Keski-Maan örkit

Icegorn

Kontulainen
Aloitetaan nyt topic sitten myös örkkien kunniaksi. :p

Mieleeni juolahti meinaan, että kun on mainittu usein, että örkkejä oli todella monia eri "rotuja" ja ryhmiä, jotka eivät osanneet toistensa kieltä vaan kanssakäymisissä he joutuivat käyttämään yhteistä kieltä.
Eli kuinkahan montaa eri rotua/kansakuntaa näitä örkkejä sitten oli?

Ilmeisesti Rautapihan ja Mordorin örkit olivat aikalailla samanlaisia, mutta niissäkin oli joitain eroja. Ja jos oikein muistan, niin Rautapihan örkit eivät tainneet osata mustaa kieltä, toisin kuin Mordorin paholaiset. Vai olenko nyt ihan väärässä?
 
Re: Keski-Maan örkit.

Icegorn sanoi:
Ja jos oikein muistan, niin Rautapihan örkit eivät tainneet osata mustaa kieltä, toisin kuin Mordorin paholaiset. Vai olenko nyt ihan väärässä?

Ei Saruman "luomilleen" örkeille mustaa kieltä opettanut.
 
tulikukka sanoi:
Ei Saruman "luomilleen" örkeille mustaa kieltä opettanut.

Juu, no niin minä hieman muistelinkin ja arvelin. Miksipä Saruman olisi heille mustaa kieltä opettanut, kun itse ei sitä kuitenkaan osannut.

Mutta eikö kukaan todellakaan tiedä tai ole perehtynyt örkkien rotuun? Kenelläkään ei ole tietoa, että kuinka monta näitä örkki rotuja ja kansoja oli?
 
Ainakin oli nämä Sumuvuorten hiidet/örkit (sama asia?), käsitykseni mukaan jonkinlaisia kohtalaisen autonomisia pahantekijöitä. Eli eivät ainakaan suoraan Mordorin tai Rautapihan alaisuudessa. Siitä on tosin vähän turhan monta vuotta kun Hobittini luin.
 
Juu, no itse luen Hobittia parhaillaan. Mutta siis jos nyt aletaan listaamaan noita eri örkki kansoja, niin nyt on ainakin jo kolme koossa.

Sumuvuorten örkit, Sarumanin örkit ja Mordorin Uruk-hait.
 
Örkkejä...oli minun tietääkseni huomattava määrä mitä erilaisempia. Kansojahan oli epäilemättä monta. Ensimmäisen ajan örkit, sitten kolmannella ajalla Sumuvuorten örkit tai "hiidet", Urukit, Sarumanin ja Sauronin, puoliörkit, ja sitten tavan örkit, joita Sauron käytti armeijoissaan. Osalla oli pitkät, jopa maahan asti yltävät kädet, hieman apinamaisia, jotkut ihmismäisiä, joillakin erityisen hyvä hajuaisti. TSH:ssa puhutaan örkkien ihonväristä vain tietyissä kohdissa, ja se on aina musta, mutta Tolkien on kuitenkin sanonut muualla, että ne olisivat kellertäviä tai jotain sinne päin, en muista tarkkaan.
 
Tämä saattaa kuulostaa tyhmältä mutta miten örkit lisääntyivät? samalla tavalla kun ihmiset? Tai että toi ajatus tuli mun mieleen että kun Melkor ensimmäiset örkkinsä sai valmiiksi, ja kun hän oli heitä runnellut niin muuttuiko noiden olentojen geeni jotenkin. Että siis jos ne teki lapsia samalla tavalla kun ihmisetkin niin eikös niistä pitäisi tulla periaatteessa haltioita kun ekat örkithän oli haltioista tehtyjä. Toisaalta, tuntuu että Melkor onnistui muuttamaan heitä jotenkin tolla geenitasolla.

Onko jotain viisaampaa taas kerran oikaisemassa tätä tyhmää tiedotonta? :)
 
Jossain (Silmarillionissa varmaan) taitaa olla jokin lause jossa sanotaan että örkkien on lisäännyttävä Ilúvatarin(= Eru) lasten tapaan. Jonkinlaista geenien muokkausta on siis tainnut tapahtua kun Morgoth loi örkkejä.
 
Muistanko nyt väärin, mutta onko jossain mainittu myös hiisi-ihmiset? Saatan nyt sekoittaa, kun en ole mitään tolkienin kirjoista (paitsi päri pätkää hobittia englanniksi) lukenut vähään aikaan, mutta muistaisin jossain näistäkin puhuttavan. Siis oliko myös olemassa joitain örkkien ja ihmisten risteytyksiä? :?
 
Joo, niistä hiisi-ihmisistä munkin mielestäni puhuttiin jossain. Eikö uruk-hai ollut örkkien ja näiden hiisi-ihmisten risteytyksiä?

Korjatkaa ihan vapaasti.
 
Fearless sanoi:
Siis oliko myös olemassa joitain örkkien ja ihmisten risteytyksiä? :?

