Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Keski-Maan juhlat ja ajan kulu

Keskustelu huoneessa 'Keski-Maa ja Tolkien', aloittanut horsalintu, 25.06.2015.

  1. horsalintu

    horsalintu Haltia

    Olen tässä tämän viikon aikana vain leijuillut Keski-Maassa, välillä tuntuu etten ole enää tässä maailmassa. Olen ottanut todella paljon selvää kyseisestä maasta, tutkinut tarinoita ja karttoja.
    Mutta kuitenkin asiaan, mielestä tämä Keski-Maan ajan kulu on mielestäni hyvin monimutkainen. Mikä aikakausi on mahdollisesti nyt Keski-Maassa, ja mikä vuosi? Ja, milloin vietetään uuden vuoden juhlaa? Pyytäisin vain, että avaisitte minulle vähän tätä asiaa, jos joku siitä tietää. Sillä se aihe kiinnostaa minua tosi paljon.
    Entä niistä juhlista vielä. Minkälaisia juhlia Keski-Maassa vietetään? Eniten kiinnostaisi nämä haltioiden ja puolituisten juhlat. :)
     
  2. Tik

    Tik Konnavahti Vastuuhenkilö Konnavahti

    Juhlista on keskusteltu joskus menneinä aikoina ketjuissa Juhlat Keski-Maassa ja Keski-Maan juhlapyhiä?, josko niissä on kuitenkaan vielä kaikkea sanottu. Mitä tulee nykyiseen aikakauteen (mehän elämme samassa maailmassa), Tolkien pohti kysymystä eräässä kirjeessään ja totesi meneillään olevan luultavasti kuudennen ajan lopun tai seitsemännen alun, mutta ei puuttunut näiden myöhempien aikojen vaihtumisiin, sanoipahan vain, että nämä ajat luultavasti kuluvat nopeammin kuin hänen kirjoissaan mainitut. Mutta emme lainkaan tiedä, miten kauan neljäs tai viides aika kesti. (Myöhäisin vuosiluku, joka Tolkienin kertomuksissa esiintyy on neljännen ajan vuosi 172, jolloin kuninkaan kirjuri Findegil sai valmiiksi Minas Tirithin Thainin kirjan kopioinnin Gondorissa (TSH, Prologi).

    Asiasta on hieman tekstiä myös Kontuwikin artikkelissa Ihmisten vallan aika. Ja se varsinainen (ynnä ainoa) lähde aiheesta on Tolkienin kirje 211 kokoelmassa Kirjeet (s. 356).

    P.S. Kontuwikin luokassa Juhlat on tällä hetkellä vaatimattomasti kuusi juhlaa, kolme númenorilaista (eruhantalë, -kyermë ja -laitalë) yksi gondolinilainen (kesänportti), yksi kerran Beleriandissa vietetty (Mereth Aderthad) sekä Frodon Bilbon kunniaksi viettämät sentaalijuhlat:
    Näitä löytyisi varmasti paljon lisää, jos hieman etsisi (wink wink). Ja samalla voisi heidät lisätä Kontuwikiinkin. Juhlat-luokasta puuttuvat lisäksi kokonaan (ainakin toistaiseksi) kalenterivuoden erityispäivät, kuten keskivuoden päivä (ks. myös Lithepäivät), uudenvuodenpäivä (eli jule, ks. esim. Juleaika).
     
    Last edited: 25.06.2015
  3. Tik

    Tik Konnavahti Vastuuhenkilö Konnavahti

    Mahtaisiko tämä keskustelu (etenkin otsikon jälkiosa "ajan kulu") sopia kysymykselleni:

    Haluaisin nimittäin testata teoriaani Tuorin ja Voronwën matkasta Vinyamarista Gondoliniin. Eli onko seuraavassa jotakin epävarmaa tai selvästi virheellistä? Kysymys on siis lähinnä päivästä, jolloin he saapuivat Eithel Ivriniin. Mutta aloitetaan alusta.

    KTK 64: ”Niin saapuivat Tuor ja Voronwë Hísimen kahdeksantenatoista päivänä, matkansa seitsemäntenäneljättä, illalla, Echoriathin torneille ja Turgonin kynnykselle”

    Toisin sanoen heidän matkansa päättyy 18. marraskuuta 495 av. Ja koska se on 37. matkapäivä, he ovat lähteneet liikkeelle 12. lokakuuta (Hísimëssä [marraskuu] ja sitä edeltävässä Narqueliëssa [lokakuu] oli 30 päivää).

    Huom. Tästä jo käy ilmi, että joko Beleriandin edain noudattivat 12 kuukauteen jaettua vuotta (myöhemmin Númenorilainen kalenteri) tai sitten ajan ilmaus on muutettu kertomuksessa myöhemmin vastaamaan silloin käytössä ollutta ajanlaskua. Mutta ei siitä sen enempää tässä yhteydessä, vaikka tieto onkin kiinnostava.

    Seuraava kiintopiste on T&V:n sijainti marraskuun alussa. ”Vaikka he lähtivät ennen Narqueliën puoltaväliä, Hísimë saapui ja toi tullessaan purevat pakkaset kun he vasta lähestyivät Narogin lähteitä.” (KTK 55). Narogin lähteet ovat sama kuin Eithel Ivrin.

