Keskustelua TSH-elokuvien näyttelijöistä.

  • Keskustelun aloittaja Lil'Arwen
  • Aloitettu
Glorfindelin korvaaminen Arwenilla ontuu minun mielestäni varsinkin siksi, että Arwenista tehtiin soturi, joka hän ei kirjassa missään nimessä ole ja jollaisena edes Glorfindel ei tarinassa esiinny. Ongelmallinen on myös se Jaamarin jo esiin tuoma seikka, ettei Elrond tosiasiassa olisi missään nimessä päästänyt ainokaista tytärtään, kansansa iltatähteä, seikkailemaan yksin erämaahan. Jos siis Arwenin tuominen Glorfindelin tilalle katsottiin niin kovin tarpeelliseksi, se olisi pitänyt tehdä hahmon ominaisluonnetta kunnioittaen: hän olisi tullut vahvan saattueen kanssa ja hänen tarjoamansa apu olisi ollut samantyyppistä kuin Glorfindelin: haltiataikuuteen, ei miekanheilutukseen perustuvaa. Varsinkin kun miekkaa heiluttava haltianainen tekee Eowynin hahmon keskeisimmän sisällön tavallaan tyhjäksi.

Olen myös edelleen sitä mieltä, että Tylerin Arwen oli varsin sieluton. Asiaa olisi ehkä auttanut piirun verran, jos hän olisi vaivautunut tutustumaan hahmonsa taustoihin Tolkienin teosten kautta, mutta toisaalta Hollowood-leffoissa näkee usein muutenkin sitä, että sankarittaren tehtävä on lähinnä näyttää hyvältä, ei niinkään näytellä.

Muoks: En myöskään pidä siitä leffantekijöiden keskuudessa ilmeisen yleiseksi tulleesta ajatuksesta, että "vahva naishahmo" on yhtä kuin nyrkkejä tai aseita heiluttava naishahmo. Tappelua tai ei, jos hahmo jää ohueksi, se on huono. "Vahva naishahmo" tarkoittaa sitä, että naispuolisessakin hahmossa on syvyyttä: sillä on selkeä persoona, oma taustatarina ja tavoitteet, ja se toimii tarinassa itsenäisenä olentona eikä jonkun toisen hahmon lisukkeena, koristeena tai kannustimena.
Mutta leffa vaati naishahmojen korostusta, kun tarina sinänsä on aika miesvoittoinen...! Galadrielin hahmoon olin todella tyytyväinen. Hän oli jotain saavuttamatonta.
 
Naishahmoja voi korostaa keksimättä typeriä muutoksia ja lisäyksiä omasta päästä - tai jos välttämättä haluaa lisäillä, niin sen voi sitten tehdä hahmojen luonnetta kunnioittaen ja isomman tarinakaaren huomioonottaen eikä kömpelösti ja vaivaannuttavasti. Leffan tekeminen sinänsä ei myöskään vaadi sitä, että noudatetaan Hollywoodin konventionaalista tarinankerrontaa, jossa pitää olla tietyt elementit mukana. Se on tärkeää vain, kun halutaan tehdä mahdollisimman hyvin massoille myyvä leffapläjäys, joka tuo tekijöilleen mahdollisimman paljon rahaa.
 
Toisaalta Jacksonin trilogia oli tehty valtavalla budjetilla, joten rahoittajille piti antaa tuottoa. Minusta PJ on onnistunut tekemään TSH:n pohjalta oikein onnistuneen valtavirtamegaleffatrilogian (hieno sana!) mutta toki odottelen vesi kielellä pienemmällä budjetilla mutta suuremmalla oivalluksella tehtyä elokuvaa tai elokuvia Tolkienin tuotannosta.
 
Iltapäivälehdissä on tänään puffattu Klonkku-näyttelijän uutta elämäkertaa. :)
Mikä tämä on? En huomannut?

Toisaalta Jacksonin trilogia oli tehty valtavalla budjetilla, joten rahoittajille piti antaa tuottoa. Minusta PJ on onnistunut tekemään TSH:n pohjalta oikein onnistuneen valtavirtamegaleffatrilogian (hieno sana!) mutta toki odottelen vesi kielellä pienemmällä budjetilla mutta suuremmalla oivalluksella tehtyä elokuvaa tai elokuvia Tolkienin tuotannosta.
Vähän luulen, että Tolkienin tuotannosta ja noista leffoista on jo paisunut niin suuri genre, että pienimuotoista on turha tehdä. Seuraava Tolkien-projekti tulee olemaan ISO tuotanto.
 
