Keski-Maa Roolipeli

En löytänyt vanhaa keskustelua aiheesta, joten päätin luoda uuden. Elikkäs.. kuinka moni täällä pelailee Keski-Maa Roolipeliä, ja mitä kaikkea KERP/MERP roinaa hyllystä löytyy?

Itse en ole päässyt pariin vuoteen noppia viskomaan, koska ystäväpiirissäni ei kauhiasti mielenkiintoa KERP:iä kohtaan ole, mutta nyt on taas päässyt roolipelikärpäinen puraisemaan.

Itseltäni löytyy KERP:n 2. laitos, Cardolan-kadonnut valtakunta lähdeteos, Mustan metsän salaisuus seikkailut, sekä joku Maguksesta kaivettu seikkailu, jos se lasketaan.
 
Kerppi

Eipä ole tullut pitkään aikaan pelattua, mutta törmäsin kirjastossa kerpin uuteen laitokseen, joka oli sitten pakko lainata. Jossain pölyisissä piiloissa on varmaankin vielä tallessa 1. laitos, Rhudaurin musta maagi, Tharbadin varkaat, sekä jokunen Merppi-seikkailu...

Itseäkin alkoi hieman ropettamaan, joten jos Turussa on kerppiporukoita, tai innostusta sellaisen kasaamiseen, niin ilmoitelkaa!
 
Niin ja ne ketkä sitä edelleen pelaa, eivät välttämättä lue tätä pelihuonetta niin aktiivisesti..
 
Eiköhän KERP:n/MERP:n pelaaminen ole nykyään jo niin ekstremeä ettei kukaan kehtaa sellaista paljastaa harrastavansa. Minulta löytyy kaapista KERP:pi, ja kauniita muistoja pimeältä kahdeksankymmentäluvulta (vai yhdeksänkymmentäluvun alusta?). Ah sitä riemua kun väriteltiin/mustattiin niitä hahmolomakkeen salmiakkeja tuntien voiman kasvavan.

Taistelut olivat oikeasti pelottavia ja jopa dynaamisia, koskaan ei tiennyt mässähtikö rakkaan pelihahmon pää murskaten aivot tehden elämän vaikeaksi vai lensikö nuoli kummankin korvan läpi. Ah, ne kriittiset taulukot. Rolemaster jota pelattiin sen jälkeen ei enää vaan jotenkin säväyttänyt samalla tavalla, niinhän se on että ensimmäinen kerta on maaginen, toinen jo toistoa.

En pelaa enää, en ole pelannut vuosikausiin, varmaankaan viiteentoista vuoteen.
 
Roark sanoi:
vai lensikö nuoli kummankin korvan läpi.

Minulla oli pelihahmona hobitti, joka oli erittäin hyvä jousensa kanssa. Pari kertaa hän onnistui ampumaan vihulaista pään läpi ja nimenomaan sivuttain. Pelinjohtaja se improvisoi: "Taistelija kääntää päätään sanoakseen kaverilleen jotain ja nuolesi osuu häntä ohimoon." Miksei se voinut osua silmien väliin? Koska sääntökirjassa luki noin.

KERPissä oli ensimmäisiä kömmähdyssäännöstöjä. Jos yritti nousta hevosen selästä ja heitti huonot nopat, saattoi tipahtaa maahan ja vajota koomaan kolmeksi kuukaudeksi. Jousiampujalta saattoi jänne repäistä korvan irti. Fumblen mahdollisuus toi pelaamiseen omaa jännitystään.
 
Itse olen KERPannut vain pari kertaa ja oikeastaan olen ns. aktiivisesti KERPiä välttänytkin.

Minulle Keski-maa on niin tiiviisti Tolkienin luomus, että ICEn lisäykset/muutokset yms. vesittävät tunnelmaa. En oikeastaan haluakaan pelata Keski-maassa, en halua että mikään sotkisi niitä mielikuvia, joita minulla paikasta Tolkienin kirjojen perustella on. Tuo on jotenkin omituisesti sanottu, toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan? Ja OK, tykkään enemmän pelata roolipelejä, joissa on vähemmän taulukoita...

Tämän sanottuani, minusta on kuitenkin hauska kuunnella juttuja kun muut ovat KERPiä pelanneet. Meidänkin taloudessa Keski-maassa pelataan aika paljon (tosin nyt Rolemasterin säännöillä), joten Keski-maan historiaa on kirjoitettu uusiksi kerran jos toisenkin.
 
Heh, täytyypä tehdä itsekin tunnustus..

