Keski-Maan örkit

En minäkään usko että örkit voisivat olla sotimatta/tappelematta kovin pitkään.. Mutta tänään luin tällaisesta uudesta kirjasta kuin Taru Sormusten Herrasta - aseet ja armeijat örkkien kohdalta tällaisen lauseen: "Örkit olivat haltioiden tapaan hurjia taistelijoita, jotka eivät kuole luonnostaan." Tuon perusteella ne olisivat kuolemattomia. Mutta toisaalta takakannessa lukee "Virallinen opas Taru Sormusten Herrasta-elokuvien taisteluihin, aseisiin ja armeijoihin." Ihan hyvä kirja onkin mutta siinä on välillä jotain ihan ihme faktoja kuten Elrondin miekka Hadhafang. Itse en ole koskaan ennen törmännyt tuollaiseen, joten osa tiedoista siinä saattaa olla epäluotettavia. :roll:
 
olivat örkit kuolemattomia tai eivät, ne eivät kumminkaan todennäköisesti eläneet kovin kauan, sillä örkit eivät olleet Ardan sosiaalisimpia olentoja, niin kuin TSH:sta voi käsittää. :)
 
Aldaceleb sanoi:
sillä örkit eivät olleet Ardan sosiaalisimpia olentoja, niin kuin TSH:sta voi käsittää. :)
Mitäs tällä ajetaan takaa? Sitäkö, etteivät he olleet yhteydessä muuhun maailmaan? Ainakin heidän sosiaaliset kanssakäymisensä muun maailman kanssa rajoittuivat varmaankin pääasiassa sotahuutoon ja sitten hutkitaan...

Kuitenkaan en ymmärrä ihan täysin tuon edellisen viestin yhteyttä örkkien elämänkaari-keskusteluun.
 
Minä itse uskon, että KAIKKI örkit olivat Kolmannella Ajalla Sauronin käskyläisiä. Myös ne Sumuvuorten örkit. Ja mitä hyötyä siitä olisi Sauronille ollut käskeä Sumuvuorten örkkejä marssimaan joukolla Mordoriin, kun hänellä oli jo ties kuinka paljon sotureita Mustassa Maassa? Sauron oli sen verran järkevä strategi, että varmasti käsitti sen hyödyn, jos Sumuvuoret olisivat hänen hallussaan ja jos hän voisi myös lähettää sieltä örkkiarmeijoita lähialueiden kimppuun - esim. beorningien ja Rivendellin, vaikkakaan Rivendelliin asti nuo ilkimykset eivät näytä menneen.

Mutta tuosta örkkien perimästä tuli mieleeni: Silmarillionin mukaan örkit vääristettiin haltioista ja vääristäjänä oli Melkor (vaikkakin opuksessa mainitaan myös, että Sauronilla oli osansa tässä suuressa rikoksessa), mutta luin näillä sivuilla jossain maininnan sellaisesta versiosta, jossa Sauron olisi vääristänyt örkit ihmisistä Melkorin ollessa vangittuna Valinorissa. Onko tällä villillä huhulla minkäänlaista todellisuuspohjaa (eli suunnitteliko Mr Tolkien mitään tämänkaltaista)?
 
Tiriol sanoi:
mutta luin näillä sivuilla jossain maininnan sellaisesta versiosta, jossa Sauron olisi vääristänyt örkit ihmisistä Melkorin ollessa vangittuna Valinorissa. Onko tällä villillä huhulla minkäänlaista todellisuuspohjaa (eli suunnitteliko Mr Tolkien mitään tämänkaltaista)?
Kyllä Tolkien sellaistakin vaihtoehtoa pohdiskeli. Kai hän tykästyi liikaa haltioihinsa ja alkoi kakistella sitä vaihtoa, että örkit olisivat heistä "kehitetty". Muutenkin syvästi uskonnollista miesparkaa vaivasivat örkkien sielut - oliko niitä, jos oli, niin olivatko ne auttamatta pelastuksen tavoittamattomissa jne. Niinpä Tolkien 60-luvulla pohdiskeli monenlaisia vaihtoehtoja örkkien alkuperästä, aina älyttömistä pedoista ihmisiin. Näistä tuskin voidaan oikein objektiivisesti arvottaa mitään teoriaa toista paremmaksi, joten jäänee jokaisen omaksi tulkinnaksi, mihin uskoo.