Jos olisi Merri ja Pippin niin alkaisin heti suunnitella (vaikka en pidäkään tapahtumista, joissa on paljon väkeä), mutta ehkä Frodo ei ihan riitä saamaan tätä lohikäärmettä luolastaan 😁
 
Jos olisi Merri ja Pippin niin alkaisin heti suunnitella (vaikka en pidäkään tapahtumista, joissa on paljon väkeä), mutta ehkä Frodo ei ihan riitä saamaan tätä lohikäärmettä luolastaan 😁
Joo, no Stockholm CC ei varmaankaan ole ykköspaikka väkijoukkoja karttelevalle. Miiuakin vähän ahdistaa. Mutta olin jo joka tapauksessa harkitsemassa tätä, koska Suomessa nyt vain ei järjestetä tämäntyyppisiä coneja 😊
 
Ostin lipun Comic Coniin sunnuntaille. En ajatellut ikinä tapaavani LOTR näyttelijöitä niin olen kyllä tosi innoissani! Elijah oli minusta ihan täydellinen Frodona.
No minä taisin ostaa lipun koko viikonlopuksi. Mutta mulla oli tosin hotellivaraus tehty jo viime joulukuussa :).
 
Iiks, Frodo eli Elijah Wood tule Stockholm Comic Coniin marraskuussa 4.-5.11. Kontu-risteily anyone?
Tämä olisi kyllä kiva piristys syksyyn, vaikka itse en mikään suuri Elijah Wood -fani olekaan. Mutta tapahtuma itsessään on varmasti kiva ja varsinkin jos mentäisiin samaa matkaa.
 
Tämä olisi kyllä kiva piristys syksyyn, vaikka itse en mikään suuri Elijah Wood -fani olekaan. Mutta tapahtuma itsessään on varmasti kiva ja varsinkin jos mentäisiin samaa matkaa.
Niin paljon kuin innostuisin ehdottamastani Kontu-risteilystä, niin lupauduin jo kaverille seuraksi kahden hotelliyön retkelle. Mutta olemme menossa joko to-iltana laivalla Helsingistä tai pe-aamulla lentäen ja paluumatkalle lähdemme sitten sunnuntaina illlalla joko laivalla Helsinkiin tai Turkuun tai lentäen Helsinkiin. Seuraan saa toki liittyä, kun nämä menemiset selviävät :)
 
Olisi unelma nähdä Frodo Elijah ilmielävänä😍 Vaikka jos se olisikin Orlando Bloom, kirjoitin kuin heikkopäinen ja pyörtyisin onnesta.
Tilaisuus ei tule varmaan toistumaan, mutta enpä tiedä onko tästä haltiasta nyt seikkailukaveriksi palattuani Englannista tiistaina yöllä.
 
Ongelmallinen on myös se Jaamarin jo esiin tuoma seikka, ettei Elrond tosiasiassa olisi missään nimessä päästänyt ainokaista tytärtään, kansansa iltatähteä, seikkailemaan yksin erämaahan. Jos siis Arwenin tuominen Glorfindelin tilalle katsottiin niin kovin tarpeelliseksi, se olisi pitänyt tehdä hahmon ominaisluonnetta kunnioittaen: hän olisi tullut vahvan saattueen kanssa ja hänen tarjoamansa apu olisi ollut samantyyppistä kuin Glorfindelin: haltiataikuuteen, ei miekanheilutukseen perustuvaa.

Tuolta vuoden takaisesta ajatuksenvaihdosta nousi vielä mieleen tällaista. Eli olen @Isilmírë .n kanssa samaa mieltä siinä, että Elrond ei olisi missään nimessä päästänyt Arwenia yksikseen erämaahan samoilemaan. Mutta tästä johtui ajatus, että Arwenin osuus elokuvassa ja hänen tulonsa yksin etsimään retkuetta, olisi voitu selittää sillä, että hän "livahti" salaa isältään ja muilta Rivendellin haltioilta etsimään ja auttamaan hobitteja ja varsinkin rakastaan Aragornia. "Kirja Arweniin" tämäkään ei oikein sovi mutta koska "leffa Arwen" on muutenkin "rebel" oloinen, niin tämä selitys olisi mielestäni ollut suht. uskottava. Tästäkin huolimatta Arwenin osuus retkueen auttamisessa olisi pitänyt perustua jällleen Isilmiren sanoin enemmän "haltiataikuuteen" eikä miekanheilutukseen. Ei Arwen varmasti ilman asetta olisi liikkkunut mutta ei hän sitä mielestäni olisi leffa Arwenin tapaan käyttänyt.
 
Ostin lipun Comic Coniin sunnuntaille. En ajatellut ikinä tapaavani LOTR näyttelijöitä niin olen kyllä tosi innoissani! Elijah oli minusta ihan täydellinen Frodona.

Suureksi harmikseni en pääsekään osallistumaan Comic Coniin :( minulla on lippu ostettuna sunnuntaille 5.11. sekä lippu valokuvaan Elijah Woodin kanssa. Kiinnostaako jota kuta ostaa lippuja alennettuun hintaan? 🤔
 
@Arien Mihin aikaa tuo sunnuntain photoshootti on ja paljonko pyydät lipusta? Pääsylippua en valitettavasti tarvitse.
 
Hei, se on klo 13:30-14:15.
Lippu maksoi 1000 kruunua eli noin 85 euroa. Voisin myydä vaikka 60 eurolla :)
Ok, minulle käy kyllä tämä! Laitatko yksityisviestillä tiedot ja miten haluat rahat? Esim Mobilepay käy, samoin tilisiirto.
 
Ylös