Kirjan juoni neljällä sanalla

Pagba

Pronominit hän/hänen
Uutta visailua kehiin! Tarkoituksena on arvuutella kirjoja kertomalla niiden juoni neljällä sanalla. Kisa on omittu englanninkieliseltä FB-sivulta, jossa käytetään kuutta sanaa, mutta koska artikkelit ja prepositiot lasketaan mukaan, on reilua rajoittaa sanojen määrää suomenkielisessä versiossa. Rajatkaamme kohteet suomenkielisiin tai suomeksi käännettyihin kirjoihin. Minä aloitan ja ensimmäisenä oikein arvannut saa arvuutteluvuoron. Jos vuoroa ei käytetä viikkoon tai kukaan ei arvaa oikein viikon sisällä, siirtyy vuoro ensimmäiselle halukkaalle.

Velho ja nimetön varjo.
 
  • Like
Reaktiot: Tik
Minä olen lukenut tuon yhtenä niteenä, joten miellän sen yhdeksi kirjaksi, samoin kun Tarunkin, vaikka sekin on sarja :D Jos haluaisin lähteä purkamaan vastausta ja etsimään mahdollisesti oikeaa kirjaa tuon niteen sisältä niin joutuisin käyttämään hakukoneita ja näissä kisailuissa/visailuissa se on aina epäilyttävää toimintaa, joten jätän väliin ja jos olin lähelläkään oikeaa niin olkoon se sitten hyvänä vihjeenä jollekin toiselle. Jos taas ihan hakoteillä niin huonona vihjeenä ;)
 
Satumaisen robottiuniversumin kuuluisa keksijäkaksikko.

(Yhdyssanat lasketaan yhdeksi sanaksi, eikö?)
 
Kyberias, tuo kirottu kirja Trurlin ja Klapausiuksen seikkailuista! Kirottu siksi, että se maksoi minulle paljon rahaa. Halusin lukea sitä protuleireillä iltasatuina ja uskoin sen olevan kirjahyllyssäni, mutta en löytänyt sitä mistään. Niinpä lainasin sen kirjastosta ja maksoin siitä monen monta myöhästymissakkoa. Lopulta selvisi, että minulla oli omakin kirja hyllyssäni, mutta se oli kaatuneena kahden kirjarivin väliin enkä siksi ollut löytänyt sitä. Aaargh!

Vuoro ensimmäiselle halajavalle.
 
Venäläisaatelin edustaja nukkuu elämänsä. (Suora käännös tuottaa oikean vastauksen 7.:nä Googlessa että on jokseenkin tunnettu kirja kuitenkin)
 
Last edited:
Muistan lukion äikänopen maininneen Dostojevskin kirjasta, jonka päähenkilöllä on useita loistavia ideoita, muttei lainkaan tarmoa niiden toteuttamiseen. Kirjan nimi koostuu yhdestä sanasta, kuten Tyhjäntoimittaja tai Laiskuri, mutta en muista sitä enkä jaksa googlatakaan. Olen niin Saamaton.
 
Niin, kyseessä ei ole Dostojevskin kirja mutta tuo tarmottomuus on tässä melkoinen teema. En muista enää kuinka monia hyviä ideoita tässä oli, mutta kyseessä voi olla sama kirja. Siinä määrin tarmottomuutta etten ole koskaan pystynyt lukemaan koko kirjaa koska se menee liian epäuskottavaksi hieman puolenvälin jälkeen, hyppäsin lukemaan loppukappaleet... Kirjan nimi on päähenkilön sukunimi, jolla on maatila jolla on sama nimi, jota hän ei tietenkään itse hoida.
 
Last edited:
Kak! Tämän täytyy siis olla oblomovilaisuuden esikuva eli Oblomov. Jos olen oikeassa, samapa tuo, olin tai en, en kuitenkaan jaksa jatkaa, vaan siirryn iltapäivänokosilta yöunille juotuani ensin kupillisen teetä, jos joku vain keittäisi vettä. Joten antaa mennä vain.
 
Herra Oblomov nousee sängyltä vain koska... Tik on oikeassa. Jos joku jaksaa lukea kirjan kokonaan joskus voi kertoa minulle onko siinä jossain kohtaa kuvaus herra Oblomovin häistä.
 
Last edited:
Täällä tartteis varmaan jonkun tehdä jotain neljällä sanalla. Oblomovin vaikutusta kenties. Koetan itse siirtää kisaa eteenpäin kuvailemalla toista kirjaa neljällä sanalla, en suinkaan tarkoita sitä että tämä olisi kysymys, vaan sitä että mikäli joku toinen haluaa jatkaa hän voi hyvinkin huutaa arvuuttelun poikki ja sanoillaan säätää uuden kirjan nimen mietittäväksi. Siis, vaikka säännöissä tämä toisin todetaan, otan rohkean loikan sarjamuotoiseen teoksistoon ja tarjoaisin väliarvuuttelun kohteeksi kirjaa jonka voi kuvata lyhyesti näin :
sankaritar etsii kirjastoihmisiä galaksikeskuksessa.
 
Sankaritar voisi olla Laurelin (ei siis kultainen puu vaan avaruusagenteista paras) ja galaksikeskus voisi olla Keskuspiste, tuo George Lucastakin innoittanut menomesta, mutta vaikka Laurelin etsi etsimistään (ja Valerian törttöili tapansa mukaan) hän ei etsinyt kirjastoihmisiä, vaan yhtä kurppaista suurlähettilästä. Joten tiedän olevani väärässä mutta vastaan silti. Taidan olla hullu kuin hatuntekijä, mutta väliäkö tuolla. Joutuupa @Laichalaf antamaan lisää vihjeistöä. Vai onko tässä kisassa lainkaan sijaa lisävihjeille. Kääk.
 
Ylös