Keskustelua selaimista

Icegorn

Kontulainen
No niin, ajattelinpa sitten aloittaa uuden keskustelun kokonaan näille meidän selain keskusteluille.

Kovasti olemme puhuneet siitä, että Internet Exploreria ei saisi käyttää ja olemme pohtineet Firefoxin ongelmia jne.

Firefoxin kanssa on siis mahdollisia ongelmia asetuksien säätämisessä, tiedostojen lataamisissa ja joillakin mahdollisesti myös muuten toiminnassa.

Jatketaan tässä topicissa nyt keskustelua siis yleisesti kaikista selaimiin liittyvistä asioista.

Ereine, en tiedä mitenkä Opera tuntui mielestäsi vieläkin kömpelömmältä, mutta sen tosiaan olen huomannut, että Firefoxin tiedostojen lataamisen kanssa on minullakin ollut kerran tai kaksi ongelmia.

13.6.2007: Nerwen lisäsi kyselyn
 
että Firefoxin tiedostojen lataamisen kanssa on minullakin ollut kerran tai kaksi ongelmia.

Tarkoittaen mitä? Netskusivulla on MIME-asetukset väärin, eikä Firefoxi tunnistakkaan suoraan tiedostonpäättestä sen tyyppiä?
 
Minulla ainakin ongelmat olivat sitä että tiedostot eivät ala automattisesti latautua jos valitse tallenna. Downloads-ikkunassa tiedostot näkyvät ja siellä lukee jotain tyyliin Starting. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Täytyy ensin klikata cancelia, sitten retry että jotain tapahtuisi. Ei aavistustakaan siitä mistä se johtuu mutta ei kovin hyvä juttu, tiedosto jää helposti tallentamatta jos ei koko ajan tuijota downloads-ikkunaa.
 
Jeps, sama ongelma oli minulla. Eli kun painoi Download niin tiedosto meni kyllä Download Manageriin, mutta ei suostunut lataamaan sitä ennen Cancel ja Retry nappien painamista.
 
Firefoxin suurin vika on se, että se vaatii minimissään Windows 98-käyttöjärjestelmän. Ysivitosen käyttäjänä Opera on siis ollut minulle se ainoa ja oikea jo pitkään.

Tiedostojen latailussa ei ole ollut Operalla ongelmia, mutta aikoinaan joko Netscapella tai Firebirdillä (ei pysty muistamaan) ei selain oikein tukenut joitain "harvinaisempia" tiedostotyyppejä, kuten vaikkapa RAR.
 
Minä en pidä operan mainoksista, enkä Firefoxista jostain syystä, vaan käytän "oikeaa" Mozillaa. IE:tä en suosi minäkään, mutta lähinnä siksi että se on hankalampi käyttää kuin tabeja suosiva Mozilla. myönnettäköön, että kevyempi se kyllä on. Mutta silti tykkään Mozillasta. :)

Ja tämä taas ei ota kantaa keskusteluun juuri ollenkaan. :roll:
 
Kaikki joilla on tiedostojen kopioinnin kanssa ongelmia Firefoxissa:

Tools > Options... > Downloads ja sitten valinta kohtaan Ask me where to save every file

Itse ihmettelin miksi kaikki tiedostot ladataan oletuksena työpöydälle. Tuo uusi kopiointimanageri on vähän outo, vaikka on siinä hyvätkin puolensa. Se kyllä vaatii viilaamista vielä, mielenkiintoista nähdä miten sitä muutetaan seuraavaan versioon. Ai niin, ja tuo asetuksen muuttaminen ainakin minulla korjasi joitakin ongelmia. Ainakin saa tallennettua tiedostot minne haluaa.

Osa Firefoxin ongelmista saattaa olla käyttöjärjestelmäkohtaisia: Firefoxista kun julkaistaan kolmea eri versiota: Windowsille, Linuxille ja Mac OS X:lle. Ainakin mielestäni on ymmärrettävää, että keskeneräisellä ohjelmalla on vielä ongelmia joissakin asioissa eri käyttöjärjestelmässä. Tietenkin asia muuttuu sitten kun Firefox pääsee versioon 1.0, sen kun voi ajatella olevan valmis versio. Olen aika varma että bugikorjauksia kuitenkin riittää sen jälkeen kun päästään sinne asti: se on varsin väistämätöntä.
 
Minä taidan palata asiaan kun se varsinainen versio tulee. En näe oikein syytä käyttää ohjelmaa joka ei ole vielä valmis ja jonka kanssa oli noin paljon ongelmia.
 
