Kirjallisia pikkukysymyksiä

Mulla on kirja/tarina hukassa (tai pahimmassa tapauksessa tämä on jostain sarjasta tai elokuvasta tuttu, tai jopa uni :grin:).

Muistan vain pätkän, jossa jokin linnan suuri huone/kammio on täynnä lankaa ja johon päähenkilö(t) joko piiloutuvat tai he joutuvat käyttämään lankoja johonkin mahdollisimman paljon. Voi olla, että oli myös huone täynnä mustia keittopatoja.

Todella epämääräistä, mutta onko tämä kellekään muulle tuttua?
 
Raamattua tuntevat!
Ajan pyörän kolmannessa osassa (alkuperäiskielellä toisessa osassa) on seuraavanlainen kohta eräässä värssyssä:
Robert Jordan Valeren torvessa sanoi:
Veri verta ruokkii.
Veri verta kutsuu.
Veri on, ja veri oli, ja veri on aina oleva.
Minusta tuo on lainaus tai viittaus Raamattuun. Muistan joskus lukeneeni samankaltaisen kohdan, ja ajatelleeni, että kappas, sehän oli samanlainen kuin tuo Varjon ennustus. Nyt en kuitenkaan löytänyt sitä nopealla, koko Putouksen kestävällä selailulla. Missähän kohtaa tuonkaltainen on mahtanut olla?
 
Eikö? Minä niin muistelin. Missähän minä sitten olen moista lukenut...
Jossain minä luin jotain samankaltaista, ja jotain hyvin raamatullisia kohtia olen muutenkin bongannut, joten ajattelin sen olevan Raamatusta. Jotain siihen verrattavaa sen täytyi olla.
 
Ainoa samantapainen (tyyliltään, ei sisällöltään) raamatunkohta joka mieleeni tulee, on tämä: Rauta rautaa hioo, ihminen hioo ihmistä (Sananl. 27:17). Ja tuo viimeinen rivi on vähän kuin muunnelma teemasta "Kunnia olkoon - - - nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikki- seen".

PS. Elizabeth Georgen dekkari Payment in blood on suomennettu nimellä Veri verta vaatii.
 
Ei se ollut tuo sananlasku, eikä varmaankaan tuo kirjakaan. En sitten tiedä mistä minä sen olenkaan lukenut. Ehkä se Ajan pyörä -assosiaatio Raamatusta olikin ne sinetit. Jos viitsisin, lukisin Johanneksen ilmestyksen varmistuakseni asiasta.
 
Minulta on hävinnyt kirjan nimi. Kyseessä on punakantinen eläinkirja, muistaakseni melko uusi - 1990-luvun lopusta tai 2000-luvun alusta.

Sen sisältönä on tietoa kaikenlaisista eläimistä, plus kaikenlaisia pieniä tietoiskuja (karhut, peurat, jänikset, jne). Tieto on jaettu maaeläimiin, vesieläimiin ja lentäviin eläimiin. Yksi tietoisku on esim. sudesta, jonka joku tutkija irrotti ansaraudasta - susi vei tutkijan laumansa luokse ja mies vietti siellä jonkin aikaa. Samainen tutkija kohtasi saman suden vuosia myöhemmin ja susi tunnisti hänet.

Kirjan loppupuolelta löytyy myös tietoa aave-eläimistä (esim. musta koira joka poltti kirkon ovet ja hävisi savuna ilmaan, piirros koirasta oli muuten hemmetin pelottava), mytologiasta ja astrologiasta. Niin, ja oli mukana tietoa myös intiaanien toteemipaaluista ja eläinhengistä.
 
Beldarius: kyseessä lienee 1999 ilmestynyt Eläimet luonnossa ja myyteissä, tekijä on Fran Pickering. Ainakin kaikki tuntomerkit täsmäävät.
 
