Keski-Maa Roolipeli

en valitsisi Kerppiä tai Merppiä pelisysteemiksi. Se liian rakas taulukkoineen, eikä ole sen uskollisempi Tolkienin (meta)fysiikalle kuin muutakaan pelisysteemit, päinvastoin. Jos haluaisin high-fantastyä ja keskittyä tarinankerrontaan sääntöjen sijaan, niin valitsisin helpoimman D&D:n eli B/X:n (siis ne puna- ja siniboksiset, jotka on suomennettiin 1980-luvun lopulla), ja jos low-fantasy ja realismi kiinnostaa niin Basic roleplayn eli tuttavallisemmin RuneQuestin mekaniikan.

Kun en ole itse pelannut mitään näistä, niin nämä (ja Vohiksen seuraavan viestin) huomiot valottivat minulle hienosti kyseisten pelisysteemien luonnetta. Jo pelkästään tällaisten yllättävien tiedonjyvien takia näillä foorumeilla kannattaa viettää aikaansa.
 
Toinen mistä selitti Pagballe oli yritys laatia 7. aikaan sijoittuva RPG jossa olisi elementtejä Keski-Maasta, mutta kenestä poliitikostq pitäisi tehdä minor, mid level tai bog bossin kätyri, oli varsin hankalaa sopia. Big boss battle taisi olla sovittuna railroadaukseksi, mutta siihen se sitten jäi, se laadinta. Paljon miellyttävämpää kulkea Konnussa ja ratkoa hobittiongelmia.
 
Conan-, Star Trek-, Dyyni-, Fallout- ym. roolipeleistä tunnettu Modiphius on näköjään seuraava puhemies Keski-maan ja Dungeons&Dragonsin naimakaupoille. Firma on onnistunut sovittamaan nuo lisenssit omaan 2d20-systeemiinsä vallan mainiosti, mikä lupaa hyvää myös Sormusten herran suhteen.

Ensimmäiset tuotteet ovat jo putkessa.
 
Onko tuo varmasti 2d20-muotoinen? Myös ruotsalainen Fria Ligan myy noita nettikaupassaan, heillä on vissiin jonkinlainen diili Modiphiuksen kanssa myös esimerkiksi Mutant: Year Zeron kanssa. Minä olen ymmärtänyt, että myös tässä uudessa Lord of the Rings Roleplayingissa kaiken alkupiste olisi One Ring -peli, joka taipui sittemmin D&D 5e -muotoon Adventures in Middle-earth. One Ringista on nyt myynnissä toinen laitos ja LotR-roleplaying olisi sen D&D 5e -käännös eli parannettu Adventures in Middle-earth?

 
Ei, vaan sääntösysteeminä on D&D 5E. 2d20 voisi olla sopivampi, mutta dunskun käyttöön on kai jokin sopimustekninen syy. Tarkoitin yllä, että Modiphius on tähän asti kohdellut lisenssejään hyvin, kaanonien kanssa ei ole sooloiltu liikaa.
 
Tuo LotR Roleplaying oli aikoinaan Kicktarterissa, jota Fria Ligan mainosti... Tuotantokuviot ovat hämäriä. Tuossa mainitaan Sophisticated Games joka oli minusta läsnä jo silloin, kun One Ringia julkaisi Cubicle 7. Uskoisin että Sophisticated Games on se varsinainen ropenyrkki, joka tekee pelin ytimen ja nykyään Fria Ligan/ Modiphius organisoi tuotantotouhua ja levittää ilosanomaa kuluttajille.
 
Ylös