    Tämä ei kuitenkaan ole tarpeeksi tarkka maininta, jotta tietäisimme, minä päivänä he tulivat Ivriniin ja näkivät siellä Túrinin (KTK 56). Sen sijaan Túrinin lähdettyä kohti Dor-lóminia meille kerrotaan, että T&V ”jatkoivat vähän aikaa matkaansa vaikka päivä oli noussut – – Mutta pian he etsivät itselleen kätköpaikan – – nukkuivat vähän – – yöllä pakkanen yltyi. Yhdeksän päivää he jatkoivat kulkuaan yhä hitaammin”. (KTK 56).

    Toisin sanoen Ivrin-päivä on joskus marraskuussa ja sitä seuraa yhdeksän matkapäivää edelleen kohti Gondolinia. Voimmeko olettaa, että ensimmäinen näistä yhdeksästä päivästä oli Ivrin-päivää seurannut päivä (I+1)?

    Tämän jälkeen kerrotaan: ”Yhdeksän päivää he jatkoivat kulkuaan yhä hitaammin, yhä tuskallisemmin, ja Voronwë kääntyi hiukan pohjoisempaan kunnes he ylittivät Teiglinin kolme alkuhaaraa, ja sieltä heidän matkansa vei jälleen itää kohti, etäämmälle vuorista, ja he kulkivat varovasti kunnes he ylittivät Glithuin ja saapuivat Malduin-joelle, ja se oli mustaksi jäätynyt.” (KTK 56-57).

    Tässä vaiheessa seuraa Tuorin ja Voronwën keskustelu (KTK 57). Voimmeko olettaa, että nyt on juuri tuo yhdeksäs Ivrinin jälkeinen matkapäivä? Miksi muutenkaan olisi sanottu, että ”yhdeksän päivää he jatkoivat”, jos ei olisi?

    Jos näin, I+9-päivästä sanotaan seuraavaa: ”Niin he ponnistelivat eteenpäin koko sen rankan päivän” (KTK 57). ”Syvenevässä hämärässä he saapuivat valtatien laitaan korkealle metsäiselle töyräälle.” (KTK 57-58). On siis I+9-päivän ilta. T&V ylittävät suureen vaaraan antautuen tien, jolle on leiriytynyt örkkejä, pakenevat tien toiselle puolelle metsään ja piiloutuvat kivipaaden 1varjoon (KTK 58-59). Sitten alkaa uusi päivä, I+10.

    ”Yö kului – – Aamun sarastaessa [Voronwë] herätti Tuorin...” (KTK 60). Tämä on siis päivä I+10, eikö niin? He näkevät nyt ”outojen vuorien huiput” ja Sirionin kimalluksen (KTK 60), laskeutuvat laaksoon ja ylittävät toisen tien ja tulevat viimein Sirionin rantaan Brithiachin kahlaamon kohdalla. Jonkin aikaa vatuloituaan he näkevät kotkia ja uskaltavat ylittää joen (KTK 61-62). Joen toisella puolella he näkevät Kuivan joen uoman ja jatkavat matkaa. ”Monta virstaa taivalsivat he Kuivan joen kivikossa kunnes eivät enää päässeet eteenpäin. Kun ilta toi pimeyden syvään rotkoon...:” (KTK 63). On siis I+10-päivän ilta, eikö niin? Ja nyt meille sanotaan: ”Niin saapuivat Tuor ja Voronwë Hísimën kahdeksantenatoista päivänä, matkansa setsemäntenäneljättä, illalla, Echoriathin torneille...” (KTK 64).

    Jos nyt olen oikein laskenut ja ymmärtänyt, Tuor ja Voronwë olivat Ivrinillä Hísimën [marraskuun] 8. päivänä (= I), jatkoivat matkaansa 9.11.(= I+1) ja olivat Echoriathin juurella 18.11 (= I+10).

    Tämä kaikki kysely muuten siksi, että uskallan laittaa nämä tiedot Kontuwikin kalenterisivuille. Jos siis kukaan ei perustellusti pidä laskelmiani epävarmoina tahi suorastaan virheellisinä.

    P.S. eli EDIT: Huomaanpa nyt, että Tolkien Gatewayn kalenterisivulla 8. marraskuuta on merkittynä, että Tuor ja Voronwë näkevät Túrinin Ivrinin altailla. He ovat siis päätyneet laskelmissaan samaan tulokseen. Ehkä en olekaan aivan hakoteillä tai sitten olen tehnyt saman laskuvirheen / liian luottavaisen päätelmän kuin he.
     
  4. Constantine

    Constantine Jyrimoroderilainen Mehupuristi

    Kun ilmiön on itse havainnut useammankin kerran, niin voi hyvinkin väittää että maailmankaikkeudella näyttää olevan kiehtova tapa nostaa esiin lisää, sanokaamme, reittejä ja mahdollisuuksia (tai tässä tapauksessa tietoa ja vastauksia) aina kun ihminen alkaa näkemään aktiivisesti vaivaa eli tekemään työtä jonkin asian kanssa — eikö olekin? Siihen ilmeisesti viittaa omalla tavallaan myös sananlasku Opportunities multiply as they are seized.
     
  5. Tik

    Tik Konnavahti Vastuuhenkilö Konnavahti

    Näin tietysti luolan ulkopuolella mutta mistä ne varjot heittyvät?
     

Jaa somessa