Olisipa tuo ollut ihmisten asenne kun Windows 95 ilmestyi :roll:
 
Merri, itse kyllä olen laittanut asetuksen, että Ask where to save.. Mutta silti toisinaan se saattaa alkaa temppuilemaan. Well, who knows. Silti käytän Firefoxia. :)

Erestor, minäkin käytin sitä "oikeaa" Mozillaa aikaisemmin. Pitkän pitkän aikaa. Tämä johtui siitä silloin, että Firebird ei suostunut koneellani toimimaan ollenkaan.
 
Minusta taisi sittenkin tulla Firefoxin käyttäjä. Eräs suosikkifoorumini päivitti johonkin ja Netscapella en enää pysty editoimaan omia viestejäni. Firefoxissa taas rullausjanat ovat hukkuneet jonnekin mutta kyllä tätä pystyy käyttämään. Voisikohan se johtua ulkoasusta?
 
Näin kovan suitsutuksen johdosta minäkin testasin tuota Firefoxin versiota 0.8 ja itse kyllä petyin selaimeen. Kankeahko käyttöliittymä eritoten raastoi mieltä heti alusta lähtien eikä tylsähkö perusskinikään mieltä ylentänyt (tämänhän saisi varmaan muutettua). Asetuksia nyt oli mukavasti (ainakin IExploreriin verrattuna), mutta taas omaan suosikkiini Operan verrattuna tulee takkiin. Tosin siinä vaiheessa kun huomaa katsoa versionumeroita niin rupeaa hyvin ymmärtämään eron (Opera 7.23, Firefox 0.8 ). Ihmetystä herättää kuitenkin selainten kokoero sillä Opera on kooltaan vain kolmannesksen Tuliketusta. En sitten tiedä onko FireFoxissa sisäänrakennettu Java tai vastaava. Mutta kuten sanottu yleisilme selaimesta oli mielestäni vielä keskeneräinen.

Suhteellisen paljon pitää siis tapahtua ennen kun itse suostun FireFoxiin vaihtamaan. Toisaalta paljon tulee varmasti tapahtumaankin, joten katsotaan asiaa uudestaan muutaman versionumeron jälkeen. Siihen asti Norjalainen koodikasa saa kuitenkin luvan tarjota minulle linkin nettiin.
 
Ei tainnut sittenkään se Firefox sopia minulle. Se käyttäytyy aivan järkyttävästi ja välillä lopetta reagoimisen kokonaan, mitään ei tapahdu vaikka kuinka klikkailisi. Pitäisiköhän minun asentaa se uudelleen?
 
Alcotle sanoi:
Ihmetystä herättää kuitenkin selainten kokoero sillä Opera on 3 kertaa pienempi kuin Tulikettu. En sitten tiedä onko FireFoxissa sisäänrakennettu Java tai vastaava.
Opera 7.** ei ole enää niin kevyt tai pieni kuin 6.**. Operankin mukana on mahdollista ladata java (joka tekee ladattavasta kohteesta paljon isomman).

Minua opera 6.05 palveli erittäin hyvin vanhalla huonolla ja hitaalla koneella. Tosin en muista onko tuossa versiossa pienoinen tahmaamisongelma, jolloin Opera jättää välillä hetkeksi täysin vastaamatta.
 
Alcotle sanoi:
Ihmetystä herättää kuitenkin selainten kokoero sillä Opera on 3 kertaa pienempi kuin Tulikettu

Tarkoittanet, että Operan koko on kolmannes Ketusta.
 
Minulla on ilmeisesti ollut hyvä onni oman Tulikettuni kanssa, koska mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Tämä selain on nyt ollut muutaman kuukauden päivittäisessä, erittäin ahkerassa käytössä ja olen ollut tavattoman tyytyväinen (käyttis W2K).
Kotikoneella, jolla tosin ei pääse nettiin, käytän tekemieni sivujen testaukseen Operaa, Mozillan jotain vanhempaa versiota ja IE kutosta. Tässä käytössä olen huomannut, että en erityisesti pidä Operasta. Voi tietysti olla, että pitäisi jotenkin säätää sen ulkoasua tai jotain, mutta minusta se on tolkuttoman täyteen tupattu.
 
Firefoxissa on sellaisia standardeja sisässä, jotka puuttuvat Operasta kokonaan. Esimerkiksi XML on tällainen asia: en tiedä aiotaanko tukea tehdä Operaan laisinkaan. XML on sentään kuvauskieli siinä missä HTML:kin, huomattavasti joustavampi rakenteeltaan vain. Operasta puuttuu varmasti muitakin asioita, jotka Firefoxissa on rakennettu sisään huomaamattomasti.