Olen kasannut täällä koto-jyväskylässä kasaan vanhan yläaste/lukio-aikaisen kerppiporukkamme ytimen.
Olen aivan innoissani vääntänyt "historiallisesti" mahdollisimman tarkkaa minikampanjaa, joka sijoittuu sumuvuorten
ja synkmetsän välille. Kääpiöt ja beorningit laittavat tiet kuntoon ja turvallisiksi once and for all!

Eli itse en ole koskenutkaan oikeisiin roolipeleihin (kerp/roolimestari/itsekeksitty storytelling) oikeastaan
sitten joskusvuosituhannen vaihteen... sitä ennen tuli pelattua monta vuotta. ekan kerran varmaan joskus '95!

Voitte kuvitella millaiset nostalgiset tuulahdukset täällä käy. Multa ei löydy itseltä kuin tuo perus 2. painos kerpistä.
Porukasta löytyy sitten enemmän ja vaikka mitä lisäosia(lähinnä rooli-, ase- ja loitsumestari, keskimaan olennot ja olikohan
vielä jotain) ja muita pelejä. Ollaan kuitenkin aina tehty omat kampanjat, mikä on ollut tosi hauskaa.

Nytkin olen tehnyt vesiväreillä karttoja ja kaikkea siihen tulevaan peliini, jota olen huolella ja rakkaudella valmistellut!
Pitäis vaan tehdä tässä kaikkea muutakin, kuten koulun päättötyö, kun aikataulut puskee päälle... mutkun mutkun...

Lathron,
ikuinen nandosamooja
 
Onhan tuota tullut porukalla aikanaan pelattua enemmän ja vähemmän. Se oli sitä kultaista 90-lukua, ala- ja yläastetta. Sittemmin porukan hajottua kerppi jäi, kunnes taas erään miittiporukan kanssa on pitkästä aikaa saanut muutaman seikkailun pelatuksi. Hauskaahan se tahtoo olla, mutta välillä on saattanut hermotkin mennä kun tulee sääntökinasteluita sun muita.

Kerpissä onkin se mielenkiintoinen puoli, yhtä aikaa hyvä ja huono, että siinä on niin mahdottoman helppo kuolla. Yksi hyvä heitto kriittiseen niin se on bye bye. Toisaalta Keski-maa on jokseenkin huono vaihtoehto roolipelaamiseen jos haluaa pysyä uskollisena kirjoille. Ei ole kovin todennäköistä, että samasta porukasta löytyy kaikkien vapaiden kansojen jäseniä.
 
Eriol sanoi:
oisaalta Keski-maa on jokseenkin huono vaihtoehto roolipelaamiseen jos haluaa pysyä uskollisena kirjoille. Ei ole kovin todennäköistä, että samasta porukasta löytyy kaikkien vapaiden kansojen jäseniä.

Toi on ihan totta sinäänsä. Jos minä olisin haltia, niin en keksi kovin montaa syytä lähteä seikkailemaan joidenkin onnettomien kuolevaisten ja kitukansan kanssa. Ellei sitten olisi joku oiiikein pätevä syy, kuten omien herrojen poliittinen/strateginen pyrkimys. Onneksi noita pelejä voi pelata monella tavalla, joko vakavasti tai vaikka sitten kieli poskella :D

Lathron
 
Itse jos nyt pelaisin Kerppiä tiputtaisin varmaan magian kokonaan pois pelaajahahmoilta. Eipä tuo Gandalffikaan juoksennellut ympäriinsä salamoita ampuen (ne tuletkin mitä hän Hobitissa käytti ei oikein Kerpin magia sääntöjä vastanneet) saatikaan Aragorni kiepsahdellut oksain päällä (Legolas kiepsahteli leffassa, mutta siitä ei puhuta).

Vähän enemmän maanläheisemmäksi tekisin koko pelin.
 
...

Ammuskelihan se Gandalf Viimapäällä nazguleita karkuun jollain salamoilla TSH:ssa... Toisaalta, Gandalfia on ehkä hieman huono pitää esimerkkinä magia-asioissa hieman poikkeuksellisen taustansa takia... :) Kerppi tosiaan mahdollisti hieman reippaammat taikuroinnit, kuin mitä itse kirjat antavat kyseisestä maailmasta ymmärtää. Varmaankin jotain D&D -peruja, kun eihän kukaan halua pelata fantasiaroolipelejä, joissa maagit eivät saa ammuskella tulipalloja... :)
 
Re: Kerppi

TomTom sanoi:
Eipä ole tullut pitkään aikaan pelattua, mutta törmäsin kirjastossa kerpin uuteen laitokseen, joka oli sitten pakko lainata. Jossain pölyisissä piiloissa on varmaankin vielä tallessa 1. laitos, Rhudaurin musta maagi, Tharbadin varkaat, sekä jokunen Merppi-seikkailu...