Taisipa olla. Okei, pompitaan nyt leffan puolelle, anteeksi, muut palaan pian :p Siis Gandalf selittää Elrondille FotRissa jotain Sarumanista tyyliin: "Hänen petoksensa on syvempi kuin luuletkaan. Hän on risteyttänyt örkkejä ja hiisi-ihmisiä" tai jotain sinne päin. Minä olin käsittänyt että puoliörkit olivat örkkien ja ihmisten risteytyksiä, mutta jos ei ihan näinkään ole ja nämä ihmiset olivatkin hiisi-ihmisiä, niin mitäs ne sitten ovat? Ja mitä ovat sitten hiidet? Kun Hobitin mukaan ne olivat örkkejä, enkä muutakaan selitystä nyt tiedä. Ovatko puoliörkit siis sittenkin kaksi kolmasosaörkkejä? Pelottava ajatus. Asiat eivät ole kuitenkaan ihan tuoreessa muistissa kun päätin pitää tauon Tolkienin lukemisessa kun viime talvena sitä tuli luettua koko ajan :p Mutta täytyy tutkia jos löytäisin jotain. Korjailkaa jos olen väärässä.
(Minusta tulisi varmasti hyvä poliitikko. Puhun paljon, mutta en sano mitään, kuten tämäkin viesti osoittaa :lol:)
 
Eivätkös "Sumuvuorten örkit" olleet hiisejä (engl. goblin), toisin kuin muut örkit (engl. orc). Oman käsitteeni mukaan kyseessä ei ole täysin sama rotu, vaikka kulttuurieroja ihmisen silmä tuskin paljoa huomaisikaan. Omaan mieleeni on jäänyt, että hiidet olisivat harmaita ja hieman örkkejä suurempia, mutta tämä saattaa olla omaa mielikuvitustani.
 
Sellaisen kuvan minäkin olen saanut että jotain pientä eroa hiisillä ja örkeillä on.
Mutta sitten taas hobitissa taidettiin sanoa, että örkkejä ainoastaan sanottiin kirjassa hiisiksi. Vai oliko siinä jotain muuta?

Hitsi, kun en muista enkä omista hobittia.
 
Hobitissa lukee näin: "Örkki ei ole suomalainen sana. se esiintyy kirjassa pari kertaa, mutta yleensä se on suomennettu sanalla hiisi. Örkki on hobttien muoto nimestä jolla noita otuksia kutsutiin tarinamme aikoihin".

Eli Hobitit sanoivat ökkejä hiisiksi. Toi on kyllä varmaan joku suomentajien oma juttu.
 
Goblin=hiisi, Orc=örkki

se ei ole suomentajien oma juttu, vaan Tolkienin oma juttu. Orc ei ole englanninkielinen sana, vaan heitä kutsutaan yleensä sanalla goblin.

Örkit ja hiidet olivat varmaan muuten suht samanlaisia, mutta örkit olivat Sauronin palvelijoita, jotka tekivät hänen töitään, Sumuvuorten hiidet eivät olleet suorassa yhteydessä Sauroniin, vaan heillä oli omat kuninkaansa.
 
Osalla oli pitkät, jopa maahan asti yltävät kädet, hieman apinamaisia, jotkut ihmismäisiä, joillakin erityisen hyvä hajuaisti.
Eivätkös nämä, jotka omasivat hyvän hajuaistin olleet juuri niitä "nuuskijoita", jollaisen Frodo ja Sam kohtasivat Mordorissa?
 
Jos hiisi oli vain hobittien muoto sanalle örkki, niin eikö se sitten tarkoittaisi että hiidet ja örkit ovat sama asia?
Mitä hiisi-ihmiset siinä tapauksessa olivat?
Saatta olla tyhmä kysymys, en edes tiedä oliko hiisi ihmisiä missään, elokuvista luultavasti jäänyt päähän... :roll:
 
Olisiko näin että hiidet ovat niitä ei-Mordorin-eikä-Rautapihan-alaisuudessa-olevia.. örkkejä. Eivät yhtä vahvoja, kestäviä ja ilkeitä mutta kunnon pahantekijöitä silti. Siis juuri niitä mitä juuri asuu vuorilla ja pimeissä paikoissa ja märkien kivien alla (hih). Örkit sitten taas näitä järjestäytyneempiä? Mutta jos jollakulla olisi nyt sekä englanninkielinen Hobitti että LotR käsillä niin voisi katsoa miten ne on ensimmäisessä kirjoitettu. Koska muutenhan on kyse pelkästään suomentajien joskus tekemästä päätöksestä.
 
Itse olen aina saanut sen kuvan, että sekä hiisi että örkki tarkoittavat samaa asiaa noissa kirjoissa. Muistelisin, että englanninkielisissä puhuttiin vain orceistä, mutten panisi päätäni pantiksi.

/edit: Pikapäivitys. Kyllä ainakin nopeasti vilkaistuna löysin vain orc-sanan, sekä Hobitista että TSH:sta englanniksi.
 
Ylös