Keskustelua TSH-elokuvien ja kirjojen eroista

Lil'Arwen

Hobitti
Kun näihin eroihin on jossain vain viitattu, niin ajattelin yrittää
koota niitä yhteen topiciin. Eli, mitkä erot kirjojen ja leffojen välillä ovat ärsyttäneet ja onko jotain tehty elokuvissa paremmin jne.

Itseäni ovat eniten ärsyttäneet elokuvista "puuttumaan" jääneet henkilöt ( kuten esim. se ettei RotK:ssa tulla näkemään Harmaata Komppaniaa, Elrondin poikia, suuriruhtinas Imrahilia, jne.) Tietysti on selvempää, jos elokuvassa on vähemmän henkilöitä, mutta silti... :o
Myös elokuvissa Arwenin roolin suurentelu hieman ottaa päähän
(esim. FotR:ssä "Frodon pelastus", kirjassahan se oli Glorfindelin heiniä). Myös kolmiodraama Arwen-Aragorn-Eowyn ärsyttää.
Kirjan edetessä nimittäin odotin koko ajan A:n ja A:n häitä, ja nyt siihen tungetaan kolmas henkilä :evil:... Jos vastailette niin perustelkaa :wink: !
 
Minua ärsytti ja ihastutti samaan aikaan haltioiden tulo Helmille.. muistan kun olin ensi-illasssa kädet kasvoilla ja pudistelin päätäni: "ei! ei! EI! Mitä h****ttiä nuo täällä tekevät!
menkää pois, kurjat...!"
Mutta toisaalta, tuo kohtaus aiheuttaa myös tietynlaisia kylmiä väreitä. Haltiat olivat visuaalisesti upeita ja muutenkin kohtaus oli hyvä; ne tulivat niin hiljaa ja järjestelmällisesti...
 
Legolas on tehty elokuvassa liian syötäväksi. Kirjassahan Legolas ei ollut mikään sellainen, johon naiset laukeavat. Eihän elokuvassa kukaan häneen lankea, mutta täällä katsomoissa kylläkin...
Sama homma haltioiden tulon kanssa Helmin Syvänteessä. ei minua haltiat haitanneet, mutta he eivät edistäneet elokuvaa pätkän vertaa...
 
Aivan, mitä ne haltiat siellä tekivät?
Ja sitten ne sudet, mitä järkeä siinäkin mahtoi olla? Ja oliko sitä kohtausta edes kirjassa(muisti ruostuu)? Olisivat siihen kohtaan laittaneet jotain tärkeämpää.
Legolas, hänen ihanuutensa ei juurikaan minua haitannut(paitsi elokuvan keskittymisen kannalta), mutta minäkin kuvittelin hänet aivan toisenlaiseksi. en yhtään ihmettelisi, vaikka elokuvien lopussa Arwen astelisi hänen kanssaan vihille :wink: .
Kolmiodraamaa ehkä laitettiin enemmän esille, kuin kirjassa, mutta samapa se. Kyllä Faramir sen Eowynin sitten ottaapi.
Joidenkin vuorosanojen jääminen potuttaa. Minä niin odotin Gandalfin sanovan erään vuorosanan, muttei... Aika omituista.
 
Voi itku ja hammastenkiristys, eikö RotKissa nähdä edes Harmaata Komppaniaa?? äh...Ja ne Elladan ja Elrohir olisi niin pakko olla siinä elokuvas. Toivon vaan hartaasti ettei siinä nyt kauheasti jätetä hyviä kohtia kirjasta pois...
FotRissa rassasi eniten se, että Glorfindelin tilalle oli laitettu Arwen. Mä niin odotin Glorfindeliä.
TTTssä ei rassannut oikeastaan mikään, ne haltiat Helmin Syvänteellä oli ihan hyvä veto. Ehkä se Aragornin putoaminen kallionjyrkänteeltä meni vähän yli, ja varsinkin se kun se keskusteli Arwenin kanssa siinä unessa...Elrondin ja Arwenin keskustelu taas oli oikein koskettavaa ja mun mielestä se kuului asiaan. Mutta kohtuus kaikessa.
Pidetään peukkuja pystyssä että edes Harmaat Satamat-kohtaus RotKissa olisi eheä ja yhtä surullinen kuin kirjassa.
 
Mitenköhän PJ on toteuttanut RotKin???
PJ on laittanut elokuviin jotain aivan outoja juonikäänteitä, jotka eivät sovi kirjan kanssa mitenkään yhteen.
Esim. Arwenin lähtö Harmaisiin satamiin. Miten PJ aikoo saada Arwenin palautettua Aragornille?

Aivan hermona odottelen täällä elokuvan saapumista (enää 189 päivää, luin tänään jostain).
 
Eikös se mene jotenkin niin että Arwen ei menekään Satamiin vaan lähtee mummon luo Lorieniin? (ainakin luin jostain täältä sellaisesta) Ja sitten vaan Lorienin kautta Minas Tirithiin :wink: ........?
 
Minä kyllä tuon arwenin lähtöä oloen uumoillut elokuvassa, mutta sehän olisi aivan järjetöntä? :shock:
Ja elokuvastahan on poistettu näitä niin odotettuja tyyppejä, ja sitten tälläinen laitetaan tilalle. Ja sitten se kohtaus Sauron vs. Aragorn? Oltaisiin nyt pysytty siinä alkuperäisessä versiossa.
Olisikohan parempi olla katsomatta sitä viimeistä osaa? :roll: :wink:
 
Mä en myöskään tajuu sitä Aragorn versus Sauronii.
Sauronistahan jäi vaan sen henki jäljelle. Tai että sillähän ei ole enää ruumista, kun se tuhoutui... Vai ajatteliko PJ laittaa Aran huitoo miekalla ilmaa, jossa leijuu Sauronin kuvajainen? :lol:
Vaipuiko Legolas kirjassa *epätoivoon* Kahdessa tornissa? mä en muista.
 
