Kirjan juoni neljällä sanalla

Ehdottaisin eeposta Mandosin ennustus tai Noldorin pako, mikäli Tolkien olisi saanut valmiiksi tämän Gondolinin tuhon esipuheessa julkaistun runonsa, sillä suuri osa maailmankirjallisuuden F-alkuisista nimistä löytyy sieltä. ;)
 
Oho, pitää myöntää että luulin F-kirjaimen olevan hämäystä ja että hait jotain muuta kuin Tolkienia. :)

Entäpä tämä:

Kadonnut koira kulkee Kuussa.
 
Sepä se! (Ehkä vihje olisi ollut vähän vaikeampi, jos juuri edellä ei olisi ollut Tolkienia...)
 
Ei valitettavasti nyt löydy. Vuoro tällä kertaa hitaimmalle.
Paradoksaalista, koska tuossa tapauksessa kukaan ei saisi vuoroa ikinä, joten rikon törkeästi Atheonin ehtoa. Nyt tullee aika helppo, jotta saadaan peli etenemään:

Torpparin poika, punavangista tilalliseksi.
 
Suomalainen klassikkoteos löytyi helposti, kuten arvelinkin! Itse luin tämän 90-luvun alussa pahimpaan lama-aikaan, ja jestas miten paljon tuntui silloin olevan yhtymäkohtia ysärin alun nykyisyyteen. Jollei tätä trilogiaa jaksa lukea, niin Yle Areenasta löytyvät mainiot elokuvat.

@Ares B jatkakoon.
 
Täytyy tunnustaa että lukematta se on minulla vielä, jotenkin Linnasta meni maku Sotaromaania selailtuani. Jospa sotakoala tunnistaisi tämän:

Ruoskitusta prinsessasta seikkailevaksi varkaaksi
 
Täytyy tunnustaa että lukematta se on minulla vielä, jotenkin Linnasta meni maku Sotaromaania selailtuani.
Pohjantähti on ihan toinen tarina, suosittelen lämpimästi. Ite tykkäsin kyllä Tuntemattomastakin, mutta mun mielestäni Pohjantähti on paljon väkevämpi ja Linnan isoista teoksista se parempi.
 
Ensimmäisenä tulee mieleen Modesty Blaise, mutta ainoa joka taitaa häntä prinsessaksi kutsua on Willie Garvin...
 
Joiltakin osin tämä voisi sopia myös pienoisromaaniin nimeltä Tulen ja jään laulu.
 
Hyviä arvauksia, mutta eivät osu kohdalleen. On sekä itsenäinen teos että osa suurempaa, jaettua maailmaa.

Parannuksen etsintä lumotulle sisarelle.
 
Onko tämä sitten Ville Vuorelan Praedor-romaani Käärmetanssija? Kirja löytyy kyllä hyllystäni, vaikken valitettavasti ole saanut luettua sitä(kään) rivin riviä. :|
 
Onhan tämä. Oli se minunkin hyllyssäni muutaman vuoden ennen kuin lopulta aloitin, mutta sitten se tulikin luettua nopeasti loppuun. Vauhdikkaasti etenevää toimintafantasiaa, suosittelen.
 
Minullakin on käsitys että se olisi praedorien aatelia. On minulla teoksen jatko-osa nimeltä Verivartio myös siinä ihan vieressä hyllyllä.

Oppinut munkki kähmii kirjoja.
 
Ylös