Tiriolin mainitsema teoriahan rikkoo tutun ja turvallisen Silmarillionin rakennetta sitenkin, että se välttämättä sijoittaa ihmisten heräämisen paljon aiemmas. Itseasiassa näihin aikoihin Tolkien meinasikin luopua kokonaan koko auringon ja kuun syntytarinoistaan, eikä tällöin tokikaan olisi niin määrättyä hetkeä ollutkaan ihmisten heräämiselle - ei ensimmäistä aamunkoittoa. Eräissä tarinaversioissa ihmiset heräävät jo haltioiden matkatessa Länteen, joskin ihmiset viivyttelevät sitten idässä varsin pitkään.
Valitettavasti yhtä totuutta ei ole.


Ja kyllä minäkin uskon, että kaikki Keski-Maan örkit olivat Kolmannen Ajan lopulla Sauronin alaisuudessa. Tulkintakysymys lähinnä lienee, kuinka pitkässä lie'assa rakkikoirat räksyttivät. Itse uskon, ettei Sauronilla mitään suoraa mentaalista käskytysyhteyttä esimerkiksi Sumuvuorille ollut, eli tarkat viestit olivat viestinviejien varassa ja näin ollen örkit Sumuvuorilla toimivat suhteellisen paljolti oman johtonsa mukaan.
 
Hmm...minä kyllä jotenkin uskoisin että Sumuvuorten örkit eivät olisi Sauronin käskyläisiä, en sitten tiedä mistä olen tämän kuvan saanut, mutta jotenkin tuntuu oudolta ajatella Sauronin viestintuojia kertomassa Sumuvuorten örkeille mitä tehdä. Uskon että ne olivat Keski-Maan ainoita itsenäisiä örkkejä örkkijohtojensa kera.

Ja sitten on toki Sarumanin örkit jotka eivät ole Sauronin käskyläisiä. ;)

:p Itseasiassa tähän topikkiin voisi kirjoittaa lisääkin Sumuvuorelaisista. Esim. miten he elivät? Omissa luolastoissaan tapasivat toisiaan ja taistelivat keskenään. Tätä minulle tulee lähinnä mieleen, heittäkää vain kommentteja :).

Ja Mordorissa oli tienenkin oli erilaisia "karkulaisörkkejä", niitä tosin ei lasketa Sauronin vallan ulkopuolisiksi, koska ne eivät ole kunnon suuri ryhmä. Tai näin minä ainakin käsittäisin. Mutta karkulaisörkkienkin elämästä voisi puhua ym.
 
Steelsheen sanoi:
Fearless sanoi:
Siis oliko myös olemassa joitain örkkien ja ihmisten risteytyksiä? :?

Taisipa olla. Okei, pompitaan nyt leffan puolelle, anteeksi, muut palaan pian :p Siis Gandalf selittää Elrondille FotRissa jotain Sarumanista tyyliin: "Hänen petoksensa on syvempi kuin luuletkaan. Hän on risteyttänyt örkkejä ja hiisi-ihmisiä" tai jotain sinne päin. Minä olin käsittänyt että puoliörkit olivat örkkien ja ihmisten risteytyksiä, mutta jos ei ihan näinkään ole ja nämä ihmiset olivatkin hiisi-ihmisiä, niin mitäs ne sitten ovat? Ja mitä ovat sitten hiidet? Kun Hobitin mukaan ne olivat örkkejä, enkä muutakaan selitystä nyt tiedä. Ovatko puoliörkit siis sittenkin kaksi kolmasosaörkkejä? Pelottava ajatus. Asiat eivät ole kuitenkaan ihan tuoreessa muistissa kun päätin pitää tauon Tolkienin lukemisessa kun viime talvena sitä tuli luettua koko ajan :p Mutta täytyy tutkia jos löytäisin jotain. Korjailkaa jos olen väärässä.
(Minusta tulisi varmasti hyvä poliitikko. Puhun paljon, mutta en sano mitään, kuten tämäkin viesti osoittaa :lol:)

Hiidethän ovat näitä ns. Ötökkämäisiä, eli ne ovat kyyryssä, hyppelevät vikkelästi paikasta toiseen ja ovat muutenkin nopeita liikkeissään. Örkit taas olivat raskaampirakenteisia, suurempia ja ehkäpä jopa raaempia. Ainakin ne olivat hitaampia liikkeissä, eivätkä olleet niinkään ötökkämäisiä vaan ihmismäisiä. Kohtuu raskas rakenne niillä oli, voimakkaat kädet ja jalat jne.

