Hyvin suunniteltu on jo viittä vaille valmis! Mutta jos varsinaisen pelin alkuvihellystä ei ole vielä puhallettu, voi projektiin kenties ottaa vaikutteita sellaisista roolipelilegendoista kuin
Paranoia ja
Aseistetut machonaiset?
Molemmat lähtisivät Fantasiapelien nettikaupasta tällä hetkellä 5 euron kappalehintaan!
Mutta vakavammin pohdittuna: kyllähän KERP on lähtökohtaisesti aika perinteistä väkivaltakeskeistä voimafantasiaa, jossa hahmonkehitys on pikemminkin taistelukykyjen hioutumista supersankaritasolle kuin henkisellä puolella tapahtuvaa jalostumista. Kuitenkin jos mietitään KERP:n lähtökohtina olevia tarinoita
Hobitti ja
Taru Sormusten Herrasta, huomataan niiden painotusten olevan jossain muualla. Tietyssä mielessä fantasiaroolipelien enemmistö edustaa "reaalifantasiaa", jossa ihmiskunta on siirretty taikamaailmaan sellaisenaan, eikä tarkastelua siirretä satujen symboliselle tasolle. Eli pelimekaniikassa keskitytään mallintamaan erilaisten humanoidien fyysisiä ominaisuuksia sen sijaan, että mietittäisiin niiden merkitystä.
Kaiken kaikkiaan on mielenkiintoista pohtia ensinnäkin, mihin KERP on luotu, ja miten se on sovitettavissa erilaisiin roolipeleissä vastaan tuleviin tilanteisiin. Toiseksi missä määrin Tolkienin maailma soveltuu roolipelin aiheeksi? Roolipeleissähän on tyypillistä, että hahmot suorittavat erilaisia temppuja: heiluttavat miekkaa taistelussa, avaavat lukkoja, piiloutuvat varjoihin, ylipuhuvat kaupunginvartijoita. Toinen puoli on jonkinlainen rooliin eläytyminen ja sen esittäminen. KERP antaa mekaniikan temppujen suorittamiselle, mutta kuinka tärkeitä ne lopulta ovat Tolkienille? Ehkä Hobitissa ja TSH:ssa merkitykset ovat ennen kaikkea koettelemusten kestämisessä kristillisen perinteen näkökulmasta, kun taas pakanallisessa eepoksessa uroteot olivat pääosassa. Jollain tavalla KERP on varmaankin enemmän herooisen pakanaperinnön jatkaja. Ja mitä roolin pelaamiseen tulee, jättää KERP pelaajan aika tyhjän päälle antaessaan lähinnä listan persoonallisuutta kuvaavia adjektiiveja. Jos taas miettii persoonallisuuspsykologian merkitystä Tolkienille, tajuaa pian, etteivät erilaiset luonteet ja niiden välinen vuorovaikutus ole tarkastelussa. Pikemminkin erilaiset hahmot tuovat esiin ihmisyyden eri puolia, ja ovat symbolisen tason toimijoita.
Tietysti romaanit ovat lähtökohdiltaan aina erilaisia roolipeleihin nähden, mutta KERP pyrkii silti tuomaan Keski-Maan roolipelaajien ulottuville. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, mitä Keski-Maan puolta pelaajat etsivät: onko se Tom Bombadilin talo, piiritetty Minas Tirith vai Gorgorothin autio tasanko Mordorissa? Aivan kuten Peter Jackson on tehnyt yhdenlaisen sovituksen Keski-Maasta elokuvissaan, on KERP yksi sovitus samasta aiheesta roolipeliksi. Jotain on hävinnyt, jotain on tullut lisää.
Maylle ja muille aloitteleville kerppaajille vielä vihjeeksi, että kannattaa ehkä vilkaista läpi netistä ilmaiseksi ladattava
GURPS Lite. Tässä lehtisessä on vain 32 sivua, mutta siinä annetaan toisenlainen lähestymistapa siihen, miten roolipelimekaniikka voi asioita painottaa. Luonnollisesti järjestelmä sisältää kokonaisuudessaan paljon enemmän materiaalia, mutta eiköhän tuo Litekin riittäisi vähemmän noppakeskeiseen peliin. GURPS:n ja Keski-Maan yhteensovittamisesta esim. seuraavan
linkin takaa.
Tietysti olisi mielenkiintoista kuulla muistakin pelisysteemikokeiluista Keski-Maahan liittyen.