Keski-Maan sormukset

Päivis

Hobitti
Voisipas pohtia näitä suurta roolia esittäviä esineitä.

Onhan Aragornilla tärkeä symbolinen sormus, on kolme, seitsemän, yhdeksän ja yksi.

Eniten haluaisin setviä Haltioiden kolmea sormusta.

Mielestäni on paljon sekaannusta kolmesta sormuksesta. Naryan kanssa ei ole ongelmaa lähes koskaan mutta Vilya ja Nenya tuntuvat menevän sekaisin.
Väitetään että Nenya on ilman sormus ja että siinä on timantti, se on Galadrielin hallussa. Nenya, the Ring of Adamant.
Ja sanotaan että Vilya on vedes sormus,jossa sininen kivi ja se on Elrondin hallussa. The Ring of Firmament.

Mielestäni homma on kahden kohdalla toisin päin:

Vilya (Ring of Firmament) on ilman sormus. Sindarin sana wilith=ilma, Firmament englantia tarkoittaa taivaankantta.
Täten kiven värin pitäisi olla läpinäkymätön eli symbolinen.Omistaja on haltia Galadriel joka leikkii mielillä.

Nenya (Ring of Adamant) on veden sormus.Sindarin sana nin=vesi, Adamant sanaa en ole pystynyt kääntämään. Kiven kuuluisi olla sininen kuin vesi, loogista? Omistajana Elrond joka nostatti Bruinenin kahlaamon veden sormusaaveita vastaan sen avulla.

Tuntuu siltä että ilman ja veden sormuksen nimet, kuvaukset ja toiminnat menevät paljon sekaisin. Ihme että sekaannuksia on Tolkien-tietokirjoissakin.
 
Eikös se niin ollut, että Narya on Tulen Sormus, Nenya Veden ja Vilya...hetkinen...mikäs se Nenya olikaan...siis Galadrielin Sormus. Tässä sitä taas höpötetään joutavia!! Gandalfin Narya oli ainakin Tulen Sormus. :lol:
 
Narya: Círdanilta Gandalfille, Tulen Sormus, Punainen Sormus (rubiinisormus)
käyttö: sydänten rohkeuteen sytyttäminen

Nenya: Galadrielin hallussa, Veden Sormus, Valkoinen Sormus (timanttisormus)
käyttö: Lothlórienin vahvistaminen ja kaunistaminen, kasvatti Galadrielin kaipuuta merelle ja Länteen

Vilya: Gil-Galadilta Elrondille, Ilman Sormus, Sininen Sormus (safiirisormus)
käyttö: parantaminen?

Jos oli kaikki kolme hallussaan, saattoi estää ajan vaikutukset ja lykätä maailmanväsymystä.


Nämä siis eri puolilta Silmaa ja KTK:ta poimittuja tietoja.

Minulle on puolestani jäänyt hieman epäselväksi, että missä määrin Suursormuksen olemassaolo esti näiden kolmen käyttöä. Oliko se sillä tavoin, että niin kauan kuin Sauronilla ei ollut Sormusta hallussaan, kolmea sormusta saattoi käyttää?
 
Juurikin niin. Kolmen käyttö täytyi lopettaa välittömästi kun Sauron sai Sormuksen sormeensa, jottei tämä olisi voinut hallita haltioita. Ja kun Sauron menetti Sormuksen, alkoivat haltiat jälleen käyttää sormuksia hyvään.
 
Harmaatakki sanoi:
Jos oli kaikki kolme hallussaan, saattoi estää ajan vaikutukset ja lykätä maailmanväsymystä.
Hmm.. miltäköhän pohjalta tällainen tulkinta? Kyllähän Kolme pystyivät ihan yksittäisinäkin hidastamaan ajan vaikutusta ja lykkäämään maailmanväsymystä. Siihenhän juuri perustui Imladrisin ja Lórienin säilyminen. Ja siihen sormukset alunperin olivat ensisijaisesti tarkoitettu.
 
Gnöööh, tuon tulkinnan tein Silman (s. 359) pohjalta

--ja kaikista haltiasormuksista Sauron himoitsi omikseen ennen muuta niitä [Narya, Nenya, Vilya], sillä se jolla oli ne hallussaan saattoi estää ajan vaikutukset ja lykätä maailmanväsymystä.