Tämä on vain minun mielipiteeni :D


Noista sumuvuorien örkeistä nyt vielä. Örkit/hiidethän olivat kerenneet siellä jo varsin pitkään olla (eihän sinne pysyvästi mennyt kukaan kääpiöiden ja örkkien sodan jälkeen, muutakuin örkit?) joten ne luultavasti olivat kerenneet lisääntyä varsin mahtavasti, jossakinhan sanottiin niiden lisääntyvän kuin kärpäset :?: Noh Jos ne siis olisivat olleet Sauronin alaisuudessa, ihmettelen tosissani miksei hän olisi lähettänyt sieltä armeijaa hyökkäämään rivendelliin. Lórien ja Rivendell tuskin kummempaa yhteyttä pitivät, sumuvuoret kun olivat välissä, joten sinne olisi melkoisen vapaasti päässyt hyökkäämään. Rivendellin tuhoaminen, ja sen jälkeen suurella voimalla Dol Guldurista ja Moriasta Lórieniin hyökkääminen olisi voinut olla sodan ratkaisevia tekijöitä. En siis usko, että Morian örkit/hiidet olisivat olleet Sauronin vallan alla :)
 
Nefalphiel sanoi:
Sellaisen kuvan minäkin olen saanut että jotain pientä eroa hiisillä ja örkeillä on.
Mutta sitten taas hobitissa taidettiin sanoa, että örkkejä ainoastaan sanottiin kirjassa hiisiksi. Vai oliko siinä jotain muuta?

Hitsi, kun en muista enkä omista hobittia.


Eikö ne hiidet ollu niitä "vuoristolaisörkkejä"? Jos näin on, niin silloinhan hiidet ovat jonkinlainen örkkien alalaji. Örkkiroduista tiedän vain sen verran, että oli nämä Rautapihan uruk-hait, Sumuvuorten hiidet sekä Mordorin mustat urukit ja nuuskijaörkit.
 
Mä pidin esitelmän örkeistä joskus ala-aste aikoina :oops: niin on siitä jotain jääny päähän. Minua ainakin kiinnostaa kaikki pahikset esim. örkit, peikot, balrogit yms. joten niistä on tullu luettua hieman enemmän.

/ Haltiamieli kaipaisi tähän viestiin enemmän sisältöäkin... pelkästään edellä todettu on keskustelun kannalta melkolailla turhaa.
 
Leffakamaa. Ei minkäänlaista yhteyttä kirjaan, jonkinlaisia urukkeja kuitenkin.

PS. Berserkhän tarkoittaa siis englanniksi aseettomana taistelevaa raivohullua. Kyseessä ei siis ole örkki- tai mustan kielen sana.
 
Vohobitilla oli mahdollisuus pari viikkoa sitten tutustua Letters of J. R. R. Tolkien –teokseen ja muistelisin bonganneeni sieltä kuvauksen, että örkit muistuttaisivat mongoleja. En tiedä kuinka metaforisesti kyseinen kohta pitäisi ottaa, mutta tämä huomio vahvisti aikaisempaa käsitystäni, että örkit ovat enemmän ihmisenkaltaisia kuin esim. TSH-elokuvissa niiden annettiin ymmärtää olevan. Leffoissahan örkit muistuttavat lähinnä norjalaista blackmetal bändiä, jolla on poikkeuksellisen paksut kasvomaalit.

Ehkä örkit eivät aivan mongoleja olleet. Mutta mongoleilla on Euroopan historiassa pitkät juuret pahan ruumiillistumana: Attila ja Tsingis Khan. Heitä on kuvattu lyhytraajaisina ja tukevina, harvahampaisina ja likaisina. Örkki voisi olla tämän näköinen kun vielä heitetään vähän happoa kasvoille ja kävelystä tehdään vielä vähän kumarampi. Ja täytyy muistaa, että Tolkienin mukaan örkit olivat haltioiden rappautunut muoto. Ei mikään täysin omanlainen mutaatio. Muistakaa myös ”briiläisten” puoliörkkien kuvaus.
 
