:

o==(XXXXXX(==o

Kaulinta voi pitää kulkuvälineenä: Yksipyöräinen skeittilauta. Jalat vaan tangoille ja liukumaan putkilla. Vaatii tasapainoa ja on tosi "slummi", ainakin jos vertaa hoppareiden kalliisiin lökäpöksyihin ja skeitteihin.
(Onko vallankumous syönyt lapsensa? Kapitalismin orjat! Jou!)

Kaulin kelluu, joten sen avulla voi opetella uimaan.

Vanhaksi käyneellä kaulimella(mikä se on) voi tasoittaa vaikka betonilevitteen, jos pitää klinkkeriä laittaa.

Kaulimella voi lyödä
Lähes kaikella voi: Margariinilla voi tukehdittaa ritarin heittämällä sen silmikkoon.

Jos haluaa jauhaa pippuria, voi ruhjonnan huhmaareen sijasta suorittaa levyllä ja kaulimella.

Kaulimella voi tasoittaa sinappiputken tai hamamstahnatuubin
Jotkut ruojat puristaa tuubin keskeltä...
Tuubi vaan pöydälle, korkki kiinni, kaulin tuubin takareunalle. Painaa alas vähän,ja jyrää varovaisesti kohti päätä -johan tasoittuu.

Useista kaulimista voi rakentaa köyhän miehen liukuhihnan: Liimaa/niittaa reunat kaiteeseen,jolloin muodostuu rinnakkaisten kaulimien rivi, jossa kiinni olevat kahvat ja pyörivä isompi mötikkä muodostavat "kivan pinnan"(johon voi asettaa esimerkiksi kangasta)
Kaavakuva pyörimissuuntineen:

<- <- <- <- <-
OOOOOOOOOO
-> -> -> -> ->

Kaulimessa oleva otin on kätevä erilaisten "oikean kokoisten" reikien tukkimiseen tai niiden rosoisuuden tasoittamiseen.

Pelkkää isompaa mölkkyä voi käyttää ilotulitteiden ampumiseen soveltuvana telineenä.

Toisaalta ytimeen laitettu ruuti tukittuna lisää räjähdevoimaa dramaattisin seurauksin. Pommi siitä syntyy. Jos jättää toisen pään tukkimatta, saa aikaan kanuunan. Jos ei tuki kumpaakaan päätä, saa aikaan "bazookan".

Kaulimeen voi laittaa happoa, joka syövyttää kaulimen pikku hiljaa. Näin aikaansaadaan halpa ajastettu ansa.
 
Siivilää/sihtiä voi käyttää nuijapäitten noukkimiseen lammesta. Tosin en usuta ketään tähän puuhaan, sillä lähes kaikki sammakkolajit Suomessa (siis ne viisi) ovat vaarantuneita, mitä nyt sammakko (Rana temporaria) muodostaa poikkeuksen! Sekin on kuitenkin rauhoitettu.

Siivilää on siis tullut käytettyä nuijapääansana. Tarkoitus oli kuitenkin hyvä, sillä veljeni kanssa siirsimme ollessani ehkä kahdeksankesäinen nuijapäitä eräästä ojasta toiseen ojaan, sekä erääseen lammikkoon. Jokaisesta näistä kehittyikin sammakoita, ja seuraavana vuonna molemmissa siirtoalueissamme oli kutua. Tunsimme itsemme maailman paranteneiksi ihmisiksi.

En kyllä osaa sanoa, oliko sammakko sammakko vaiko viitasammakko. Toivon, että sammakko, sillä se on yleisempi.
 
kaulinta on ruoanlaiton ja vasaroinnin ohella tullut käytettyä myöskin "potkulautana". Tulokset näkyvät vielä tänäkin päivänä .. eiku :D
 
Minä olen käyttänyt lasipulloa kaulimena kotitekoista pizzaa tehdessäni. Ilmassa pyörittelyä en edes yrittänyt, sillä miten pyöritellä taikina neliönmuotoiseksi?

Elemmakilin sammakkoistutus kuuluu minunkin henkilöhistoriaani. Kerrostaloasutuksen liepeillä oli Intiaanikylän (parakkikylä alkoholisteille) takana Sammakkolammeksi kutsuttu likainen oja, jonka sammakoita uhkasi sukupuuttoon kuoleminen liiallisen metsästyksen vuoksi. Kahtena peräkkäisenä keväänä kuljetin kutua kaakaopurkissa omakotitaloalueen liepeillä sijaitsevaan kunnolliseen lammikkoon. Myöhempinä keväinä kutua ilmaantui sinne itsekseen, joten istutus onnistui. Tätä nykyä Sammakkolampea ei enää ole, mutta Kivienheittopaikan (lammikon ohi kulki rautatie irtokivipenkereineen) sammakkoyhteisö menestynee yhä.
 
Itse asiassa kaulimen hienouden huomaa siitä, miten hankalaa sitä on korvata. Tein kerran kaverini kanssa jotain leivonnaista, taisi olla pipareita, ja havaitsimme kesken leipomisen, ettei kaverini omistanut kaulinta.

Etsimme jonkin aikaa hänen kaapeistaan sopivaa asetta taistoon, emmekä millään tahtoneet löytää. Lopulta päädyimme korkeahkoon lasipurkkiin, mutta se oli vähän liian kevyt ja meidän piti täyttää se vedellä. Sitten se tietysti vuoti taikinan päälle. Kyllä me pipareita sitten kuitenkin saatiin hiukan-liian-kevyen-lasipurkin avulla, mutta tapahtuman jälkeen olen kunnioittanut kaulinta toisella tavalla kuin ennen.

Ja yleensäkin keittiöjutut on kyllä aivan mahtavan käteviä. Miettikäämme kaikki hartaudella esimerkiksi astiankuivauskaappia: se on maailman paras keksintö.

Nuolijalla on muuten tosi kätevää pyyhkiä jauhot pois pöydältä, varsinkin jos jauhoja on sen verran paljon (jos joku sotkee kuin minä), että rätillä on ärsyttävää kasailla niitä.

Kauan eläköön keittiön ihmeet. Ylistäkää suuresti niitä.
 
Hieno keskustelu! Hoo! :D
Kaulin on korvaamaton! Mutta samaan kastiin lukeutuu kyllä moni muukin kapine. Itse ihmettelin aikoinaan kun ostin magneettisen veitsitelineen, että kuinka kummassa en ole aiemmin sitä tullut hankkineeksi?! Rakastan veitsiä ja niille ei ollut enää oikein tilaa missään laatikoissa, plus lapset kun alkoivat olla niin isoja että tekivät itse aamu-, väli- tai iltapaloja, veitset alkoivat tuntua hiukan hasardeilta laatikossa. Joten oli keksittävä mullistava ratkaisu, jota ilman en enää suostu elämään! Minut saa haudatakin veitsitelineen kanssa. TOSIN se fiba jonka kai tein, oli se, että laitoin lompakkoni liian lähelle telinettä pitkän aikaa, ja eräänä kauniina päivänä kaikki magneettiviivan omaavat korttini olivat lakanneet toimimasta... Liekö syy siinä vai jossain muussa, joka tapauksessa lompakko vaihtoi säilytyspaikkaa.
 
Ylös