Itse asiassa minäkin olen aina ajatellut, että jo yksikin sormus riittäisi tuohon, mutta kun lukaisin em. pätkän, aloin miettimään, että kenties kaikkia kolmea tarvitaankin. Taisin kylläkin innostua vähän liikaa (jessh! kerrankin keksin jotain uutta!) :roll:
 
Juh, alkuperäiskieli kyllä paljastaa taasen oikean merkityksen paremmin: "...for those who had them in their keeping could ward off the decays of time and postpone the weariness of the world."

Valitettavasti uusia suuria oivalluksia ei enää Tolkienin ollessa kyseessä juuri pääse keksimään, hänen opuksensa ovat jo niin läpikaluttuja. Täytyy tyytyä märehtimiseen. [15]
 
Adamant sanaa en ole pystynyt kääntämään.Kiven kuuluisi olla sininen kuin vesi,loogista?

Melkein... Ainoana ongelmana on se, että adamant-sana merkitsee lujaa tai vahvaa. Muistaakseni ensimmäisenä sanaa käytti Milton:

"Opposed the rocky orb
Of tenfold adamant,
his ample shield"

( http://www.bootlegbooks.com/Reference/Webster/data/19.html )

Tosin sanalla yleensä viitataan timanttiin.


Olen minä viisas... :roll:
 
Olen miettinyt että, miksi Narya annettiin Gandalfille? Eihän hän ollut haltia vaan kuului istariin. Ja kuitenkin tuo sormus kuuluu haltiasormuksiin. :? Ja Gandalfhan pystyi sormusta vielä käyttämäänkin. Onko tähän jokin järkevä selitys mikä multa on mennyt ohi?
 
Miksi Gandalf ei olisi pystynyt käyttämään sormusta? Sormuksien käyttäminen ei ollut mitenkään sidottuna kyseisen henkilön rotuun tai lajiin joka sitä käyttää. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä Bilbo joka käytti Sauronin sormusta. Ei Bilbon täytynyt olla maia hyödyntääkseen sormuksen voimaa ja silti hän pystyi muuttumaan näkymättömäksi.

Ai miksi Círdan antoi sormuksen Gandalfille? Onhan se nyt perin selvää, että Gandalf on täysin eri kaliiberia kuin Círdan. Kuitenkin haltialla ja maialla on 'pieni' ero voimassa ja tiedossa. Kyllä minä Círdanina olisin sormuksen Gandalfille antanut joka nyt vain sattui olemaan Keski-maan mahtavimpia henkiä Sarumanin ja Sauronin lisäksi.
 
Tera sanoi:
Miksi Gandalf ei olisi pystynyt käyttämään sormusta? Sormuksien käyttäminen ei ollut mitenkään sidottuna kyseisen henkilön rotuun tai lajiin joka sitä käyttää. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä Bilbo joka käytti Sauronin sormusta. Ei Bilbon täytynyt olla maia hyödyntääkseen sormuksen voimaa ja silti hän pystyi muuttumaan näkymättömäksi.

Ai miksi Círdan antoi sormuksen Gandalfille? Onhan se nyt perin selvää, että Gandalf on täysin eri kaliiberia kuin Círdan. Kuitenkin haltialla ja maialla on 'pieni' ero voimassa ja tiedossa. Kyllä minä Círdanina olisin sormuksen Gandalfille antanut joka nyt vain sattui olemaan Keski-maan mahtavimpia henkiä Sarumanin ja Sauronin lisäksi.