Örkeillä oli mielenkiintoisia lempinimiä eri roduille. Urukit olivat sikoja, sumuvuorten örkit matoja ja mordorin tavikset apinoita :D Nimet antavat jonkinsorttisen kuvan eri rotujen ulkonäöstä tms.
 
Icegorn sanoi:
Juu, no itse luen Hobittia parhaillaan. Mutta siis jos nyt aletaan listaamaan noita eri örkki kansoja, niin nyt on ainakin jo kolme koossa.

Sumuvuorten örkit, Sarumanin örkit ja Mordorin Uruk-hait.

Anteeks ny vaan mut mitähän sä nyt sekoilet kun eikäs se mennyt niin että: Mordorin örkit, Sarumanin Uruk-Hait,
 
Kappas vaan, olen näköjään sekoillut juu.

ps. lainaukset (eli quotet) toimivat huomattavasti paremmin kun ei rastita kohtaa 'Älä käytä BBCode muotoiluja tässä viestissä'
 
Kyllähän niitä urukeja oli myös Mordorissa. :roll:

Eli pääpiirteittäin (oman mielikuvani mukaan):

-Sumuvuorten örkit (hiidet), se "tavallisin" örkkirotu.
-Morian örkit, Tolkien ei tainnut hirveästi kuvailla Morian örkkien eroavaisuuksia mutta ne ovat hiukan erilaisempia kuin "hiidet".
-Rautapihan Uruk-Hai
-Mordorin Uruk-Hai
-Mordorin örkit, isokokoisia, mutteivät kuitenkaan urukkeja.
 
Meitsin näkemyksen mukaan mitään suuria eroja örkkien välillä ei heidän asuinsijastaan johtuen ole. Uruk-hait ja tavalliset örkit tietenkin poikkeavat toisistaan. Samoin Mordorissa oli sekä isoja tappeluörkkejä että pienempiä örkkejä, kuten jokainen voi TSH:n kuudennen kirjan alusta lukea.

Mitä Turgonin esittämiin ”lempinimiin” tulee, en usko Tolkienin tietoisesti asettanut näillä sanoilla kuvaamaan joitain örkkilajeja. Uruk-hait olivat nimenomaan Sauronin kehittelemä vahvempi örkkirotu. Sen sijaan Saruman keksi puoliörkin, ihmisen ja örkin sekasikiön. Hiisillä ja örkeillä ei Vohiksen mielestä ole eroa. Kyse on saman olion eri nimistä. Vähän niin kuin on olemassa haapa ja petäjä.

Sitten aikaisempaan tarkennus. Berserkillä tarkoitetaan viikinkisotureita, joita oli mm. Bysantin keisarin hovissa henkivartijoina. Heidän salaisuutensa oli se, että olivat popsineet sieniä ja eivät näin taistelussa tunteneet kipua ja tekivät uhkarohkeita tempauksia, joilla oli usein ratkaiseva merkitys taistelussa viikinkien eduksi. Toisaalta heidän sienien popsimisesta seuraisi epäsosiaalista käyttäytymistä, saattoivat tappaa tuosta vaan jonkin kaverin kun sekosivat joksikin aikaa.
 
Vohobitti sanoi:
Kyse on saman olion eri nimistä. Vähän niin kuin on olemassa haapa ja petäjä.

Haapa ja petäjä? :D Varmaan honka ja petäjä.

Okei, tiedän että on turha viesti, mutta kiusausta ei voi vastustaa..
 
Vohobitti sanoi:
Sitten aikaisempaan tarkennus. Berserkillä tarkoitetaan viikinkisotureita, joita oli mm. Bysantin keisarin hovissa henkivartijoina. Heidän salaisuutensa oli se, että olivat popsineet sieniä ja eivät näin taistelussa tunteneet kipua ja tekivät uhkarohkeita tempauksia, joilla oli usein ratkaiseva merkitys taistelussa viikinkien eduksi. Toisaalta heidän sienien popsimisesta seuraisi epäsosiaalista käyttäytymistä, saattoivat tappaa tuosta vaan jonkin kaverin kun sekosivat joksikin aikaa.

Nyt Vohobitti erehtyy aivan väärille poluille, sillä näitä "berserkejä" on vain leffoissa eivätkä ne liity Tolkieniin millään lailla.
 
Täällä taas!

Aivan. Haluaisin kuitenkin jonkinlaista tarkennusta Vohon berserkkijuttuun. Mistä olet saanut tietosi? :roll:
 
Ylös