Itseäkin alkoi hieman ropettamaan, joten jos Turussa on kerppiporukoita, tai innostusta sellaisen kasaamiseen, niin ilmoitelkaa!

Tässä olisi yksi muutama vuosi sitten Turkuun opiskelemaan muuttanut voro, jonka mieli tekisi taas seikkailuihin ja Tien päälle..:) Jos peliporukan kasaaminen vielä kiinnostaisi siis..? Ja pahoitteluni ikivanhan topikin henkiinherättämisestä.
 
terve minuahan tämä tietysti kiinnostaa mutta mähän olen niin korvessa että ei ole tosikaan. mutta teidän puheiden perusteella te olette 300 kilometrin päässä. joten muuten kiinnostusta olisi. HARMI !
 
Heips ;), täällä toiveikas peluri Torniosta päin.
Oiskos tässä ja täällä lapin seuduilla muita KERPin pelaajii olleskaan vai ovatko kaikki keskisuomen alapuolelta kotoisin.

Kyselee Dain II
 
Re: Kerppi

TomTom sanoi:
Eipä ole tullut pitkään aikaan pelattua, mutta törmäsin kirjastossa kerpin uuteen laitokseen, joka oli sitten pakko lainata. Jossain pölyisissä piiloissa on varmaankin vielä tallessa 1. laitos, Rhudaurin musta maagi, Tharbadin varkaat, sekä jokunen Merppi-seikkailu...

Itseäkin alkoi hieman ropettamaan, joten jos Turussa on kerppiporukoita, tai innostusta sellaisen kasaamiseen, niin ilmoitelkaa!

No pari vuotta on kulunut etkä varmaan edes lue enää tätä foorumia, mutta nyt turun suunnalla on muutamia 11 - 12 vuotijaita Kerpin pelaajia. Yhdellä on mahdollisuus toimia pelinjohtajana.

Joten jos viellä joku pelaamaan haluaa niin koitetaan kerätä porukkaa. 2. laitoksen säännöillä sitten pelattaisiin, mutta eihän siinä ykkösessä paljon eroa ole.

Niinpä niin... :) Mulla on tossa ihan esillä 2. laitos, Rhudaurin musta maagi, pari 1. laitosta ja Mustan metsän salaisuus. Jos joku on kiinnostunut täältä turun suunnalta, niin ilmoittakaa myös onko teillä mitään kokemusta roolipelaamisesta. Vähän harmillista että tuo on tehty 85. Jos vaikka vuonna 1997 niin varmasti enemmän pelittäjiä. Turssa tuolla Humalistonkadulla on Workshop niminen liike jossa VIELLÄ KERP KAMAA JA LAADUKAS NOPPA VALIKOIMA! :)

- Innokas Kerpittäjä

Tervetuloa Kontuun Dinttari! Konnavahti Jasdril~ yhdisti kaksi peräkkäistä viestiä. Mikäli lisättävää omaan viestiin tulee, viestin alareunassa on linkki "muokkaa".
 
Sain viime vuonna käsiini KERP kirjan ja peli vaikuttaa hauskalta. Sääli että en tunne ketään jota kerpin pelaaminen kiinostaisi.
 
Kaakkoisessa Suomessa olisi tarkoitus pelata KERP:iä jossain vaiheessa. Olemme kaikki vaan täysin aloittelijoita. Kirja on nyt minulla sitä varten, että jaksaisin syventyä siihen. Ajatus siis on, että smialilaiset lukisivat ensin kirjan läpi ja sitten kokeiltaisiin.

Kokeneemmat pelaajat, onko vinkkejä aloittelijoille (we are absolut beginners!)? Jos jostain saisi lainaan/kaapattua kokeneen pelinjohtajan...

PS. Kuulemma fantasiapelien myyjälle ei meinannut mennä perille, että pelikirja tulee keski-ikäiselle naisihmiselle joululahjaksi... Ja potentiaaliset pelaajatkin ovat jo kypsässä iässä.
 
eowynofmayhan voi sitten alkaa vetää Konnun omaa KERP-porukkaa, joka pelaa foorumin välityksellä. Kun tavallinen KERP-sessio kestää noin kuusi tuntia, niin foorumilla sama sessio menisi noin kuudessa kuukaudessa.
 
Ylös