Minulla on nyt tunne, että olen väärässä mutta mielenrauhan saamiseksi varmistan asian: Minulla on nyt sellainen kuva, että kyseisen sormuksen Gandalfille antoi Gil-Galad. En muista mistä ihmeen jokamieslähteestä tämän olen lukenut, mutta jotenkin se minun mieleni sopukoissa pyöriskelee. Eli jos on halua, niin antakaa perusteltu vastaus tähän, että saan mielen rauhan. Kiitos :D
 
"Mutta heti tavattuaan hänet ensi kerran Harmaissa Satamissa näki Cirdan hänessä suurimman hengen ja viisaimman, ja hän toivotti hänet kunnioittaen tervetulleeksi ja antoi hänen huostaansa Kolmannen Sormuksen, Punaisen Naryan."
- Keskeneräisten tarujen kirja, s.532-
 
Alffa sanoi:
Minulla on nyt tunne, että olen väärässä mutta mielenrauhan saamiseksi varmistan asian: Minulla on nyt sellainen kuva, että kyseisen sormuksen Gandalfille antoi Gil-Galad. En muista mistä ihmeen jokamieslähteestä tämän olen lukenut, mutta jotenkin se minun mieleni sopukoissa pyöriskelee. Eli jos on halua, niin antakaa perusteltu vastaus tähän, että saan mielen rauhan.
Perusteltu vastaus löytyy mm. Keskeneräisten tarujen kirjasta (s. 532) ja Silmarillionista (s. 379) - Gandalf sai Naryan Círdanilta. Gil-galadin sormus, Vilya, taas periytyi Elrondille, joskin ei ole aivan selvää missä vaiheessa Elrond sen haltuunsa sai, ennen vai jälkeen Viimeisen Liiton ja Gil-galadin kuoleman.
 
Ajattelin kirjoittaa tämän tänne ja kysynkin teiltä tietoja/mielipiteitä siitä, että miten "kävi" Suurimman Sormuksen kun Sauron vietiin Númenoriin vangiksi. Itse olen aina kuvitellut, että ennen kuin Sauron antautui, hän piilotti Sormuksen jonnekin maan uumeniin Barad-dûrin perustusten alle jossa se sitten odotteli Herraansa ja sieltä Sauron sen tonki taas esille palattuaan Keski-Maahan ja Mordoriin. Jossain olen kuullut jopa versioita siitä, että Sauron olisi ottanut Sormuksen mukaansa Númenoriin, mutta tämä ajatus ja teoria tuntuu aivan hullullta, sillä kyllähän kai luulisi númenorilaisten tutkivan Sauronia ja tekevän tälle "ruumiintarkastuksen". Ja sitten vielä yksi asia: olivatkohan númenorilaiset edes kovin tietoisia Sormuksesta? Luulenpa etteivät olleet, sillä eiväthän haltiatkaan kai hirveästi välittäneet Sormuksesta vaikka se oli sodan Eriadoriin aiheuttanutkin. Sormus oli ikään kuin välikappale ja sen avulla Sauron ei suinkaan ollut voittamaton, mitä hänestä Sormuksen avulla olisi tullut Kolmannella Ajalla. No...mielipiteitä ja vastauksia olisi kiva tähän saada! :p
 
Tästä asiasta Tolkien muistaakseni itsekin on jotain puhunut (kirjeissään?) ainakin ohimennen Sauronin hengestä puhuttaessa. Joka tapauksessa, Sauron otti Sormuksen mukaansa Númenoriin, ja kun Númenor upposi ja Sauronin fyysinen ruumis tuhoutui, Sormus kulki hänen henkensä mukana takaisin Keski-Maahan.

Harmi etten nyt äkkiseltään muista mistä tuo tieto oli peräisin, todennäköisesti jostain HoME:sta.

Itse ajattelin aikaisemmin että Sauron olisi jättänyt Sormuksen Mordoriin, mutta koska näin ei sitten ollutkaan, luulen että Sauron pystyi piilottamaan sormuksen muitten näkyvistä samalla tavalla kuin esimerkiksi Galadriel tai Gandalf haltiasormuksensa.
 
Unohdinkin ihan tuon Sormuksen "piilottamiskyvyn"...ja ehkä Sormuksen avulla Sauron pystyi enemmän rohkaisemaan Ar-Pharazônia hyökkäämään Amaniin...vai? :roll:
 
Minua hieman hämää se, että jollakin tavalla haltiasormukset ovat sidoksissa Sauroniin, koska ne kerran menettivät (?) voimansa Suursormuksen tuhoamiisen jälkeen. Silti kirjoissa kuitenkin korostetaan, että Sauronilla ei ollut siinä mielessä mitään tekemistä haltiasormusten kanssa, että hän ei tehnyt niitä eikä hänellä ollut valtaa niihin. Miten Suursormuksella sitten voi olla valtaa haltiasormuksiin?
 