Minustakin Operaa vaivaa liikasairaus: maili ja uusimpana lisäyksenä IRC ovat varsin tarpeettomia. Lisäksi bookmarkit ovat oletuksena aivan tarpeettoman kattavat. Mieluummin sitä luo kirjanmerkkinsä itse kuin käyttää valmiiksi tarjottuja. Valikoita on liikaa ja niiden kautta löytyy liian paljon: Firefoxin simppelimpi ilme on mieluisampi minulle.

Alcotle sanoi:
Kankeahko käyttöliittymä eritoten raastoi mieltä heti alusta lähtien

Tämä mietityttää: kankea? Tarkoitatko ehkäpä enemmän karkeaa tai yksinkertaisen selkeää? Kankea käyttöliittymä tarkoittaa sellaista, joka toimii hitaasti ja monimutkaisesti, Firefox on nopea ja varsin yksinkertainen. Eli tuo lainattu lause on mielestäni tyhjä, ainakin kunnes tarkemmin selviää mitä kankealla tarkoitetaan.

Firefoxissa on sisäänpiilotettu asetussivu, jossa voi muuttaa niin monia pikkuasetuksia, että minuakin kauhistuttaa. Käytännössä kaikkea voi muuttaa, sellaisia asetuksia joista Opera voi vain unelmoida. Sivun löytää kirjoittamalla osoiteriville about:config
 
Merri sanoi:
Lisäksi bookmarkit ovat oletuksena aivan tarpeettoman kattavat. Mieluummin sitä luo kirjanmerkkinsä itse kuin käyttää valmiiksi tarjottuja.
Jos ei selaintaan jaksa sen vertaa säätää, että poistaa ne bookmarkit, niin sitten ei kyllä jaksa sen vertaa säätää, että saa selaimen ladattua.

Selain kuin selain, niin kyllä minulla menee muutama hetki ennen kuin saan sen mieleisekseni.

Totta kylläkin, että Operan IRC ja maili ovat turhia, mutta eiväthän nuo niin kamalasti haittaa (eikä minun versiollani edes pääse irkkiin, paitsi tietenkin javalla).
 
Merri sanoi:
Firefoxissa on sellaisia standardeja sisässä, jotka puuttuvat Operasta kokonaan.
Näin arvelinkin, sillä muuten tuo kokoero tuntui aika suurelta.

Merri sanoi:
Minustakin Operaa vaivaa liikasairaus: maili ja uusimpana lisäyksenä IRC ovat varsin tarpeettomia. Lisäksi bookmarkit ovat oletuksena aivan tarpeettoman kattavat. Mieluummin sitä luo kirjanmerkkinsä itse kuin käyttää valmiiksi tarjottuja. Valikoita on liikaa ja niiden kautta löytyy liian paljon: Firefoxin simppelimpi ilme on mieluisampi minulle.
Operasta toki löytyy turhaakin sälää (Mirc ?!!? en tiennytkään), mutta esimerkiksi hiirieleet (!!!), porrastettu pop-upkilleri ja pikasalasanantäyttö ovat ominaisuuksia joita en löytänyt FireFoxista ja jotka kuitenkin ovat jatkuvassa käytössä itselläni ja jos ei valikoista tykkää niin nehän saa poistettua.

Merri sanoi:
Tämä mietityttää: kankea? Tarkoitatko ehkäpä enemmän karkeaa tai yksinkertaisen selkeää?
"Karkea" tai "puutteellinen" olisi kyllä paras. Palkit eivät siirtyneet minne halusin, muutoksia piti tehdä ties kuinka monen klikkauksen takaa ja esimerkiksi tuohon vasempaan laitaan syntyvään tilariviin ei saanut kerralla kuin vain yhden toiminnon (Bookmarks/History) kun taas Operassa minulla siinä on 4 eri välilehteä

Merri sanoi:
Firefoxissa on sisäänpiilotettu asetussivu, jossa voi muuttaa niin monia pikkuasetuksia, että minuakin kauhistuttaa. Käytännössä kaikkea voi muuttaa, sellaisia asetuksia joista Opera voi vain unelmoida. Sivun löytää kirjoittamalla osoiteriville about:config
Noniin, näyttää siltä että "puutteellinen" onkin väärä sana. Oikea on "hankala". Muokattavuutta näköjään löytyy mutta kun en ymmärrä yhtään mistä muuttuu ja mikä. Sitten kun nuo ovat huomattavasti helpommin muokattavissa niin minäkin tykkään.

Kunhan siis kehitystä tapahtuu parin version verran niin FireFox voi alkaa miellyttää minuakin mutta tässä vaiheessa pidän sitä vielä varsin vaikeakäyttöisenä ja keskeneräisenä selaimena, jossa on toki potentiaalia vaikka mihin.
 
Ylös