Osaisiko joku suositella historian kirjoja, joissa käsitellään vähemmistöjä (seksuaalisia, etnisiä jne)? Pääsykokeeseen pitäisi lukea niistä ja kiitollisena haluaisin kuulla jotain suosituksia. (siis ihan historian kirjoja, ei historiallisia romaaneja)
 
Suositteleeko kukaan vahvasti Jane Austenin Ylpeyttä ja ennakkoluuloa? Tekisi mieli se lukea, mutta en ole aivan varma. Vuoden 95 televisiosarja miellytti kyllä, ja huumorikin vaikutti riittävän kuivalta. Tuntuisi väärältä lukea ensin Pride and Prejudice and Zombies.
 
Ylpeys ja ennakkoluulohan on ihana! Tottakai se kannattaa lukea, varsinkin jos piti alkuperäisteokselle hyvin uskollisesta tv-versiosta. Jos saat vielä jostain käsiisi pienen opuksen nimeltä The Illustrated Pride and Prejudice Companion, suosittelen senkin lukemista kirjan oheimateriaalina.
 
Vetehinen sanoi:
Osaisiko joku suositella historian kirjoja, joissa käsitellään vähemmistöjä (seksuaalisia, etnisiä jne)? Pääsykokeeseen pitäisi lukea niistä ja kiitollisena haluaisin kuulla jotain suosituksia. (siis ihan historian kirjoja, ei historiallisia romaaneja)
Eero Kuparinen: Antisemitismin musta kirja (aiempi painos nimellä Alexandriasta Auschwitziin.

Robert Aldrichin Rakkaus samaan sukupuoleen - homoseksuaalisuuden historia on vissiin hyvä myös.
 
Mulla on mielessäni silloin tällöin pyörinyt pari kirjaa, jotka olen lapsena lukenut ja tekivät silloin niin lähtemättömän vaikutuksen että muistan pääpiirteissään vieläkin mitä niissä tapahtui, mutta kirjojen nimet (/tekijät) ovat hukassa. Löytyisiköhän täältä tietoa?

Kirja nro 1. Poika päättää karata kotoa, syytä en muista. Hän haluaa lähteä Labradoriin, mutta ongelmana on se että häntä etsittäisiin eikä karkaamisesta tulisi mitään. Niinpä hän päättääkin karata ensin jonnekin tosi lähelle mistä häntä ei keksittäisi etsiä - vaatekaapin ylähyllylle, jonne hän perustaa leirin ja raahaa kaiken karkureissulla tarvitsemansa, ja aikoo pysyä kaapissa "kunnes vanhemmat ovat unohtaneet hänet" ja häntä ei enää etsitä ja voi karata ihan rauhassa.

Kirja nro 2. Tämän kirjan tapahtumat sijoittuivat muistaakseni Tukholmaan. Lapsilauma keksii alkaa leikkiä turnajaisia, joissa aina yksi kaveri on hevonen ja toinen ritari. Roteva tyttö, jonka nimi oli ehkä Lena, osoittautuu parhaaksi hevoseksi, jolle lopussa sattuu vähän pahemmin kun leikki menee aika kovaksi ja turnajaisia käydään "kuolemaan saakka".
 
Kirja nro 2 lienee Harry Kullmanin Viimeiset turnajaiset (Stridshästen) 1970-luvulta.
 
Ha, sehän se! Heti tuon Tikin viestin luettuani muistin jopa miltä kirjan kansi näytti. Kiitos tästä Tik!
 
Kiitos minunkin puolestani. Kirjan nimen kyllä muistin, mutta olin autuaasti unohtanut, että minun oli tarkoitus lukea se pitkästä aikaa uudelleen.

Eikös sen rotevan tytön kutsumanimi muuten ollut Lehmä?
 
Taisi olla Lehmä. En tiedä mistä tuon Lenan repäisin. Alkavathan ne tosin molemmat Le-.

Täytyy varmaan munkin metsästellä tuo kirja käsiini (Pasilan kirjastosta näyttäis ainakin löytyvän).
 
Minä jo otin ja varasin Pasilasta alkukielisen version. Hyvä tilaisuus prepata vähän ruotsin kieltäkin =)
 
Ylös