No eipä vaipunut. Ja mihin h*****n jäi Gimlin Khazad-ai menu!-huuto? Odotin sitä koko ajan. Hiiskatti.
(Ei kuulu tähän, mutta tajusin, että Matrix Reloadedin alussa soi sama musiikki kuin TTT:n trailerissa. :mrgreen: )
 
Orkrist: Munkin korviin tuo musiikki kuulosti tutulta.

Miksi ihmeessä muuten Haldirille on annettu niin iso osa TTTssä???
Eihän sen kuulu esiintyy missään muussa kohassa kun Rajaseudun Vartijana FotRissa...
No, onhan kaikki muukin *vääristynyttä* leffoissa. Kerrottiinko TTTssä, montako örkkiä Legolas ja Gimli lopulta kaatoivat?
En itse muista. Jäin kaipaamaan...
 
Idril Celebrindal sanoi:
Itseäni ovat eniten ärsyttäneet elokuvista "puuttumaan" jääneet henkilöt ( kuten esim. se ettei RotK:ssa tulla näkemään Harmaata Komppaniaa, Elrondin poikia, suuriruhtinas Imrahlia, jne.)

Mitä?! Ei Harmaata Komppaniaa :evil: ? Ei prkl, sitähän mä olen odottanut koko ajan! Eijeijeijei, mistä olet kuullut tämän? Oletko varma asiasta?

Ja palatakseni varsinaiseen aiheeseen, ärsyttää ne Aragornin retket siellä joessa ja oliko nyt ihan pakko muutta sitä Faramiriä? Ei siinä ollut mielestäni mitään järkeä. Sitäpaitsi siinä olisi mennyt paljon vähemmän aikaa. Ei tarvitsisi änkeä kaikkea sitten Kuninkaan paluuseen..*vihaista mutinaa*
Tiedän, että Tomppa Bombadillo :p oli järkevää jättää poies, mutta nyyh, olisin mä kyllä sen halunnut nähdä.
 
Kyllä olen melko varma tästä asiasta. Mielestäni myös moni muu täällä oli sitä mieltä, että Harmaata Komppaniaa ei tulla RotK:ssa näkemään :cry: ... Niin muutes,Tom Bombadill olisi ollut kiva lisä... Taas yksi pois jätetty hahmo :evil: !
 
Tuleekohan sitä ihme ukkelii siellä Minas Tirithissä, joka laitettiin *vahtimaan* tai mitä lietä tekikin Denethoria? mä en tiedä miksi, mutta mä haluaisin sen ukkelin sinne. (Nimeä en muista todellakaan) Oliskiko se muka hyödyttömämpää kuin ne Helmin haltiat?
Ei hirveen selvästi kirjoitettu. Siis että olisiko se ukkeli muka yhtään erilainen kuin haltiat, jotka saapuivat Helmiin? Haltioilla ei ollut siellä mitän tekemistä, paitsi että saimme todistaa Haldirin kuolemaa. Sillä ukkelilla sentään olisi joku merkitys (minun mielestäni)
Jaksaiko joku muutes kertoa sen ukkelin nimen??? :D
 
Juuri sitä Beregondia.

Huomasin vasta nyt, että jäin kaipaamaan FotRissa sitä Morian ulkopuolella ollutta kiveä, missä oli vettä ja josta heijastui mitä-nyt-heijastuikaan-kun-en-muista.
Eihän sillä ole mitään tekemistä juonen kanssa, ja muutenkin aivan turhanpäiväinen juttu, mutta minä jäin kaipaamaan... :cry:
Meneeköhän aragorn ikinä sinne vapauttamaan niitä vankeja. Ja mua kiinnostaa todella paljon, onko Aragornilla se Arwenin tekemä ihme lippu vai mikä olikaan. sillä ainakin on jotain merkitystä... Jos se jää puuttumaan niin... :evil:
 
Joo, odotan itsekin näkeväni sen Arwenin tekemän lipun...
Tai siis kyllähän se varmaan on mukana,ainakin toivottavasti :(
 
Nefalphiel sanoi:
Huomasin vasta nyt, että jäin kaipaamaan FotRissa sitä Morian ulkopuolella ollutta kiveä, missä oli vettä ja josta heijastui mitä-nyt-heijastuikaan-kun-en-muista.

Tarkoittanet Kheled-Zaramia eli Kuvastajaa. Se oli jonkinlainen järvi mistä taivas heijastui aina kuin peilistä (ja katsoja ei kai näe peilikuvaansa jotta se ei häiritsisi katselua..?)
Musta tuo kyseinen järvi saattaa näkyä TTT:n alussa kun kierrellään vielä Sumuvuoria; siellä alhaalla on yhdessä kohti iso järvi josta erkanee joki..

Sitä en tiedä tarkoitiko Nefalphiel tätä, enkä sitä onko tuo järvi Kheled-Zaram...?
 
Galadrielin peilissä harmitti, ettei Sam katsonut sinne. Eihän se kauaa olisi vienyt, miksi jätettiin pois? No, eihän sitä sinistä-hullua Valtiatarta olisi saatu siihen. :roll:
Ja sitten oli vielä jokin...Hautakerot, no se kuuluu siihen Tompan piiriin, mutta siltikkin. Odotin sitä veitsien saamista, ja sitä kummitusta.
 
Ylös