Taikuutta? :D

Kaikkien Sormusten opit kuitenkin olivat suurilta osin peräisin Sauronilta. Minä ainakin oletan että Celebrimbor käytti Haltiasormusten teossa niitä taitoja mitä Sauron oli opettanut, vaikka hän tekikin Sormukset muuten yksin. Näin Sauron kuitenkin pystyi tekemään sellaisen Sormuksen joka pystyi hallitsemaan kaikkia Sormuksia joiden tekemiseen oli käytetty hänen oppejaan.

Vähän hämärä selitys, mutta enpä keksi parempaa. Onhan se aika outoa jos Sauron olisi voinut tehdä Valtasormuksen ja pistää sen hallitsemaan mitä tahansa haluaisi, kunhan vain vuodattaisi tarpeeksi voimaa sormukseen.
 
Teoria: Se että sormukset valmistittiin Sauronin tekniikalla kait sai aikaan sen että voimat kulkivat suursormuksen lävitse.- Tosin tämäkin tearia taisi kaatua koska sormukset tehtiin ennen suursormusta. Tässäpä taustatietoa kopioituna kirjasta.
Toinen Aika n. 1500 Sauronin avulla saavuttavat Eregionin haltiasepot taitonsa huipun. He alkavat takoa mahti sormuksia.
n. 1590 Kolme sormusta valmistuu Eregionissa.
n. 1600 sauton takoo Orodruinissa Suurimman Sormuksen. Hän saa Barad-dûrin valmiiksi. Celebimbor käsittää Sauronin aikeet.
1693 Haltioiden ja Sauronin sota alkaa. Kolme sormusta kätketään.
...2251 Tar-Atsnsmir saa valtikan. Númenorilaisten kapina ja jakaantuminen alkavat. Näihin aikoihin ilmaantuvat ensikertaa Nazgulit.
Taidanpa kaivaa silmarilliononkin esiin...
"Haltiat tekivät monta sormusta; mutta Sauron teki salaa Yhden Sormuksen hallitsemaan muita, ja niiden voima ilo kammitsoitu sen voimaan niin että ne olivat kokonaan sen alaisia ja säädetyt kestämään vain niin kauan kuin se kesti."
Kuka jaksaisi etsiä sivistys sanakirjasta sanan kammitsoitu?
Ainakin täältä ratkesi minua eniten vaivannut asia, olenhan minä tämän lukenut, mutta olin unohtanut että vastauksen löytääklin jostain:p
"Nämä olivat ne kolme sormusta jotka oli tehty viimeksi ja joissa oli suurimmat voimat. Niiden nimet olivat Narya, Nenya ja Vilya, Tulen sormus, Veden sormus ja Ilman sormus, joiden kivet olivat rubiini, timantti, ja safiiri;Ja kaikista haltiasormuksista Sauron himosi omikseen ennen muuta niitä, sillä se jolla oli ne hallussaan saattoi estää ajan vaikutukset ja lykätä maailmanväsymystä."
"Sen tähden ne säilyivät tahrattomina, ja Celebrimbor oli takonut ne yksin eikä Sauronin käsi olut niihin ikinä; mutta siitä huolimatta ne olivat Suurimman sormuksen alaisia koskenut."
Lisääkin löytyy, mutta pakko lopettaa siteerraaminen. Lukekaa silmarillion sivut 353 eteenpäin - Mahtisormukset ja Kolmas Aika
 
Now the Elves made many rings; but secretly Sauron made One Ring to rule all the others, and their power was bound up with it, to be subject wholly to it and to last only so long as it too should last. And much of the strength and will of Sauron passed into that One Ring; for the power of the Elven-rings was very great, and that which should govern them must be a thing of surpassing potency; and Sauron forged it in the Mountain of Fire in the Land of Shadow. And while he wore the One Ring he could perceive all the things that were done by means of the lesser rings, and he could see and govern the very thoughts of those that wore them.

Tuossapa englanniksi. Muitten sormusten voimat olivat siis sidottu Yhteen, ja sormusten voimat kestäisivät vain niin kauan kuin se kestäisi.
 
Ylös